Specificaties Socket 1155 met Intel Z68 chipset - Bekijk alle specificaties

Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 Review

Cyleo 7 november 2011, laatste update op 23 januari 2012, 3.643 views

Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3

Pluspunten

• Prijs/prestatie
  • Stabiliteit
  • Ondersteuning

Minpunten

• Virtu
  • Temperatuursensor

Layout Score: 4
  • Overklokken
  • Support
  • Conclusie

Layout

Het bord is mooi zwart gespoten met witte accenten en zorgt voor een classy uiterlijk. Belangrijker nog, de layout van het board is ook goed. Er is lekker veel ruimte voor een crossfire of sli-configuratie. Hierbij moet wel worden opgemerkt dat zoals bij veel intel borden de lanes worden terug gezet naar 8x/8x zodra er met twee grafische kaarten wordt gewerkt (itt 16x op één lane normaal gesproken).

In de doos vinden we:
• I/O shield
• 1x Gigabyte case sticker
• 1x DOLBY case sticker

Z-serie chipset

Dit bord is gebouwd rondom de nieuwste chipset van Intel, de Z68. De Z68 is in principe een combinatie van de eerder uitgekomen H- en P-serie met daarbovenop wat extra’s. Dit houd in dat de Z-serie dus zowel de overclocking mogelijkheden van de P-serie heeft, als de IGP mogelijkheden van de H-serie. Daarnaast beschikt deze over SRT, een techniek die je SSD als cache gebruikt om SSD-achtige prestaties te halen op een complete harde schijf. Ook is er ondersteuning voor Virtu, dit maakt het mogelijk om tussen de grafische kaart en de IGP te switchen.

Die nieuwe mogelijkheden pakken wisselend uit. SRT presteert volgens testen erg goed, met zo’n 2-3x de snelheid van een HDD en maar 25% trager dan een SSD terwijl er wel de complete capaciteit van de SSD beschikbaar is. Dit is natuurlijk wel erg globaal, en ik heb dit helaas zelf ook niet kunnen testen. Voor meer informatie is hier een uitgebreide test te vinden. Klik hier voor een link

Virtu daarintegen laat tegenvallende resultaten zien, het stroomverbruik in idle en load blijft hetzelfde, terwijl er minder frames worden gehaald. Enkel als men veel gebruik maakt van Intel Quick Sync kan deze opstelling er uit. Intel Quick Sync zorgt voor het erg snel omzetten van videocodecs. Vanwege de tegenvallende resultaten heb ik ook geen Virtu-opstelling gebruikt.

Aansluiting

Het IO-paneel van dit moederbord is ruim bemeten met erg veel aansluitingen. Aangezien dit een Z-serie moederbord is zijn er ook aansluitingen voor video-uitgang, te weten VGA, DVI, HDMI en DispalyPort. Je monitor past hier dus sowieso wel op. Daarnaast zijn er naast de normale audioconnectors ook een optische uitgang. Verder vinden we een PS/2 poort waar een muis of keyboard op kan worden aangesloten, naar mijn idee zonde van de ruimte en ik had daar liever 2 extra usb-poorten gezien. Hiervan zijn er namelijk maar 6, waarvan 4 van de 2.0 en 2 van de 3.0 variant. Gelukkig zitten er op het moederbord zelf een ruime hoeveelheid headers om dit uit te breiden mocht dit later nodig blijken te zijn. Naast 3 USB 2.0 headers is er ook 1 voor USB 3.0, erg fijn voor de nieuwere kasten, dit zorgt voor een totaal aan 16 usb-poort mogelijkheden. Er is een mogelijkheid om 2 usb-poorten extra veel vermogen te geven, zodat een iPad kan worden opgeladen, een erg praktische mogelijkheid die ik graag op laptops terug zou zien. Ook aan eSata en FireWire is gedacht, deze zijn beide eenmaal aanwezig op het paneel, en voor firewire is er daarnaast een header te vinden. Verder vinden we op het moederbord 2 SATA 3 poorten op de Intel chip en 2 op een Marvell 88SE9172 chip. Deze is beter voor SSD’s als de beruchte Marvell SE9128 controller. Maar het beste blijft het om ssd’s aan te sluiten op de intel chip. Ook SRT werkt alleen via de intel chip. Verder is dit bord uitgerust met een Realtek ALC889, een van de betere on-board geluidschips die je op dit moment kan krijgen. Ook is er nog plek gevonden voor 4 fan headers. Al met al kun je hier dus alles wel op aansluiten, dus laten we dat eens doen.

