Panasonic Lumix DMC-TZ3EG Zilver Review

joeltje 9 juni 2007, 997 views

Panasonic Lumix DMC-TZ3EG Zilver

Pluspunten

• Snelheid
  • enorme zoom
  • vele instelmogelijkheden
  • Kwaliteit foto's. (die ruis waar men het over heeft; ja die zie je als je de foto vol opblaast. Ik druk af op gewoon foto formaat, en kijk op 17" laptop "fit-to-screen" en zie het niet)
  • Beeld stabilisator (zeker met 10x zoom)

Minpunten

• Geen USB 2.0
  • Geen manuele focus (voor mij geen punt, een cam focussed beter dan ik dat kan)
  • Macro-stand had m.i. beter gekund

Uitbreidbaarheid Score: 2
Batterijduur Score: 3
Snelheid en automatiek Score: 4
Ik kreeg hem dus woensdag ochtend op mijn werk binnen, eerst ff voelen en spelen, voelt mooi solide, wel vrij zwaar. Hij is ook groter dan verwacht, maar, dat 3.0" scherm moet ergens blijven natuurlijk..

Batterij was vol, dus even spelen (ik zit echter op me werk, dus veel tijd heb ik ook niet). Op het eerste oog een rete duidelijke menu structuur, je wandelt er echt zo doorheen, en de zoom is inderdaad byzar voor zo'n kleine cam. Hij is echter wel iets groter dan ik me had voorgesteld, en zeker ook wat zwaarder, maar eigenlijk is beide alleen maar prettig. De grootte voor de controle over de cam, het gewicht omdat hij nu toch wel heel solide voelt. En het scherm van 3" is toch ook wel heul fijn zeg, je ziet nu ook nog eens wat je schiet. Ik hoop alleen niet dat ik de optische zoeker niet ga missen, zeker in het donker gebruikte ik die best veel.. Maar goed, je kunt niet alles hebben voor dit geld

Thuis aangekomen even wat foto's geschoten, gebruik makend van alleen de standaard cam-instellingen. Voorbeelden hieronder. Wat me wel opviel, was dat de macro stand minder snel / goed focussed als mijn oude cam. Je moet echt voor je gevol te veel afstand houden. Geeft opzich niets, want je kunt prima croppen met de 7.2 MP's, maar toch, echt macro vind ik het niet.

Verder kan ik zeggen de de snelheid van de cam me uitstekend bevalt. aanzetten en schieten, ook met de flits. Het uitzetten duurt langer, zeker als je net ergens op hebt ingezoomed. Dus niet uit en weer in je broekzak, even geduld. Het formaat daarentegen is top. precies een broekzak vol, dus je zult ook niet de vergissing maken om er een bos sleutels bij te stoppen . De lens lijkt wel erg overbemeten voor de grootte van de rest van de cam, maar ja, 10 x zoomlens moet ook ergens blijven hŤ..

Foto's komen naar mijn bescheiden mening erg goed uit de camera zonder bewerkingen.

Een grote kaart is wel zo prettig gezien dat formaat, maar daar hoef je niet te veel in te investeren, omdat de camera met niet meer dan 3 MB/Sec wegschrijft. Dat halen de meeste budget kaarten ook, dus daar win je niet veel. Alleen wanneer je gaat kopieren naar je compu win je wel wat, maar daar ligt mijn intresse niet. (thanks martijn_tje!)

Leuke extraatjes op de cam zitten vooral bij de instellingen; Baby1 en 2 geeft je de mogelijkheid de geboorte data in te vullen, waardoor de foto je verteld hoe oud de kids zijn op het moment van de foto. Verder kune je je hele vakantie inplannen in de cam, zodat je bij terugkomst precies kan zien welke dag van de vakantie het was, en, indien in een andere tijdszone, geeft hij niet de NL-tijd aan, maar de tijd ter plaatse. Dus geen maanfoto's om 13.00 uur meer....

Enniewees, ik ben er vooralsnog vet mee!

Heb jij ook een Panasonic Lumix DMC-TZ3EG Zilver?

Geen foto van toestel zelf of linkje naar de specs?
Volgens meerdere sites werkt deze camera wel met USB 2.0...
Ik mis wat linkjes naar officiŽle reviewers:

dpreview

en letsgodigital