Apple MacBook MA701N/A Review

Maeslant 6 juni 2007, 1.005 views

Apple MacBook MA701N/A

Pluspunten

• Snel
  • Erg Mobiel
  • Mac OS X
  • Trackpad 2 vinger scrollen
  • Magsafe
  • Frontrow (soort mediacenter)
  • Kan Windows opgedraait worden

Minpunten

• Soms warm aan onderzijde
  • Geen zwart accessoires.

Sinds kort ben ik overgestapt van een Hp Nx7400 naar een MacBook.

Nadat ik de MacBook had uitgepakt viel mij 1 ding op, waarom is mijn MacBook zwart en zijn mijn lader en afstandsbediening wit ? Dit vind ik echt slordig.

Als je dan de MacBook opstart ben je het vergeten. Het handige OS X met een stille en snelle laptop. Heerlijk om mee te werken. Eerst even wat vervangende programma's voor mijn MacBook zoeken (geen Windows meer) en daarna was ik het snel gewend.

Algemeen :
Over alles is nagedacht, het zit goed in elkaar, de software is (redelijk) compleet. Slimme aansluiting lader + afstandsbediening vind ik een goed waard. Ook is over de DVD-brander nagedacht en voor slot-in gekozen.

Featureset :
Gewoon goed te noemen, een Core 2 Duo 2 Ghz met 1 gb geheugen 120 gb schijf is een prima. 13,3" @ 1280 x 800 is gewoon een hoge dpi. Zoals eerder genoemd een slot-in dvd-brander, een magsafe adapter (zie apple site) en een magneet sluiting voor de sluiting. Een zeer nette laptop.

Prestaties :
Gewoon goed te noemen, doet niet onder voor de rest. Draadloze netwerk verbinding ondersteund 802-n en is dus heerlijk snel.

Beeldkwaliteit :
Zoals eerder genoemd een hoge resolutie op een klein(er) scherm. Werkt toch prettig. Hoger is altijd beter maar het scherm is er fantastisch uit, normaal krijg je 1280 x 800 op een 15,4" scherm. Een glossy laag erbovenop maakt het contrast een stuk beter.

Robustheid :
Als je de laptop vast pakt is het gewoon een stevige laptop. Het scharnier wordt goed dichtgeklemt door de magneet sluiting en voelt gewoon stevig aan. Geen op of aanmerkingen over. Voor de rest is de laptop netjes "afgerond", geen scherpe hoeken etc.

Ergonomie :
Met 2 vingers scrollen, ja werkelijk waar. Wat is dat een verademing, iemand heeft er nagedacht. Het toetsenbord is even wennen, maar nu vind ik het zelfs beter als mijn oude hp toetsenbord.

Warmte en geluid :
Dit had misschien nog beter gekunt, na even zware applicaties of flash movies te hebben bekeken begint de fan ineens aan te slaan. Dat is gewoon irritant (bij elke laptop). Het is een vooruitgang t.o.v. de HP, zelden zo'n stille laptop gehad als ik gewoon mail / surf / muziek luister. Maar start ik wat zwaardere programma's op dan begin je hem te horen. Het is niet hinderlijker dan de HP maar omdat hij andere zo stil is merk je het echt. Het gebeurd weinig en daarom vind je het ook irritant.

Mobiliteit :
Perfecte 13,3" notebook, deze kan je tenminste meenemen. Nog geen 2,5 kg en lekker compact. Accuduur is uitstekend.

De prijs was even schrikken, maar ook daar geldt alle waar naar zijn geld. Het is gewoon goed spul, enige aanmerking heb ik op de meerprijs voor de kleur zwart. Die lijkt niet goed te zijn, maar in vergelijking met een zelfde soort laptop valt het allemaal mee.

Heb jij ook een Apple MacBook MA701N/A?

Mooie review! :)

Wel een groot nadeel is inderdaad dat alle accessoires in het wit zijn en een beetje veel opvallen bij een mooi strak zwart design. En ja, de prijs blijft helaas een nadeel, anders was ik ook zo overgestapt naar Apple.
Met de tool smcFanControl kun je de fan wat beter controleren. Door bijvoorbeeld de basissnelheid van de fan te verhogen van 1500 naar 2500 toeren duurt het langer voordat ie echt gaat blazen (7500 toeren). Je kunt ook profielen aanmaken voor wanneer je alleen surft of zware applicaties draait. Werkt goed en geeft voorrang aan de systeemcontrole (dus als er geblazen moet worden, dan gebeurt dat ook).

Leuke review, net ook eentje zelf geschreven. Je moet er echt 2GB geheugen in stoppen, werkt namelijk als een tierelier dan :*) Bij Komplett kan je 2 GB bestellen voor 52 euro!!