Specificaties 20" @ 1680x1050 (WSXGA+) (TN, 2ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster 206BW Zilver, Zwart Review

Froggle 10 juni 2007, 2.681 views

Samsung Syncmaster 206BW Zilver, Zwart

Pluspunten

• Zwarte Glossy Design (persoonlijk)
  • Snelle reactietijd
  • Grote schermresolutie
  • Geen dode pixels

Minpunten

• Stoffen, stoffen en nog eens stoffen..
  • Profiel vergeten terug te zetten.
  • Matige inkijkhoek
  • Degelijkheid

Nu al een aantal weken in bezit en ik ben nog steeds bij de conclusie dat het een geweldige monitor is. Hiervoor heb ik een 15"inch CRT gehad. Toen ik overschakelde naar dit grote apparaat zag ik ook meteen hoeveel ruimte ik miste.

De monitor staat elke dag zeker 12 uur aan, en ik heb er geen problemen mee. Ook al diverse films op gekeken, en het is wederom geweldig beeld.

Om toch nog even over het filmkijken verder te gaan. Het is ook mogelijk profielen in te stellen in de fase waarin het beeld staat. Als je bijvoorbeeld film aan het kijken bent, kun je de monitor op het profiel 'movie' instellen. Als je aan het gamen bent, kun je ook hiervoor een profiel voor instellen. Zo zijn er nog tal van dit soort profielen voor bijv. internet, tekstverwerking en niet te vergeten het dynamic contrast profiel.

Iets wat ik wel matig vind is de inkijkhoek. Ik moet vaak wat rechterop gaan zitten om tijdens het ontwerpen de ware kleuren te kunnen zien. Als je voor de monitor zit, moet de bovenste zwarte rand recht voor je ogen zitten. Als je vanuit die positie op de monitor kijkt, zie je de ware kleuren.

De monitor vind ik zelf niet zo stevig gebouwd. Dingen waarvan je verwacht (zoals het knopje) dat het metaal is, is plastic. Maar dat is te begrijpen voor die prijs en de prestaties dat deze monitor levert.

Het ontwerp van de monitor vind ik persoonlijk echt schitterend. Het past perfect tussen de zwarte accessoires van mijn pc. Maar dat zwart is echt een kwestie van smaak.

Ik heb ook geen last van pixeldefecten gehad. Soms denk ik wel even van: "Waaaattt!!" .. maar dan blijkt het gewoon een stofdeeltje te zijn. Je kunt ook beter niet aan de monitor komen. Blaas gewoon even op dat zwart-'lijkend' stofdeeltje of pak het blauwe brillendoekje dat je bij de monitor hebt gekregen.

Nog even verder over het brillendoekje. Deze heb je namelijk hard nodig. Deze monitor is van zwart. En wat zagen we vroeger ook altijd al op de zwarte televisies? Inderdaad. Stof. Witte/zilveren apparaten trekken ook wel stof aan, maar zie je niet. Bij zo'n zwarte monitor stoort dat extra, omdat je er continu op zit te letten.

Over dat opletten gesproken. Er zit wel zo'n prachtige Glossy rand om de monitor, wat vooral erg chique staat als hij uit staat, kan erg irritant zijn als er achter je monitor ook licht is. Dit weerspiegeld en leidt je af tijdens het werken. Maar zoals ik net zei, als je geen licht achter je hebt, is er geen probleem.

Om de prijs hoef ik ook niet te klagen. Omdat ik zeker wilde zijn dat ik geen problemen zou krijgen met terugsturen ed. heb ik hem bij Wehkamp gekocht in een 10% korting weekend. Maar als je toevallig vlakbij een goedkope monitor/computer-boer woont, kun je daar beter langs gaan.

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 206BW Zilver, Zwart?

