Seagate FreeAgent Pro 500GB Zwart Review

solenoid 11 december 2007, laatste update op 19 februari 2009, 2.970 views

Seagate FreeAgent Pro 500GB Zwart

Pluspunten

• Esata aansluiting voor de performance freaks, complete aansluit set en handige software.

Minpunten

• Drive zit vast op de voet, firewire 400 ipv 800 en geen esate aansluit set. Software heeft microsoft.net 1.1 nodig.

Mobiliteit Score: 2

Tijdens mijn zoek toch naar meer opslag viel mijn oog op de free agent van segate. USB, Fireware & esata maken deze drive zeer compleet.

Freeagent:

De drive heeft een voet (niet afkoppelbaar, ik hoop nog steeds op een drive met dockingstation oplossing) waain je een module installeerd. Standaard zit de esata/USB module er in maar de dubbele firewire 400 module wordt los bijgeleverd. De voeding bestaat uit een stekker met daar direct een voedingblok (90 graden).

De USB-Mini USB/Firewire kabel is meegeleverd, helaas ontbreek de esata kabel/aansluit set. Er zijn losse kabels verkrijgbaar die rond de 10 euro je interne aanluiting opzetten naar esata, maar voor een drive van 180 euro verwacht je toch een complete set.

Sofware:

De software (windows) staat op de NTFS geformateerde drive. De software regeld een geatomatiseerde backup en tweaking van je drive (sleep mode, LED drive).

De autobackup software ken verschillende backup instellingen om bijvoorbeeld je USB stick direct na aansluiting veilig te stellen. Er zit een 6 maanden gratis internet storage drive van 500MB (memeo) die ook binnen de software bruikbaar is. Na 6 maanden moet er betaald worden voor de opslag dus ik maak er nog geen gebruik van. Bij de installatie zoek de software zelf naar .net 1.1 (+sp1)software (systeem/internet) en deze wordt mee geinstalleerd. Na installatie was helaas een reboot nodig.

De backup software kan een herstelpunt van windows aanmaken op de externe drives en natuurlijk verschillende bestanden of bestands locaties syncroniseren. De meeste gebruikers zullen deze software een aangename aanvulling vinden op de drive.

Voor gebruikers die hun externe drive gebruiken als backup medium van hardisks/usb stick of andere devices levert deze sofware een perfecte oplossing. Voor voledige backups van het OS schiet de software natuurlijk te kort, hiervoor kun je beter image/snapshot tools voor gebruiken zoals acronis.

De freeagent pro tools zijn zeker handig maar niet verplicht. Naast een aantal controlle functies kun je bijvoorbeeld de verlichting uit zetten en de sleep timer instellen.

Gebruik:

Snel aangesloten, stiller dan mijn interne drives en snel genoeg om SD/HD films van deze drive te spelen. De Firewire levert rium 25% meer snelheid dan de USB 2.0 maar met esata heb je de optimale snelheid.

Bij het booten in heeft de drive veel tijd nodig om zich kenbaar te maken via de USB aansluiting .. wel een dikke domper.

Geluid:
Stil, in een normale omgeving valt de drive niet op en in een geruisloze omgeving zul je een zacht gedempt geluid horen, dat valt in het niets vergeleken met de standaard metaal geluiden van harddisken.

Benchmarks:

We vergelijken de interne SATA schijf met de Free Agent.

SATA ST3250820AS Benchmark

Access Time : 20.7 ms
Burst Rate : 27.1 MB/sec
CPU Usage : 11.4%

Esata: To do

Heb jij ook een Seagate FreeAgent Pro 500GB Zwart?

Duidelijke review.
Is nu een stuk goedkoper.
Als die voet er niet af kan is het een stuk lastiger het ding mee te nemen.
Afijn, ik zoek ook zoiets, maar zal wel in een hogere prijs klasse vallen. |:(
Ik zou deze schijf niet kopen om te gebruiken met E-sata. Ik heb er op mijn p5b mobo alleen maar problemen mee gehad. Het is traag (soms zelf trager dan usb :/ ).

Ik ben niet de enige:

Ik heb hem gelukkig terug kunnen brengen naar de zaak :(