Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB Review

BITSthatBYTE.eu 18 oktober 2011, 3.788 views

Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB

Pluspunten

• Heel snel
  • Nog sneller met FW 0009
  • Prijs/kwaliteit

Minpunten

• Geen accessoires - Niet iedere consument heeft reserve schroefjes en kabeltjes
  • Prijs? - 160,- blijft een investering

Dit is mijn eerste review so be gentle! :*)

Rede van aankoop
Een familielid vroeg mij een computer samen te stellen waar serieus op gewerkt kan worden. Photoshop, Premiere en Dreamweaver CS5.5 (en later C56) moeten soepel en gelijktijdig kunnen draaien; integenstelling tot de huidige laptop waar de opstarttijd van Premiere gelijk staat tot een warme douche en een stevig ontbijt.
In deze review zal ik het alleen hebben over de Crucial M4 128GB.

Waarom de m4 128GB?
Na eerst te hebben gekeken naar een Vertex 3 of Kingston HyperX doken de eerste reviews op van de M4 met 0009 firmware. Deze zagen er veelbelovend uit en in samenhang met de negatieve berichten over de Vertex 3 en gebrek aan berichten over de HyperX is er gekozen voor de M4 128GB.
waarom dan geen 64GB in RAID0? om drie simpele redenen: betrouwbaarheid, prijs en het aantal SATA600 poorten op het moederbord.

Unboxing
Er zijn 2 versies van de Crucial M4 128GB te koop, nl. een 'kale versie en één met een Data Transfer Kit. Ik heb voor deze klant gekozen voor de kale versie. Deze mag met recht kaal genoemd worden. Alleen de SSD in een plastic inlay en een papiertje met installatie handleiding in 9 talen. Verder zitten er echt helemaal geen accessoires bij zoals schroefjes, SATA kabeltje of een bracket.
De Crucial M4 is gemaakt uit 2 metalen delen met een zwarte kunststof rand tussen de delen. De SSD is erg licht, zoals eigenlijk alle SSD's, en voelt stevig aan.
Wat opvalt is dat de SSD 'op zijn kop' gebouwd lijkt te zijn. De blauwe Crucial merk-stikker zit eigenlijk op de onderkant en het S/N, P/N, de specs en diverse logo's zitten op de bovenkant.

Firmware
De crucial M4 werd geleverd met firmware revisie 0002. Dit staat ook keurig vermeld op de SSD zelf, net onder de productnaam, grootte en aanduiding van de aansluiting.
Het eerste wat ik gedaan heb is op een draaiende PC de 0009 firmware downloaden, een winRAR file van 1.21MB, en heb deze op CD gebrand. Om te flashen dient de SSD in 'IDE mode' te staan waarna er vanaf de CD geboot kan worden. Er wordt gevraagd om een bevestiging en na het geven daarvan wordt de M4 keurig voorzien van een nieuwe firmware. Bij de lege duurde dit slechts enkele seconden.

Installatie
Na de firmware update is het tijd voor een bestandsindeling. Na de NTFS format blijft er van de 128GB nog zo'n 119GB beschikbaar. De format wordt gedaan tijdens de installatie van Windows 7 Ultimate x64. Windows zet zo zelf de alignment goed. Alvorens te beginnen dient de SATA controller weer op AHCI gezet te worden (wat ik dus vergeten was). Dit omdat Windows weigert te booten als je na installatie de controller omzet van IDE naar AHCI.
Gelukkig is dit makkelijk op te lossen door een .reg file te laden (in IDE mode) en de PC dan te herstarten met de controller in AHCI mode. http://cdn.ithinkdiff.com.../uploads/2009/05/ahci.reg

De installatie van Windows 7 Ultimate x64 nam 15 minuten en 56 seconden in beslag, vanaf de boot tot de desktop mét internetverbinding (en de controller in IDE mode). Hierbij is de stopwatch op pauze gezet zodra iets handmatig ingevoerd diende te worden. Met AHCI, en dus NCQ, zal de installatie ongetwijfeld nog sneller verlopen!

