Cubitek HPTX Tank Review

ctgilles 22 september 2011, laatste update op 22 september 2011, 539 views

Cubitek HPTX Tank

Pluspunten

• Veel plaats
  • Modulariteit
  • Cable management
  • Koeling (airflow, hoeveelheid, ...)
  • Klaar voor watercooling (bovenaan tot 360mm radiator in te bouwen zonder mod)
  • Mogelijkheden voor mods
  • Kwaliteit support

Minpunten

• Afwerking kan beter (QC wordt echter verbeterd volgens Cubitek support)
  • Mobotray zou verwijderbaar kunnen zijn

In juni heb ik de knoop doorgehakt om een EVGA Classified SR-2 te kopen. Buiten het feit dat je voor een dergelijke build meer cashflow nodig hebt dan het BBP van Griekenland, brengt dit nog enkele andere praktische problemen mee. Het grootste probleem (dit is letterlijk te nemen) is de HPTX formfactor van het moederbord: 34,5 cm op 38,1 cm (ter vergelijking, een gewone ATX is 30,5 cm op 24,4 cm - bron). Een snelle zoektocht bracht me toen tot bij de Lian Li PC-P80 Armorsuit (noot: vorige versie) die een HPTX moederbord kon herbergen. Deze kast was echter een ramp qua cable management en airflow en een waterkoeling inbouw was onmogelijk dankzij de bochel die zich bovenop de kast bevindt (ik heb het graag intern).

Enkele weken geleden, na een 2 maanden op droog brood en water te hebben geleefd, wou ik toch graag het moederbord en de processoren waterkoelen want de Antec 620 volstond niet voor mijn overclock. Zo ben ik per toeval bij Caseking op de Cubitek HPTX Tank gestoten en daarbij trok de grote ruimte en strak uitzicht me wel aan (zoals de oude Lian Li A-reeksen vroeger). Deze kost 190 in Pricewatch en dat is een goedkope tot normale prijs voor een kast van deze formfactor (cfr. prijzen Cooler Master HAF X, Lian Li PC-P80, Xygmatek Elysium, ...).

Toen de kast aankwam en ik ze uitpakte kwam irritatie 1 al... losse schroeven in de kast, een "red flag" voor quality control. Ik ben een perfectionist en dan ga ik er van gruwelen dat ze een vijsje niet kunnen aandraaien - wat gaat dat dan geven voor de rest van de kast?

Bovenaan is er plaats voor een 360mm radiator met voorgebouwd bevestigingssyteem en op 2 plaatsen zijn er openingen voor slangen. Echter is het bovenpaneel niet vlak meer; door de perforaties is de stijfheid van het paneel aangetast en dit resulteert in een "warped" effect. Nog een puntje af voor QC dus. Ik heb bovenaan een 480mm radiator ingebouwd (zie foto) en dus was het niet echt een punt van belang voor me. Een pluspunt is dan ook wel dat een radiator tot 480mm hier perfect in past, met verlies van 1 tot 2 5.25" drivebays (van de 5 beschikbaar). Je kan ook de voeding bovenaan steken als je dit wilt, zodat je onderaan meer plaats beschikbaar hebt.

Binnenin is er veel plaats voor cable management doordat alles mooi achter de moederbord tray kan worden gestoken. Er zijn in de tray veel gaten voor kabels door te steken en dit is erg handig gezien niet elke voeding even lange kabels bezit, maar de randjes zijn niet afgerond. De harde schijven (zie foto) kunnen achterstevoren gestoken worden zodat de voorkant mooi vrij blijft van kabelrommel. Nog een pluspunt is dat de binnenkant echt een grote ruimte is die makkelijk bereikbaar is voor mods of geluidsdemping (beschikbaar bij Caseking). Alles kan mooi losgeschroefd worden en hangt dus niet (semi)permanent vast met rivetten.

Als laatste punt nog wat kritiek op de bevestiging van de zijpanelen; de haakjes zijn erg klein en klemmen te snel waardoor ik de zijpanelen niet goed dichtkrijg. Dit heb ik al verholpen met een hamer en een klein vijltje. Daarom geef ik drie sterren voor afwerking, want uiteindelijk is het uitzicht onberispelijk.

Cubitek support heeft mijn vragen steeds netjes beantwoord, en mijn suggesties worden gebruikt om de QC van toekomstige lijnen te verbeteren. Ook zijn ze bezig met het design van een window. In een dergelijke markt vind ik deze dienstverlening een mooi pluspunt (want wie verwacht er nu service bij een bedrijf dat cases maakt).

Tot slot wil ik al mijn kritiek in perspectief zetten; de afwerking is op basis van details en ik ben erg gelukkig met deze kast. Op onderstaande foto's kan je zien hoe het uiteindelijk is ingebouwd. Rekening houdend met de grootte van de onderdelen is het meteen duidelijk hoeveel plaats en mogelijkheden deze kast biedt.

Noot: de IO panel was defect op USB poort #1. Na een mail en mijn gegevens door te geven stond TNT na 3 dagen bij me thuis met een nieuwe IO panel uit China.

Heb jij ook een Cubitek HPTX Tank?