Tweakers zegt: 9,5

Apple iPad 2 Wi-Fi 16GB Zwart Review

LCP 9 november 2011, laatste update op 9 november 2011, 12.658 views

Apple iPad 2 Wi-Fi 16GB Zwart

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Design
  • Display en touchscreen
  • Aanbod aan apps
  • Betere notificaties in iOS5

Minpunten

• iTunes
  • Gedateerd, ongebruiksvriendelijk en onoverzichtelijk OS
  • Matig tot slechte camera
  • Geen (netwerk) filebrowser, uitbreidingsmogelijkheden en Flash (bekend)
  • Accu laadt vrij traag op
  • Geen directe ondersteuning van Office Documenten
  • Veel betaalde apps waaronder veel overpriced
  • Accessoires zeer prijzig

Mijn vriendin had de iPad 2 al een aantal keer gezien en gebruikt bij een tweetal vrienden en vond 'm zo leuk dat ik er maar 1 voor haar verjaardag heb gegeven. Ze wil 'm vooral gebruiken voor het bekijken van haar fotocollectie, surfen op 't internet en wat spelletjes spelen. Vanzelfsprekend moest ik 'm gebruiksklaar maken en haar uitleggen hoe het ding in z'n geheel werkt.

Eerste indruk

Na het uitpakken valt op dat de iPad 2 een stevige en solide indruk maakt en dat de bouwkwaliteit dik in orde is. Echter, de USB aansluiting is van een type die niet standaard gebruikt wordt maar alleen door Apple. Dit betekend dat originele accesoires (te) duur zijn en je geen standaard mini/micro USB autolader o.i.d. kunt kopen voor een paar Euro. De connector ziet er fragiel uit en klikt ook niet soepel in de uitsparing onderin de tablet. Je doet dit dus automatisch voorzichtig, want de contactjes zijn zo klein, dat beschadiging aan de aansluitingen snel gemaakt zijn. Behalve USB apparaten zijn ook overige accesoires zoals de Smartcover bijv. erg prijzig (deze kost al bijna 40 Euro).
Er is geen SD-card uitbreiding aanwezig. Sterker nog, er zijn geen uitbreidingen aanwezig. Dus een USB apparaat of een SD kaartje uit je camera aansluiten is er niet bij. Wat mij betreft is dit een gemiste kans voor een apparaat van zo'n 470 euro.

Eerste gebruik

De iPad 2 mt gebruikt worden in combinatie met iTunes. Dit was ook meteen hetgeen waar ik het meest tegenop zag, want persoonlijk vind ik iTunes een hork van een programma. Dit bleek ook terecht. Na de meest recente versie van iTunes geinstalleerd te hebben (wat > 20 minuten duurde op een dual core Windows 7 Laptop met 2 GB RAM :( ), heb ik de iPad 2 aangesloten. iTunes verzoekt je daarna om een Apple account aan te maken. Zo gezegd, zo gedaan. Echter, mijn vriendin wilde geen creditcard koppelen aan haar account en dit bleek niet te kunnen (!). Na wat Googelen bleek dit echter toch mogelijk, maar via een omweg. Nu ben ik een ervaren computer gebruiker, maar een doorsnee gebruiker had zijn iPad dus niet direct kunnen gebruiken gezien het aanmaken van een Apple account niet direct in iTunes gedaan kan worden zonder meteen een Creditcard te koppelen. |:( Gebruiksvriendelijk? Nee, helaas.

