Specificaties Small form factor, 5 interne + 3 externe bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Elite 343 Review

Finraziel 28 mei 2012, laatste update op 16 oktober 2015, 5.409 views

Cooler Master Elite 343

Degelijke case voor de prijs met veel ruimte voor schijven. Helaas is het wel lastig om die schijven te plaatsen (of vervangen) aangezien de CPU koeling al snel in de weg zit.

Pluspunten

• Ruimte voor harde schijven
  • Ingetogen uiterlijk
  • Koelprestaties (zonder videokaart)
  • Makkelijk kabels weg te werken

Minpunten

• Weinig ruimte voor een discrete videokaart
  • 1 van de 3.5" bays geblokkeerd door thumbscrew van drivecage
  • Shiny plastic op front
  • Geen USB 3.0

Waarom deze gekozen:
Ik was op zoek naar een compact, niet al te opvallend kastje om mijn HTPC in te huisvesten. Tot nu toe had ik deze hardware min of meer per toeval in een Thermaltake armor bigtower zitten, naast de TV kast. Het plan was oorspronkelijk om de hardware over te zetten naar een Silverstone HPTC behuizing en deze in de TV kast te zetten. Aangezien de TV kast echter niet al te best geventileerd is (mijn xbox 360s is al eens uitgevallen omdat het klepje dicht was en hij te heet werd) en ik geen zin had om die te gaan modden, en daarnaast mijn vriendin de zichtbare PC kast toch niet zo erg vond, werd dit een optie. Eerdere ervaringen met goedkope Cooler Masters waren altijd zeer goed en de rustige uitstraling van dit kastje trok mij over de streep. Ik heb de hardware al ingebouwd voor ik besloot om toch een review van het kastje te maken, dus helaas geen uitpak foto's of foto's van de kast zonder hardware er in.

Specs:
Materiaal: Stalen frame en zijpanelen, plastic voorkant.
Gewicht: 4 KG
Ondersteund moederbord: M-atx
5.25" bays: 2 extern
3.5" bays: 1 extern, 5 intern
Front IO: 2 x USB 2.0, 3,5mm hoofdtelefoon en mic aansluiting

Accesoires:
Bijgeleverd worden uiteraard de benodigde schroefjes en spacers, per type verpakt in een apart zakje wat makkelijk is, dan hoef je niet zo te zoeken. Verder krijg je een stel tywraps er bij die ik echter niet gebruikt heb omdat ik een aardige voorraad klitteband binders heb. De zijpanelen zijn beiden vastgezet met twee thumbscrews. In de kast ingebouwd zit verder een 120x25mm fan. CM fans staan echter niet bekend om hun geruisloze werking en ik heb deze dan ook direct vervangen door een Nexus fan. De meegeleverde fan heb ik dus niet gebruikt. Wel heeft deze fan zowel een 3pins als een molex aansluiting (in de vorm van een meegeleverde verloopplug). Verder wordt er, buiten een zeer beknopte handleiding, niks bijgeleverd, maar gezien het prijspunt valt daar niet echt over te klagen.

Uiterlijk en bouwkwaliteit:
In tegenstelling tot veel schreeuwerige kasten die je tegenwoordig hebt is dit naar mijn idee een heerlijk rustig kastje. De power en reset knoppen zijn groot en voelen solide. Ze moeten vrij diep ingedrukt worden en geven een redelijke weerstand, waardoor ze niet te snel per ongeluk ingedrukt zullen worden.
Toch had de reset knop wat mij betreft wat kleiner gemogen. Tussen de power en reset knop zit een lichtbalkje dat een rustig licht geeft dat blauw is als de PC aan staan en rood er bij knippert voor HD activiteit (het wordt een soort paars). Dit licht is in tegenstelling tot eerdere kasten die ik gehad heb niet te fel, maar het is wel duidelijk dat het systeem aan staat (ik vind het persoonlijk heel classy). Helaas zijn de panels van de drivebays en het plastic er omheen gemaakt van glossy plastic wat vettigheid en stof aan trekt. Iets doffer plastic was wat mij betreft beter op zijn plaats geweest, maar in de praktijk vallen de vlekken me niet echt op gelukkig. De onderkant van het frontpanel bestaat bijna geheel uit mesh met een stoffilter er achter waardoor er zat lucht naar binnen gezogen kan worden. Voor zover ik gezien heb kan dit filter helaas niet makkelijk verwijderd worden, maar over het algemeen zul je het meeste stof wel er uit krijgen door een stofzuiger tegen het mesh te houden. In het midden van de mesh staat het CM logo wat een beetje jammer is, maar hij valt niet heel erg op. Bij het maken van de foto's en het los trekken van de voorkant daarvoor zag ik echter dat er aardig wat stof (haren, lang leve huisdieren) achter het filter, tegen het metalen rooster van het frame aan geplakt zat. Er zit een behoorlijke opening onder in het frontpanel, bedoeld om je hand in te stoppen om deze makkelijk los te kunnen treken, waardoor de front fan rustig alle stof rechtstreeks van de vloer op kan zuigen. Dat maakt het filter nogal nutteloos.
De zijpanelen zijn verder netjes dof zwart gespoten, de binnenkant van de kast is niet gespoten (op een beetje spray na van het spuiten van de buitenkant).

