Bekijk alle uitvoeringen
Specificaties 42" Full HD 3D LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Philips 42PFL7606H Review

destroyer6670 11 oktober 2011, 9.821 views

Philips 42PFL7606H

Pluspunten

• Mooi design
  • Super mooi HD beeld
  • Geluid is goed voor een platte tv
  • Kijkhoek van IPS panel
  • Passief 3D, goedkoop met zijn alle 3D kijken
  • Nagenoeg geen crosstalk
  • Weinig last van reflecties
  • Ambilight

Minpunten

• TV helt iets naar links op de voet
  • Afstandbediening had beter gekund
  • 3D en bekende formaten niet afspeelbaar met ingebouwde mediaspeler
  • Menu kan wat sneller
  • Beeldverbetering maakt beeld niet mooier

Constructie
De tv ziet er erg mooi en straks uit. Komt ook sterk over. Geborsteld aluminium met mooie afgeronde hoeken. Dus geen goedkoop plastic en voor de afwisseling ook niet zwart. TV kan ook echt uit.
Mooi detail. Als de tv aan staat zie je onderaan gewoon geborsteld aluminium, maar als je hem uitzet zie je er een ledje branden die je daarvoor niet zag. Klein detail, maar toch.
Zelf heb ik de tv niet opgehangen maar op de voet staan. De voet ziet er erg mooi uit en je kunt de tv iets bijdraaien naar links of rechts. Het lijkt op geborsteld aluminium maar is plasic. Mooi gedaan want valt niet eens op. Bij de voet komt een klein, maar toch slordig, minpunt naar boven. Op de voet helt de tv iets naar links. Een x aantal milimeters maar wel duidelijk zichtbaar. Opgelost door onder de tv twee filtjes te plakken zodat het weer recht was. Dit is niet alleen zo bij mijn tv.

Aansluitingen
Er zitten 4 hdmi aansluiting op, voor mij voldoende. Dit is ook het enige wat ik gebruik. Tevens ook usb, sd, scart en alle andere standaard aansluitingen.

Afstandbediening
De afstandbediening is niet slecht maar kan beter. Werkt niet altijd lekker. Bij het klikken op de knoppen hoor je echt "klik". Tevens kun je een geluidje op de tv instellen (dat irriteert nog meer) Voor mij hoeft een klikkend geluid niet, heb liever dat het soepel gaat.
Het aansturen van het menu vind ik soms wat omslachtig. Je hebt een home menu, redelijke user interface. Je kunt apparaten toevoegen als ontvanger en spelcomputer. Als je direct via de afstandbediening kiest voor een andere input staat er gewoon hdmi 1, hdmi 2 etc. Het is ook mogelijk om de tv via je iphone of android te besturen. Via iphone werkt prima, op een paar vastlopers na.

Menu
Menu ziet er goed uit, maar kan grafisch wel mooier. Het zou van mij wat sneller mogen zijn.

Webbrowser
De webbrowser heb ik nog niet gebruikt.

Nettv
Nette interface met toe te voegen apps. Niet heel veel bijzonders. Ongeveer net als op mijn vorige tv, een samsung. Denk niet dat ik het vaak ga gebruiken. Valt me op dat de video (trailers, youtube) kwaliteit om te huilen is. Dan kijk ik het liever op mijn telefoon/laptop/pc. Gemiste kans (maar of philips dit aan te rekenen is natuurlijk de vraag, zal de maker van de app wel zijn) Tevens geen 3D trailers te bekijken, ook gemiste kans op 3D tv lijkt me.

USB recording
Geen ervaring mee, heb losse HD ontvanger.

Mediaspeler
Huilen met de pet op. De meeste MKV bestanden worden niet afgespeeld (degene met dts track) Geen ondertitels. Geen 3D bestanden (sbs)! Schijnt bewuste keuze te zijn van philips, echt belachelijk. Desalniettemin gebruik ik hem met een netgear NeoTv 350. Dit werkt prima, die speelt tot nu toe echt alles. Kanttekening is wel dat ik niet verwacht had dat hij alles zou afspelen (de tv) maar toch jammer. Ze maken wel reclame met het afspelen van MKV bestanden. Had weer een kastje gescheeld.

