Specificaties WiFi - Bekijk alle specificaties

D-Link DSM-380 Boxee Box Review

Ouphe 14 september 2011, 1.389 views

D-Link DSM-380 Boxee Box

Pluspunten

• snel, eenvoudig in gebruik na gewenning

Minpunten

• geen mogelijkheid om xbmc te installeren, apps kunnen niet overtuigen, teveel gericht op online media.

Geluidskwaliteit Score: 4
Mijn vergelijkingsmateriaal is een WD TV Live. Deze is vervangen door het aanhoudende gedonder met SMB shares en een vervelend trage interface. Daarnaast lijkt het er op dat WD met de laatste firmware updates het ding alleen maar slechter wilde maken (b-rad deed het ook niet voor me).
Ander referentiemateriaal is PS3 Media Server (laat maar) en XBMC op een oude xbox (geweldig maar geen HD materiaal)

De Boxee Box heb ik aangeschaft met het idee dat ik er in de nabije toekomst XBMC op zou kunnen draaien, na de aanschaf heb ik me er wat verder in verdiept en ik geloof niet dat dit ooit gaat gebeuren. Boxee / D-Link heeft het ding volledig dichtgetimmerd. Het probleem zit blijkbaar in het feit dat er gewerkt wordt met versleutelde ISO's (in feite SquashFS) die de firmware installeren. Daarnaast is er nog een probleem met de de hardware drivers, de CPU/GPU is een of andere obscure variant op de Intel Atom.

Ik was positief verrast door de aanwezigheid van een HDMI kabel in de doos, hier kunnen Microsoft en Sony nog een puntje aan zuigen met hun duurdere spelcomputers.

Eigenlijke review

[Hardware
Ziet er hoogwaardig uit en voelt steving aan. De afstandsbediening is mooi vormgegeven maar heeft twee minpuntjes (dit is nitpicking). De eerste is dat je het ding nog wel eens op de kop kan houden waardoor je de verkeerde knopjes indrukt en ten tweede heeft het toetsenbordje een te zware toetsaanslag.
Dat toetsenbordje is overigens erg handig als je eens wat tekst moet editen, geen gedoe meer met een on-screen toetsenbord.

Tenslotte is het goed om te beseffen dat er een fan in de Boxee zit, op drie meter afstand hoor ik het ding praktisch niet (m'n oude xbox heb ik hiervoor destijds nog gesilentmod)

Setup
Dit is kinderlijk eenvoudig (HDMI en ethernet voorhanden), het begint met een mandatory firmware update, waarna je een vraag krijgt of je het ding primair voor online of offline content wil gebruiken. Ik heb offline content gekozen en ik weet niet wat het verschil zou moeten zijn.
Daarna dien je een user account aan te maken. Voor zover ik het kan overzien kun je hier complete nonsense opgeven, het e-mail adres is nergens voor nodig. Het koppelen van mijn media aan een e-mail adres geeft me ook geen fijn gevoel.

Hierna kun je beginnen met het opgeven van je mediabronnen, dit ziet er overzichtelijk uit en werkt vlekkeloos.

Interface
Mensen lopen te raven over de interface maar hier wil ik niet in meegaan. In feite schreeuwt de hele interface BETA, deze is gemakkelijk maar niet intuitief. In dit opzicht vond ik de WD TV Live iets beter.

Na het opstarten kom je in een Home scherm terecht waarin shortcuts als Films en Series al voorgedefinieerd zijn. Waarom hier de optie Muziek ontbreekt is me een volledig raadsel en mijn insziens een stomme beslissing. Onderin het scherm zie je previews van allerlei videoclips. Om deze te bekijken dien je een account bij Grooveshark aan te maken, dit kost je na een previewperiode $9 per maand.

Ten slotte: thema's zijn een kwestie van smaak maar ik zou het toch fijn vinden als ik het achtergrondplaatje kon wijzigen, van een sterrenstelsel met urinevlekken erop wordt ik niet echt warm.

Gebruik
Alhoewel de interface een beetje crappy is, is deze wel snel. Na een uurtje wennen vlieg je door de interface heen alsof je nooit anders hebt gedaan. Voor het overzicht lijkt het me handig om een opsplitsing te maken in de geboden functionaliteit:

Films en Series afspelen: Dit kan via een mediabibliotheek of je shares. Via SMB loopt alles soepel, via de mediabibliotheek iets minder, ten eerste moeten al je bestanden hiervoor correct genamed zijn, anders cluttered de hele bende (hallo 741 onbekende videobestanden). Daarnaast scrollt het geheel niet al te soepel. Het afspelen zelf gaat goed, je kunt snel voor- en achteruit spoelen en de resume na afbreken van het kijken is bloedsnel. Minpuntje is wel dat het begin van het afspelen niet helemaal goed gaat, eerst krijg je een frame willekeurige video te zien waarna het afspelen (correct) begint.

Muziek afspelen: Bij een collectie van tigduizend mp3's is de mediabibliotheek volledig waardeloos. Gelukkig vlieg je door je netwerkshares heen en kom je snel waar je zijn moet. Tijdens het afspelen verschijnt er overigens een oudbakken visualiser.

Apps: Ik kan het alleen maar als ronduit vaag beschrijven. Je kunt repo's toevoegen en apps downloaden. Ik heb voor de vorm maar eens bartsidee toegevoegd maar ik ben tot nu toe niet erg overtuigd van het nut van deze apps. Op een of andere duistere manier verwijst het hoofdscherm ook naar 'favoriete' apps, dit is allemaal Amerikaanse zooi.
Tenslotte kan de AccuWeather app me niet overtuigen: ik kan mijn woonplaats opgeven en deze wordt ook herkend maar daarna krijg ik een melding dat er geen data voorhanden is. Diezelfde data is via de website van AccuWeather wel voorhanden. Crappy.

Social media/online: Heb ik geen mening over, wordt niet gebruikt.

Kwaliteit van beeld en geluid
Ik ben geen audiofiel en geen video...fiel. Het beeld ziet er strak uit maar ik zie geen verschil met de WD TV Live. Mijn bronmateriaal is overigens praktisch altijd x264. Het geluid leek me wel ietsje beter ten opzichte van de WD.

• D-Link 655 router
  • Sony Bravia KDLxxxxxx

Heb jij ook een D-Link DSM-380 Boxee Box?