Bouwkwaliteit:
Het metaal van de zijpanelen is niet superdik, maar voelt toch stevig genoeg aan. De kleine afmetingen van het kastje zullen daar ongetwijfeld bij helpen en ik verwacht dan ook niet dat de panelen snel mee zullen gaan resoneren. Mijn setup maakt in ieder geval heel weinig geluid, maar ik heb dan ook de fan vervangen door de Nexus en een stille voeding en CPU koeler gebruikt. De kast zelf voelt verder solide, niks op aan te merken. Het frontpanel kan zo van de kast afgetrokken worden (wat ook nodig is om externe drives in te bouwen), maar klikt stevig vast en zal niet snel gaan rammelen of zo.
Scherpe randen heb ik niet echt kunnen ontdekken. Op sommige plekken zou je wellicht wat schaafwondjes op kunnen lopen, maar daar moet je dan wel redelijk je best voor doen.
Op de foto kan ik het frontpanel niet ver openen, maar dat komt omdat ik de kabeltjes al bij elkaar gebonden heb anders heb je nog een flink stuk over om het panel weg te leggen.

Inbouwmogelijkheden:
Ondanks zijn kleine afmetingen biedt de kast genoeg plek om drives in te bouwen. Zelf heb ik aan 1 5.25" drive genoeg (de DVD brander) en heb er dus nog 1 over. Deze twee 5.25" drivebays bieden toolless montage mogelijkheden. Zelf heb ik sowieso vaak nogal mijn twijfels over deze toolless systemen, maar deze zien er wel heel dubieus uit... gewoon een paar schroefjes indraaien dus. Doordat beide zijpanelen makkelijk te verwijderen zijn is het wel kinderspel om beide kanten vast te schroeven.

Op de plek van de externe 3.5" drive heb ik de SSD geplaatst. Dit moest met een bracket gebeuren aangezien de kast zelf niet voorzien is van een 2.5" inbouwmogelijkheid. Onder de externe 3.5" bay zit nog een plek voor een 3.5" drive, echter is het de vraag of deze goed te gebruiken is. Er zit namelijk een dikke thumbscrew op deze plek om de drivecage er onder op zijn plek te houden. Deze drivecage biedt vervolgens nog eens ruimte aan 4 (interne) 3.5" drives. Zonder deze thumbscrew lijkt de drivecage echter ook nog stevig op zijn plek te blijven zitten, dus je kunt hem waarschijnlijk zonder grote problemen er uit laten, zolang je niet elke dag met je kast heen en weer sleept.
Het plaatsen van schijven nadat het moederbord (met koeler op de CPU) al geplaatst is kan door de afmetingen van het kastje en het feit dat de schijven paralel aan de kast geplaatst worden nogal problematisch zijn. Zelf heb ik een paar van de support randjes omgebogen om de tweede schijf schuin van onder er in te kunnen schuiven (als er schroeven in zitten heb je die toch niet meer nodig), maar een wat nettere manier is natuurlijk om de drivecage in zijn geheel te verwijderen*. Daarvoor zullen, buiten de voornoemde thumbscrew bovenaan, nog 4 schroeven uit de bodem van de kast gedraaid moeten worden. Het voordeel van de paralel geplaatste schijven is dat de koeler goed tussen de schijven door kan blazen, en dat je (van de voorkant van de kast bezien) rechts naast de harde schijven zat ruimte over hebt om kabels weg te werken.

*edit 16-10-2015: Ik heb het kastje opnieuw in gebruik genomen als fileserver waardoor er nu 4 3,5" schijven in zitten. De drivecage verwijderen bleek niet zo makkelijk te zijn als gedacht. Deze kan namelijk alleen maar recht naar achteren en niet zijwaarts er uit komen. Het probleem is, dat kan niet als er een moederbord met een koeler er op gemonteerd zit en het moederbord weer monteren (en de kabels aansluiten) met 4 schijven die er voor hangen lijkt me ook een crime. Uiteindelijk heb ik dus nog maar wat meer bottebijl methode toegepast door nog een paar van die supportdingen weg te buigen en de schijven er weer schuin in geschoven.

