Bekijk alle uitvoeringen
Specificaties HTPC, 1 interne bays - Bekijk alle specificaties

Lian Li PC-Q09F Review

Josh 18 september 2011, laatste update op 21 september 2011, 3.721 views

Lian Li PC-Q09F

Pluspunten

• Mooi en strak ontwerp
  • Keus uit een aantal interessante kleuren
  • Bouwkwaliteit is prima (geen trillingen)
  • Formaat is eigenlijk perfect (voor mijn HTPC toepassing)
  • USB3 in de front

Minpunten

• Relatief duur
  • Power LED schijnt veel te hard
  • DVD-drive moest ik uitlijnen met karton
  • Kabels van de voeding naar 2.5" drive passen niet
  • Fan in de voeding maakt lawaai

Kwaliteit voeding Score: 2
De toepassing
Het is nogal waarschijnlijk dat deze kast als HTPC wordt ingezet, zo ook in mijn situatie. Ondanks dat hij niet volledig in 't zicht komt ben ik iemand die toch graag iets koopt dat er goed uit ziet. De grote HTPC kasten heb ik eerder gehad (Silverstone) maar daar ben ik niet meer gecharmeerd van en bovendien vind ik het overbodig groot. Zo'n Mini-ITX kastje is perfect, hartstikke charmant.

Het budget
Ik vind het geen probleem om wat geld uit te geven aan een kwalitatief goed product, aangezien zo'n kastje jaren mee kan gaan. De flexibiliteit is natuurlijk een goed punt als je een losse behuizing koopt, dan kun je er altijd nog andere componenten in gooien. Ik kwam dus al snel op een budget van tussen de ¤60 en ¤100 uit om de markt met goedkope kasten achter me te laten.

Zoektocht & Alternatieven
In eerste instantie had ik de ASRock Vision 3D serie op het oog. Met hun Mac Mini formaat zijn deze HTPC's natuurlijk erg interessant, zeker als je weinig ruimte hebt als ik. De grootte van de kast was voor mij dus erg belangrijk. Een Mini-ITX bord met een HDD/SSD en optische drive was voldoende. Ik zou er XBMC op gaan draaien met wat tools, gamen was geen eis en dus kan het klein en stil. Na wat zoekwerk ben ik op de volgende alternatieven uitgekomen:Het formaat, de prijs en de looks deden me besluiten om voor de Lian Li Q09F te gaan Best een mooi dingetje en heeft bovendien een voeding aan boord. Dat laatste bleek een teleurstelling, daarover zometeen meer. Ik zal eerst de bouwkwaliteit en de installatie bespreken.

Bouwkwaliteit, vormgeving en afwerking
Hup, uit de doos, en daar staat hij dan. Mooi hoor! In eerste instantie ziet het ding er behoorlijk gelukt uit, het voelt ook allemaal erg goed aan. De eerste indruk is erg goed! Hij is niet zo groot als ik verwacht had, maar dat ligt dus wel aan je eigen verwachting natuurlijk. Je kunt natuurlijk de maten opzoeken, maar je weet pas echt hoe groot het 'oogt' wanneer je hem op het bureau hebt staan. Het formaat past in ieder geval goed bij alle andere audiovisuele apparaten, eveneens zo met de brushed aluminium look. Een nadeeltje is dat dit lastig is met vlekjes verwijderen (vingerafdrukken).

De afwerking is goed, het zwart is mooi en aluminium zoals dat trekt me wel. Volgens mij ziet dit ding er heel gaaf uit in het rood, maar dat durfde ik niet aan. Ik ben blij dat het geen plastic gedoe is, maar strak, simpel en degelijk. De dikte van de wanden zijn op zich wel oké, de mensen met ervaring met Lian Li weten wat ze kunnen verwachten.

Mocht je meer van het uiterlijk willen zien, dan kun je de foto's van Lian Li zelf bewonderen.

Het enige nadeel aan het exterieur is eigenlijk de aan-knop die eveneens als Power-LED dient. De LED is blauw en schijnt zo hard dat het de hele kamer zo ongeveer verlicht. Het is een veelvoorkomend probleem bij 'stylish' PC behuizingen tegenwoordig. Ik heb de Power-LED niet aangesloten dus.

