Sharkoon T9 Value Green edition Review

Stephan224 15 september 2011, laatste update op 15 september 2011, 3.634 views

Sharkoon T9 Value Green edition

Pluspunten

• Prijs/kwaliteit
  • Stoffilters
  • Mooie vormgeving

Minpunten

• Geen beschrijving bij de kast
  • Montage en demontage drives als het moederbord er al inzit

Motivatie
Normaal gesproken ben ik totaal geen fan van het merk Sharkoon en ik zal dus niet snel wat van ze kopen. Desondanks heb ik wel gekozen voor de Sharkoon T9 Value systeem kast met de gedachte dat daar weinig mis mee zou kunnen zijn. De reden dat ik voor deze kast gekozen heb is omdat ik graag een computer wilde hebben die in het teken stond van AMD. Dit was mijn motivatie om de green edition te kopen. Deze kast bood me ook andere voordelen zoals een lage aanschafprijs, een window en kabel management.

Het is overigens een voordeel dat deze kast eveneens voorzien is van USB3 en de mogelijkheid tot waterkoeling. Dit maakt deze kast voorbereid voor de toekomst.

Bouwkwaliteit en afwerking
De bouwkwaliteit is goed voor de prijs. Natuurlijk is dit een budget behuizing, dus je hoeft geen dikke en stevige beplating te verwachten. Alle kabeldoorgangen zijn voorzien van afgeronde randen waardoor de bekabeling niet zal beschadigen. Voor de rest ziet de kast er goed uit, ik heb geen scherpe randen kunnen ontdekken of andere nadelen mbt de bouwkwaliteit.

Inbouwmogelijkheden
Deze kast is alleen voorzien van 5inch inbouwsloten, maar standaard worden er verloopjes meegeleverd om deze om te zetten naar 3inch. Voor de rest zijn de klemmen erg praktisch omdat ze de HDD`s en Cd/DVD spelers direct vastzetten.

Koelingsmogelijkheden
De sharkoon T9 value is standaard voorzien van 3 case fans met (in dit geval groene) led verlichting. Ik heb 2 van deze ventilatoren aangesloten op mijn moederbord. De derde zit direct op mijn voeding aangesloten. Ondanks de vele ventilatoren heb ik totaal geen last van geluidsoverlast. Natuurlijk hoor je ze wel een beetje, maar dat is logisch omdat de rest van mijn systeem amper geluid maakt.

Alle inled case ventilatoren zijn voorzien van stoffilters, dit is wel erg prektisch tegen het stof. Ook voor de voeding zit een stoffilter zodat deze geen stof vanonder de case naar binnen kan trekken.

Er zitten ook 2 ronden gaten in de case om eventueel een externe waterkoeler op aan te sluiten, daar maak ik geen gebruik van.

Vormgeving
Aangezien dat mijn computer helemaal is toegesplitst op AMD staat de groene case verlichting prachtig. De verlichting van de ventilatoren is niet zo fel vanwege de stoffilter die ervoor zit. Ook de lampjes aan de bovenzijde zijn mat, hierdoor geeft de kast dus niet teveel licht. Voor de rest is de vormgeving van de kast ook erg mooi. Door de window kan je de hardware goed zien zitten. Alleen jammer dat je de HDD`s niet kan zien zitten, maar goed dat is misschien maar een klein detail.

Overigens viel me op dat het HDD led helemaal bovenin rechts direct naast een led zit. Het HDD lees/schrijf indicatie lampje valt dus amper op.

Installatiegemak
Bij deze systeemkast zit geen beschrijving, dat vindt ik wel een minder puntje. Maar met een beetje puzzelen wordt het al snel duidelijk waar alle schroeven voor dienen. Tijdens de installatie heb ik eigenlijk maar 2 dingen gedaan die fout gingen. Ten eerste ging ik ervan uit dat ik de HDD`s erin kon plaatsen na het monteren van mijn moederbord, en dat bleek dus niet mogelijk ivm de beschikbare ruimte tbv het insteken. Een tip dus voor de mensen die ook deze kast gaan installeren; monteer de HDD`s voordat je het moederbord erin plaatst. Ten tweede had ik het front van de kast eraf gehaald om mijn blu-ray speler erin te gaan plaatsen. Op zich is de demontage en montage vrij simpel, echter de aan/uit knop zit dichtbij een klem waarmee het front vast zit, in mijn geval kwam de bekabeling in de klem vast te zitten waardoor uiteindelijk het draadje kapot ging. Uiteraard was dit geen probleem om te maken, maar het is wel een puntje van aandacht tijdens de installatie.

