Lenovo ThinkPad Edge E520 (NZ38NMH) Review

Denzo 16 september 2011, laatste update op 24 september 2011, 6.553 views

Lenovo ThinkPad Edge E520 (NZ38NMH)

Pluspunten

• Performance
  • Bouwkwaliteit
  • Prijs/kwaliteit verhouding
  • Grote harddisk
  • Toetsenbord

Minpunten

• Scherm is niet heel erg geweldig, maar dat is bij elke laptop in deze prijsklasse

Sinds donderdag 8 september ben ik in het bezit van deze prachtige notebook. Aangezien ik voor hem voor school nodig had en een beperkt budget had, ben ik op deze Lenovo gestuit. De prijs is zo'n ¤340 na de kortingsactie van Lenovo, waarbij je dus ook 2 jaar on-site garantie hebt.

Ik heb deze laptop bij Computer-Pirates besteld. Hij was meteen de volgende ochtend verstuurd, waarvoor hulde. Heb wel een probleem gehad met de levering, maar dit was de schuld van het bezorgingsbedrijf (DPD), en niet die van Computer-Pirates.

1) De specificaties

Deze Lenovo laptop beschikt over een Intel Pentium® B940 processor, welke op 2.00GHz is geklokt. Op de processor zit in een Intel HD 3000 grafische chip ingebouwd, aangezien deze recente processor op de Sandy Bridge architectuur is gebaseerd, waar ook de nieuwe i-series op zijn gebaseerd. Verder zit er 4GB DDR3 geheugen in en een grote 500GB hardeschijf.

De Lenovo scoort in mijn ogen erg goed, omdat op dit moment er op dit prijsniveau geen laptops zijn met deze prestaties, omdat veel nog een oude Core 2 Duo processor bevatten. Ook hebben ze vaak maar 2GB geheugen en een 320GB harddisk.

Verder zit er een mat LED scherm in met een resolutie van 1366x768 pixels, welke ruim voldoende is voor school en zakelijk gebruik. De kleuren en kijkhoek voldoen aan de verwachtingen die ik er bij had gezien de prijs; voldoende, maar geen hoogstandje.

De laptop bevat een goede Wifi N kaart. -edit- Er zit wél Bluetooth op, in tegenstelling tot wat de specs zeggen. Helemaal een goede deal dus!
Er zit verder een spill-proof chiclet toetsenbord op met numpad, maar meer hierover verder in review.

2) De prestaties

Ik heb op dit moment nog geen benchmarks gedraait, maar ik kan wel het volgende zeggen:
Het blijft natuurlijk een geïntegreerde grafische chip, maar er draaien genoeg games op, zelfs recente. Veel games van de Source engine kunnen gewoon op hoge of maximale settings gespeeld worden, met een vloeiende framerate. Nieuwere games zoals Trackmania²: Canyon draaien ook perfect, al moet er wel ingeleverd worden op de graphics. Naar het schijnt zouden ook games zoals The Elder Scrolls IV: Oblivion ook op hoge of maximale settings moeten draaien.

Veeleisende applicaties zoals Photoshop draaien ook prima op de laptop, al is het scherm er wat minder geschikt voor. De Lenovo start verder erg snel op; hij heeft een UEFI BIOS waardoor hij vrijwel meteen begint met het laden van Windows 7. Verder zit er de zogenaamde Lenovo Enhanced Experience 2.0 op, waardoor volgens Lenovo de laadsnelheid tot 30% zou moeten verbeteren. Ik merk wel dat de laptop de ene keer een stuk sneller boot dan de andere keer, al zou dit ook kunnen komen dat er bij de vorige boot updates geinstalleert waren. Ontwaken uit slaapstand is instant, perfect dus.

3) Warmte- en geluidsproductie

Ik kan hier kort wezen; de laptop blijft erg koel en is nauwelijks te horen. Alleen de DVD-RW drive kan soms wat luid zijn, maar deze kan via Windows of de BIOS op een silent modus worden gezet. Ik heb dit verder niet getest.

4) Ergonomie

De Lenovo typt simpelweg heerlijk. Ik kan normaal nooit fatsoenlijk typen op laptops, en dit is de eerste waarbij ik wél een prettig gevoel heb, en zo ongeveer sneller typ als op een normaal desktop toetsenbord. Ook is de TrackPoint met de muisknoppen die je met je duimen kan bedienen een heerlijke feature. Als je de laptop op schoot hebt en/of zonder muis werkt, werkt dit perfect. Je hoeft je handen niet te verplaatsen als je wisselt tussen het toetsenbord en de muis. Het touchpad is van iets mindere kwaliteit, maar ik gebruik deze toch niet omdat ik het grootste deel van de tijd met een muis werkt, en anders is de TrackPoint heerlijk in gebruik.

4) Bouwkwaliteit en robuustheid

Beter dan verwacht, aangezien het toch een budget ThinkPad is. Alles voelt ontzettend stevig en robuust aan, en dat is het ook. Het scherm zit met metalen scharnieren vast, en de achterkant van het scherm voelt als een soort rubber, en is ook erg stevig. Ook de plastic materialen die gebruikt zijn voelen erg stevig, er kraakt nergens iets.

5) Mobiliteit en accuduur

De laptop vind ik erg licht, al moet ik wel zeggen dat ik zelf nooit eerder een laptop heb bezeten en sporadisch andere heb gebruikt, maar dit is wel de lichtste 15" die ik heb vastgehouden. De accuduur kan ik weinig over zeggen aangezien ik hem bijna altijd met de adapter gebruik op school en thuis, maar hij zou het zo'n 3-4 uur moeten volhouden, hetzelfde als vrijwel alle 15" laptops met een 6-cell accu.