Aan de slag

Eenmaal geactiveerd kon de iPad 2 gebruikt worden. Na de laatste update geinstalleerd te hebben (iOS 4.3.4) was het tijd om de foto collectie op de iPad 2 te zetten. Dit is tenslotte 1 van de dingen die mijn vriendin graag wilde.
Nadat ik de optie in iTunes gevonden had om een folder met foto's te synchroniseren, begon iTunes met het syncen van de foto's... Nou ja, syncen... iTunes moet om 1 of andere reden alle foto's optimaliseren voor de iPad (Optimizing Photo's). Als ik de gehele foto collectie, wat een Gigabyte of 4 is, had laten synchroniseren met de iPad 2, was iTunes daar de volgende dag (!) pas mee klaar! |:( Dit is ook niet uit te schakelen. Op dat moment had ik eigenlijk al geen zin meer om hier mee verder te gaan. Optimizing photo's... Waarom? Apple, wat is er mis met gewoon copy/paste naar de iPad 2??? Persoonlijk vind ik dit onbegrijpelijk en wederom een erg ongebruiksvriendelijke "feature" van iTunes en de iPad 2. Ook het browsen op een lokaal netwerk is niet zonder betaalde apps mogelijk. Dus even de foto collectie op de NAS bekijken is er niet bij... Teleurstelling alom helaas.

Edit: Als foto's in een lagere resolutie geschoten worden, zal iTunes de foto's wl direct naar de iPad kopieren.

Apps en het OS

1 van de leuke dingen aan een iPad 2 zijn natuurlijk de apps. Ik heb meteen maar even wat apps geinstalleerd; Nu.nl, Tweakers.net ;) etc. Dit gaat via de appstore waar je uitgebreide informatie krijgt over de desbetreffend app. Ook de zoekfunctie van de Appstore is dik in orde. Helaas is er geen native Facebook app voor de iPad, alleen voor de iPhone. Dit maakt dat de app er heel klein uitziet, of heel pixelig als je 'm uitvergroot. Echter, er zijn uitstekende alternatieven te vinden.
Edit: Inmiddels is ook de officiele Facebook App voor de iPad uitgekomen.
Standaard openen van een Word of een Excel sheet is helaas niet mogelijk zonder betaalde app. Wel ontdekte mijn vriendin een game genaamd 'Smurf Village'. Hier was ze vrijwel direct aan verslaafd :).
De apps starten snel op en zien er over het algemeen goed uit.

Edit: Wat na verloop van tijd begint op te vallen, is dat er heel veel apps zijn, maar de meeste zijn allemaal betaalde apps. Zelfs voor de meest eenvoudige apps moet worden betaald en in sommige gevallen zijn de apps ook aardig overpriced. Dus je betaald veel geld voor je iPad om vervolgens je nog eens scheel te betalen aan apps. Dit beperkt mijn inziens wel enorm het gebruik van de iPad 2, gezien ik niet zit te wachten om heel veel geld uit te geven aan allerlei apps.

Het OS is iOS 4. Naar mijn idee heeft Apple weinig tot niets innovatiefs toegepast op de UI, die, met zijn grid met statische icoontjes, gedateerd en onoverzichtelijk is. Het is allemaal een beetje van hetzelfde vergeleken met apparaten van eerdere generaties. Heb je veel apps geinstalleerd, dan zie je door de bomen het bos niet meer. Bovendien heb je voor elke toepassing een app nodig. Er is niets in het OS standaard geintegreerd. Dit zorg ervoor dat de apps op de 1e plaats komen en de gebruiker op de 2e plaats. Aan gebruiksvriendelijkheid ontbreekt er dus het 1 en ander...

Edit: Inmiddels heb ik de iPad 2 een update gegeven naar iOS5. Grootste voordeel van iOS 5 zijn de verbeterde notificaties (goed afgekeken van WP en Android overigens) en iCloud storage die meteen je foto's, contacten etc. kan back-uppen in de cloud. Ook Facetime en iMessage zijn leuke toevoegingen, maar werken echter alleen maar tussen Apple apparaten. Een erg welkome feature van iOS5 is bovendien dat je iTunes veel minder nodig hebt. Twitter is toegevoegd maar biedt weinig functionaliteit. Volledige integratie van Social Media is iets waar Apple nog niet van heeft gehoord.
Apple heeft weinig tot niets gedaan om het OS een meer up-to-date UI te geven. Het werkt, maar de icoontjes interface blijft mij toch irriteren. Ook het rangschikken van de icons blijft een crime. De icons in een folder gooien biedt ook geen oplossing om je weg te vinden tussen alle apps.

