Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB Review

Willem Haanstra 22 oktober 2011, laatste update op 22 oktober 2011, 6.735 views

Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB

Pluspunten

• Willekeurige lees- en schrijfsnelheid
  • SequentiŽle lees- en schrijfsnelheid
  • Betrouwbaarheid
  • Doet het systeem snel en fris aanvoelen

Minpunten

• De prijs is nog hoog
  • Beperkte opslagruimte

Introductie:

Ik volgde al een tijd lang vol belangstelling de topics op Tweakers.net over SSD's. De beloftes van hoge snelheden en geweldige willekeurige lees -en schrijfsnelheden maakten de aanschaf van een SSD een interessante onderneming, maar de beperkte capaciteit en de hoge prijs van de SSD's hebben mij lang tegengehouden. Daarnaast was ik tevreden met de prestaties van de Samsung Spinpoint F3 van 1TB die ik als systeemschijf gebruikte.
In het laatste half jaar zijn er SSD's met capaciteiten van 120 tot 128GB in de prijsklasse van §150 tot §200 opgedoken. Dit was voor mij een reden om met wat spaargeld de gok te wagen.

Reden van Aanschaf:

Met deze SSD hoop ik het systeem waar ik regelmatig mee werk te versnellen door het zwakste onderdeel van de computer, de harde schijf, te upgraden. Ik heb eerdere ervaringen gehad met het stripen van gewone harde schijven om meer prestaties te krijgen, maar dit had alleen voordeel bij sequentiŽle schrijf- en leesacties. Sommige programma's startten alsnog langzaam op. Voor een echte boost in prestaties zou een SSD uitkomst moeten bieden.
Een andere reden van het aanschaffen van een SSD is om ervaring op te doen met dit type opslag. Ik zet vaak computersystemen in elkaar voor vrienden en familie. Daarnaast repareer ik regelmatig systemen van andere mensen op hardware of software gebied. Het is daarom nuttig om te weten of het aan te raden is om SSD's in andermans computers te zetten of om problemen met SSD's op te kunnen lossen zonder daarvoor eerst lang research te moeten doen op internet.

Gebruiksomgeving:

Ik ga de SSD gebruiken als systeemschijf van een Windows 7 installatie. De computer gebruik ik voor verschillende dingen die in theorie allemaal voordeel kunnen hebben bij een SSD.
Ik werk voor de studie vaak met zoals Office, Photoshop, Illustrator , InDesign en Solidworks. Voor audio gebruik ik Winamp en voor video Premiere, VLC player en MPC. Voor spellen gebruik ik Steam.
Het sneller kunnen starten van deze programma's zou de gebruikservaring van de computer goed doen. Ik heb daarom deze applicaties op de SSD geÔnstalleerd. Om ruimte over te houden voor genoeg applicaties heb ik besloten om een exemplaar van 128Gb aan te schaffen.

Gamen, SSD en Steam:
Ik heb nogal een grote hoeveelheid spellen aangeschaft op Steam in de loop van de jaren. Deze passen lang niet allemaal op de SSD. Steam had op de harde schijf altijd wat tijd nodig om op te starten. Om de Steam client sneller te starten heb ik Steam geÔnstalleerd op de SSD, maar een symbolic link gemaakt van de steamapp folder naar de vaste harde schijf. Zo start het programma Steam.exe op vanaf de SSD, maar staat de speldata op de harde schijf.

Keuze van SSD:

Omdat ik niet te veel geld uit wilde geven aan een SSD heb ik gekeken naar mainstream SSD's. Na een aantal reviews en overzichten te hebben gelezen op verschillende techsites bleven er een aantal kandidaten over met de volgende prijzen:

Vertex 2 en Vertex 3 van OCZ van 120GB van respectievelijk §132 en §172

Intel 320 van 120GB §184

Kingston SSDNow V100 van 128Gb §151

Crucial M4 van 128GB §159

Deze SSD's zaten op het moment van schrijven allemaal in de prijsklasse van §150 - §200. Om een keuze tussen deze schijven te maken heb ik ze via reviews op verschillende techsites getest op de volgende criteria:

Ondersteuning van TRIM:
Al deze schijven ondersteunen TRIM.