Beeld
Ben erg tevreden met de beeldkwaliteit. Doordat de tv een matte coating gebruikt is heb je minder last van reflecties.

Fabrieksinstellingen
Out-of-the box was het beeld niet perfect. Het meeste klopte niet zeg maar. Het zag er allemaal wat fel en te gekleurd uit met bewegingsartifacten. Tevens klopten die kleuren niet. Dit heeft dus wat tunen van eigen kant gekost om mooier te krijgen, wat goed gelukt is. Desalniettemin wil ik dit nog verder uitwerken.

Beeldverbetering
In mijn ogen maken de diverse beeldverbeteringsfuncties het beeld niet beter. Ik heb clear lcd wel aan staan. De rest niet. Wel kleur verbetering.

Eigen instellingen
De volgende instellingen heb ik momenteel. Als iets niet genoemd is staat het uit. Voor sommige instellingen is het afhankelijk van de bron, HD tv ontvanger of mediaspeler.

Smart beeld - Persoonlijk
-Clear lcd Aan
-Dynamische achtergrondverlichting - Optimaal stroomverbruik
-Kleurverbetering Maximaal
-Gamma 1
PC modus Uit (bij mediaspeler Aan)
Lichtsensor - Aan
Beeldformaat- Auto-Fill (bij mediaspeler Niet geschaald)
Schermranden 10

Kijkhoeken
Kijkhoeken zijn erg goed. Als je van een hele schuine hoek ernaar kijkt blijven de kleuren mooi. Dit heb ik op andere lcd's wel eens anders gezien. Met 3D zijn de kijkhoeken vertikaal anders. Ik vind ze groot genoeg. Als je er heel dicht op zit is het een ander verhaal, dan heb je een vrij kleine sweet spot. Voor wat betreft mijn situatie geen probleem. 3D kijken is bij mij zelfs met het hoofd gekanteld te zien, ik heb in reviews wel gelezen dat dit niet zo is, hoe dat zit is mij een raadsel. Hij heeft dan wel ietsje meer crosstalk, maar niet noemenswaardig.

Uniformiteit
Heb dit momenteel nog niet uitvoerig getest. Er zijn me tot nu toe geen rare zaken opgevallen. Alleen als je de backlight heel vel zet, dan kun je soms wat clouding/backlight bleeding zien onderin de hoeken, dit mag echter geen naam hebben. Hij staat dan ook zo vel dat het kijken (vooral met witte vlakken) pijn aan je ogen doet. Op normaal niveau is bij mij geen backlight bleeding zichtbaar. Dus wat mij betreft dik in orde!

Extra
Er zit ambilight op, had niet verwacht dat ik het veel zou gebruiken, maar staat nagenoeg altijd aan. Rustiger voor de ogen en maakt het beeld gevoelsmatig iets breder. Leuk! Volgens de handleiding kun je de ambilight ook gebruiken als de tv uit staat. Dat kan, maar voor een paar seconden. Geen nuttige optie dus.

3D
Toch stiekem een van de hoofdzakelijke redenen om voor dit type te gaan. Hij heeft passieve 3D. Ik zal geen uitgebreide uitleg en vergelijk tussen passief en actief 3D geven aangezien je dit her en der wel kunt vinden. Ik geef wel mijn ervaringen weer. Beeld is met passief veel rustiger om naar te kijken. Je hebt geen last van flikkeringen rondom lampen en bij daglicht. Omdat je met het ene oog de even en met het andere oog de oneven beeldlijnen ziet kun je soms wat karteling zien als je er dicht opzit. Desalniettemin valt dit na paar minuten al niet meer op en maken mijn hersenen er een mooi glad plaatje van. Het valt me wel op dat het 3D beeld iets minder uitsteekt dan met mijn oude 3D tv die actieve glazen had. Daarentegen had deze weer meer crosstalk. Vermoed dat het er ook mee te maken kan hebben dat het diepte effect niet in te stellen is (verschuif rechts/links een beetje ten opzichte van elkaar)
Groot voordeel vind ik dan ook het nagenoeg ontbreken van crosstalk. Dit is meestal geheel afwezig, wat de 3D ervaring ten goede komt.