Na een tijdje met de iPad2 gewerkt te hebben blijkt ook dat de Autocorrectie (met typen) vreselijk is en de mail client zeer beperkt is.

Beeldkwaliteit

De beeldkwaliteit van de iPad 2 is prima waardoor apps, foto's en video's er uitstekend uitzien. De resolutie is goed en de kleuren zijn mooi en helder te noemen. Wel zie je op het scherm vrij snel vette vingervlekken, maar dat is natuurlijk onvermijdelijk. Een brillendoekje doet wonderen :)
De kwaliteit van de camera daarentegen, is matig te noemen. Foto's zijn korrelig en in matige lichtomstandigheden is het maken van een foto eigenlijk tevergeefs. Een tablet is toch onhandig in het gebruik alszijnde een volwaardige camera en daardoor zal de camera dus ook weinig worden gebruikt.

Ergonomie en gewicht

Ondanks dat de iPad 2 een stukje lichter is dan zijn voorganger, is ie niet vederlicht als je 'm een tijdje vasthoudt. Maar toch redelijk licht gezien de bouwkwaliteit. In de toekomst zullen tablets ongetwijfeld een stuk lichter worden. Desondanks is de iPad 2 prima te handelen en voor de meeste toepassingen kun je 'm ook gewoon op je schoot leggen of op tafel.

Warmte- en geluidsproductie

Bij intensief gebruik wordt de onderkant van de iPad 2 warm. Het wordt echter geen bakplaat, zodat dit geen probleem hoeft te zijn. Er zitten geen bewegende delen in, dus de iPad 2 maakt geen geluid.

Mobiliteit en accuduur

Met een goede hoes is de iPad 2 goed mee te nemen op bijv. op reis. Het lage gewicht zorgt ervoor dat je je geen breuk tilt :).
De accu houdt het redelijk tot lang uit op een volle lading. Het opladen echter, duurt naar mijn idee vrij lang. Dit zou wel wat korter mogen. Een gemiddelde smartphone (als je hiermee mag vergelijken) laadt een stuk sneller op.

De iPad 2 is duur. 479 voor een tablet die vele features mist, is de prijs naar mijn mening gewoon te hoog. Aan de andere kant is de kwaliteit van de hardware goed want je koopt tenslotte wel een A-merk. Tablets van de concurrentie zijn naar mijn mening qua featureset beter qua prijs-kwaliteit verhouding.

De iPad 2 is een prijzige gadget en niets meer dan dat. Het ontbreken van vele features zoals o.a. een (netwerk) filebrowser, uitbreidingsmogelijkheden en aansluitingen en Flash maken dat het zich geen volwaardige tablet mag noemen. De camera is matig tot slecht maar de rest van de hardware is dik in orde net als de bouwkwaliteit.
Het OS is gedateerd, ongebruiksvriendelijk en onoverzichtelijk. Ook iTunes is een crime in het gebruik. Daarentegen is het aanbod in Apps in orde en de apps zien er prima uit.
De iPad 2 is een prima apparaat maar niet zo goed als velen beweren...

Edit:
Foto's toegevoegd, typo's, kleine toevoegingen, foto boven de inleiding. iOS5 update, opsomming update

Heb jij ook een Apple iPad 2 Wi-Fi 16GB Zwart?