Betrouwbaarheid:
Betrouwbaarheid van SSD's schijnt moeilijk te meten te zijn, maar surfend over techsites kreeg ik de impressie dat SSD's met een Sandforce Controller minder betrouwbaar zouden zijn dan andere SSD's. De Vertex SSD's scoren dus laag op betrouwbaarheid. Over de betrouwbaarheid van de Kingston SSDNow kon ik niet zo veel vinden. Men was het meest enthousiast over de Intel SSD's als het om betrouwbaarheid gaat, maar de Crucial M4 serie werd gezien als een goede tweede.

Snelheid:
Op het gebied van snelheid is het lastig kiezen. Er gaan verhalen over het internet dat niet alle SSD fabrikanten eerlijk zijn over de opgegeven snelheden. Zo presteren de Vertex schijven goed als de data die geschreven en gelezen wordt gecomprimeerd kan worden. De prestaties van de andere kandidaten zijn iets voorspelbaarder. Omdat alle kandidaat SSD's vele malen sneller zijn in willekeurige lees -en schrijfacties ten opzichte van een harde schijf, zijn de snelheden die de SSD's kunnen halen niet van een heel groot belang. Een snelle SSD is mooi meegenomen, maar een iets minder snelle zal waarschijnlijk ook voldoen. De Vertex 3 en de Crucial M4 hebben de beste sequentiŽle lees- en schrijf specs. De Crucial M4 lijkt daarin de meest stabiele prestaties neer te zetten.

Keuze voor de Crucial M4 128GB:
Uiteindelijk heb ik gekozen voor de Crucial M4 van 128GB. Volgens mij combineert deze schijf een relatief goede betrouwbaarheid met goede snelheden een acceptabele prijs. Na het lezen van de Best Buy Guide van september 2011, waar deze SSD ook in voor komt was de keuze gemaakt: De Crucial M4 SSD van 128GB komt in mijn systeem.

Wat krijg je?:

De SSD is sober verpakt in een kartonnen doos met daarin een plastic bakje. In het bakje zit een papieren garantiebewijs en de SSD zelf. De SSD zit verpakt in een antistatische zak op de bodem van de plastic tray. Er worden geen schroeven of kabels meegeleverd, je krijgt alleen de SSD. Als de SSD in een laptop moet is dit geen probleem, maar bij de installatie in een desktop PC is het handig om een tray, een setje schroeven en een SATA kabel voor handen te hebben. Ik heb zelf een 2,5" naar 3,5" tray gebruikt om de SSD goed en wel in de kast te krijgen.

verpakking
Verpakking en SSD

SSD houder van de concurrentie
SSD in tray

Gebruikte Hardware:

Het systeem waarin de SSD getest is, is mijn huidige desktop systeem. De relevante specificaties zijn als volgt:
  • Intel Pentium Dual Core E6300 @ 3,5Ghz
  • MSI P7N SLI-FI (nForce 750i)
  • 8GB RAM (PC2-6400)
  • Gigabyte GTX460 1GB
Dit systeem wordt gelimiteerd door de beperkte doorvoersnelheid van de SATAII controller van de nForce 750i chipset. AHCI en dus ook TRIM wordt niet ondersteund op dit moederbord.
Verder ben ik van plan om tegen het einde van het jaar een nieuw systeem samen te stellen, waarschijnlijk rond een Intel i5 2500K. Hierbij zal de SSD niet gebottlenecked worden door oude SATA II controllers. Wanneer dit systeem klaar is zal ik opnieuw benchmarks uitvoeren met dezelfde SSD om het prestatieverschil te meten van deze SSD op een oud en een nieuw moederbord.

Installatie:

Na de SSD in de PC gemonteerd te hebben ben ik gelijk over gegaan tot het upgraden van de firmware naar versie 0009. Om dit snel te doen heb ik de upgrade image niet op een CD gebrand, maar met de UNetbootin tool via een bootable USB stick geinstalleerd. Dat scheelt een CD. De firmware upgrade zelf was binnen een minuut klaar.

Firmware Upgrade naar versie 0009
Firmware Upgrade

Windows 7 is vers vanaf de DVD geÔnstalleerd. In de setup werd de schijf meteen herkend en er was een ruimte van 119GB beschikbaar om daadwerkelijk bestanden op weg te schrijven. De installatie ging vlot, maar was niet merkbaar sneller dan anders. Na de installatie heb ik de indexing van de zoekfunctie van Windows op de SSD uitgezet. Dit schijnt de slijtage van de SSD te verminderen en minimaal prestatieverlies op te leveren.
Ik heb in het programma AS SSD gekeken of de partitie goed "aligned" was. Dit bleek het geval te zijn. Ik heb het programma niet gebruikt voor benchmarks omdat ik zuinig wilde zijn met het aantal uitgevoerde lees- en schrijfacties, aangezien AS SSD de SSD vrij intensief test.