De voeding zit aan de bovenkant boven het moederbord en door de positionering met de paralel gepositioneerde drivecage kun je een overschot aan kabelboom meteen mooi naast de drivecage wegwerken. Door deze positionering waren ook de relatief korte kabels van de pure power voeding geen enkel probleem.
Ik zelf gebruik geen discrete videokaart, maar als je dat wel wil doen dan zul je waarschijnlijk de drivecage moeten verwijderen en hou je weinig storageruimte over. Volgens de officiele specificaties van CM heb je met de drivecage 250mm ruimte, zonder de drivecage wordt dat 363 mm. Als je echter zelf ook nog een drive in de drivecage gestopt hebt ter hoogte van de videokaart dan heb je nog maar zo'n 20 a 21 cm over.

Koelingsmogelijkheden/prestaties:
Zoals gezegd heb ik de bijgeleverde 120mm fan van CM zelf vervangen door een exemplaar van Nexus. Deze heb ik aangesloten op het moederbord en draait op 75% voltage (950 rpm volgens speedfan). Verder heb je nog de mogelijkheid om een 80mm of 90mm fan op de deur te zetten die dan koele lucht op de CPU koeler blaast en in de achterkant kan ook een 80mm of 90mm exhaust fan geplaatst worden. Zelf heb ik het echter bij de 120er voorin als intake en de PSU als exhaust gelaten. De CPU fan wordt door het moederbord aangestuurd afhankelijk van de temperatuur van de CPU. Volgens speedfan draait deze dan bij idle temps op zo'n 1000 rpm en bij volle belasting stijgt dat naar bijna 1700 rpm. Op zo'n 3 meter afstand hoor ik echter dat verschil niet. Het kastje is wel hoorbaar als het voor de rest helemaal stil is, maar dit is een zeer zacht geruis en valt mij niet op als ik er niet specifiek op let. De kast gaat bij mij in ieder geval niet resoneren.
Wat ik van de temperaturen moet denken weet ik niet zo goed, de cores van de athlon II x3 melden erg lage temperaturen bij idle, 21 graden terwijl de omgevingstemperatuur ook 21 graden is. Nou staat de PC 5 meter verder en 1,5 meter lager dan de thermostaat die 21 zegt, maar al zou het daar 19 graden zijn dan is 21 graden CPU temp wel erg koel. Speedtemp vindt verder twee geloofwaardige waarden, temp1 36 en temp3 30 graden, waarvan ik verwacht dat het CPU (gemeten door mainboard) en system is. Met cool and quiet aan zou ik echter weer een lagere CPU temp verwachten dan in de bios (zie hieronder), dus wat het nou precies is is mij onduidelijk.
Bij stresstest door prime95 op alle cores lopen de temperaturen op naar 47 op de core, temp1 (CPU?) 62, temp3 (sys?) 33. Voor zo'n klein kastje met lage fanspeeds alleszins niet slecht lijkt me.
De temperaturen zoals de bios ze meldt (waarbij de CPU dus niet teruggeklokt wordt) zijn CPU 37 en sys 31 graden na een tijdje idlen.
De harde schijven rapporteren bij idle temperaturen van 21 en 28 graden (respectievelijk de samsung en de WD). Ik heb nog geprobeerd of de temperatuur omhoog gaat als ik een grote file van de ene naar de andere kopiŽer, maar na 5 minuten waren ze allebei welgeteld 1 graad omhoog gegaan. Wellicht dat bij meer thrashing de temps wel oplopen maar dat heb ik niet getest.

Installatiegemak:
Ik heb het er al een beetje over gehad, het is een klein kastje, dus het is allemaal net wat meer gepriegel dan in een beest van een bigtower. Het matx moederbord past echt maar net in de ruimte die er voor is, maar hij schoof er zonder morren in. Het paneel om het moederbord op te monteren is niet uitneembaar, maar heeft wel een gat om eventueel makkelijker een koeler te kunnen monteren als je een koeler met backplate hebt (ik niet). Dit paneel houdt ook precies op waar het matx mobo op houdt, waardoor de in mijn geval haaks geplaatste sata poortjes uitstekend bereikbaar zijn via de rechterkant van de kast, en het dus geen probleem is dat ze (van de linkerkant uit bezien) schuil gaan achter de al geÔnstalleerde schijven. Als je satapoorten echter rechtop staan dan kan dit iets meer gepriegel zijn.
Zoals ook al gezegd biedt het feit dat de schijven paralel aan de kast gepositioneerd staan mooi de ruimte om kabels weg te werken. Ik ben zelf nooit zo'n held met het wegwerken van kabels, maar in dit kastje ging het erg makkelijk. Ironisch genoeg vind ik dit zelf, ondanks dat het het kleinste kastje is waar ik ooit een PC in gebouwd heb, mijn netste build ooit. Het feit dat er geen discrete videokaart in zit helpt daar natuurlijk wel ook bij.