Bios

Als eenmaal alles aangesloten is en we duiken het bios in dan zien we daar nog steeds het good old bios, dus geen uefi. Dat betekent niet dat er geen support is voor de eufi features, het betekent alleen dat er simpelweg geen gui is zoals van de andere fabrikanten. Zelf vind ik dit geen ramp, zo vaak ben ik niet in het bios te vinden, en ik vind dit bios overzichtelijker dan de schreeuwerige eufi biossen die ik langs heb zien komen. Voor mensen die echt graag met een grafische bios werken is er TouchBIOS, een software pakket van gigabyte om je bios aan te passen in windows. Dit werkt erg prettig en is op z’n momenten erg handig. Dit is, naast @BIOS (een tool om je bios te flashen vanuit windows) het enige wat ik je aanraad te installeren van Gigabyte. De andere software zoals Smart 6 en EasyTune doen dingen die je eigenlijk net zo goed zelf kan doen zonder dat ze wat toevoegen (ze maken het overklokken wat makkelijker). Dynamic Energy Saver 2 kreeg ik zelfs niet aan de praat en crashte onmiddelijk na het opstarten. Ik zou willen dat ik kon zeggen dat dit een kwaal was waar alleen gigabyte aan leed, maar uit ervaring weet ik dat veel moederbordfabrikanten geen geweldige softwaremakers zijn. Schoenmaker blijf bij je leest.

Overklokken

Hoewel dit moederbord niet gemaakt is om heftig te kunnen overklokken (daarvoor zijn er niet genoeg fases voltage regulatoren (7) op het moederbord) lukt het aardig. Dit kun je wel het beste zelf doen, de software van Gigabyte zet de spanning nogal hoog. Een voordeel van dit moederbord is dat als het moederbord niet kan opstarten doordat de overklok te instabiel is de data van het secundaire bios automatisch terugkopieerd na de “boot”-bios om zichzelf te herstellen. Dan kun je weer opnieuw proberen om over te klokken.

Overklokken is natuurlijk van veel dingen afhankelijk, daarom is het ook moeilijk aan te geven wat er fout gaat als een overklok onstabiel is. De resultaten die ik haal kunnen anderen dus makkelijk overheen gaan, terwijl weer anderen niet in de buurt komen. Ik zal eerlijk toegeven dat ik geen ervaren overklokker ben, maar het lukte mij om eenvoudig 4.5 GHz te bereiken.
Heeft dat overclocken dan nut?

Overclock
SuperPi 4M: 44 seconden
Boottime: 1.05 minuten
Peacekeeper 5047

Normaal
SuperPi 54 seconden
Boottime 42 seconden
Peacekeeper 4092

Opmerkelijk is dat de boottime langer is geworden. Ik heb dit meerdere malen gecontroleerd, maar het bleef langer duren, waarom dit is weet ik niet. De browser schijnt wel behoorlijk wat sneller te zijn, maar in de praktijk merk je hier weinig van. Ook superpi heeft een flinke boost gekregen. Omdat ik nog wacht op een grafische kaart laat ik andere metingen op dit moment even achterwege.

Overklokken op dit bord is dus wel goed mogelijk, er is alleen één groot nadeel. Zoals te zien is in het screenshot is er wat onenigheid over de temperaturen. Volgens gigabyte draa ik 10 graden (!) koeler dan volgens core temp. Dit verschil is altijd 10 graden en aangezien volgens de software van gigabyte mijn cpu dan 19 graden zou moeten draaien in idle ben ik geneigd core temp te gebruiken. Nu ben ik voor zover ik heb kunnen vinden de enige met dit probleem, maar het is wel een serieuse flaw naar mijn idee. Nu zijn de temperaturen alsnog redelijk hoog, dit komt door mijn pull configuratie. Op dit moment is mijn kast wat te klein om alles te kunnen huisvesten, maar binnenkort wordt dit alles geupgrade in een fractal design R3, en dan moet het ook allemaal wat koeler kunnen draaien.
Update Inmiddels geupdate naar een R3, review zal later hierop worden aangepast. Preview van hoe het er nu uitziet:

Support

Sinds ik het moederbord heb, zijn er 2 bios updates geweest. Ook mailcontact met de fabrikant verloopt goed. De support van het moederbord zelf is ook prima, ik ben geen rare compatibiliteitsproblemen tegen gekomen, en alles werkte eigenlijk meteen naar verwachting. Bij het opstarten voor de eerste keer gaf het moederbord zelfs zelf al aan om over te schakelen naar ACHI. Ook is er voldoende ruimte voor mijn Scythe Mugen 2.

Ik ben erg tevreden met het bord, het draait mijn systeem nu al een aantal weken stabiel en het bied erg veel mogelijkheden om dingen erop aan te sluiten. De prestaties zijn goed, er is voldoende ruimte om over te klokken en het geheel is voor een schappelijke prijs te koop. Het is zelfs een van de goedkoopste Z-serie moederborden met SLI-ondersteuning, en ik heb nog geen hinder gevonden van de concessie die hiervoor zijn gedaan. Let er wel op dat je bij aanschaf voor rev. 1.3 gaat, deze heeft namelijk pci-expres 3.0, op die manier ben je helemaal klaar voor de toekomst (sata 3, usb 3, pci 3). Al met al zal ik dit bord zeker aanraden.

Heb jij ook een Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3?

Reviews door de redactie

is die 4,5 GHz de Max wat je voor elkaar kreeg? Heb namelijk op een Asrock (toch wat meer budget) de 5 GHz aangetikt, zelfs nog iets hoger. (Was prime95 stabiel op 4,85)

Verder, goede review, leest lekker weg.
Nee, hij kan ook nog wel hoger, maar op het moment van schrijven zat hij in een erg krappe case met slechte airflow (mugen op pull ipv push vanwege ruimtegebrek, algehele gebrekkige airflow) dus ik wou niet echt hoger. Inmiddels zit hij in de FD R3 en loopt hij een stuk beter. Load op 44 graden, idle 23 (de CPU dan) en ook het moederbord een stuk koeler dus binnenkort maar weer eens proberen.
Mooie review, maar korte vraag.

in sli of x fire, is er dan ruimte tussen de kaarten, want het lijkt wel dat er een mooie luchtruimte tussen zit?
Klopt, er zit een extra slot tussen zodat er meer ruimte tussen de kaarten zit.
Mooie review en thnx for the info about pci 3.0 d:)b

Werkt het terugschakelen in power (Watt) bij jou wel goed, van discrete graphics naar igp/apu?
Virtu? Volgens alle reviews die ik heb gelezen werkte dat nog niet denderend, dus dat heb ik niet getest ;)
maak jij ook gebruik van het srt verhaal?
Nee, dit wil ik in de toekomst nog wel gaan doen om mijn hdd te versnellen. Op dit moment is de ssd mijn bootschijf en hdd de datadisk.
Heeft iemand dit moederbord in combinatie met de samsung ssd schijf uit de bbg 12?
Ik ben benieuwd hoe dit loopt samen:)
Marvell kan wel is buggen met ssd's bleuscreens ec.

[Reactie gewijzigd door Sander300 op 15 januari 2012 23:08]

Maak jij toevallig gebruik van de sys_2fan aansluiting voor casefans? Ik heb dit moederbord sinds kort ook maar omdat de snelheid van de 2 case fans in het bios niet aan te passen zijn draaien die van mij nu op volle toeren. Nu zit ik te denken om 2 pwm fans middels een splitter op deze sys_fan2 header aan te sluiten want dan wordt de snelheid wel automatisch aan de temperatuur aangepast?! Enig idee?
Klopt, de sys_fans zijn niet temperatuurafhankelijk en draaien gewoon op 100%, kwam ik ook achter met mijn upgrade naar de FD R3, een groot nadeel.
Hmm, das zeker een groot nadeel dan. Enig idee hoe dit anders? Fan controller wil ik liever niet. Is het mogelijk om de cpu_fan header te splitten? Of gaat 3 fans op 1 aansluiting te veel zijn voor het mobo?