Inbouwmogelijkheden en installatiegemak
De taktiek van Lian Li bij deze kast is interessant. Het heeft min of meer twee lagen. De onderste waar de drives zitten en de bovenste waar het moederbord en de voeding zitten. Onderin is plaats voor een 5.25" slim drive en een 2.5" drive. Net als de onderkant is de bovenkant te bereiken door 6 schroeven los te draaien, dan komt de aluminium plaat eraf. Het is niet echt tweakvriendelijk, de kast is namelijk niet een-twee-drie open. Maar waarom zou je dat willen bij een HTPC? Ik vind het geen probleem. Wees bovendien voorzichtig met de schroefjes, deze zijn zwart en als je de kast vaak open en dichtdraait met een slechte schroevendraaier dan worden de schroefjes lelijk.

De slim bay is met een DVD-versie niet moeilijk te vinden voor een prima prijs. Blu-ray is echter lastiger, dan betaal je al snel rond de ¤100. Ik kan altijd later nog een Blu-ray drive kopen als het perse in de HTPC moetv en heb dus een DVD-drive gekocht. Hij was niet bepaald snel geinstalleerd, omdat de drive in een soort harnas zit. Echter vond ik niet dat het onoverbodig veel werk was. De aluminium bezel die origineel op de plek van de drive zit moet er helaas uit om plaats te maken voor de plastic voorkant van de DVD drive. Dat is wel jammer want het breekt de strakheid van de aluminium voorkant.

Een extra nadeel was het feit dat de drive helemaal niet goed uitgelijnd was. Er zit wat speling in de dubbele bodem en daardoor komt de drive vast te zitten en komt hij niet goed naar buiten. Dit was gelukkig snel verholpen, wellicht niet zo professioneel, maar met een stukje karton. Zie foto.

De 2.5" bay komt met rubberen ophanging dat de trillingen van een HDD moet dempen, op zich wel slim gedaan! Het maakt de inbouw ook een stuk makkelijker want hij schuift zo op zijn plek, ware het niet voor de problemen met de kabels... Het probleem met de DVD-drive bleek namelijk niet het enige probleem. Zoals in de foto's te zien is passen de kabels voor geen meter. Er is geen ruimte voor de SATA, laat staan voor de powerkabel omdat de front-panel USB kabels in de weg zitten.

De drive omdraaien kan niet, want (zoals in de rechterkant van de foto te zien is) de kabels van de voeding zijn daar te kort voor. Uiteindelijk heb ik het probleem opgelost door de kabel door te knippen en te verlengen. Juist, daar moest dus een soldeerbout aan te pas komen. Achteraf niet zo slim, want mijn garantie kan ik ook naar fluiten natuurlijk.

Het horror dat de voeding heet
Op deze foto van Lian-Li's website zelf is duidelijk een fanless voeding te zien, de non-F versie van deze kast. De voeding in mijn Q09F is een langwerpige voeding met metalen behuizing, zoals je die normaliter in een computer hebt (zie foto 3, links). De kast met fanless voeding is hier in de pricewatch te vinden. Aangezien ik redelijk haast had met het bestellen heb ik daar overheen gekeken (waarom staat hij uberhaupt in de Tower categorie?) en moet ik het doen met de F-versie.

De korte kabellengte was helaas niet het enige probleem met de voeding. Toen ik de boel voor 't eerst aanzette deed alles 't gelukkig prima. Het was echter wel teleurstellend hoeveel geluid het ding maakte. Aangezien mijn moederbord fanless is en ik een SSD gebruik zijn de enige roterende delen die van de kast. Twee fans zijn aanwezig, een klein fannetje in de voeding en een 80mm fan in de zijkant voor airflow over het moederbord. Over koeling gesproken, aan de bovenkant zit een groot stuk in het aluminium dat gaatjes heeft en laat dat nou precies boven de CPU zitten, prima dus!

Nog even terug naar de teleurstellende geluidsproductie. Het klonk als gebrom, niet hard, maar irritant genoeg om 'm zelfs van enkele meters nog te horen. De 80mm fan in de kast verwachtte ik eigenlijk al niet veel van, bovendien wordt deze gedeeltelijk geblokkeerd door de dubbele bodem waar de drives zich bevinden, zie foto van Lian Li zelf. Deze was snel afgekoppeld, maar bleek niet het probleem te zijn. De voedingfan is dus de boosdoener... Nog meer gedoe met die voeding.

Om de problemen op te lossen heb ik een PicoPSU kit gekocht en een mooie 80mm Noctua fan. Ik heb de boel nog niet ontvangen en kan dus nog geen vooruitgang merken, maar ik zal ongetwijfeld tevreden zijn!