Heb jij ook een Sharkoon T9 Value Green edition?

Deze kast heb ik ook al een half jaartje. Echter doet de 3.5mm hoofdtelefoon aansluiting het niet meer goed. Als ik mijn koptelefoon normaal aansluit krijg ik alleen geluid via links... Als ik de aansluiting met extra kracht erin duw krijg ik alleen geluid via rechts. Alleen als ik de plug er half in doe (hij kan er dus zomaar uit vallen), krijg ik normaal geluid, via rechts en links dus. Ik heb het al met meerdere koptelefoons/oordopjes geprobeerd, ook de aansluiting aan de achterkant van het moederbord doet het goed. Ik denk dus dat het aan de kast ligt, eventueel kan het zo zijn dat de front-panel aansluiting op het moederbord niet goed werkt. Iemand anders hetzelfde probleem?
Ik heb geen problemen met de aansluitingen, terwijl ik er toch frequent gebruik van maak voor mijn hoofdtelefoon of als ik een film stream naar de televisie.

Je zou kunnen proberen het printplaatje uit de kast te halen en te testen in een andere computer. mocht daar het probleem ook aanwezig zijn dan kan je misschien contact opnemen met je leverancier voor een nieuw printplaatje.
Foto's van de kast van binnen zouden veel toevoegen aan de review. Goed verhaal verder.
Redelijk goede review.

Foto's zouden idd meer toevoegen en alles verduidelijken.

Verder praat je bij het kopje Koelingsmogelijkheden meer over het geluid die de fans maken ipv de daadwerkelijke koeling. Hoe presteren de fans? Worden je temperaturen niet te warm?
Foto`s komen er nog aan, ik probeer eerst mijn computer weer up en running te krijgen en dan post ik ze.

edit:

Ze staan erbij

[Reactie gewijzigd door Stephan224 op 15 september 2011 18:59]

Vraagje: Kan ik de fans ook wisselen zonder dat ik het stoffilter ook mee moet vervangen?
Ja dat kan, de filters zitten onafhankelijk van de fans.
goede review
alleen de foto's zijn wat onduidelijk, ik ga er overgens ook zelf een kopen :) .
Ik heb deze kast zelf ook. Ik heb zonder deze review te lezen dus wel eerst het moederbord geinstalleerd en vervolgens pas de HDD en SSD. Het enige waar ik toen een beetje moeite mee had was de bekabeling maar ik had eigenlijk geen moeite om de schijven langs het moederbord te krijgen. Het moederbord dat ik gebruik is een ASUS Maximus V Gene. Misschien heeft het daar dan ook mee te maken.
Hallo allen,

Ik heb alle onderdelen en de kast van de Sharkoon T9 binnen.
Ik heb het moederboard en de fans erin.

De uitleg is wel erg summier, dus loop ik tegen het volgende:

Als je in de kast kijkt, als hij rechtop staat, komen er 2 blauwe kabels met 20 (19) pins, bovenin achter de HD sloten te voorschijn. Ze zijn al gemonteerd , maar ik weet niet waar die 20(19) pins female aangesloten moeten worden. Er zit naast die female plug ook een usb aansluiting.
Door mijn autisme, heb ik echt een goede instructie nodig. Ik kan er niets aan doen, maar ik heb af en toe toch even hulp nodig.
Kan iemand mij vertellen, alsjeblieft, waar ik die blauwe dikke kabel met 19 pins female en de usb connector moet aansluiten.

Mijn dank is groot, ik kan anders niet meer verder.
Groetjes Rik
Hoi rik,

Kan je me vertellen welk moederboard je hebt? (dan kan je ik misschien net even ietsjes beter helpen dan nu)

Ik zal over een uurtje of 2 even kijken voor je hoe ik hem heb aangesloten.

Zo uit mijn hoofd gezegd is 1 blauwe kabel voor de audio connector en de andere blauwe kabel is voor de USB. Maar nogmaals, ik moet dit even nakijken!

Stephan

[Reactie gewijzigd door Stephan224 op 14 augustus 2013 16:43]

Wat fijn, dat je reageert,

Het moederboard: msi A55M-P33
De 2 dikke blauwe kabels, die al gemonteerd zijn komen aan het einde in 1 blauwe female 19 pins connector.
vlak voor de connector komt er uit de blauwe kabel een usb aansluiting 9 pins female
Als je een print screentje nodig hebt dan mag je me daar rustig om vragen.

Alvast ontzettend bedankt, want ik schiet een beetje in de stress

Rik