Meer advertenties

Interessante review, maar misschien kun je de daadwerkelijke gebruiker (lees: je vriendin) om haar mening vragen en die toevoegen ? Zo te lezen was jij als Tweaker vooral verantwoordelijk voor instellen en gebruiksklaar maken, terwijl zij het daadwerkelijke dag tot dag gebruik voor haar rekening neemt.
Dat klopt inderdaad. Ik moet zeggen dat ze 'm nu alleen nog maar gebruikt heeft voor email, Smurf Village (Spelletje) en wat internetten. Ze klaagt al wel af en toe over een aantal dingen die niet werken zoals ze had gedacht/gehoopt. Dus wellicht zal ze nog een review maken ;)
Je gebruikt de Windows iTunes versie, dat is inderdaad een hork van een programma en niet te vergelijken met iTunes voor Mac helaas.
compleet mee eens.op een windows bak is een drama. maar als je een mac gebruikt geen probleem. en lekker vlot.

altijd mooi om te zien een review door een apple hater.je had je tijd beter met wat anders kunnen verdoen.wat echt zinvol vind k hem niet
Want een review met alleen maar 5 sterren is zinvol? |:(
Als je geen kritiek kunt plaatsen in je review, waar is een review dan goed voor?
Vind dit wel een vrij negatieve review. De appstore is namelijk een heel groot voordeel tegenover android tablets. Ook is de batterijduur erg goed. En kun je deze 3 punten uitleggen? ''Gedateerd, ongebruiksvriendelijk en onoverzichtelijk OS''
Daarnaast begrijp ik niet waarom je prestaties 3 sterren geeft. Door itunes? En de prijs is niet zo bijzonder als je kijkt naar andere tablets met een ips-beeldscherm enzovoorts.
Natuurlijk doet Apple niet alles goed, maar ik ben zelf erg tevreden terwijl dit ook mijn eerste apple apparaat is.
De review heb ik vanuit mijn eigen standpunt geschreven. De iPad 2 zelf is dan ook niet van mij, maar van mijn vriendin.
Ik ga het niet mooier maken dan het is. Ik heb geprobeerd zo onafhankelijk mogelijk te zijn in het schrijven van deze review. Ondank het feit dat ik geen Apple liefhebber ben (wat ik ook aangeef aan het begin) heb ik toch getracht zo neutraal mogelijk en vanuit een gebruikers perspectief te reviewen. En dat op een aantal punten dat wat minder goed voor het apparaat uitpakt, tja, so be it ;)

[Reactie gewijzigd door LCP op 19 september 2011 14:03]

Jazeker:

Het OS is een platform voor apps en niets meer dan dat. Het biedt weinig interactie met de gebruiker waardoor het OS onpersoonlijk aanvoelt. Bovendien is er niets, behalve email, geintegreerd. De UI is zo oud als de eerste GUI op een computer; een grid met statische icoontjes. Deze icoontjes interface is 1 op 1 overgenomen van OSX en is weinig tot niets innovatiefs of anders aan toegevoegd cq. veranderd. Persoonlijk vindt ik het zeer onoverzichtelijk en ongebruiksvriendelijk en bovendien saai en oubollig. Je kunt de icoontjes dan een beetje shiny maken, maar het blijft een grid met icoontjes. Heb je veel apps geinstalleerd, dan zie je door de bomen het bos niet meer. En alle icoontjes in een folder gooien vind ik ook niet echt een oplossing. Mijn punt is meer dat Apple (en andere fabrikanten van tablets overigens ook) weinig tot niets innovatiefs heeft toegepast op de UI die vanuit een gebruikersperspectief een grotere gebruiksvriendelijkheid toevoegt. Dezelfde UI vind je op de iPod, de iPhone en de iMac...

[Reactie gewijzigd door LCP op 19 september 2011 14:20]

Een volwaardig tablet heeft flash nodig, volgens jou terwijl je hem alleen hebt ingesteld en dus het niet eens hebt kunnen missen maar vooraf al dit standpunt inneemt.
Flash is namelijk geen gemis, als ik een flashwebsite op de normale PC al tegenkomen sluit ik hem direct af.
De accu laadt langzaam op in vergelijking met een smartphone, appels en peren.
Het gemis van een filebrowser ben ik wel met je eens, dit is nadelig als je een centrale netwerk opslag hebt en daar houdt het gemis ook direct op.

foto's kunnen via een cameraconnectionkit worden toegevoegd en welk android tablet heeft een sd-kaart lezer?

