G.Skill Ripjaws F3-12800CL9Q-16GBRL Review

thijssie 23 september 2011, laatste update op 23 september 2011, 1.214 views

G.Skill Ripjaws F3-12800CL9Q-16GBRL

Pluspunten

• Low voltage (1.35v)
  • Stabiliteit

Minpunten

• Hoogte heatsink kan problemen opleveren

Stabiliteit Score: 4

Na het lezen van een artikel over de mega lage geheugen prijzen in hardware land ben ik is gaan rondkijken naar een vervangend setje. Al snel viel mijn oog op het Corsair Venegeance geheugen, echter na wat rondkijken bij de prijzen kwam ik dit setje geheugen tegen, de G.Skill Ripjaws x voor een mager prijsje van slechts 60,63 euro bij Azerty.nl. Gelijk de zelfde dag heb ik besloten om dit setje te kopen wat achteraf ook de goede keus bleek te zijn. Drie dagen later kostte ook dit geheugen weer rond de honderd euro.

Eerste indruk

Bij het uitpakken van het geheugen schrok ik van de hoogte van de modules, vergeleken met mijn oude Corsair XMS3 modules scheelt het 1 cm.

Gelukkig paste het allemaal toch net onder de processor koeler en kon ik aan de slag met het testen van het geheugen.

Technische specificaties
  • Sku's: F3-12800CL9Q-16GBRL
  • Opslagcapaciteit: 16 GB : 4 x 4 GB
  • Geheugensnelheid: 1600 MHz ( PC3-12800 )
  • Latency: CL9 ( 9-9-9-25)
  • Voltage: 1.5 V
  • Garantie van de fabrikant: Levenslange garantie
SPD gegevens:

Benchmarks

De benchmarks zijn gedraaid op een AMD geheugencontroller doordat deze het geheugen anders aanspreekt als een Intel geheugencontroller zijn de resultaten in dit geval lager dan ze op een Intel geheugencontroller zouden zijn.
Benchmarks gedraaid op een Intel geheugencontroller zijn dan ook niet vergelijkbaar met de resultaten van deze benchmarks.

Overclocking

Het geheugen clocked niet fantastisch over, een mogelijke verklaring hiervoor is dat alle geheugenbankjes bezet zijn waardoor de memorycontroller het zwaarder heeft. Wellicht dat ik na het verhogen van het northbridgevoltage betere resultaten kan halen.

Overclocken part 2:
Kennelijk is het niet het geheugen wat niet verder wil overclocken maar mijn moederbord.
Ik ben nu het geheugen aan het testen op 1600Mhz @ 9-9-9-25 - 1,4 volt en het lijkt erop dat het stabiel werkt, ik ga nu dan ook memtest draaien. Ik zal de review updaten met de uitkomst ervan.
Het geheugen is stabiel op 1600Mhz @ 9-9-9-25 - 1,35 volt, dit betekend dat er vermoedelijk de zelfde memory chips op zitten als de duurde G.Skill sniper series.
Overclocken echter gaat niet goed, vermoedelijk is het mijn moederbord of memory controller welke moeilijk doet.

Relevante bios settings:
  • Northbridge voltage: 1.2v
  • Northbridge freq.: 2.4Ghz @ mem 1600Mhz
  • Northbridge freq.: 2,5Ghz @ mem 1673Mhz
Opmerkelijk is dat het prestatieverschil tussen CL8 en CL9 te verwaarlozen is het is hierdoor beter om op timings van 9-9-9-25 te draaien @ 1.35 volt ipv. 8-8-8-24 @ 1.6 volt.

Stabiliteit

Op stock settings is de stabiliteit van het geheugen prima. Op de screenshot weergeeft memtest een frequentie van 1333Mhz, dit is een uitleesfout het geheugen draaide op 1600Mhz.

Al met al is de aanschaf van het geheugen een goede koop geweest, voor de gunstige prijs van 60,63 heb ik een setje geheugen van 16GB welke stabiel zijn werking doet op 1600Mhz @ 1,35 volt.
Hoewel het setje een groot overclockpotentieel heeft heb ik dit niet goed kunnen testen met mijn hardware.