6) Conclusie

Een heerlijke laptop die perfect is voor waar ik hem voor gebruik; schoolwerk en Photoshop. Ook af en toe een spelletje is vaak geen problemen, oudere games draaien op hoge settings vloeiend op het nieuwe Sandy Bridge-platform. De laptop is voor zijn prijs erg snel, enorm robuust, en compleet. Er valt eigenlijk niks op aan te merken. Als je een laptop onder de ¤400 zoekt, haal deze laptop, want je vind geen betere deal!

Heb jij ook een Lenovo ThinkPad Edge E520 (NZ38NMH)?

Een erg goede, informatieve review! Foto's zijn welkom, maar de tekst zegt al heel veel.

Ik stam nog van de generatie die bij een Thinkpad een onverwoestbaar en dik vierkant blok verwacht (de T61p en de A31p bijvoorbeeld). Het is gaaf dat Lenovo eindelijk doorheeft dat robuustheid samen kan gaan met een meer consumentvriendelijk, afgerond uiterlijk. Jouw laptop lijkt daar uitstekend aan te voldoen, en dat is alleen maar goed. Deze specs voor dit geld, het is bijna ongeloofwaardig zo goedkoop ;)

Je zou je review verder kunnen verbeteren door bijvoorbeeld te meten hoe lang Windows er over doet om op te starten (van powerknop tot inlogscherm en van inlogscherm tot werkbare desktop). Dat is de makkelijkste benchmark, zij het niet de eerlijkste. En je kunt er nog prestatiebenchmarks bij doen van bijvoorbeeld CrystalDiskMark of Cinebench.

Waarom is de touchpad van mindere kwaliteit? Registreert het de beweging van je vingers onnauwkeurig, of met vertraging, of allebei? Op mijn Thinkpad X201 tablet is het touchpad uiterst precies, maar duurt het even voor de eerste vingeraanraking is geregistreerd.

Je hebt het over de batterijduur. Als 3-4 uur de geadverteerde tijd is, dan mag je blij zijn als je 2,5 uur haalt. Lenovo is altijd errug optimistisch wat dit betreft. Ter illustratie: mijn laptop stond geadverteerd met 7 uur batterij, hij haalt maximaal 4 uur. Aan de andere kant: dit is een Sandy Bridge, die batterijbesparender zou moeten zijn dan een eerdere Core 2 Duo. En heb je de Lenovo Power Manager geinstalleerd staan? Die kent een batterijbesparende stand, en dat geeft op mijn laptop anderhalf uur extra batterijtijd. Ik weet niet of de Pentium Dual Core dit ondersteunt, het is tenslotte geen "echte" i-serie processor.
Ik heb hem aan de stroommeter gehad: ca. 18 watt idle, 36 watt bij volledige processorbelasting....net veel dus!
Bedankt voor de tips, Roland. Ik zal kijken of ik hier tijd voor kan maken om dit te doen. Misschien dat ik het Touchpad minder vind omdat ik geen vergelijkingsmateriaal heb en ik zelf eigenlijk een hekel aan touchpads heb, ik kan er zelf gewoon niet goed mee overweg.

Ik zal het in ieder geval proberen mee te nemen als ik tijd heb op mijn review bij te werken.
Ik heb zelf vooral een hekel aan touchpads omdat ze op ongevraagde momenten je vingerbeweging registreren als tappen. Dus klikken op onzin die je niet wilt aanklikken :) Dus doe mij ook de trackpoint maar (of het touchscreen :+)

Succes, kijk maar wat er lukt. Veel plezier met je aankoop in elk geval!
Nette review! en voor een tientje heb je al zon mini bluetooth adapter,dat zou ik niet eens een minpunt noemen!
Leuke review!
Alleen mis ik wel foto's ;(

een benchmark of 2 zou ook super zijn!
Als je Bluetooth had gewild, had je de E520 NZ33MMH moeten kopen ipv de NZ38NMH ;)

"Een verbinding tussen je laptop en randapparatuur is zo gelegd met de E520 NZ33MMH. En dat zonder tussenkomst van een kabel. Want met Bluetooth communiceren apparaten draadloos met elkaar." http://www.laptopshop.nl/product/133522/lenovo-thinkpad-edge-e520-nz33mmh.html

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 15 september 2011 09:53]

Die kost ook het dubbele :) Maar inderdaad, voor een tientje heb je een Bluetooth-adapter, dus als je er een mist kan je die inderdaad nog een aanschaffen.

Ik zal vanmiddag eens kijken of ik tijd heb voor benchmarks en foto's ;)
Goede review, maar weet je zeker dat er geen bluetooth op zit?
Lenovo weet deze vaak goed te verstoppen onder FN+F5
Je hebt deels gelijk, hij zit ergens anders verstopt!

[Reactie gewijzigd door Denzo op 16 september 2011 12:25]

Ik ben op zoek naar een goede laptop voor huis-tuin en keuken gebruik met een budget van 400. Nu kwam ik op dit beestje uit, vooral met die cashback actie erg interessant.

Waar heb jij hem gekocht?
Ik heb hem besteld bij Computer Pirates. Ik zal dit straks in de review zetten ;)
Kun je iets meer vertellen over het fangeluid?
Hoor je de fan draaien bij office/internet gebruik? Zo ja, is dat dan constant zachtjes of gaat ie afwisselend aan/uit?
Het fangeluid is vrijwel geruisloos bij alleen office/internet gebruiken. Hij begint nooit echt hard te blazen, alleen de DVD-drive kan flink wat herrie maken tijdens het (secure) rippen van een CD.