Specificaties PCI geluidskaart met 7.1 geluid - Bekijk alle specificaties

Asus Xonar D2 Review

Nivida_intel 28 februari 2012, laatste update op 28 februari 2012, 7.043 views

Asus Xonar D2

Pluspunten

• Heerlijk om te luisteren
  • Kan goed overweg met allerlei soorten muziek
  • Orgel is op zijn mooist
  • Kan over weg met allen muziek soorten
  • Geschikt voor multimedia
  • Veel meegeleverd.

Minpunten

• Schoten in Call of duty klinken mietjes achtig.
  • Drivers van internet niet altijd goed.

Opnamekwaliteit Score: 4
Aansluitingen Score: 5
Drivers en support Score: 4
CPU-belasting Score: 4
Omdat me oude geluidskaart niet geschikt was voor opnemen voor muziek, ben ik opzoek gegaan naar goede vervanger. Naar veel review te hebben gelezen over deze kaart, ben ik voor deze gegaan.
Om half 5 , de dag na de beslissing was up and running

in the box
In de doos vinden, de kaart, kabel brei en software + handgids.
3,5mm --> RCA kabel
Quick start guide
CD met software
Test opstelling
De test opstelling is als volgt. Tivoli DAB 2.1
Deze set is in 2006 gekocht bij Snijders HIFI te Rotterdam. Onderschat de kwaliteit van het geluid deze set niet. Het is een verrassing als je deze set hoort. Het is beter dan Trust, en zit qua kwaliteit niveau op Harman en kardon. Veder beschikt de set ook nog over een Subwoofer. Die alle tonen met een halve octaaf (C-F) verlaagt. Dit is behoorlijk.

Muziek
De muziek die ik heb gebruikt om de kaart testen is voornamelijk orgel
Omdat mijn klassiek gedeelte ruim de helft van mijn muziek collectie beslaat heb ik vooral de klassiek muziek genomen. Dit word zelden beluisterd, en ik kom in bijna alle reviews op tweakers.net alleen maar house, of dance tegen.
Zelf speel ik Orgel, en ik heb hiervoor gekozen om op basis daarvan mijn geluidsinstellingen te kiezen. Veder heb ik ook natuurlijk Pop gedraaid.
Muziek die ik zoal heb gespeeld.
  • Canonisch voorspel Psalm 84 vers 1 van Jan Zwart
  • 3e Choral van Cesar Franck, in engeland
  • All my hope on God is founded Kings college choir
  • Hymne Wilt u nu heden treden van Jan Zwart
  • Dance Macbre auf die Kölner Dom(bekend van de efteling
  • Dieu parmi nous Finale (IX) uit de Zyklus La nativité du Seigneur van Olivier Messian
  • Nun dankt allen God (sigfried karg elert)
  • Improvisatie op Psalm 53 van Gerben Mourik
  • Dubois Fantaisie triomphale
  • Hark the angels sings - Kings College
  • Finale Symphone NR1 Louis Vierne Pétur Sakari
  • Finale aus der 2. Symphonie op. 13 - Ansgar Wallenhorst.
  • Tonight Tonight van HCR
  • Everything – Michael Buble
  • Ode to the bounche - Studiokillers
  • Eurpe - Final countdown
  • I’am Still standing – Elthon John
http://www.orgelsindrenthe.nl/nederlands/zwart-wh.jpg <-- Deze persoon speelt ondere andere het hymne Wilt u nu heden treden.
Hij speelt het op dit orgel:
Dit is het Hinz orgel. Iedereen die in orgelland bekend is met orgels, weet wat voor orgel dit is.
http://www.knipscheerorgel-noordwijk.nl/bios/gerben_mourik.jpg Deze persoon (Gerben Mourik) speelt de Improvisatie op Psalm 53, wat hij heel erg mooi doet.
Het orgel waar hij op speelt is een Kam orgel.
Ben erop gewezen dat de Grote kerk in Dordrecht een Kam en van der Meulen orgel is en in Oudewater staat alleen een Kam orgel.

