MSI K9ND Speedster-CA6 Review

Ui31 13 juni 2007, laatste update op 15 juni 2007, 1.137 views

MSI K9ND Speedster-CA6

Pluspunten

• veel aansluitmogelijkheden;
  • goede feature-set;
  • zeer stabiel;
  • snel;
  • voldoende accessoires.

Minpunten

• prijzig;
  • heatsink chipset wordt zeer heet, oppassen dus;
  • afwijkende audio-headers - front audio kan je alleen aansluiten met een aparte front i/o shield waarvan ik niet zou weten waar ik die moet kopen ...
  • geen overklok-opties in het bios

Layout Score: 4
Sinds enige tijd heb ik de K9ND Speedster van MSI in mijn bezit. Op dit moment drait dit bord met 2x AMD Opteron 2212 en 4x512MB Crucial ECC Registered PC4200 geheugen op 250/500MHz (dual channel mode) met latencies 4-4-4-12 1T. ccNUMA staat aan en dat is erg fijn... Verder zit er een simpele MSI nVidia 6600 videokaart op en gebruik ik twee RAID-0 opstellingen van elk twee schijven. Het geheel draait op Windows XP Pro SP2.

Verpakking
Het bord komt in een grote doos. Bij openen krijg je het vermoeden dat MSI de processorkoelers heeft meegeleverd, net zoals ze dat bij de K8N Master-borden deden. Echter, de koelers zitten er niet bij, zelf voor zorgen dus. Ik heb twee AVC stock koelers voor genomen, wat prima gaat. MSI levert wel genoeg kabels mee. Een D-Bracket (diagnostisch bracket) zit er niet bij, dat zit sowieso nooit bij server/workstationborden van hen.

Features
Kijkend naar het bord valt op dat je hier veel op kwijt kunt. Om te beginnen zijn er twee CPU-sockets (F) aanwezig, 8 geheugenslots (maximaal 16GB) die je moet vullen met ECC Registered geheugen. Verder twee PCIe sloten en wat traditionele PCI-slots. Achterop vind je 4 USB-poorten en op het bord zelf zitten er nog drie. Je kunt dus in totaal 10 USB-apparaten aansluiten. Verder is er ruimte voor nog een aantal IEEE1394 devices. Het geheel wordt gecomplementeerd met 6 SATA-II poorten en één IDE en één FDD controller. Je kunt dus zat aansluiten. Koeling is belangrijk en daar heeft MSI rekening mee gehouden. Buiten twee aansluitingen voor CPU-fans, zitten er 4 aansluitingen op het bord voor case-fans. Drie ervan zijn 4-pins (auto-tag) en één is 3-pins. Op de 4-pins kunnen uiteraard gewoon 3 pins connectoren worden aangesloten.
De K9ND Speedster heeft verder 7.1 surroundgeluid, verzorgd door een Realtek HD audio-chip.

Bios
Het bios is van Phoenix en is goed beveiligd. Er is een write-protect jumper wat ongelukken met het bios moet voorkomen. Het bios kent veel features, zoals case-intrusion, auto-fancontrol, instellingen voor ECC en ccNUMA, etc. Jammer is het wel dat je niets kunt doen op het gebied van overklokken, althans: ik heb het niet gevonden. Echter, op een workstationbord (wat dit gewoon is en blijft) horen dergelijke functies wellicht ook niet thuis. Nu ben ik geen overklokker, dus vind ik dit geen probleem. Ik heb er dan ook geenmening over.

Installatie
Dit was simpel. Socket-F-cpu's zijn zeer snel en eenvoudig te plaatsen. Montage ging heel makkelijk in mijn Antec Performance P180 kast. De rest van de klus was zo geklaard. Alles werkte direct.

Windows-setup
Als je Windows kwijt wilt op een RAID-array, moet je op een andere pc even een driver-diskette maken (voor XP). MSI levert namelijk geen driverdiskette mee met dit bord. De drivers staan keurig op de CD, alleen het pad ernaartoe dat in de handleiding staat, klopt niet. Even zoeken dus.
Alles installeert zeer snel. Na de installatie moet er nog wel een aantal drivers worden geïnstalleerd: nVidia nForce-drivers, Realtek audio, etc.

