Super Flower Golden King 550W Review

John_Otters 20 september 2011, laatste update op 17 november 2015, 2.320 views

Super Flower Golden King 550W

Pluspunten

• Efficientie Platinum
  • Platte modulaire kabels
  • Stil en koel
  • Nette afwerking
  • Voldoende aansluitmogelijkheden

Minpunten

• Geen kabelbinders
  • (schroefjes)

Prestaties en stabiliteit Score: 5
Aansluitingen Score: 5
Uitrusting Score: 4
Koelvermogen Score: 5
Oude Situatie

Met het idee om een zuiniger systeem te bouwen had ik een efficiŽntere voeding nodig. Het is uiteindelijk de Super Flower Golden King 550 watt geworden, vanwege de 80 Plus Platinum certificatie. Hiervoor had ik een Zalman ZM600-HP, welke het goed deed, maar slechts een efficientie had van 82%. De Super Flower heeft een efficientie van ongeveer 92%. Overigens bestaan er inmiddels 39 80+ platinum PSUs , waarvan maarliefst 11 door Super Flower. Er staat er echter slechts nog maar ťťn in de pricewatch van Tweakers.net
Ik heb niet alles in huis om een complete review te schrijven en ben verder niet van plan om een PSU uit elkaar te schroeven. Vandaar dat ik ook een link geef naar de uitstekende reviews op JonnyGURU.com (Cold testing, Hot testing, Disassembly)
En Tweaktown.com

Verpakking en accessoires:

De voeding komt verpakt in een mooie doos. De voeding zat er lekker stevig in.
In de doos zit de voeding zelf, een tasje met de modulaire kabels, 1 setje schroeven, stroomkabel en de handleiding. Ik mis alleen wat kabelbinders.

De volgende modulaire kabels zitten in de doos (met een handig tasje eromheen):
1x 3 Molex
1x 2 Molex+ FDD
2x 4x SATA
1x PCI-E 6Pin
1x PCI-E 6+2Pin

De voeding heeft de volgende vaste kabels
1x ATX 24/20 pin
1x 8Pin(4+4pin) CPU
1x PCI-e
1x PCI-e 6+2

De PSU (Super Flower Golden King 550W)

Mat zwart, een soort industriŽle 'spikkel' coating. Het ziet er netjes uit. De fan zit aan de onderkant en is 140mm. De achterkant van de PSU is, met een grill, bijna geheel open, wat voor een goede luchtstroom moet zorgen. Ik vraag me alleen af hoeveel stof erin gezogen wordt. Er zit ook een fysieke aan en uitknop op.

De schroefjes die erbij zitten passen helemaal niet bij het ontwerp. Dat is wel jammer

Specs PSU

Volgens de doos:
  • Support all Intel and AMD Multi-Core CPU and its compatible Motherboards, ATX/ BTX compliant.
  • Compliance with ATX 12V v2.2, EPS 12V v2.91 and SSI EPS 12V v2.92 Specification.
  • Fit in with U.S.A Energy Star standards/ EuP(Energy-using Products) instructions : energy consumption during shut off status less than 1W.
  • Over Power Protection / Under Power Protection / Over Voltage Protection / Short Circuit Protection.
  • Passed 80 PLUSR Platinum Certification, on 20% 50% 100% loading, with 90% 92% 89% Efficiency.
  • Three Exclusive Patents (Taiwan, China, U.S.A, Germany, Japan patent applied)
  • 1.ECO Intelligent Thermal Control System
  • 2.Hybrid Dual Voltage Automatic Switch System
  • 3.High Power Vertical Double Layer Main Transformer (China Patent no:ZL2009 2 0273193.2 ; Taiwan Patent no:M381155 )
  • More than 2,000 Times ON / OFF Test.
  • All series are made of RoHS unleaded green material.
  • Full Range Design from 100V ~ 250V. (Active PFC).
  • Multiple safety certificates acquired.
  • Support NVIDIA (SLI)/ATI, high rank & high efficiency graphic card.
  • Patent easy plug-in design, safe and firmly attached once connected.
Main Specifications

Manufacturer Warranty 1 jaar garantie
Dimensions (DxWxH) 180mm(D) x 150mm(W) x 86mm(H)
Output Voltage +3.3, +5, Ī12 V
Power Provided 550 Watt
ENERGY STAR Qualified Yes
Frequency Required 50/60 Hz
Input Voltage Range AC 100 - 240 V
Efficiency: On 20% 50% 100% loading, with 91% 92% 90% Transform efficiency

Features Honeycomb ventilation panel, high efficiency air flow design, 140mm fan, over voltage protection, overpower protection, undervoltage protection, single 12V rail, short-circuit protection
Compliant Standards BSMI R33529 / CE / FCC / CUL / cTUVus / CB, 80 PLUS platinum

Functionaliteit

De kabels zijn de goede lengte, de voeding zit onderin een toren en de kabels moeten naar boven en voorin, dan nog kunnen ze netjes weggewerkt worden. Ook zitten er cable sleeves om de kabels heen. Het gebruik van platte modulaire kabels zorgt ervoor dat er (bijna) geen onnodige kabels in de kast slingeren. Ik hoef bijvoorbeeld alleen 1 PCI-e kabel weg te werken omdat ik maar een enkele videokaart heb. Maar dat was geen probleem, omdat de kabels flexibel genoeg zijn. Bovendien erg handig dat elke modulaire kabel op elke aansluiting kan. Alle aansluitingen zijn dezelfde, en hebben bovendien een rubberen afsluitdop.

