ASRock Z68 Extreme4 - Reviews

Specificaties Socket 1155 • ATX • Intel Z68 chipset - Bekijk alle specificaties

ASRock Z68 Extreme4 Review

hendrilankamp 23 september 2011, laatste update op 23 september 2011, 1.270 views

ASRock Z68 Extreme4

Pluspunten

• Zeer goed verpakt in de doos!
  • Genoeg sata kabels.
  • Veel features
  • goede prijs/prestatie verhouding.

Minpunten

• Io shield lijkt wel groter dan enig ander.
  • beknopte handleiding als het aankomt op het aanmaken van een raid.

Layout Score: 5
Ter vervanging van mijn x58 bordje.
Heb eerst getwijfeld om een Asus gene Z te halen, aangezien deze uit de testen al best komt.
de asrock heeft de Pci-E x sloten een stuk veder uit elkaar vandaar dat ik voor dit bordje ben gegaan.

Heb hem gebruikt icm

*Intel core I7 2600k
*Msi Ati radeon Hd 6950
*Lian li A05NB
*3x samsung Hd161Hj in een raid 0 aangesloten op de sata 300 poorten.

Heb hem besteld op 19-09-2011 bij Azerty
Kon hem dezelfde dag nog ophalen.
Heb er 150E voor betaald wat ik goed vind voor de prestatie's die je er voor terug krijgt.

What's in the box?

Ik verbaasde me er over hoeveel er in het doosje was gepropt.
Er zitten 4 Sata 600 kabels bij een floppy kabel een uab 3.0 station en een bracket om dit station eventueel in de uitbreiding sloten te bouwen. veder zitten er twee molex to sata stekkers bij net zoals een sli bridge.

Layout

Veder vind ik het een hele verbetering van asrock om de audio hd header eens niet voor de line out te plaatsen. Dit was wel het geval bij vorige asrock bordjes. Voor de rest spreekt het plaatje voor zichzelf.

Het inbouwen.

Het inbouwen verliep zo goed als zonder problemen,
Het enigste waar ik een beetje raar van stond te kijken was dat het io shield niet in mijn kast paste.
Na een beetje klooien een heel klein beetje veilen zat hij er mooi strak in.

Het installeren van het os.

Ik had een 3 tal sata schijven van 160Gb die ik graag in een raid 0 wou zetten.
Dit wilde me eerst niet goed lukken. Hij vond telkens maar twee schijven.
Zo goed als alles geprobeert, gaf de moed al bijna op.
Toen heb ik eens de sata 600 kabels verwisseld met standaard 300 kabels en voila.

Nadat ik de raid had aangemaakt, maar gelijk windows installeren.
Dit ging ook in een aardig tempo.

Zo gauw hij klaar was drivers geļnstalleerd van cd. staat er allemaal goed en duidelijk op waar voor ze dienen.

Intel rapid storage technologie

Heb een Intel postville ssd van 40 gb toegevoegd als cache schijf.
Het systeem voelt wel een stuk sneller aan, maar of het nou zo veel scheelt.

Hier onder een bench van as ssd zonder ssd toegevoegd al cache schijf.

En dan nu met de intel postville toegevoegd als cache ssd.

Zoals je ziet scheelt het in de bench ook wel wat.
De acces time's zijn verbeterd maar ook de read/write snel heden.

Ik heb rapid storage technologie op prestatie gezet.

Virtu

Jammer genoeg merk ik hier geen verschil in.
Ook in de benchmarks maakt het helemaal niets uit.
Ik zal deze week dit nog proberen te verbeteren.

Maar tot nu vind ik het onzin om het te gebruiken.

Overclocken

Hier ben ik nog niet echt mee begonnen, heb een keer de multiplier verhoogd naar 38
Dit is eigenlijk ook geen overclocken, het is gewoon de multiplier om hoog schroeven.

Ik zal hier over een week meer over vertellen aangezien ik nu nog alleen over de boxed cooler beschik.

Je krijgt waar voor je geld!
Ik hoorde altijd slechte verhalen over asrock, maar geen van deze geruchten kan ik bevestigen.
Het is allang niet meer het budget merk.
drivers en support is ook geweldig!

Voor mij was het een goede keuze!
Zeker een aanrader.

Ik zou graag horen wat nog verbeterd zou kunnen worden aan dit review.
Ik heb veder ook geen idee wat ik nog meer kan vertellen over een moederbord.

Heb jij ook een ASRock Z68 Extreme4?

Reviews door de redactie

Hoe ziet je HDD config eruit? Zonder die cache schijf zijn het al heel behoorlijke prestaties, weinig diskjes die 180MB/s weten te halen, dus ik vermoed dat het een RAIDarray is.
3x een hd161HJ samsung hdd in een raid o config.
Heb het er nu ook in vermeld.

Bedankt voor de tip!
Leuke review, probeer qua spelling iets meer op je interpunctie te letten, maakt het veel rustiger om te lezen. ^^
bijv: "gaf de moet al bijna op."
(moed)

Ontopic review prima:
+ Zijn jouw vindingen.
+ Duidelijk welke obstakels jij bent tegen gekomen.
+ Overzichtelijk

Verras me met je aanvullingen, ga zo door
Leuke southbridge koeler!;p