Lenovo ThinkPad SL510 (NSLDMMH) Review

bas-r 22 september 2011, laatste update op 22 september 2011, 516 views

Lenovo ThinkPad SL510 (NSLDMMH)

Pluspunten

• Linux Support - Alle hardware werkt out-of-the-box
  • Mat Scherm
  • Toetsenbord
  • Trackpoint
  • HDMI&VGA poort
  • Gigabit ethernet poort
  • BGN Wireless
  • Webcam

Minpunten

• Lage resolutie (1366x768)
  • Plastic case
  • Trage(re) processor, die snel voor wat fan noise zorgt

Ik heb deze laptop gekocht als vervanging van de laptop van mijn moeder om te internetten, Skypen en tekstverwerken. Simpele taken waar een simpele laptop bij hoort.
Dit is een van de goedkoopste laptops van het moment (327E op het moment van schrijven).
Ik heb zelf een Thinkpad T520 (~1300E) waardoor ik deze SL510 daar mooi mee kan vergelijken.

Deze SL510 lijkt verdacht veel op de dure broer, maar een nadere inspectie levert op dat het gebruikte materiaal geen carbon is maar gewoon plastic. Verder zijn er maar weinig verschillen: het toestenbord is hetzelfde, sloot aan poorten en hetzelfde matte scherm.

Pluspunten van de hardware zijn:
-Mat Scherm
-Toetsenbord
-Trackpoint
-HDMI&VGA poort
-Gigabit ethernet poort
-BGN Wireless
-Webcam

Minpunten van de hardware zijn:
-Lage resolutie (1366x768)
-Plastic case
-Trage(re) processor
-2GB

Linux support
De laptop is gekocht voor mijn moeder om te internetten, Skypen en tekstverwerken. Omdat ik Linux wat makkelijker snel kan beveiligen heb ik er Linux Mint 11.04 op geinstalleerd.
Ik was erg blij te bemerken dat alle hardware zonder trucs wordt gedetecteerd onder linux, dus de install van alles was een eitje. Webcam, microfoon, speakers, draadloos netwerk: alles werkt direct.

Omdat de ingebouwde celeron een dual core is werkt het OS soepel en aan 2GB heeft linux met het gebruik van mijn moeder ruim voldoende. Enige jammere is dat de processor snel warm wordt waardoor de fan snel aanslaat.

Heb jij ook een Lenovo ThinkPad SL510 (NSLDMMH)?

Het lijkt me overigens dat je de minpunten met enig logisch denken en de prijs in het achterhoofd natuurlijk van tevoren had kunnen weten... En ik denk ook dat niet veel laptops echt een carbon-behuizing hebben omdat dit nogal kostbaar is. Verder een goede review!
Natuurlijk en voor mij wegen deze minpunten ook absoluut niet op tegen de pluspunten.
Mat scherm, goed toetsenbord, Gbit/Wifi N & HDMI en Linux-compatibiliteit allemal voor deze prijs maakt het een super aankoop! Maar ieder voordeel (prijs) heb ze nadeel ;-)