Samsung SpinPoint T166 HD501LJ, 500GB Review

Kuhlie 6 juni 2007, laatste update op 10 juni 2007, 2.957 views

Samsung SpinPoint T166 HD501LJ, 500GB

Pluspunten

• prijs
  • snelheid
  • seek en idle vrij stil

Minpunten

• vibraties irritant

Het was weer eens tijd voor een nieuwe harde schijf. Stilte-gek als ik en, en na meerdere goede ervaringen met Samsung-schijven (nl. de 160 gb grote sv1604n en de 120 gb grote sv1203n) leek een Samsung weer de juiste keuze. Na een snelle blik op enkele reviews werd het dus deze. De lage prijs hielp ook mee, het was (en is) de goedkoopste 500GB-schijf.

Prestaties
Doorvoersnelheid is zoals bij Samsung prima, qua seek zijn ze echter wat langzamer. Ook deze schijf is volgens de reviews wat trager met zoeken dan vergelijkbare schijven. Het zij zo, ik moest en zou deze schijf hebben ;)

Grafiekje van HD Tune bijgevoegd.

Featureset
Tja, het is een SATA-300-schijf met NCQ, en hij ondersteunt AAM (hier heb ik nog niet aangezeten). Verder valt er weinig over te zeggen.

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Ik hem nu 2 weken en hij doet het nog. Ik heb er nog geen quirks aan ontdekt, maar over betrouwbaarheid kan ik dus nog niet zoveel zeggen.

Compatibiliteit
Tja, aansluiten en gaan. Hij is vast en zeker backwards compatible met SATA-150. Ook hier weinig over te zeggen dus.

Ondersteuning door fabrikant
Een eerdere ervaring is dat ze op email reageren, en RMA prima afhandelen. Wel eerst opsturen, en dan pas nieuwe/andere terugkrijgen, je zit dus bij een kapotte harde schijf wel even zonder.

Geluidsproductie
Daar had ik hem dus voor gekocht. Viel dat even tegen! Seek-geluiden zijn nauwelijks hoorbaar en de schijf maakt zelf in idle ook weinig geluid (ja, hoorbaar, maar ik ben dan ook een stilte-gek).

Maar! De vibraties zijn echt NIET fijn. Niet alleen m'n kast vibreerde, ook m'n hele bureaublad! Mijn computerkast stond op zo'n metalen ding dat onder m'n bureau geschroefd is, en die gaf fijn alle vibraties door aan het bureaublad, en dat was niet alleen goed hoorbaar, maar ook gewoon irritant. Ik heb nu m'n computer op de grond (vloerkleed) gezet, en daarmee was het probleem helemaal weg. M'n computerkast (een Casetek CS 1016) is blijkbaar stevig genoeg om de vibraties door te geven, die is zelf niet gaan trillen.

Dus: als je een stevige kast hebt, die op de grond staat: geen probleem. Heb je echter een slappe kast, of staat je computer op je bureau, of hangt hij eronder, dan zou ik deze schijf niet aanraden. Ik ben ook niet de enige, een vriend van me heeft precies dezelfde schijf, en zijn kast vibreert ook door deze schijf vrij irritant (schijf in je hand, vibraties weg).

Warmteproductie
Ik heb een trage ventilator voor hangen, hij wordt nu naar eigen zeggen 33 graden (kamertemperatuur 22 graden). Lijkt me redelijk, maar ik weet dus niet hoe warm hij wordt zonder ventilatie.

Zoals gezegd is deze schijf nu de goedkoopste 500GB-harde schijf in de Pricewatch.

Prima schijf, goedkop. Als je een stevige kast hebt die op de grond staat geen probleem, seek en idle zeer stil, maar de vibraties bij slechte kast, of met kast op bureau, zijn niet leuk.

Heb jij ook een Samsung SpinPoint T166 HD501LJ, 500GB?

vibratie kun je toch zelf verhelpen, rubberen padjes, sisiconen kit, ligt vaak toch aan je inbouw (metaal op metaal) of kast.
Natuurlijk kan dat. Maar het is gewoon handiger als dat allemaal niet nodig is. Ik had er bijvoorbeeld met mijn Samsung sv1604n, ook een 7200rpm-schijf, in precies dezelfde kast, op dezelfde plek, met dezelfde manier van bevestigen, significant (lees: veel) minder last van.

Edit: misschien wel, misschien niet vergelijkbaar: SilentPcReview test ook vibraties van harde schijven, zie bijvoorbeeld hier, waar o.a. een Samsung uit de T133-serie wordt getest. Wat ik hiermee wil zeggen: er zijn dus duidelijke verschillen tussen verschillende schijven qua vibraties.