Prestaties
Hierin ben ik wat subjectief, omdat ik geen benchmarker ben. Ik beoordeel een computer altijd op hoe deze "voelt". Wel draai ik altijd diverse tests om de stabiliteit te beoordelen.
Het bord "voelt" uitstekend aan. Windows laadt snel en is zeer stabiel. Het is me niet gelukt om de boel te laten crashen. Niet zo gek: dit soort moederborden blinkt over het algemeen uit in stabiliteit en zijn wat dat betreft beter dan de "standaard" desktop-borden.
Ik heb alles getest met Prime95, AMD Stress Test, nVidia stress-test, 3D Mark 2003 (2006 kan de 6600 echt niet hebben ... ), Aquamark, Prime95 en wat combinaties tussen Prime95 en grafische benchmarks. Het ging allemaal prima.

Algemeen
Ik ben zeer te spreken over de MSI K9ND Speedster. Het bord is zeer goed uitgerust, snel en zeer compleet qua features. Installatie is een koud kunstje en daarna staat er een pc die onvoorstelbaar stabiel is. Het is natuurlijk altijd moeilijk om snelheidsprestaties toe te schrijven aan een moederbord, omdat e.e.a. ook afhangt van de overige hardware. Echter, de hele setup (en dus ook het bord) werkt erg prettig.

Voor mij: alweer een prachtbord van MSI. Na een K8T Neo, K8T Neo2 en K8N Diamond Plus is dit m'n 4e MSI-bord in 4 jaar en het blijkt opnieuw een topper!

Heb jij ook een MSI K9ND Speedster-CA6?

Niet zo gek: dit soort moederborden blinkt over het algemeen uit instabiliteit en zijn wat dat betreft beter dan de "standaard" desktop-borden.
Ik denk dat je bedoelt:
dit soort moederborden blinkt over het algemeen uit in stabiliteit?
Want anders zou ik er niet eentje willen hebben :+
Ow ..... spaties, ze zijn toch wel belangrijk. Dank voor je oplettendheid!
Ik heb een dringende vraag over dit moederbord, helaas je mail niet openbaar, dus hopen....

Ik vroeg me af wat de minimum op te geven core-voltage is van dit moederbord met RightMark Clock Utility (RM Clock).

Mijn eigen systeem bezit een Tyan Thunder n3600B. Deze heeft echter maar 2x PCI-E (x16) en tot op heden geen ondersteuning van de Barcelona core. Zelf draai ik 2x 2212 op 1000MHz 0.8V schalend naar 2GHz 1.1V. Ik wil deze mogelijk kunnen behouden gezien er extreem veel rek zit in de Opteron processoren. Rockstable en amper handwarm (ik heb er semi-passief Zalman 9700NT's op zitten, dus wel een kolossaal koelframe).

Waarom ik dit wil weten, ik wil naar een quad monitor config met 2 videokaarten maar wil wel een PCI-E Raidkaart behouden. Heb dus drie PCI-E sloten nodig, wat wel op de K9ND zit echter niet om mijn huidige Tyan n3600B.

Om enigzinds de energierekening te willen drukken, heb ik vorige week een 'zuinige' Intel E2140 gekocht. Echter blijkt dat een dergelijk laag voltage niet vrij in te stellen is, maar afhankelijk van wat de VRM's kunnen. Bot gezegt, ik kan met mijn nieuwe E2140 geen laag voltage in stellen, en is mijn Opteron puur op de CPU's zuiniger :|

Een upgrade naar een K9ND is mij de overstap waard, maar wilde het niet blind gokken.

Uiteindelijk wilde ik over stappen naar de Barcelona. De K9ND heeft support voor de Barcelona. Mailtje naar MSI leerde dat wanneer je het moederbord voor de Barcelona koopt, ze een nieuwe Bioschip beschikbaar stellen, welke fysiek compatible is met de code die nodig is voor de Barcelona (8Mbit chip).