Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB Review

bbob1970 18 september 2011, laatste update op 18 september 2011, 823 views

Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB

Pluspunten

• Snelheid

Minpunten

• Wilde alleen maar op 1 poort werken in een gigabyte Z68Ma-D2H-B3 Moederbord
  • Geen 2.5 naar 3.5 Bracket !!!!!!!!!!!!!!!!
  • Geleverd met oude 0002 firmware (Informatique oude voorraad zeker ?)

Deze week een Crucial M4 128 gb gekocht en tegelijk Agility 3. Paar weken terug had ik een 64gb Vertex 3.

Bij de Vertex 3 zat netjes een Bracket van 2.5 naat 3.5 inch met schroeven. Bij De Crucial Helaas niet. Nu erger ik me er eigenlijk aan aangezien de bracket gewoon een stukje gebogen metaal is, een paar schroefjes en in massa minder dan een euro gaat kosten. Als je het koopt vragen ze er snel 5 tot 10 euro voor en dat is te veel. Je mag eigenlijk ook verwachten dat als je toch aardig wat betaald voor een ssd dit er gewoon bij zit.

Let wel bij de Vertex3 zat het er bij, bij de Agility 3 ook niet.

De Crucial gebruikt voor een nieuwe pc met windows 7 maar dat liep niet helemaal lekker. Het kan ook een moederboard probleem geweest zijn maar is kreeg de schijf maar op 1 specifieke sata3 poort aan de gang. Op sata poort 0 werd de schijf herkend maar de windows installatie wilde gewoon niet lukken. IDE of AHCI mode maakte dan niet niet.
Ook op een sata2 poort wilde de schijf niet installeren. Uiteindelijk op sata3 poort 1 kreeg ik hem aan de gang. Ik weet niet of die de schuld van het moederboard of de schijf zelf is.

Informatique leverende het ding ook nog eens met de oude 0002 firmware en ik moest dus zelf updaten naar 0009. Oude voorrraad misschien ?

Qua snelheid loopt de 128gb schijf gewoon lekker snel. De vertex 3 zit in een core i5 pc en de Crucial in een core i7 2600k met 16gb. Ik merk niet echt een snelheidsverschil.

De benchmarks geven in sommige gevallen aan dat de vertex 3 sneller is. In de praktijk zul je er niets van merken. Of een pc nu in 20 of 21 seconden opstart of een programma in 3,2 of 3,8 seconden maakt uiteindelijk niet meer uit, tenzij je een mierenneuker bent.

De Crucial is wel een stukje goedkoper dan andere 128gb schijven en dat was dan ook de reden om het in dit systeem te zetten. Ik wilde hem daarnaast ook vergelijken met de vertex 3 in het andere systeem en zoals gezegd mekr ik in de praktijk geen verschil.

Heb jij ook een Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB?

0009 firmware is nog niet zo gek lang uit, terwijl er toch nog best wat van die schijven her en der liggen, in zowel winkels, groothandels en waarschijnlijk nog bij Crucial/fabriek zelf ook. duurt even voor dat met nieuwe spul op de markt is, maar updaten is een fluitje van een cent (mits je moederbord het ding wel herkent).

Dat de schijf niet met bracket geleverd werd had ik al uitgevonden en wel voor 5 euro een stukje metaal en wat schroefjes besteld, scheelt wat gepiel, zeker aangezien er een andere schroefdraad in de SSD zit dan in een 3,5" HD. Er is (iig via Crucial) wel een versie te krijgen met oa een bracket.

Hoe komt het trouwens dat je de betrouwbaarheid minder vind? Omdat hij maar op 1 poort van je mobo wilde werken?
Betrouwbaarheid idd omdat hij maar op 1 poort wilde werken. Op een sata2 poort wilde hij niet werken, d.w.z werd wel herkend maar windows 7 wilde niet installeren, idem op 1 sata3 poort.

Dit kan natuurlijk een windows 7 driver probleem zijn of een moederboard probleem of de combinatie van die alledrie. Mede omdat je met een schone nieuwe pc begint en dan al een probleem met de installatie hebt geeft dat geen goede indruk qua betrouwbaardheid in dit geval.

Wat betreft de bracket het is gewoon een irritatie. De kosten van een bracket zijn gewoon minder dan 1 euro voor een beetje metaal en paar schroeven. Bij ocz zit de uitsparing er zelfs al voor in de doos. Of er nu wel of niet op internet staat of er eentje bij zit boeit me eigenlijk niet, ze horen er gewoon bij te zitten.. Ik schat dat maar dan 90% een ssd gebruikt in een desktop en dan heb je een bracket nodig.
Wel er dan er even bij vermelden dat crucial bij god lang niet de enige is die geen bracket meelevert....
Klopt had agility 3 ook tegleijk gekocht en die had er ook geen. De Vertex 3 van 2 weken geleden trouwens wel.
O.a doordat crucial geen 2,5 naar 3,5 bracket meelevert blijft de prijs natuurlijk omlaag,
je had ook gewoon op internet kunnen vinden dat het er niet bij zat.
Mijns inziens heeft je review zoals hij nu is geen toegevoegde waarde voor Tweakers. Er zijn meerdere user reviews van dit product, naast een uitstekende test van T.net zelf. Misschien kan je je afvragen wat je kan schrijven om daar nog iets nuttigs aan toe te voegen. We willen hier graag benchmarks, foto's en een goed onderbouwd verhaal. Voor nu krijg je 1 ster van me.

[Reactie gewijzigd door Art Elixer op 18 september 2011 11:42]

Heb hem zelf sinds gisteren draaien in een laptop, merk ook niet echt verschil meer tussen ssd's tenzij je specifieke dingen gaat testen. (Intel X25-G2).
Had ook nog de 00002, gelijk de 00009 erop dus een verschil tussen FW's niet kunnen testen.

Er is een reden dat ie beste prijs kwaliteit is op dit moment, als ze 5-10 euro meer zouden vragen zit je in de buurt van andere ssd's, mijn laptop zit standaard 2 brackets in.