Prestaties:

Nu was het tijd om de prestaties te testen. ik heb er voor gekozen om een paar simpele benchmarks uit te voeren om een snel overzicht te krijgen van de geboekte snelheidswinst. Om de SSD te sparen heb ik voor CrystalMark gekozen als benchmarkprogramma. Verder heb ik nog twee simpele eigen tests gebruikt.
Een "koude start" van Windows waarbij de tijd gemeten werd tot het kunnen openen van een afbeelding uit de My Documents folder.
Als tweede is op een zelfde manier getimed hoe lang het duurde om Photoshop een PSD bestand te openen van 376MB. Deze "real world" tests zijn waarschijnlijk niet geheel betrouwbaar, maar kunnen een beetje een beeld geven van hoe het gebruik van een SSD zich vertaalt in dagelijks gebruik.
Ik heb de tests uitgevoerd op mijn oude Windows installatie op de Spinpoint F3 van 1TB en op de nieuwe installatie van de Crucial M4 128GB. Hierbij heb ik dezelfde programma's in de startup lijst van Windows. Ook heb ik na een maand gebruik (zonder TRIM) opnieuw de tests uitgevoerd. De test is niet helemaal eerlijk tegenover de Spinpoint F3. De Windows 7 installatie op deze schijf was al ongeveer 1 jaar oud.

De resultaten waren als volgt:

Starten van Windows en het openen van een foto:
Spinpoint F3: 62 seconden
Crucial M4: 43 seconden
Crucial M4 (1 maand): 40 seconden

Het kost mijn huidige setup ongeveer 17 seconden om de POST door te komen. De gemeten tijden zijn inclusief POST opstarttijd. De snelheidswinst was 19 seconden op ongeveer een minuut.

Photoshop een PSD bestand van 376MB laten openen. (Photoshop stond uit)
Spinpoint F3: 23 seconden
Crucial M4: 15 seconden
Crucial M4 (1 maand): 14 seconden

Photoshop was 8 seconden sneller op de SSD. Hierbij moet wel gezegd worden dat de manier waarop Photoshop startte en sloot veel sneller en minder haperig was op de SSD dan op de harde schijf.

De CrystalMark resulaten zagen er als volgt uit:

Spinpoint F3:
CrystalMark Benchmark HDD

Crucial M4 (IDE mode)
CrystalMark Benchmark SSD

De snelheden van de SSD leken niet helemaal te kloppen. De schijf leek gelimiteerd te zijn tot IDE of SATA I snelheden. Ik ben de BIOS maar ingedoken om te onderzoeken wat het was. In de BIOS moest de SATA mode op RAID gezet worden (in plaats van IDE) en de RAID optie bij elke SATA connector uitgeschakeld worden. Alleen op deze manier kon de doorvoersnelheid van het moederbord op SATAII snelheden plaatsvinden.
Hierna zijn alle tests opnieuw uitgevoerd. Bij deze tests lijkt de SSD optimaal te presteren (Voor een SATAII moederbord)

Crucial M4 (RAID mode)
CrystalMark Benchmark SSD SATAII

Crucial M4 (RAID mode, 1 maand in gebruik zonder TRIM)
CrystalMark Benchmark SSD SATAII - 1 maand in gebruik

Het starten van Windows duurde nu nog maar 38 seconden en het Photoshop bestand was met 14 seconden opstarttijd ook marginaal sneller. Na de SSD een maand in gebruik te hebben gehad, heb ik alle benchmarks nogmaals gedraaid. De prestaties van Windows starten en Photoshop gebruiken zijn hetzelfde gebleven of misschien zelfs wat sneller geworden. In de synthetische test van CrystalMark waren de resultaten marginaal langzamer, maar van een groot perstatieverval is nog geen sprake.
De test is daarbij iets in het voordeel van de M4 omdat de eerder geteste Spinpoint F3 Windowsinstallatie al een stuk ouder was.
Binnen een paar weken hoop ik in het bezit te zijn van een MSI P67A-GD65 moederbord met een i5 2500K processor er op. Ik kan dan bekijken hoe de SSD zal presteren in een moderner systeem.

