Maxtor DiamondMax Plus 9 120GB , 120GB Review

4AMD 19 april 2005, laatste update op 24 april 2005, 385 views

Maxtor DiamondMax Plus 9 120GB , 120GB

Pluspunten

• Serial ATA (SATA)
  • 8 Mb cache
  • Fluid Dynamic Bearing (FDB)
  • Zeer snel (in RAID 0)
  • Zeer stabiel en betrouwbaar
  • Beste prijs/grootte verhouding

Minpunten

• Eigenlijk Parallel ATA schijf met converter naar Serial ATA
  • S.M.A.R.T. informatie kan niet worden uitgelezen wanneer de schijven in RAID staan opgesteld

Na het lezen van een heel aantal tests van harde schijven in tijdschriften en op Internet heb ik, toen ik in juni 2003 een nieuwe computer besloot samen te gaan stellen, ervoor gekozen om twee 120 Gb grote exemplaren (die had toen de beste prijs/grootte verhouding en daarmee de laagste prijs per Gb van dat moment) van de Maxtor DiamondMax Plus 9 aan te schaffen en in een RAID 0 array te hangen (stripe, dus als 1 snelle schijf van 240 Gb). Het moederbord wat ik daarbij gebruikt heb is de Chaintech Zenith CT-7NJS-Ultra, waarop zowel Serial ATA als RAID is geïntegreerd.

Sindsdien staat deze computer, en daarmee dus beide exemplaren van de Maxtor DiamondMax Plus 9, 24/7 aan (onder Windows 2000) en werkt deze tot nu toe vrijwel probleemloos. Een keer was namelijk vanwege een bug in een firmware update van de DVD brander niet alleen de primaire IDE firmware door die update overschreven, maar had de update ook gelijk maar de primaire SATA firmware overschreven, waardoor een van beide schijven uit de RAID 0 array gevallen was. Dit was echter snel, gemakkelijk en zonder dataverlies te herstellen door met het installatieprogramma de hele RAID 0 array te verwijderen en vervolgens met exact dezelfde instellingen de RAID 0 array opnieuw aan te maken. De oorzaak van dit enige probleem wat ik tot nu toe gehad heb bleek dus niet eens aan de harde schijf zelf gelegen te hebben.

Ik vind mijn aankoop na de tot nu toe opgedane ervaring nog steeds zeer goed geslaagd, ondanks de gebruikte "risicovolle" RAID 0 opstelling ben ik tot nu toe nog nooit data kwijtgeraakt en door het gebruik van FDB (Fluid Dynamic Bearing) zijn de schijven ook vrij stil, maar nog wel hoorbaar. Omdat mijn systeem dag en nacht aanstaat heb ik twee case fans met een diameter van acht centimeter achter de harddisks gemonteerd, waardoor de warme lucht rond beide harde schijven direct aan de achterkant uit de kast wordt geblazen.

Heb jij ook een Maxtor DiamondMax Plus 9 120GB , 120GB?