[Reactie gewijzigd door Kuhlie op 7 juni 2007 00:29]

Samsung sucks, inderdaad, wat vibraties betreft. Begrijp eigenlijk niet waarom je geen Caviar SE16 WD5000KS hebt gekocht. Dat ding is echt veel stiller, en kost nog geen tientje meer.
Tja, als ik dat van tevoren wist ;)
Is die WD5000AAKS sneller dan deze Samsung?
Ik kan inderdaad de vibraties bevestigen. Ik heb al verschillende schijven in mijn sonata kast gehad (deze heeft van die rubberen ophangringetjes en de kast zelf is redelijk solide). 2 seagate 10k SCSI schijven, 1 seagate 40 5k4 gb ide schijf, 2 160gb 7k2 maxtor schijf. Nog nooit last gehad van vibraties. Maar nu ik er 2 van die hd501LJ's in heb merkte ik ineens dat ik wel vibraties hoorde. Voor de rest hoor ik ze helemaal niet, idle of busy, dus dit is echt wel een minpuntje.
Helemaal omdat het niet een constant geluid is, het is meer van ....oooo0000ooo...............oooo0000ooo...............oooo0000ooo.......
Als je snapt wat ik bedoel :) En dat is irritanter dan idle geluid of dan seek geluid als je het mij vraagt.

Voor de rest ben ik er wel tevreden mee. Ik vind m behoorlijk snel en wordt niet erg warm (heb m'n schijven wel altijd gekoeld draaien), en is de goedkoopste. Toch kan ik hem dus niet aanraden als je een echt stille schijf wilt. Zeker niet als je er twee in je pc zet, want dan heb je zoieso eerder last van vibraties.
Ik heb sindskort ook deze schijf en net als mijn buurman hierboven ook in een Antec Sonata kast. Ook bij mij resoneert ie wat. Volgens mij zijn die resonanties meer een feature van de Sonata-kast. De rubberen ophangdingetjes voor de harddisks dempen nl. niet echt super (zijn veel te dun en hard) en bovendien werkt de kast nogal als holle klankkast. Hiervoor had ik nl. een Maxtor 200GB schijf en daarmee had ik precies hetzelfde.
Heb de schijf nu onderin de kast gelegd op een matje van schuimrubber. Hoor nu totaal 0,0 geluid meer van de schijf. Ook geen seekgeluiden oid :) En hij is lekker snel.
Heb 2 van deze schijven in Coolermaster eSata/ USB behuizingen en heb geen enkele last van vibraties of wat dan ook. Moet echt goed luisteren om de schijf te horen. Fluisterstil dus.

Lijkt mij dus inderdaad meer een probleem van de Sonata kast.
Mag ik jullie vragen hoe jullie het apparaat hebben ingebouwd. De schijf is namelijk wat nieuwer dan mn computer.
Die van mij is al bijna 2 maanden fluisterstil in zn kartonnen doos, maar ik had er eigenlijk andere plannen voor.
De plek waar volgens mij de voeding in gaat is bij deze schijf afgesloten lijkt het...
Een sata controller erbij kopen begrijp ik, nog iets anders?

Veel dank
Heb eigenlijk geen idee wat je bedoelt. Toen je een over kartonnen doos begon raakte ik het spoor een beetje bijster :o

[edit] je bedoelt zeker dat ie nog in de verpakking zit? :P Voor de stroom ben je een s-ata poweraansluiting nodig. Daar kun je gewoon verloopstukjes voor kopen van molex -> s-ata. Kosten een euro of 2 bij de lokale computerwinkel.

[Reactie gewijzigd door Palomar op 6 juli 2007 20:42]

Je snapte mn wartaal niet gelijk, maar idd de verpakking. Toch jammer als je denkt een prikkie voor een harddisc te hebben betaald en dan komt de noodzaak van bijbehorende prullen erbij (had nog nooit gehoord van sata en ide:/ )

Als je nog nooit van sata en ide hebt gehoord, maar wel in de productsurveys rondhangt, dan heb je toch de rest van de tijd op T.net je ogen gesloten gehouden :9

e-sata is de nieuwe/toekomstige standaard in de hardeschijvenwereld en alle nieuwe voedingen ondersteunen deze aansluiting ook. Maar zoals Palomar al zegt, een koppelstukje werkt ook na behoren.
heb deze samsung ook, daarnaast nog een seagate ( 160gb) en een ouder type samsung (60gb). Deze is verre weg het stilste en snelste. De reviewer schrijft over vibraties, daar heb ik absoluut geen geen last van. Gebruik de schijven in een Antec kast. Zoals hier boven beschreven ligt vast aan de manier van inbouwen. Deze schijf krijgt van mij een dikke 10 :+
Ik heb mn hdd aan binnenbanden in mn case opgehangen.... heerlijk die stilte (maxtor diamondmax 21, maar ga deze waarschijnlijk binnenkort kopen)