Modbaarheid:
Ik ben zelf niet zo'n grote casemodder, maar als je dat wil kun je eventueel in het panel natuurlijk meer fans plaatsen. Verder zie ik niet echt ruimte waar je nog echt iets zou kunnen doen, bij het bovenpaneel zit je namelijk al snel in de knel met de kabels van de PSU en een dvd drive in het bovenste slot. Een window zou natuurlijk ook kunnen, maar als je dat leuk vindt dan zal deze kast je denk ik juist niet zo aanspreken (vanwege het ingetogen uiterlijk).

Prijs:
Daar kunnen we natuurlijk kort over zijn, deze kast kost geen drol. Het kastje kostte mij 32 euro en 56 cent, besteld met andere hardware die ik in mijn gamepc ga plaatsen. Voor de kwaliteit die je er voor terug krijgt is dit absoluut geen geld.

Conclusie:
Ik vind dit een heerlijk kastje en ben erg blij dat ik toch voor dit model ben gegaan. Op het moment van bestellen was de levertijd overal namelijk vrij lang/onbekend, maar uiteindelijk was hij toch gewoon binnen een paar dagen weer beschikbaar. Inbouwen was relatief makkelijk, met een andere fan is hij vrij stil (de CM fan heb ik dus niet getest maar als het net zoiets is als oudere CM fans dan is die niet stil), koelt beter dan ik had gedacht, ziet er mooi uit, lekker compact terwijl er toch nog een aardig aantal drives in past en hij was erg goedkoop.
Nadelen zouden kunnen zijn dat er erg weinig ruimte is voor een discrete videokaart, tenzij je de drivecage er uit haalt, maar dan hou je niet heel veel ruimte over voor harde schijven. De paralelle oriŽntatie van de drivecage vind ik zelf geen nadeel. Het kost weliswaar iets meer moeite om schijven te plaatsen, maar het is wel beter voor de airflow en levert ruimte op om kabels weg te stoppen.

Update:
Ik heb onlangs mijn oude videokaart, een 5770, in deze kast er bij gezet. Dat gaat op zich goed, maar in de originele fan configuratie (met dus alleen een 120er voorin en de fan in de PSU) wordt deze wel erg warm. In idle blijft de kaart ongeveer rond de 45 graden, maar onder load gaat hij makkelijk over de 70 graden. Daar zal hij niet direct kapot van gaan maar ik vond het toch wel een beetje te veel van het goede en bovendien gaat de kaart er vliegtuiggeluiden van maken, dus ik heb een 80mm fan bijgeplaatst als exhaust in de achterkant. Idle temps blijven ongeveer gelijk (gaan misschien 2 graden omlaag maar deze temps variŽren sowieso wel een beetje), maar onder load heb ik hem nu niet over de 65 heen gekregen. Nog steeds niet echt koel, maar genoeg om niet te proberen op te stijgen.
Wellicht dat ik later nog probeer een 120er in het zijpaneel te stoppen (en de 80er er misschien weer uit want stil is die niet echt), maar qua koeling met een vrij zuinige kaart als de 5770 is dit dus best goed te doen.

5770 bijgeplaatst

Heb jij ook een Cooler Master Elite 343?

Zeer goede review, alleen een klein typo'tjw, bij accessoires; direct.

Ik zou eerlijk gezegd als je nog een fan nodig hebt, toch die CM fan testen, ik heb in mijn CM 690 II 2 CM fans zitten, deze komen niet boven mijn Enermax Appolish uit (daarnaast ook niet boven de Scythe Mugen 2 rev.B, maar die draait lager als de Enermaxen). Ik hoor mijn pc bijna niet en ik zit er naast (staat op bureau) aangezien jouw pc verder van je afstaat hoor je denk ik helemaal niks.

Nu kan het natuurlijk zijn dat de fans die ik heb meegeleverd kreeg een gelukje zijn, maar voor de zekerheid zou ik toch even testen. Zou de review over de kast ook nog net wat vollediger maken.

Verder een top review. 4 sterren van mij.
Ik meende dat direct bij de nieuwe spelling ook in direkt veranderd was, maar het lijkt er op dat je gelijk hebt. Fixed.
Thanks! :)

Ik zal inderdaad die fan nog eens proberen aan te sluiten en kijken hoe hij zich op het oor verhoudt tot de nexus. Zal echter even duren, heb mijn halve weekend al in de review zitten en heb nog wat andere dingen te doen.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 18 september 2011 14:27]