Frans orgelwerk op duits orgel
Hmm ja klinkt raar vind je niet?? Maar het is wel mooi
Het werk gespeeld, door deze persoon http://www.ansgar-wallenhorst.de/img/aw_d_291_460.jpg
Het werk wat hij speelt: de finale van de 2 symphonie van Widor, is een verduveld lastig werk, zowel voor de organist, als voor de hardware die het af moet spelen. De Asus Xonar, had er flink moeite mee, om het de slot akkoorden te verwerken naar een mooie sound, hierbij had de subwoofer voor een keer op de grond gezet, om trillingen op het hout tegen te houden.
In de software had ik de bas uitstaan, omdat de bas word geregeld door me Tivoli. Het heeft geen enkele nut om die dan aan te zetten.
Wanneer je precies voor de installatie staat, dan hoor je het echt perfect. Geen noot is onregelmatig, en de zacht passage, die in het begin zijn worden weggewerkt, of het diamant is. Hierbij moet de de bas ook aan het werk. Want de subbas 32 (de grondtonen in het pedaal) vraagt veel van de installatie, maar hij kan het aan. Op het einde van het stuk word het orgel, zoals Feike Asma altijd zei, van de wand afgetrokken. Het klinkt heerlijk, in zowel het hoog en in het laag. En in het midden? Niet meer dan lof, gewoon heerlijk.

Finland
In het bijzonder wil ik het volgende nr. noemen Klikderklik
Deze jongen is tijdens opname nog maar 17 jaar is in staat om dit werk neer te zetten. Kijk dat noem ik nog eens wat presteren. Ik wens jullie veel kijk en luister genot toe.
Het orgel is een Paschen und kiel orgel wat "maar" 58 registers heeft, maar een geluid achterlaat. Orgels van dit soort bouwers zijn wat over het algmeen wat helder dan een Cavaillé coll orgel (denk aan Notre dame in parijs.)

Geluidskwaliteit
Zoals je ziet een ruime keus. Laat ik beginnen met orgel en koor department. Je merkt dat de kaart gebouwd is om dit soort muziek te draaien. Nergens zijn futloze stukken te horen. Zeker bij Dieu parmu Nous, waarbij je echt letterlijk van je stoel word afgeblazen. De Open Subas 32 op het franse orgel, en die Open Contra bombarde 32 wordt goed weergegeven (subwoofer staat aangesloten op de grafische kaart) Ook in het stuk van het Canonisch Voorspel Psalm 84 Vers 1, wordt het Orgel van de oude kerk te Amsterdam goed weergegeven. Het betreft een wat oudere opname, maar hij vervormt het geluid niet. Het is exact hetzelfde als beneden op de Arcam. (www.arcam.co.uk)
Wanneer we veder gaan met Dubois Fantaisie Triomphale in Liverpool, hoor je ook geen verschillen in de orgelpartij als in de orkest partij. De Improvisatie van Gerben Mourik (hoofdorganist van Oudewater). Wordt ook weer goed weergegeven. (het blijft lof) De kaart moet wel iets moeite doen, om de passage die het stuk kent goed te laten horen.
Als we veder gaan met het pop lijstje, hoeft de kaart voor al deze stukken die ik draai, geen moeite doen. Alles klinkt helder en zuiver.

De software werkt gewoon lekker en zuiver. Geen haperingen. Voor ieder wat wils

Opnemen
Ik had deze kaart gekocht voor het opnemen. Het keyboard (ketron) beschikt over een aantal uitgangen. Deze kaart moet wel flink aan het werk, wanneer mijn muziekprogramma's open staan en dan geluid moet afspelen, opnemen en doorgeven. Wanneer dit gebeurd gaat het een beetje zakken. Wanneer ik alleen opneem, gaat het goed. Het opnemen via deze kaart, is veel mooier, dan mijn oude kaart.

gamen
Iets wat als een beetje als mat word bestempeld op deze kaart.
Ik heb hier totaal geen last van. Crysis 2 en GTA Vice city worden netjes afgewerkt. Ook het spel Roller Coaster Tycoon deed het gewoon goed (klinkt wat mat, maar goed spel is ook meer dan 10 jaar oud). Ook Call of duty Black Ops, mag dan wel wat matjes klinken, doet het zeer goed. De schotgeluiden klinken een beetje als: "mietjes achtig". Maar veder word de muziek van deze game zeer mooi afgewerkt en doorgegeven. Ik denk eerder dat de games wel goed doorkomen doordat, ik een 2.1 set heb en deze gewoon wordt ondersteund door deze Asus kaart.

films
Ook de blue-ray films zijn zeer goed. Inception word goed weergegeven, en veder zijn alle films een feest om te kijken en te luisteren. En ook hier weer zijn de concerten een punt waar deze kaart op uitblinkt.
In het bijzonder wil ik toch de Blu-ray Sherlock holmes noemen, waar in veel orkest stukken in zit verwerkt . Het is bijzonder mooi, hoe hij ze weergeeft. De kaart hoeft weinig moeite te doen om alles weg te werken, maar heeft wel moeite, om in het laatste stuk dat er word gevochten, in de aanbouw van tower bridge (!!!) met de vijand. Daar hoor je de orkest, het de geluiden van london, het vechten. Het is wel heftig om te horen. Maar hij werkt het toch mooi weer weg.