Alleen al hoe je begint zegt genoeg over de gehele review.
"Zelf ben ik geen Apple liefhebber en de iPad 2 heeft dat ook niet kunnen veranderen. Hieronder zal ik uitleggen waarom."
foto's kunnen via een cameraconnectionkit worden toegevoegd
En daar weer bakken vol met geld aan uitgeven zeker? Wat een onzin. Op een tablet mag je toch verwachten dat je eenvoudig je foto's kan bekijken zonder daar nog extra accesoires voor nodig te hebben?
noem eens een tablet die wel een sd kaart heeft.. als ik daarop google kom ik op meuk uit die bij de intertoys verkocht wordt.

Als ik van mezelf uitga heb ik aan een sd kaart slot niet eens wat de camera heeft nog een CF kaart en de in RAW geschoten foto's ondersteund geen enkel tablet dus zal er altijd een pc bij komen..
De samsung galaxy tab om er maar even 1 te noemen bijv.
kom op zeg....

Does the Galaxy Tab 10.1 have an SD slot?
The tablet does not have an SD slot, but an optional SD card adapter is available as part of the USB adapter / connection kit and enables SD card connectivity to the tablet.

De laatste (10.1) niet inderdaad.
De voorgangers wel.

Eigenlijk zo'n beetje alle Android tablets, behalve degene die je opnoemt
De 10.1 kan met een adapter een sd-kaart gebruiken(net zoals hdmi, usb-in, etc), die adapters heb ik namelijk.

Interessante review, ik ben het over het algemeen met je eens.
De meeste apple producten zijn in mijn ogen een beetje onoverzichtelijk, zoals de app-store en itunes

[Reactie gewijzigd door DerwinAero op 9 november 2011 14:56]

Asus Transformer. micro SD card slot en hdmi uitgang. Gezien jouw reactie op de mogelijke vooringenomenheid van de reviewer had je zelf ook wel wat beter mogen zoeken.

OT: goede review die mijn eigen ervaring volledig onderbouwd. Ik heb ook een iPad 2 gehad. Kon er niet aan wennen waar bij jouw ergernissen gelijk waren aan de mijne. Ik heb nu de eerder genoemde transformer en ben daar wel zr tevreden over.
Echter, mijn vriendin wilde geen creditcard koppelen aan haar account en dit bleek niet te kunnen (!). Na wat Googelen bleek dit echter toch mogelijk, maar via een omweg. Nu ben ik een ervaren computer gebruiker, maar een doorsnee gebruiker had zijn iPad dus niet direct kunnen gebruiken gezien het aanmaken van een Apple account niet direct in iTunes gedaan kan worden zonder meteen een Creditcard te koppelen. Gebruiksvriendelijk? Nee, helaas.
Dit moet ik toch echt tegenspreken.

Mijn vader heeft mijn moeder afgelopen vrijdag een iPad cadeau gedaan, en ik was 's avonds even bij ze op bezoek. Daar kreeg ik de vraag of ik hem een beetje gebruiksklaar wilde maken, want ze zijn redelijk digibeet.

Ze waren al vrij ver, alleen de app store hadden ze nog geen aandacht aan besteed (wisten overigens ook niet precies wat het deed). Ik heb hier alles ingevuld om een account aan te maken, en ik kwam daar inderdaad op de aanmeldpagina van de creditcards terecht, en ik kon gewoon op een knop drukken dat ik geen creditcard wilde gebruiken, en klaar. Was niet veel meer dan dat.

Ik weet dus niet wat jij gedaan hebt, maar bij ons ging het niet zo lastig ;).