Geluid & Warmte

De grote fan draait op een laag aantal toeren en is zeer stil te noemen. Minder geluid dan mijn Scythe Mugen 2 CPU cooler. De voeding voelt nooit warm, laat staan heet, aan. Bovendien draait de fan door de “ECO Intelligent Thermal Control System” nooit onnodig

EfficiŽntie Voeding

Hier boven zie je de resultaten van het 80plus instituut. Het gehele rapport vindt je hier . Bij een normale belasting van tussen de 20 en 100 procent mag je een efficiŽntie van 91 tot 92 procent verwachten.

Computer
Ik heb de volgende computer gebruikt om het energieverbruik van deze PSU te testen.

- AMD Phenom II X4 955 black edition
- Scythe Mugen II CPU koeler, 1 case fan.
- 6GB DDR2 (OCZ low voltage Gold)
- Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P (AMD 790FX chipset)
- Windows op Intel SSD 80GB X25-M Postville
- Met Western Digital 640GB SATA300 32MB
- Sapphire HD 6870 1GB GDDR5 video kaart
- Windows 7 Ultimate 64-bit
- Geen overclocking
- Dat alles in een Fractal Design Define R3 geplaatst

Kabels zijn lang genoeg en kunnen goed weggewerkt worden. Ben ik alleen niet zo goed in ;)

Mijn Test

Mijn eigen tests geven het volgende weer. Het verbruik van de 3 jaar oude voeding (Zalman ZM600-HP 600 watt) was als volgt onder de volgende 3 scenario's.

101 watt, idle (alleen windows en de gebruikelijke achtergrond programmas actief)
250 watt, game load (windows en het spelen van Crysis)
225 watt load test (met burnin test van Passmark alles op full load gezet)

Het verbruik van de nieuwe Super Flower PSU is als volgt.

88 watt, idle (alleen windows en de gebruikelijke achtergrond programmas actief)
225 watt, game load (windows en het spelen van Crysis)
195 watt load test (met burnin test van Passmark alles op full load gezet)

De Super Flower verbruikt ongeveer 13 tot 25 watt minder dan de oude Zalman. Dat de testresultaten wat uit elkaar liggen klopt wel ongeveer, omdat onder idle de efficientie voor beide lager moet liggen en dit bij de Super Flower slechts 1% lager is. Hoe dat precies bij de Zalman zit weet ik niet precies, maar de efficientie is een percentage. Dit betekent dat onder idle de Super Flower 12.8% efficienter is. Onder game load is dat 10%.

Energieverbruik gemeten met een Voltcraft Energy Monitor 3000.

Ik heb 147,9 euro incl. verzendkosten voor de voeding betaald bij Amazon Duitsland. Dat is best een hoge prijs, ook voor zo’n goede efficiŽnte voeding. Helaas is de keuze aan 80plus platinum voedingen niet zo hoog en dus hebben producenten min of meer vrij spel in hun prijzen. Met een verschil van zo’n 25 watt onder load was de switch het uiteindelijk wel waard.

Eindconclusie

Een buitengewoon goede voeding, voor een flinke prijs. Super Flower is een vrij nieuwe speler op de markt en produceert nu al uitzonderlijke voedingen met uitzonderlijk hoge efficientie. _/-\o_

NB Omdat ik hem nog niet zo lang geleden in gebruik heb genomen komt een duurzaamheid / betrouwbaarheid oordeel later.

• amd phenom II X4 955 black edition
  • OCZ Gold low voltage 6GB DDR2
  • Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P
  • Western Digital 640GB SATA300 32MB
  • Intel SSD 80GB X25-M Postville
  • Sapphire HD 6870 1GB GDDR5
  • Fractal Design Define R3

Heb jij ook een Super Flower Golden King 550W?

Had eigenlijk meer foto's toe willen voegen. Misschien komt dat later als ik uitvind hoe dat moet :)
Aan je review kun je max 4 foto's knopen. Wil je er meer dan kun je die bij een filehost uploaden en dmv de [img]-tag in je review zetten.