Benchmarks tegenover Responsief systeem:
Alleen kijkend naar de benchmarks en de bijkomende kosten lijkt de aanschaf van een SSD tegenover een HDD niet geheel logisch. Voor drie keer de prijs van een Spinpoint F3 1TB krijg je met de Crucial M4 128GB een schijf met 8 keer zo weinig opslag terug. De sequentiŽle doorvoersnelheden van een SSD zijn wel 3 tot 4 keer zo hoog als een HDD, maar het is in de random doorvoer waarin de SSD uitblinkt. Hierin kan een SSD zo'n 50 tot 100 keer zo snel zijn als een HDD.
Wat uit de cijfers moeilijk op te maken is, is het gevoelsmatig sneller en responsiever aanvoelen van het systeem. Wat bedoel ik daarmee? Het lijkt alsof programma's veel sneller klaar zijn om input te ontvangen. Het laden van programma's gaat sneller en soepeler. Het is net alsof programma's al in het RAM geladen zijn. Het afsluiten van programma's gaat ook makkelijker.
Bij gebruik van een SSD zal je computer sneller opstarten, starten programma's sneller en zijn schijfintensieve handelingen zoals virusscans en softwareupdates een stuk sneller voorbij. Zoek je alleen hoge doorvoersnelheden, ga dan voor een fatsoenlijke RAID setup. Wil je een responsief systeem? Installeer je OS dan op een SSD.

Conclusie: Is de Crucial M4 de moeite waard?

Met een prijs van §159 is het hele investering om een SSD in je systeem te zetten. helemaal als je voor §50 een snelle normale harde schijf van 1TB hebt die in de meeste gevallen ook voldoet als systeemschijf. De vraag is eigenlijk hoeveel geld je uit wilt geven om je systeem responsief te houden. Met een SSD voelt het alsof je een verse installatie van je besturingssysteem draait. Ook als je veel programma's tegelijk start kan de SSD het makkelijk bijhouden. Als het goed is blijft die snelheid redelijk behouden in de toekomst doordat fragmentatie van de bestanden op de SSD een kleinere rol speelt en het OS of SSD aan garbage collection doen.
Voor mij is de Crucial M4 128GB de moeite waard. Het is een hele investering, maar het effect van een responsief systeem is vele malen groter dan het effect van een processor of ram upgrade t.w.v. §160. Als je systeem op die gebieden al voldoet kan je systeem nog steeds baat hebben bij een SSD. De keuze voor een 128GB exemplaar is genomen om ook de wat grotere applicaties te kunnen installeren en nog wat ruimte over te hebben voor later.

Is de SSD aan te raden voor andere gebruikers?
Voor computerenthousiastelingen is het zeker aan te raden om een SSD te gebruiken in een systeem. Het zal verschillen per persoon hoeveel geld iemand bereid is uit te geven voor een SSD, maar voor mij raakt de Crucial M4 als eerste SSD de sweet spot van prestatie, betrouwbaarheid, capaciteit en prijs.
Voor minder technische mensen weet ik niet of een SSD handig is. Ik weet (nog) niet hoe een SSD presteert wanneer deze zo goed als vol zit. Het kan helpen met mensen die op hun computer veel onzinnige software installeren en deze ook automatisch laten starten bij het starten van Windows. Ook ken ik genoeg voorbeelden van mensen die een hopeloos gefragmenteerde computer lijken te hebben. Met een SSD zou je hier in de praktijk minder last van hebben. Voordat ik SSD's in computers zet van minder computervaardige mensen zal ik eerst aanzien hoe het gebruik van de SSD is in mijn eigen PC bevalt over een langere tijdspanne.

------------------------
edits:
• Verschillende typo's weggehaald (onder andere TB's en GB's verwisseld)
• SSD prestaties na 1 maand gebruik meegenomen
• Tekst bij plaatjes gezet
• Informatie over ouderdom Windows installatie op HDD verwerkt

Heb jij ook een Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB?

Dankzij o.a. deze review heb ik ook gekozen voor een Crusial M4 128GB. :)

Dit stukje snapte ik alleen niet:
Waar link je dan een map naar je hdd? Ikzelf heb namelijk ook +100GB aan Steam games. ;)
Je kan ook het programma steammover proberen. Dan kan je selecteren welke steam games je naar je harde schijf wilt verplaatsen.

