Specificaties Hardeschijfkoeling (passief gekoeld) - Bekijk alle specificaties

Silentmaxx HD-Silencer Rev. 2 Review

jubeth 10 juni 2007, laatste update op 12 oktober 2015, 443 views

Silentmaxx HD-Silencer Rev. 2

Niet in trappen.

Pluspunten

• De enige goede eigenschap is wellicht de geluidsdempende werking, maar ja, pak iets helemaal in en het wordt stil. Logisch. Ik heb naast de silentmaxx silencer ook Nexus DiskTwins in gebruik, en die komen mij veel gezonder over, als oplossing. Mijn vermoeden is zelfs dat ze in mijn situatie beter koelen. De gaatjes aan het oppervlak van de diskbehuizing zijn immers nog vrij!

Minpunten

• De in steenkolen engels geschreven gebruiksaanwijzing klopt niet met de onderdelen, zowel de kleuren waarnaar verwezen wordt als de staat van de onderdelen vanuit verpakking. Het is regelmatig onduidelijk wat er nou bedoeld wordt bij het in elkaar plakken van het geval. Overigens is het voor mij ook niet duidelijk waarom ik als koper de stickers e.d. erin moet plakken. Dat had voor deze prijs allang gebeurd moeten zijn. Het geval komt notabene in elkaar geschroefd aan in de verpakking. Alsof wij als klanten daarin nog een opt-out willen hebben, en de zaak niet in elkaar willen zetten zoals de bedoeling is?
  • Of geluidsdemping het versnellen van het einde van een disk mag verantwoorden betwijfel ik. Persoonlijk verwacht ik dat Western Digital heel erg boos kan worden op SilentMaxx, en met recht. Ik weet niet hoe het met andere merken diskdrives is, omdat ik vrijwel alleen maar WD HDDs gebruik, maar het zaakje stinkt. Ik koop geen SilentMaxx artikelen meer.

Geluidsproductie (min) Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 1
De hoge prijs is niet terecht. Voor 80 gulden bouw je zelf iets beters.
Alweer valt een SilentMaxx product (met nogal een reputatie) mij enorm tegen. Als er op een HD staat "Do NOT cover ANY of the holes!" is het niet ineens zo dat een SilentMaxx koeler dat wel mag. Bekijk hiervoor de presentatie van Scott Moulton eens: http://www.youtube.com/watch?v=Tg0Uli2_rwI (7 delen)

De Western Digital 160 GB disk die ik erin schoof heb ik met enige twijfel overgeleverd aan deze behuizing, omdat er veel belangrijke data op staat, en het mij niet erg gezond lijkt de disk af te dekken zoals dat gebeurt in deze silencer. Ook is onduidelijk of het oppervlak van de bovenkant van de disk nu wel of niet de wand (met sticker-laagje) van de silencer moet raken. Zo heb ik er een millimeter tussen vrij gelaten, iets wat mij zr kwalijk lijkt. Er is geen luchtstroming in de ruimte waar die mm zich bevindt. Die mm heb ik vrij gelaten om de luchtgaatjes van de WD niet af te dichten (zoals WD vereist).

Mocht je geen ervaring hebben, van plan zijn iets als een silentmaxx te kopen, vergeet dan niet dat als je HDD's in andere (meestal hoger gepositioneerde) CD/DVD drivebays plaatst, de bekabeling een issue kan worden. Te korte IDE-kabels, of te weinig ruimte in het gat waar de kabels doorheen moeten, zijn soms te verwachten.

Heb jij ook een Silentmaxx HD-Silencer Rev. 2?

Ik ben het niet eens over de Nexus DiskTwins; Die heb ik namelijk eens willen monteren en het schroefdraad in die blokken was naar de knoppen gedraaid, ook al was ik heel voorzichtig. Ik heb ze daarna niet meer los kunnen krijgen, en ze hielpen niet eens. Dt was pas troep.

Ik weet verder niets over de Silentmaxx...
Ik heb ze nog steeds, 4 paar nexus diskwtins, nooit iets gemerkt van stukgedraaide schroefdraden. Misschien een idee om je spullen wat minder hard aan te schroeven?
"ook al was ik voorzichtig"

Minstens twee van de schroeven kwamen heel snel (voordat de halve schroef er nog in zat) vast te zitten.
Toen ik ze weer terug probeerde te draaien wrong het hele rubber gewoon kapot doordat de ringetjes binnenin meedraaiden.

[Reactie gewijzigd door DamageInc. op 19 september 2015 04:02]

Die schroeven van jou, hoorden die er wel in? Ik heb serieus die nexus twins nog steeds in gebruik, al voor de 3e keer iets in geschroefd inmiddels. Die schroeven gaan gewoon goed vast, ik heb werkelijk geen idee waar het bij jou mis gaat. Misschien had je een mislukte batch, productiefout o.i.d. te pakken, had je moeten terugsturen naar de fabrikant, kreeg je een nieuwe set die gewoon goed is..
Zaten erbij als het goed is eh... Hoe moet ik ze terugsturen als de schroeven vast zitten?... Had ik de rubberen blokken moeten slopen op een of andere manier...
Beetje vreemde review... je basht voornamelijk op Silentmaxx om het afdekken van gaatjes, maar je meldt vervolgens helemaal niet wat de resultaten zijn: temperatuur, geluid, etc. Je 'conclusie' is dus niet gebaseerd op de werking van de Silencer?
Overigens zijn de 'Positieve/Negatieve eigenschappen' bedoeld om kort (steekwoorden) te beschrijven wat wel en niet goed is; nu staan daar verhalen die langer en uitgebreider zijn dan de review zelf.
Bovendien weet een lezen en potentile koper (die waarschijnlijk voor demping en koeling gaat) nu niet waar hij aan toe is...
Zo vreemd is de review niet. Als ik 'm zou lezen vr ik zo'n ding zou kopen was dit precies wat ik wilde weten. Wil ik mijn disk's levensduur opofferen ten koste van wat onduidelijke geluidsdemping? Natuurlijk niet. Zeker niet als er alternatieven zijn die dat niet doen.

Ik had graag exact zo'n review hebben kunnen lezen alvorens die rommel van silentmax gekocht te hebben.
Dit voegt inderdaad weinig toe.

Ik heb deze silencer zelf ook. Hij zit om mijn 150gb raptor schijf (windowed versie :P) en heeft de irritante seekgeluiden redelijk ingeperkt. Met een low-rpm 120mm fan ervoor wordt ie in mijn Stacker 832 behuizing net 30 graden.

Ben me ervan bewust dat niet iedereen een kast heeft met dergelijke koelmogelijkheden, maar ik vraag me af of je een dergelijke oplossing moet kiezen als je niet anders kunt dan hem bovenin je behuizing te hangen. Daar is nul airflow.

Persoonlijk vind ik het een prima product, dat kwalitatief goed aanvoelt en zolang er airflow aanwezig is de schijf op een nette temperatuur houdt. Scheelt slechts 5 graden met de vrij opgehangen Samsung 500gb s-ata drive die eronder hangt...

Kost wel wat, maar als je naast resonatie ook de seekgeluiden e.d. wilt tegengaan is dit een heel interessant product.