Specificaties 500GB 3.5" HDD (SATA-300) - Bekijk alle specificaties

WD Caviar SE16 WD5000KS, 500GB Review

jubeth 10 juni 2007, laatste update op 10 juni 2007, 437 views

WD Caviar SE16 WD5000KS, 500GB

Pluspunten

• Extreem stil en koel voor 500 GB.

Minpunten

• Niet de meest snelle access-times, maar nog altijd razendsnel vergeleken met de gemiddelde disk van 3 jaar terug. 7200 RPM.

Stilste drive die ik ooit in bezit heb gehad, zeker in verhouding tot schrijf- en lees-snelheid en opslagruimte!
De buffer van 16 MB merk je echt meteen bij bijv. copyen van grote files (Gigabytes) van de ene naar de andere disk. Naar deze disk toe gaat plusminus 230 MBit/s sneller dan ik gewend was.

Ophangen aan elastiekjes, of met Nexus twin blokjes, is aan te raden. Eigenlijk het enige noemenswaardige geluid dat 'ie voortbrengt is vibratie-gerelateerd namelijk.

Heb jij ook een WD Caviar SE16 WD5000KS, 500GB?

Uhh, hoe hoog is die acces-time dan?? :?
Misschien wel handig om wat HD-Tach/Tune resultaten te plaatsen als je een review over een harde schijf maakt. Met de info die jij geeft valt er weinig te vergelijken met andere HD's.
Dat stond niet als eis in de gebruiksaanwijzing op deze site, sorry.
Als ik tijd en zin heb zal ik iets dergelijks toevoegen.

[Reactie gewijzigd door jubeth op 12 juni 2007 13:25]

Een WD CaviarSE16 250GB maakt naar mijn gevoel anders enorm veel geluid tijdens random reads.
een cache van 16MB heeft alleen zin voor kleine files maar niet voor Gigabytes zoals beschrijft.
Dat ie sneller loopt moet wel door iets anders komen dan de cache. Mijn ervaring was nou juist altijd het tegendeel.

[Reactie gewijzigd door toet-toet op 11 juni 2007 09:24]

Misschien dat je even alle punten kan toelichten, waarom je er precies zoveel punten voor gegeven hebt. Zo hebben andere potentiŽle kopers er ook veel meer aan.
Het zijn mijn indrukken als gebruiker. Het is naast diverse WD Raptors die ik in gebruik heb, en een paar Maxtors, beslist de stilste disk in mijn woning. Ik heb in totaal 8 verschillende HDDs draaien in 2 systemen. Lawaai bij random reads is mij niet opgevallen, en ik heb 'm in een Ac Ryan eSATA externe box.

De cache van 16 MB heeft in ieder geval merkbaar invloed op het transport van hele grote video-capture-files, want hij doet het sneller dan de 10000RPMs die ik in hetzelfde systeem heb zitten. Waarschijnlijk is een (deel)functie ervan bufferen naar schrijven.

Voor een uitgebreide review ervan kun je ook dit doen. Ik trek me weinig aan van reviews, omdat mijn ervaringen meestal anders zijn dan die van reviewer(s).

[Reactie gewijzigd door jubeth op 12 juni 2007 12:36]

Zou de reviewer misschien wat meer informatie aan deze review willen toevoegen.
Je zegt dat de schijf niet warm word? Ja wat is niet warm in jou opzicht? Heb je er een fan opblazen? Even iets meer toevoegen want hier word men niet echt wijzer van. Dit overtuigd mij nog niet genoeg om deze hardeschijf te willen kopen.