Verder een mooie review, ik had al jaren niets meer van Super Flower gehoord eigenlijk, maar ze maken zo te zien nog steeds mooie PSU's
Knappe review over een voeding!
Over plaatjes en andere tweakers.net FAQ
Een goede richtlijn is een breedte van niet meer dan 570 pixels, en een hoogte van niet meer dan 430 pixels. JPEG-bestanden, gesaved met een kwaliteit van 30-60 (op een schaal van 0-100) hebben de voorkeur voor foto's.
PNG- en GIF-bestanden hebben de voorkeur voor screenshots, lijntekeningen, schema's, enzovoort.
Je kan eventueel linken naar een grotere versie van je plaatje door een link om de verkleinde versie heen te zetten (thumbnailen). Hiervoor kan je de volgende RML-code gebruiken:
[img]http://link.naar.verkleind.plaatje.jpg[/img]

[Reactie gewijzigd door DeComponeur op 20 september 2011 17:51]

Wat een kabelmanagement haha

wel leuke review voor de rest
Je schrijft: "De achterkant van de PSU is, met een grill, bijna geheel open .... Ik vraag me alleen af hoeveel stof erin gezogen wordt."
Maar de achterkant is luchtuitlaat, geen inlaat. ;)
Leuke review, ik zoek ook een 550W voeding.
Dat klopt niet, want de tests van de 80+-luiten worden gedaan met 110V, terwijl we hier op ~220 zitten. De efficiŽntie is meestal anders op ons voltage. Gelukkig is de efficiŽntie op 220V meestal beter dan op 110V, maar om het zeker te weten zou je zelf een meting moeten doen (of een review opzoeken van iemand die een dergelijke meting heeft gedaan).
Mooie review, al vraag ik me wel af hoe lang het duurt voor je hem eruit zou hebben. Milieu-technisch zou je het produceren van deze voeding er ook bij moeten tellen, maar ik mag hopen dat de "oude" voeding ook nog gebruikt wordt?
Ervan uitgaande dat hij 24/7 aanstaat en de prijs per Kw/uur 17 cent is, de besparing gemiddeld 20 watt is, en de prijs 147,9 is, dan duurt het 147,9/29,8 = ongeveer 5 jaar, dat valt nog best mee.
De prijs per kWh ligt hoger, de gangbare prijs ligt tegenwoordig zo rond de 22 Š 23 ct/kWh, incl. btw en energieheffingen.
1 Watt 24/7 is 8,766 kWh per jaar, wat neerkomt op § 1,97 per Watt op jaarbasis.
Met 20 Watt zit je op pak hem beet § 39,50 per jaar bij 24/7 gebruik.

Uitgaande van de aanschaf van een nieuwe voeding:
Een goedkope voeding zal ca § 35,- kosten.
Als het verschil in verbruik dan 20 Watt zou zijn: zit je na (§147,90-§35,00)/§39,50=2,85 jaar op het break even point. Daarna is de goedkope voeding duurkoop.
Dit is wel bij 24/7 gebruik, wordt de PC maar 4 uur per dag gebruikt, duurt het 6 keer zo lang om het break even point te bereiken (en de electriciteitsprijs gelijk blijft)
Er kan een hoop veranderen, inmiddels zijn er ook al 80 plus platinum voedingen van onder de honderd euro, wat het verschil nog kleiner maakt. Wat her vooral lastig maakt is dat sommige leveranciers van voedingen aan cherry-picking doen om de gewilde certificering te krijgen, waardoor de waarde van het certificaat een beetje inboet.
Jouw reactie heeft mij iig weer wakker geschud en ik ga meteen even kijken of ik de voeding van mijn thuisserver eens ga vervangen.

Gerenommeerde fabrikanten hebben meestal wel een constante kwaliteit, dus voor het cherry picking ben ik niet zo bang, en echt veel zal het niet schelen.
Zelf ben ik altijd wel tevreden met Seasonic en Antec.

Las onlangs op HWI ook nog een artikel waarbij voedingen bij laag verbruik getest zijn:
misschien een beetje hele late reactie, maar die kabels, die zijn plat maar die zien er op het plaatje uit de pricewatch niet heel erg sterk uit (vreselijk dun lijkt het zelfs wel).
valt dit mee of is het echt zo dat je die dingen zo breekt (van binnen weliswaar maar alsnog ;) )
De kabels zijn behoorlijk flexibel en voelen bij mij niet breekbaar aan. Sowieso moet je koperdraad wel een aantal keren heen en weer buigen voordat het breekt.
Op de bijgevoegde foto's zie je de platte kabels naast de andere kabels en het valt best mee hoe dun ze zijn. Platte kabels worden overal gebruikt (denk aan Sata), en dat breekt ook allemaal niet zomaar.
Mooie voeding ik heb had hem ook. Hij is helaas gisteren overleden 1.5 Maand na de garantie periode. (Pc wou niet meer doorstarten.. dus schijnbaar iets stuk.. zonde). Dus ben eingenlijk wel teleurgesteld, aangezien het een vrij prijzige voeding was.