Het kastje is een perfecte grootte en de bouwkwaliteit is eigenlijk best goed. Het uiterlijk is strak en simpel, precies wat ik wilde. Jammer dat de power LED zo hard blauw moest zijn.

Helaas moet ik toegeven dat, door alle problemen, het kastje zijn prijs niet waard is. Het enige dat soepel ging was het openschroeven van de kast, maar alles vanaf dat punt zorgde voor problemen. Ook kleine problemen die ik niet in de review genoemd heb. Ik zou de kast niet aanraden voor iemand met weinig tweakervaring. Het inbouwen van alles vergt aardig wat passen, meten en weer aanpassen.

Hetgeen dat me nog wel 't meest teleurstelt is het feit dat alle problemen simpelweg designfouten zijn. Dat kabelwerk bijvoorbeeld, is gewoon echt fout. Hebben ze nooit een van hun eigen kasten gemonteerd? Dan kom je daar meteen achter.

Ik heb via de website van Lian Li contact met hen gezocht. Twee weken heb ik hen de tijd gegeven om met een tegemoetkoming of oplossing te komen, tenminste een excuus. Maar ik heb vooralsnog niets van hun ontvangen en plaats dus deze review aangezien zij hun kans nu hebben gehad.

Als je net al ik ook voor het model valt, dan raad ik aan om de non-F versie te kopen. Deze is bijna ¤40 duurder, maar het kan een hoop gedoe met de voeding schelen en is bovendien fanless. Uiteindelijk ben ik toch nog erg tevreden, maar voor deze prijs toch wel ietswat teleurgesteld.

Heb je vragen? Stel ze in de commentaarsectie en ik zal proberen ze zo goed mogelijk te beantwoorden!

Heb jij ook een Lian Li PC-Q09F?

Er zijn 2 uitvoeringen van deze kast, de PC-Q09 met de fanless voeding en de PC-Q09F met een "normale" voeding.
Daar ben ik van op de hoogte, maar zoals ik in de review al schreef:
Het is zo jammer dat de fanless voeding niet te verkrijgen in Nederland, want dat had ik veel liever gewild.
Vooralsnog ben ik deze niet in de pricewatch tegengekomen, ook niet op andere sites in Nederland. Zie commentaar hieronder, hier dus.

[Reactie gewijzigd door Josh op 18 september 2011 16:18]

Mosterd na de maaltijd:

De PC-Q09 met powerbrick is volop verkrijgbaar. Deze zijn in pricewatch vreemd genoeg niet te vinden onder subcategorie Mini-ITX maar onder towers.

Verder een prima review. Jammer om te lezen dat er het één en ander aan deze behuizing mankeert. Het ontwerp spreekt mij namelijk wel aan.
Achja, zoiets ontdek je altijd als je 'm al gekocht hebt ;-)

Uiteindelijk ben ik hetzelfde kwijt door de PicoPSU los te bestellen, dus op zich hoor je mij niet klagen. Het nadeel is dat er nu aan de achterkant van de kast een gat zit waar de voeding zat, dat moet ik nog even mooi oplossen.

[Reactie gewijzigd door Josh op 18 september 2011 16:21]

Mss een beetje laat maar, je heldere blauwe led syndroom. Ik heb de mijne overschilderd met modelbouwverf. Zoek gewoon een potje uit met hetzelfde kleur, overschilder en de helderheid is direct 60% gedaald. Herhaal voor nog 20% zichtbaarheid. Mijn Antec p183 had dat probleem ook. Nu is het nauwelijks zichtbaar (as je er 20cm afstaat zie je het, anders niet) dat er aan gewerkt is, maar mijn muur 3m achter me flikkert tenminste niet meer in het blauw 's nachts.

Verwacht maar geen antwoord.
Ik spreek uit ervaring.
Inmiddels staat deze review al zowat een jaar online maar ik wilde voor de toekomstige kopers/geďnteresseerden toch even melden dat de reviewer waarschijnlijk de hdd verkeerd om heeft gemonteerd.

Kijk maar eens naar deze foto.
Ik dacht in eerste instantie ook dat de HDD die kant op moest. Maar de kabels vanaf de voeding waren daar te kort voor. Dit staat ook gewoon in de review beschreven. Sterker nog, heb er zelfs een foto van gemaakt.