Ledjes
De ledjes aan de achterkant, vindt ik mooi gedaan, zo kan ik in het donker gewoon nog klieren met de kabels. Vindt het wel een mooi gezicht.

Deze kaart laat zien wat ie kan, wanneer het om klassiek gaat. Ik had altijd mijn vraagtekens bij Asus, maar asus weet hier een pracht van een kaart neer te zetten. De klassiek afdeling, weet hij feilloos af te spelen, en slechte cd hoor je direct. Op gamen raad ik je toch iets anders, maar voor muziekliefhebbers doen.
Bij mij heeft de kaart een ware marteling doorstaan, want ik stel hoge eisen in een kaart. Het moet mooi klinken, niet te dof, en niet door software het geluid opvijzelen. Om echt te testen of het wel klopt, heb ik alle muziek die ik gedraaid ook gedraaid op een Arcam A90 Ampfilter versterker, Arcam P90 Eindversterker, en een Arcam FMJ BDP-1000 om de muziek te luisteren en de films/ blu-rays te testen. Dit alles staat op een 2 Linnboxen, en kef subwoofer.
Het klinkt wel mooier, maar de Asus kaart staat wel bijna op hetzelfde niveau.

Nawoord
Goed, zoals je leest vind ik deze kaart heel erg goed, maar als je hierin gaat investeren, bedenk wel, dat je een goede kwaliteit aan speakers moet hebben. Mensen die dit alleen maar kopen om hardcore te draaien, kunnen dan net zo goed, voor op de mobo soundcard gaan werken. Je moet echt een voorliefde hebben voor muziek, om te investeren in deze kaart. Een goede installatie is een vereiste, om het onderste uit de kan te halen.

Plaatjes:

Gebruikte hardware en kabels
Hier zie je een overzichtje wat ik heb gebruikt voor de test
Geteste hoofdtelefoon: Ultrasoon Pro 2900
Versterker: Tivoli DAB
Luidspreker: Tivoli Compagion Speaker
CD speler: Tivoli CD V2
Subwoofer: Tivoli Sub
Kabels van pc naar tivoli: König
Kabels van Tivoli naar Sub: König

Blu-ray: Plextor PX-LB950SA
Scherm: Benq: FP937 S
videokabel: König DVI kabel

Update
Gisteren heb ik bij de media markt, een 2.1 set van logitech erbij gekocht.
Deze heb ik aangesloten, en het is nu een 4.2 set. Waarbij de logitech set achter me staat en de tivoli is dan me hoofd. Met games, heb ik nog steeds op 2.1 staan, dan doen ze niet mee. Nou ja een beetje dan. Maar op multimedia gebied doen ze goed mee.

• Intel 320 120GB
  • Intel Quad Core 8400
  • MSI P43T-C51
  • XFX Radeon HD6870
  • Cooler Master CM690 II Advanced
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Asus Xonar D2?

Geachte Asus Xonar gebruikers,

Asus heeft haar zaken niet op orde m.b.t. de drivers.
De standaard Asus drivers zorgen voor veel problemen en zijn outdated.
Problemen zoals een hoge DPC Latency (wat o.a.. zorgt voor piepjes en ploppen), instellingen in het Asus panel die ervoor zorgen dat sample rates en andere dingen niet meer kloppen zorgen ervoor dat de gebruikservaring steeds slechter wordt.

Nu heeft ene 'Dorin Papuc' speciale drivers gemaakt, die hij zelf 'ASUS XONAR Unified Driver' noemt, voor vrijwel alle Asus Xonar kaarten (Asus Xonar Cards: DG,DS, D1 ,D2, DX,D2X, HDAV,HDAV Slim, ST, STX, XENSE – Except U1) die ervoor zorgt dat er veel problemen zijn opgelost.