Voor de rest hier en daar met je eens, maar het feit dat je geen apple liefhebber bent komt wel duidelijk naar voren, haha. Doet verder geen afbreuk aan een goede, kritische review.
Bij het opzetten van het Apple account van m'n vriendin kwam de optie 'No Creditcard' niet tevoorschijn. Alleen via een omweg (eerst een gratis app "kopen" en dan je account aanmaken) lukte het wel en kwam deze optie wel tevoorschijn. Dus, tja, wel raar dat het bij jou wel in 1x lukte...
Het lukte mijn vader ook niet bij zijn iPad. Na wat ge-google van mijn kant heb ik inderdaad deze methode gevonden om het toch allemaal werkend te krijgen. Vind dit vrij schandalig voor een bedrijf dat zo focussed op gebruikservaring.

Na deze kleine hickup, iTunes (daar snapt hij nog steeds niets van) en het ontbreken van flash na overigens niets dan lof over de iPad vanuit mijn vaders kant.
Deze review had ik vorige week per ongeluk geplaatst bij de iPad 1. Gezien ik geen reactie kreeg van de Tweakers.net redactie, heb ik de review zelf maar verplaatst naar de iPad 2. Mijn excuses voor het feit dat alle reacties hierdoor ook verdwenen zijn.
en voor zoveel geld ook nog een flash omissie..ben het wel eens met je review.
Pas maar op dat je geen ban krijgt van die tweakers mods hier die Apple als god verklaren.

Prijs vind ik trouwens niet echt een minpunt concurrentie in tabelts ligt op vrijwel zelfde prijs.
Hoe kan je flash nou als een minpunt noemen, je weet van te voren dat je geen flash opdraait. over een filebrowser ben ik het gedeeltelijk eens in itunes kan je gewoon al je files bekijken. Ik denk dat je een verkeerd beeld hebt van wat een iPad brengt.
Dat Flash ondersteuning mist op een iPad (op elk Apple apparaat) wist ik natuurlijk vantevoren, maar daarom is het nog wel een minpunt ;)
Als je alle "gebreken" vantevoren weet betekent dat niet dat dat ineens geen minpunten meer zijn natuurlijk.
Flash draait anders gewoon op mijn iMac. en ook op de macbook van mijn vriendin.

Flash schijnt ook te werken op mijn samsung android telefoon, maar die optie heb ik uitgezet.
als je van te voren weet dat roken dodelijk is, dan weet je dat... maar het blijft een minpunt van roken... datzelfde geldt voor het ontbreken van flash, je weet het maar het blijft een nadeel...

het feit dat je iets van te voren weet wil niet zeggen dat 't dan geen minpunt meer is.

edit: mijn punt wordt hierboven al aangestipt

[Reactie gewijzigd door Carino op 19 september 2011 17:07]

Je beoordeelt het alsof ie je pc moet vervangen ofzo, maar daar is zo'n ding helemaal niet voor. Het is vooral bedoeld voor de 'simpele' gebruiker zodat je bijvoorbeeld niet meteen je pc hoeft aan te slingeren als je eventjes een website wilt bekijken of je e-mail wilt lezen.

Naar jou definitie is misschien hoe meer je er mee kan hoe gebruiksvriendelijker 'ie is, maar doorgaans is het andersom. Op een iPad hoef je je niet bezig te houden met bestanden e.d. Ik heb ook net een Android telefoon en ik verbaas me hoeveel sh*tload aan instellingen en onlogische menuutjes daar in zittten met zaken waar ik me helemaal niet mee bezig wil hoeven houden. Apple kies een ander pad, ja dat is beperkter maar ook overzichtelijker.

Ik ga niet zeggen dat een iPad geweldig is, zo is foto's erop zetten is echt een ramp. Je kan die ook niet kopiren, alleen synchronizen, echt wie dat bedacht heeft... Zolang je 'm niet aan je computer hangt gaat het prima. Verder mis ik ook multi-user ondersteuning.