Specificaties Dual core @ 2,9GHz - Bekijk alle specificaties

AMD Athlon II X2 245 Boxed Review

nelizmastr 14 september 2011, laatste update op 14 september 2011, 1.098 views

AMD Athlon II X2 245 Boxed

Pluspunten

• Ondersteunt tevens AM2/+
  • Warmteproductie
  • Overklokbaarheid

Minpunten

• Standaard koeler is erg gevoelig voor stof

De Athlon II lijn is weinig meer dan een gecastreerde Phenom core zonder L3 cache, maar toch zijn ze zeker niet langzaam te noemen. In deze review behandel ik de X2 245, met een standaard kloksnelheid van 2.9Ghz, oftewel een multiplier van 14.5. Daar kom ik op terug bij overklokken.
Ik heb deze chip sinds medio 2010 ter vervanging van een Athlon 64 X2 5000 Brisbane. Dat was op zich al geen slechte chip, maar hij had niet de power en overklok mogelijkheden die vereist waren om bij te bljven met de tijd, en met mijn videokaart destijds. (HIS HD4670 IceQ 1GB DDR3)

Dus, dan nu ter zake:

Prestaties:

Zoals genoemd draait deze CPU op 2.9Ghz. Verder heeft-ie 1MB L2 cache per core, dus
totaal 2MB.
Nou zou je zeggen dat de chip een stuk langzamer zou zijn dan een Core2Duo op gelijke snelheid, met name de E8xxx serie, omdat ze 3x zoveel L2 hebben. Dat valt hard mee in de praktijk.

Ik heb een aantal benchmarks gedraaid m.b.v. SiSoft Sandra met de cpu op 3.6Ghz:

-Processor Arithmetic
-Processor Multi-Media
-Cryptography.

en verder nog een GTA IV benchmark test met 50 render distance, etc.
Ik zet de plaatjes onderaan omdat ik geen idee heb hoe je ze rechtstreeks moet
importeren in tweakers reviews zelf.

Featureset:

De Athlon II X2 245 is een AM3 socket cpu, maar is tevens compatibel met een groot aantal AM2 en AM2+ borden. Het TDP is 65W wat (humor) minder is dat de meeste AM2 Athlon64 single cores, dus daar zal het niet aan liggen. Ikzelf gebruik hem op een M2N68-AM Plus mobo socket AM2+.
Verder ondersteunt de 245 SSE3 en SSE4A en ook AMD-V virtualisatie technologie, waardoor je in Windows 7 XP mode kan gebruiken bijvoorbeeld.

Stabiliteit en betrouwbaarheid:

Voor zover ik gezien heb zijn de chips erg betrouwbaar. Ik heb er al heel wat mee aangekloot met overklokken, overvolten noem het maar op, maar de CPU geeft geen kik. De stock koeler geeft je
heel wat extra ruimte voor calamiteiten. Meer hierover bij overklokken en warmteproductie.

Overklokbaarheid:

Het is zover. Overklokken. De overklokbaarheid verschilt sterk per chip en per moederbord/ram combinatie valt me op. Ik heb reviews gezien waarbij al voltage moest worden toegevoegd bij 3.1Ghz om hem stabiel te houden. Ik heb heel andere ervaringen.
Met de stock koeler hield ik de temperaturen comfortabel tot 3.5Ghz, overvolten was niet noodzakelijk, gewoon multiplier op 14, bus op 250, ram 1 tandje terug en klaar.
Later (7-9-2011) kocht ik een CM Hyper 212+ koeler om eens te kijken hoeveel verder ik kwam.
Het lukte me om hem stabiel te houden op 3.7Ghz met een maximum temperatuur van 38 graden Celsius, een geweldig resultaat. 3.8 is mogelijk, maar dat vereist iets meet tweaken dan ik aan
tijd er voor heb i.v.m. andere verplichtingen, maar mijn droom is de 4Ghz barrière te breken.
4Ghz boot wel in windows, maar als ik prime95 start dan krijg ik een freeze na 5 seconden, en vervolgens een BSOD en reboot.
Long story short: Hij overklokt best goed voor een 50 euro chip, maar meer dan 30% zit er voor mij niet in i.v.m. mijn beperkte BIOS opties.

Warmteproductie:

Ik noemde net al een load temperatuur van 38C op 3.7Ghz met een CM 212+. De stock AMD koeler
draaide op 3.5 zo'n 48 graden full load. Niet slecht als je kijkt hoe klein en dun de standaard Athlon II X2 koeler is. Door de lage hitte-afgifte dus een goed.

Prijs:

Ik moet toegeven dat ik de chip niet zelf heb aangeschaft, maar volgens het bonnetje was de CPU 56 euro. Zeker een goede prijs/prestatie verhouding. Zoek je een manier om je AM2 bordje nieuw leven in te blazen en de CPU ondersteunt wordt, ga ervoor, en koop een Athlon II X2. Dualcores zijn nog altijd prima voor ongeveer elke taak los van HD videobewerking etc.

Heb jij ook een AMD Athlon II X2 245 Boxed?

Je kan hem niet unlocken met je mobo?
Er valt niets te unlocken op deze chip.
De Athlon II kun je in theorie unlocken naar een Opteron dualcore, maar of je daar wat aan hebt..

en verder heb je een moederbord met AMD 7 serie chipset nodig of hoger voor unlocken. Dit bord heeft een nForce 630a.
O wow, deze verslaat zelfs een E8400? Dat had ik echt nooit verwacht!
Ik heb hier voor mijn HTPC/NAS een X2 220 icm geintegreerde graphics, en heeft altijd zijn werk goed gedaan. Voor die prijs kun je ze echt niet verslaan, +-30 euro in mijn geval, en dan ook nog zo'n uitzonderlijke prestatie..

Ik had eerst een Atom. Was dat ding spuugzat. Geen PCI-e of wat dan ook, en alle video's waren super laggy. Zelfs mijn Pentium 3 versloeg hem 9 van de 10 keer, en de laaste verbruikt maar 30W max... Ga je je toch afvragen of een Atom wel enig bestaansrecht heeft...

X2 HTPC/NAS draait sinds een jaar gewoon perfect, heb er eigenlijk sindsdien niets meer aan hoeven doen. Maar nu breng je me op ideeen :) zal even kijken hoe het zit ivm met undervolting enzo: zal vast wel schelen als die 24/7 draait.

[Reactie gewijzigd door BoozeWooz op 14 september 2011 16:29]

Hij verslaat alleen maar de E8400 als hij overclocked is, aangezien de prestaties van de E8400 in die "benchmarks" op stock speed zijn. Zodra je de E8400 ook gaat overclocken dan zul je zien dat hij weer beter presteert.
nogal wiedes ;) deze cpu's kosten ongeveer 50 euro. een E8400 kost je rond de 120-150 euro.

prijs/prestatie ligt wederom aan de AMD kant.