De Uni Drivers zorgen oa voor:

-Lagere DPC Latency (ongeveer 82ms)
-Sneller opstarten van Windows omdat er 30-35MB minder RAM wordt gebruikt
-Prestatieverbeteringen in sommige spellen en applicaties
-Fixed audio glitches
-Andere Tweaks
-Teveel om op te noemen

De drivers voor alle Windows x86 versies kun je hier gratis downloaden.

Let op: voor x64 Windows versies is er een walkaround nodig die ook beschreven staat op de link hierboven.

Deze post heb ik gemaakt omdat ik andere Asus Xonar gebruikers wil waarschuwen en informeren.

Leesvoer:

The case of DPC latency (Part 1).
Asus forum met heel veel klachten/problemen.
Officiele reactie van Asus op de 'Uni drivers'

[Reactie gewijzigd door n0elite op 12 december 2011 19:42]

Had je de volgende kaart ook in je overweging genomen? pricewatch: Auzentech X-Fi Bravura 7.1
Onthoud wel dat die PCI-e x1 nodig heeft. Nou heeft het moederbord van Nvidia_intel (de auteur bedoel ik dan :D ) deze wel maar sommige (oudere) weer niet moederborden niet (of zijn niet bereikbaar door de GPU)
Een Auzentech is ook niet altijd even een fijne kaart. X-Fi = Creative en qua drivers hebben ze nog een hele weg te gaan, metname ruis en geluidsmodus problemen. Ik heb nu sinds een half jaar een HT Omega eCLARO (VS import) en het is verweg de beste geluidskaart die ik ooit heb mogen gebruiken. Geen gedonder met drivers ed, zelfs de drivers van C-Media werken zonder gezeur. OpAmps wisselen en je hebt een pracht kaart :)

Maw, zowel de Asus Xonar als HT Omega eCLARO maken gebruik van een C-Media chip (Asus heeft hem deels aangepast, vandaar de ietwat andere drivers). Simpel maar toch doeltreffend en C-Media bevind zich zeker niet alleen in het low-level segment :)

[Reactie gewijzigd door rlkz op 28 februari 2012 16:27]

Geweldige kaart, ik heb de Xonar DX en dat is ook een genot. Ik neem bijna aan dat je de equaliser niet gebruikt, maar merk je ook bij de D2 dat die eigenlijk helemaal niet best is? Ik merk zelf dat als ik iets omhoog schroef in de equaliser (hoog of laag maakt niet uit), dat het hele geluid zachter wordt, behalve dat wat je omhoog schroeft. De equaliser is meer iets om het geluid te verpesten of om de schijn mee hoog te houden als je een slechte koptelefoon hebt, maar hierdoor klinkt het echt niet meer.

Verder vind ik het een interessante ontwikkeling dat je orgelmuziek hebt uitgekozen om de kaart mee te testen. Dat doet inderdaad lang niet iedereen hier ;) Het gave van een orgel vind ik dat het zo'n breed klankspectrum kent. Hoge noten klinken vol en helder, terwijl lage tonen heel diep kunnen gaan (de kerk waarin het orgel hangt mag best een beetje meeschudden). Dit is voor een goede D/A-converter een peulenschil, maar een standaard onboard geluidskaart kan het er nog moeilijk mee hebben. Niet te vergeten dat dit ook net zo goed geldt voor de luidsprekers. Die moeten ook van goeden huize komen om een dergelijke kakofonie goed weer te geven.

Ik merk zelf dat de Xonar DX vele malen beter scoort dan een onboard geluidschip. De D2 zal dat net zo doen. Maar de hifi blu-rayspeler (een Denon DBP-1611UD) doet er nog een schepje bovenop. Maar die Denon kost ook 5 keer zoveel als deze Xonar D2.

Veel plezier met je geluidskaart!

Eén plaatje doet het niet, je hebt [ďmg] met een ď geschreven in plaats van een i.
Bedankt voor je reactie. Vind het leuk om te horen over de keuze
Inderdaad de equaliser staat uit. Die verpest meer dan dat het goed maakt.