Ik vind het zelf wel fijn om de meest gebruikte spellen op mijn SSD te plaatsen.

Ik heb zelf ook de M4 128GB. Zeker na de update ben ik er zeer over te spreken. :)
Je kunt Steam installeren op je SSD om de Steam client snel op te kunnen starten. Omdat Steam je niet laat kiezen waar je je spellen installeert, komt je SSD snel vol te zitten bij een grote collectie spellen.

Je kunt wel spellen verhuizen naar de HDD als je Windows (Vista of 7) voor de gek houdt door symbolic links te gebruiken. Symbolic links zijn een soort van interne snelkoppelingen. Je kunt dan een map op je SSD hebben staan waarvan de data in die map op je HDD terecht komt.

Je kunt, zoals tdn135 al aangaf, voor Steam gebruik maken van Steammover om makkelijk individuele spellen over te zetten. Op die manier kun je sommige spellen snel van je SSD starten en anderen op de langzamere HDD laten staam. Of je verhuist (net als ik) je hele Steamapps map naar de HDD.

Ik heb het volgende ondernomen om de hele Steamapps map te verplaatsen:

- Steam geÔnstalleerd op de SSD
- De map Steamapps geknipt van de SSD en op de HDD gezet
- In de command terminal van Windows het volgende getypt:

mklink /J [Originele Steamapps locatie] [Nieuwe Steamapps locatie]
(zonder [] haakjes)

Je kunt voor de Steammover naar: http://www.traynier.com/software/steammover gaan.
Aha ja ik snap het. :Y)

Bedankt voor de info. :)
Als Steam dan zo'n snelkoppeling opent wordt het vanzelf doorgelinkt naar de HDD.
Dat Steammover ga ik ook wel proberen.
Dat kan veel makkelijker...

Je installeert Steam fris niet op je C schijf maar op je D schijf. Alle spellen komen op de D schijf terecht. Wanneer je windows opnieuw installeert en je de D schijf in takt laat kan je een snelkoppeling maken naar steam.exe op de D schijf. Bij het dubbelklikken van de steak.exe snelkoppeling installeert ie automatisch steam maar het mooie is de automatische installatie neemt wel de gegevens over en weet dat alles op de D schijf staat. Ideaal !!!!

Als ik echt mijn PC opnieuw installeer en alle disken onder handen neem dan kopieer ik de steam folder op de D drive naar mijn NAS. Na installatie van de PC en de indeling van de disken restore ik de steam folder weer terug naar de D drive en doe ik hetzelfde trucje als hierboven.

[Reactie gewijzigd door toet-toet op 28 oktober 2011 16:17]

Ik heb het commando "fsutil behavior query disabledeletenotify" gebruikt in de command prompt om te kijken of TRIM geactiveerd was. De waarde 0 kwam terug, wat erop zou duiden dat TRIM geactiveerd is.

Om te kijken of de TRIM ook daadwerkelijk zijn werk doet zal ik over een aantal weken opnieuw een benchmarkronde draaien, zoals je al adviseerde.
Ik heb de SSD nu ongeveer een maand lang in gebruik gehad. Ik heb opnieuw de benchmarktests gedraaid (zoals inmiddels verwerkt is in de review)

Tot zo ver lijkt het er niet op dat ik erg veel last heb van performance degradatie, ook al ben ik het systeem in de afgelopen maand actief blijven gebruiken. Ik ben hier een beetje verbaasd over omdat AHCI (en dus ook TRIM) niet ondersteund wordt door de nForce 750i chipset. Windows zelf geeft wel aan dat TRIM actief is.

Ik ben trouwens heel benieuwd hoe de SSD het zal doen in mijn nieuwe systeem :Y)
Geen AHCI mode ipv IDE/RAID?

Of is dit niet mogelijk op je moederbord?
Ik kon in de BIOS inderdaad geen AHCI optie vinden en het moederbord is voorzien van de nieuwste versie. In de device manager van Windows is ook geen AHCI controller te vinden, alleen de nForce RAID en Serial ATA controllers. Ik neem aan dat er daarom geen AHCI mogelijk is op een P7N SLI-FI.
Goede review! Ik overweeg deze ook. De Crucial lijkt een uitstekende prijs/kwaliteitsverhouding te hebben als ik alle recensies op een rijtje zet, zonder uitzondering.