Bekijk ook mijn andere reviews:
Sapphire HD6950 2GB

Heb jij ook een G.Skill Ripjaws F3-12800CL9Q-16GBRL?

Tja mijn broer had deze set ook besteld en kreeg ook maar 4x2 GB. Deze is dus ook RMA gegaan. Hopelijk leveren ze nu wel de juiste.

On-topic

Jammer dat het geheugen niet verder wil door de nb. Aangezien hij op 1.35 al goed draait ben ik wel nieuwsgierig hoe hoog hij zou kunnen komen. Misschien de timings nog iets strakker?
Timings strakker gaat niet echt soepel.
7-8-7 @ 1,65v = noboot
8-8-8 @ 1.5v = boot - noboot in windows
8-8-8 @ 1.55v = boot + windows
8-8-8 @ 1.6v = stable
Toch heb ik het gevoel dat het eerder aan mijn moederbord/cpu ligt dan aan het geheugen aangezien 9-9-9-25 @ 1.35v prima draait.

[Reactie gewijzigd door thijssie op 23 september 2011 13:02]

Mooie review, vooral voor geheugen.

Heb wel een vraagje: watvoor cpu-koeler gebruik je? Ik ben namelijk ook op zoek naar nieuw geheugen, maar het moet natuurlijk wel passen onder mijn koeler (Mugen 2).

En derhalve is het logisch dat het geheugen op 1600 MHz stabiel is, dit is namelijk de snelheid van het geheugen, die het toelaat zonder overgeclocked te worden. De gehuegencontroller ondersteund maar tot 1333 MHz, dus clocked hij het geheugen onder, door dit in de BIOS intestellen handmatig intestellen kun je wel 1600 en hoger draaien, dus weet je wel zeker dat MemTest een uitleesfout gaf??

Misschien is het ook, voor de volledigheid goed om er even bij te zetten wat je systeem is; mobo, cpu, dit kan gewoon met een invoegfunctie van Tweakers.net zelf als je de review maakt/aanpast

verder zeer mooie review, las goed weg, 4 sterren voor jouw, maar voeg nog wel eventjes je systeem toe, anders heeft het zeggen van dat het niet goed overclocken weinig zin voor ons als lezers, omdat we niet weten welk mobo je hebt.
Ik heb mijn systeem specs toegevoegd aan de review. Bedankt voor de tip ;)
Het geheugen draait honderd procent zeker op 1600Mhz, zowel AIDA64 als CPU-Z bevestigen dit. Ik heb ook even een duidelijker plaatje toegevoegd bij SPD gegevens. Hierbij staat nu ook de memorytab van CPU-Z.

Het is wel logisch dat het geheugen op 1600MHz stabiel is op 1.5 volt echter niet dat het ook op 1.35 volt stabiel is! Dit zou kunnen betekenen dat er dezelfde geheugenchips op zitten als bij de (duurdere) sniper series.

[Reactie gewijzigd door thijssie op 23 september 2011 14:50]

bedankt voor de specs,

maar het mobo hoort toch wel hogere clock snelheden van ram te ondersteunen, en die cpu is een goeie. Dus snap niet echt dat je niet hoger komt. Nu heb ik alleen maar ervaring (tot nog toe) met DDR II overclocken op socket 775, maar deze repen gaan mee met de FSB, dus als je die overclocked (dus cpu overclocked) gaat het ram mee. Nu weet ik niet helemaal hoe het overclocken van DDRIII gaat, zeker niet op AMD mobo's, maar hoger als 16xxMHz moet je wel kunnen komen. als je op 1,35V al 1600 Mhz stabiel hebt zou je op 1,5V sowieso wel de 1700 moeten kunnen breken.

Nog een vraagje: kan dit geheugen onder een Scythe Mugen 2 Rev.B denk je??
Ik heb geen ervaring met een Scythe Mugen 2 dus ik kan ook niet inschatten of dat past ;)
Je hebt geluk gehad. Ik heb ook zo'n setje besteld bij Azerty voor dat bedrag maar kreeg een 4x2GB kit thuisgestuurd. Heb inmiddels al RMA aangevraagd.
Idem opgelicht met 16x 2GB ipv 16x 4GB.