Dat orgelmuziek kwam omdat de hedendaagse muziek allemaal boem boem is. Ben meer van de klassiek is. (Wat wil je meer dan helft van mijn muziek is orgel. +250 albums)
En gelukkig ik heb goede luidsprekers. Ik ga binnenkort nog eens grondig testen met orgelmuziek. En dan vooral de wat harde duitse orgels en koormuziek.
mooie review! echter heb je het geluid ook met een koptelefoon getest?

ps: Er is genoeg goede hedendaagse (instrumentale) muziek je moet gewoon weten wat ;)
Inderdaad vandaag getest met een kopteloon.
Getest met een koptelefoon van Ultrasoon.
En inderdaad, heb natuurlijk ook getest met hedendaagse muziek: Zoals Plain's White T, snowpatrol, Keane, Marco Borsato, Maroon 5.
Je hebt een erg goed en uitgebreid review gemaakt :P Mijn complimenten daarvoor !!
Het enige wat ik mis is de bitrate hoogte van je beluisterde audiofiles. Heb je de instalatie getest op mp3'tjes of echt op flac/apple lossles?
Ik heb destijds getest op WAVE. Ik heb inmiddels een gaming kaart gekocht omdat ik het voor spelletjes toch iets te mat vond. Hij zit nu bij mijn vader in de PC en daar klinkt de muziek oorverdovend goed. (heeft een BOSE compagnon 2.1)
Erg mooie review :p

:/ Ik vraag mij nu iets af.
Ik heb een onboard creative geluids chip, maar deze heeft een optie voor koptelefoons en 2.1.
Ik neem aan dat de Xonar ook zo'n optie heeft, maar hoe vervromd dit geluid dan (positief/negatief voor het respectievelijke apparaat)?
Ik merk namelijk dat koptelefoon iets beter werkt voor koptelefoontjes, maar in hoevere is dat een illusie?
Speciaal voor je getest. Het vervormd wel iets het geluid (positief) maar niet echt, het blijft gewoon netjes.zoals over de stereo
Het is beter dan Trust, en zit qua kwaliteit niveau op Harman en kardon.
Ik vind dat je je eigen set hier nog mee te kort doet... ik ben ook al eens zeer onder de indruk geraakt van wat er met die Tivoli audio set mogelijk is.

[Reactie gewijzigd door et36s op 22 september 2011 18:35]

Never trust a Trust.

Zonder gekheid: netwerkkaarten, laptopmuizen en dergelijke zijn prima van Trust, maar voor geluidsapparatuur kun je beter ergens anders aankloppen. Ik heb die set ook een keer gehoord in een winkel, en meteen bleek wel dat er groots geluid uit die kleine speakertjes komt.
Pluspunten: "Kan goed overweg met allerlei soorten muziek" en "Kan over weg met allen muziek soorten" Beetje dubbelop.

Verder aparte maar leuke review.
Schoten in Call of duty klinken mietjes achtig.
Ligt dit niet aan Call of Duty zelf? Ik heb ook heel wat COD games gespeeld, maar het geluid was nooit echt goed, altijd een beetje leeg en zonder bass. In Battlefield 3 heb ik dit dan totaal niet, maar het geluid is daar gewoon ook echt veel beter: bass, explosies, schoten etc, alles klinkt veel meer als oorlog in plaats van die paar proppenschieters in COD.
Nee dat heb ik ook, in BF3 geen last van, kijken hoe het gaat in Mass Effect 3
Ik heb deze kaart ook.
En het is inderdaad een prima kaart die jaren mee kan.
Inderdaad de drivers is even zoeken. Maar ik zie dat je daar al uit bent gekomen. ;)
Verder een hele leuke review.
Deze kaart staat nu ook in mijn opa's radio.
Vroeger kwamen er ook alleen maar Psalmen uit nu wel wat meer muziek maar de Xonar weet zelfs op lage volumes kippevel te geven, zeker een goede aanschaf

jammer dat je in je review zo ingaat op je muziek en niet op de kaart.
Komt later in maart dan heb ik hem ongeveer een half jaar en dan ga ik wat dieper op de kaart in.
Dag, heb een probleempje in verband met mijn Asus - Xonar Essence STX onder W7 / 64, kan iemand mij helpen waar ik goede drivers kan vinden voor deze (als ze wilt werken) toch wel " audiofiel" klinkt, ben liefhebber van jazz, klassiek (geen Wagner > hangt een vies geurtje aan) en jaren 40 -50 muziek. Dank bij voorbaat
Hallo,

Zie een paar reactie hierboven, verder gebruik de drivers van internet die het goed doen op het moment.