Een kleine typo:
Met een prijs van §159 is het hele investering om een SSD in je systeem te zetten. helemaal als je voor §50 een snelle normale harde schijf van 1GB hebt die in de meeste gevallen ook voldoet als systeemschijf.

Ik neem aan dat je 1TB bedoelt :Y)
Puike review. Opstarten, Photoshop en algemene handelingen als een foto openen zijn dingen die ik interessanter vind dan de meeste benchmarks. Ik moet zeggen dat de resultaten me nog niet echt overtuigen om deze schijf te kopen.

nog een typo:
Daarnaast was ik tevreden met de prestaties van de Samsung Spinpoint F3 van 1GB die ik als systeemschijf gebruikte.
De eigen gemaakte benchmarks zijn een leuke toevoeging, maar daar moet je wel een kanttekening tegen plaatsen, vanwege het feit dat op de Spinpoint F3 1 TB geen verse installatie van Windows stond.
Bedankt voor de feedback.

Ik kan de test helaas niet zo gemakkelijk opnieuw doen, maar ik heb de informatie over de ouderdom van de hardeschijfinstallatie erbij gezet.
De prijs moet je in perspectief zetten, ik zie het hier zovaak voorbij komen.
Je kiest voor snelheid en niet voor grootte. Dat we tegenwoordig verwent zijn met de prijzen van de bulk schijven wil niet zeggen dat je die prijs per gig kan vergelijken met die van een ssd. En daarbij komt dat ssd's nog redelijk nieuw zijn en dus vast nogwel sneller, betrouwbaarder en goedkoper zullen worden. (De 1e generatie ssd's waren nog duurder.)

128 gb is ruim voldoende voor het os en wat programma's en spelletjes. In een desktop monteer je er nog een bulkschijf bij, en in een laptop zal je moeten kiezen voor een externe schijf of meer geld voor een grotere ssd.

Hang de m4 aan een sata3 poort en je zal er geen spijt van krijgen.
Mooie review, ik deel je mening, ik ben sinds kort ook over gegaan van een f3 naar een m4 en het is allemaal een stuk responsiever, applicaties die starten voordat je de muis al op de plek heb waar je wilt gaan klikken, en afsluiten is inderaad ook een goeie verbetering al moet ik wel zeggen dat die f3 nooit een iops held was en je met een wd black al een stuk betere resultaten kon behalen.
Ook ik heb nog een sata2 controller tot mijn beschikking (iets wat binnenkort moet gaan veranderen)
ik kan dan ook nog niks zeer zinnigs zeggen over de snelste windows opstart tijd, of maximale snelheid van mijn ssd, wat ik wel weet is dat ik erg blij ben met de investering.
Mijn pc gaat vreemd gedrag vertonen als er minder dan 10gb vrij is op mn 128gb ssd (met trim) maar dat is misschien model specifiek (samsung). Desalniettemin een mooie guideline.

Review is verder helemaal in orde :) tis erg jammer dat Intel snijdt in de ahci ondersteuning op ongeveerde helft van zijn chipsets, daarom zijn de laatste systemen die ik heb gebouwd amd based (880 chipset + ssd = super). Gelukkig was jouw issue via een omweg te fixen ;)

Ik ben trouwens wel van mening dat een SSD voor iedereen wat kan betekenen, in windows is eenvoudig in te stellen dat je mijn muziek, videos etc mappen op een andere schijf opgeslagen worden, daarmee is het grootste euvel opgelost :)
En in een laptop simpelweg ssd intern combineren met een externe schijf. Daar is het verschil helemaal groot in performance!

[Reactie gewijzigd door jkommeren op 25 september 2011 10:19]

Ik geloof dat TRIM toch een nieuwe ondersteuning was van de AHCI command set? (correct me if wrong, somebody). Het hele gedoe waarom het TRIM commando zelden goed werkt als je de disk op een controller zet die een speciale driver nodig heeft ((soft)raid chipset, sata-to-sas chipsets, etc).

Ik vraag me af of jouw (oude? weet het niet) nVidia NForce chipset het principe TRIM wel snapt, of op z'n minst de drivers 'dom' genoeg zijn om het commando gewoon botweg door te geven aan je disk.
Door dit review gisteren (16:45hr) bij CD-rom Land 1tje opgehaald voor mijn T61.
Bedankt!

(ik zat eerst de twijfelen voor een OCZ model, maar toch naar deze overwogen)
Ik heb nu 2 weken terug in de T500 gestopt, de T61 doe ik van de hand.