In principe goede survey. Maar je mist toch een aantal belangrijke dingen ;)
-Grote schermresolutie, fijn voor je maar welke resolutie?
-Hoe groot is het scherm?
-Hoeveel heb je ervoor moeten dokken?
-Welke aansluitingen zitten erop?
-Wat voor gadgets, kabels, en andere ongein zit er allemaal meegeleverd?
Nou goed, bij deze dan:
-Grote schermresolutie, fijn voor je maar welke resolutie?
Op dit moment draai ik de hoogst mogelijke schermresolutie 1680x1050. Erg fijn als je vaak met ontwerpen bezig bent, want je hebt veel ruimte nodig. ;) Maar verder is dat heel persoonlijk. Veel mensen zullen op de hoogste resolutie moeite hebben met het lezen van de lettertjes.
-Hoe groot is het scherm?
Staat ook in de product informatie, 20 inch diagonaal breedbeeld. Hij is dus niet even breed/hoog als een normale 20 inch.
-Hoeveel heb je ervoor moeten dokken?
Kijk in menu: 'Prijzen' > 'Samsung Syncmaster 20..'
-Welke aansluitingen zitten erop?
Zie product informatie (Digitaal en Analoog).
-Wat voor gadgets, kabels, en andere ongein zit er allemaal meegeleverd?
Stofdoekje (al verteld), een Analoge kabel en een Digitale kabel, deze wordt niet bij elke zaak meegeleverd. Wehkamp leverde hem er gewoon bij, en uiteraard heb ik ook de digitale kabel gebruikt voor aansluiting op mijn pc. ;)
bij TFT schermen is het toch aan te raden dat je native resolutie draait? anders word het wat blurry.
Wat bedoel je daar precies mee? (Native)
De native resolutie is in dit geval toch ook 1680x1050? Dus wat is je punt?
Door The Triad, maandag 11 juni 07:55
-Grote schermresolutie, fijn voor je maar welke resolutie?
dat was een reactie hierop.

native is de basis resolutie waarop het scherm is gemaakt. dus inderdaad 1680x1050,
als je dan bijvoorbeeld op 1440x900 gaat draaien dan zijn beeldpunten verdeeld over meerdere pixels en word het wat waazig.

[Reactie gewijzigd door Bulls op 19 juni 2007 11:02]

Wat je zegt over dat blurry, daar zie ik niets van hoor. Het is gewoon haarscherp beeld op deze resolutie. :)
ik zelf ben nog aan het twijvelen tussen deze en de 226.
De 226 is mij eigenlijk te groot en de 19" vind ik te klein.

deze 206 zou voor mij denk ik ideaal zijn maar ik twijvel of alles op het scherm niet erg klein wordt omdat dit dezelfde resolutie heeft als de 22"

Kan iemand hier een zinnig woord over zeggen?
ik heb nu een 17" en die "grote" (qua letters bedoel ik dan) wil ik graag houden. Is deze dan vergelijkbaar?
ik zelf ben nog aan het twijvelen tussen deze en de 226.
De 226 is mij eigenlijk te groot en de 19" vind ik te klein.

Kan iemand hier een zinnig woord over zeggen?
zover ik weet kun je het vergelijken met 17 en 19 ". de 19" modellen draaien
ook op de 17" resoluties. bij 20" en 22 inch gebeurt dus hetzelfde. Heb een 17"
(samsung 720N) en 20" breedbeeld (Samsung 205BW) kwa leesbaarheid zijn ze gelijk. voor zover ik weet. (mn 205BW is even ter reparatie weg dus kan het niet voor je nakijken).
even ter aanvulling ik bedoelde een 17" CRT.
dat vergat ik te melden :(
Ik zal eens een 17" tft in de buurt opzoeken en kijken hoe dat is :)

Update: ik heb ondertussen even achter een 17" (3:4) gezeten en ik vind het erg klein in vergelijking met de 20" breedbeeld die er naast stond dus ik moet dan toch maar gaan voor de 226, bedankt voor je andwoord.

[Reactie gewijzigd door DummyXL op 17 augustus 2007 10:14]

ik draai zelf 1920x1200 op een 17" widescreen tft (laptopscherm)

kan alles prima lezen