Prestaties
De prestaties van deze SSD zijn al breeduit getest en beschreven, met zowel de 0002 als de 0009 firmware. Toch heb ik zelf ook benchmarks gedraaid omdat andere reviews vaak gedaan zijn met een snellere processor en sneller of meer geheugen. En omdat de installatie in IDE mode gedaan is heb ik de benchmarks zowel in IDE als AHCI gedraaid.

De Crucial M4 is aangesloten op één van de twee SATA600 poorten van de Asrock Z68 Pro3-M. De andere poort is in gebruik door een Seagate Barracuda Green 2TB met SATA600 aansluiting.

De prestaties zijn gemeten met:
  • HDTune 2.55
  • ATTO 2.46
  • AS SSD 1.64
  • CrystalDiskMark 3.0.1b x64
  • Anvil Storage Utilities Beta 7
IDE AHCI

Zoals te verwachten bestaat er een behoorlijk snelheidsverschil tussen IDE en AHCI. Vooral de leessnelheid en het aantal IOPS laten te wensen over in IDE mode. Uiteraard is IDE langzamer bij een grotere (>16, correct me if I'm wrong) queue depth. AHCI is tenslotte nodig om command queueing aan te sturen.

De Crucial M4 128GB is een geweldige SSD! De snelheden, met de nieuwe 0009 firmware, komen ver boven de specificaties uit. Snel is eigenlijk nooit snel genoeg en niets went sneller dan snelheid.
Persoonlijk ben ik danig onder de indruk van deze SSD dat ik voor mijzelf 3 stuks van 64GB heb besteld voor mijn systeem en laptops.

**EDIT**
Ik heb deze Crucial M4 64GB naar Hardware.Info gestuurd om ook hun een review te laten schrijven.
Het resultaat staat hier: HWI Bits that Byte Crucial M4 64GB review

Heb jij ook een Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB?

Geen accessoires - Niet iedere consument heeft reserve schroefjes en kabeltjes
Word nooit geleverd bij hdd/ssd maar bij moederborden.
dit is niet helemaal waar.

je kan namelijk voor een aantal SSD's een zogeheten upgrade kit kopen. hierbij zitten dan schroeven voor een oude hdd, back-up software en soms zelfs een hdd case

bijvoorbeeld deze:
Idd niet waar, schroefjes en bracket worden bijvoorbeeld geleverd bij zowel de Vertex 2 als 3. En ook bij verschillende reguliere HDD's van Samsung (OEM maar bij Samsung komen ze dan in een doorzichtige plastic box met "handleiding") heb ik schroefjes erbij gekregen.
Duidelijke review, maar ik zie best veel benchmarks etc etc.
Hoe is de SSD in gebruik? hoe snel starten progamma's op.
Zat te twijfelen tussen 4 of 5 sterren maar omdat ik lief ben geef ik je er 5 :)
Ik heb zelf precies dezelfde SSD maar dan in een Dell XPS 17 (wel met sata 600 poorten dus geen zorgen :P).

De opstart tijd van windows is tussen de 15 en 20 seconden en programma's opstarten is eigenlijk direct. Zodra ik mijn bureaublad zie kan ik direct word opstarten, wat ook daadwerkelijk direct opstart.

Voor de rest het dagelijks gebruik is gewoon snel, ik merk meestal een vertraging als hij mijn 2e hdd moet inschakelen, maar als hij enkel de ssd gebruikt zie je nergens vertragingen.

hoop dat dit je vraag heeft beantwoord. (ook al was het niet van de reviewer zelf ;) )
Redelijke review, voor nu 3 sterren. Wanneer de plaatjes toegevoegd zijn verhoog ik het cijfer.
Heb hem zelf draaien in laptop met 3 Server 2008 VM's en een Windows7 VM zonder enig probleem, installatie met AHCI van 2008 tussen 6-8 minuten.
Fijne review, lekker duidelijk. 4 sterren voor de review en je hebt een nieuwe Crucial klant gemaakt ;)
Je kunt wel AHCI na de installatie aanzetten zie handeling via linkje:

Wellicht handig voor mensen die ook een SSD of andere nieuwe HD aanschaffen.

[Reactie gewijzigd door twister00004 op 26 september 2011 14:21]