Slotwoord
Dit is de eerste keer dat ik een uitgebreide review maak. Hopelijk heb je er iets aan. Ik zal de tv wel aanraden maar kijk voor jezelf wel of je met de minpunten kan leven. Volgens mij heeft nagenoeg elke tv wel zo zijn minpunten.

*11-10-2011 Eigen instellingen toegevoegd

Heb jij ook een Philips 42PFL7606H?

Gefeliciteerd met je eerste review :)

Ik vind het wel vreemd dat je de bouwkwaliteit met vijf sterren beoordeeld, terwijl je later doodleuk aangeeft dat de TV naar een kant helt, de afstandsbediening niet altijd even lekker werkt en idem dito voor de Android / iOs-ondersteuning.

Ook geef je aan dat Phillips adverteert met het afspelen van .mkv bestanden, maar deze functie blijkt achteraf behoorlijk nutteloos, omdat het 'bewust' niet volledig ondersteund wordt door Phillips? Dat vind ik wel een vrij grof minpunt, naar mijn mening.

Daarnaast maak je soms je zinnen niet af en maak je behoorlijk wat spelfouten. Wellicht een idee om eerst je review een keer door te lezen voordat je hem verstuurd?
Dank je voor je feedback, daar kan ik wel wat mee. Als ik er tijd voor heb zal ik de review aanpassen. Doel met de bouwkwaliteit op de tv als geheel, die ik erg goed beoordeel, het iets hellen is voor mij niet erg aangezien het met een filtje op te lossen is. Afstandbediening is wel goed van bouwkwaliteit en materiaal, alleen de klikkende knopjes hoeven voor mij niet, had van mij soepel gemogen (zoals bij mijn vorige samsung). Dat de afstandbediening beter had kunnen zijn heeft meer te maken met de knopjes en uiterlijk.
Zal binnenkort de review aanpassen en ook foto's en beeld instellingen toevoegen.
Met mkv bestanden gaat het om bestanden met DTS track, deze kan hij niet downmixen en ook niet afspelen. Ik heb wel gelezen dat in week 46 (correct me if i'm wrong) een update komt voor ondertiteling en mkv met DTS track ondersteuning. Het ontbreken van de 3D menukeuze bij films via USB staat in de handleiding, maar in mijn ogen wel een onbegrijpelijke keuze. Mediaspeler is voor mij de oplossing.
Had je de nieuwe firmware van 6 oktober al geprobeerd? Daarmee moet jouw ambilight probleem zijn opgelost. Ook ondersteunt deze versie srt ondertitelingsbestanden.
Nee, ben bij tot en met versie 010.105.000. Update: inmiddels staat Versie: V 000.014.076.000, Publicatiedatum: 2011-10-06 te downloaden op de philips site (gister stond er nog Versie: V 000.010.105.000, Publicatiedatum: 2011-09-08)
Deze wordt vanavond ge´nstalleerd.

[Reactie gewijzigd door destroyer6670 op 12 oktober 2011 11:45]

Hallo,

Bedankt voor je review! Ik heb hem ook gekocht:)
En nu ben ik wel heel benieuwd naar je instellingen?

Groetjes Roy
Graag gedaan! Ik zal ze zo snel mogelijk erop zetten (en foto's) Hopelijk lukt dat vanavond nog.
Ik heb dit weekend jou instellingen eens geprobeerd en ik moet zeggen ziet er fantastisch uit:) Net Captain America nog even gekeken, echt super! Thxs!
Fijn om te horen! Was ook erg blij dat ik door jou getriggerd werd om ze toe te voegen, dag erna waren de instellingen weg na de laatste firmware update.
Oh okay. Ik wist niet dat je door updaten alle instellingen weer kwijt bent. Dat is wel mooi dat je ze dan nu hier hebt neer gezet:D