AMD Phenom II X6 1075T Boxed Review

Tijmen007 13 september 2011, laatste update op 14 september 2011, 2.373 views

AMD Phenom II X6 1075T Boxed

Pluspunten

• Word niet heet (<40C)
  • Goede Prijs/Preformance
  • Stickertje

Minpunten

• Nog geen

IN COMBINATIE MET:
4 GB DDR2-800
750GB SATA-II drives (3, 1x10.000rpm, 2x7200rpm)
GA-78GM-S2H MOBO rev2.x
Sweex 650 Watt PSU
XFX HD4870 1GB

Na een paar jaar toch maar weer besloten up te graden, tevens om ook er dan maar gelijk even een review over te schrijven. Dus here we go!

Welke CPU?
Mijn oude processor (cpu) was een AMD Athlon X2 6000+, een gevalletje bejaard dus, die nodig vervangen moest worden. Waarom? Omdat Adobe After Effects echt uren erover deed om effecten te previewen, Sony Vegas jaren erover deed om iets uit te draaien en GTA IV voor geen meter erop liep. :O Dan begint je zoektocht, en van een CPU uit 2004 naar iets nieuws is best een grote stap. In mijn PC zit een AM2+ moederbordje dat met een heel geleuter over 4+1 phases voor de CPU kwam; kortom hij kon 125 Watt TDP processors aan. Mooi! Want laat dat nou net het vereiste zijn van de nieuwe AMD X6 Phenom II processoren. De 1075T uit de X6 serie viel mooi in mijn budget, had mooie ronde specificaties (3ghz - 3,6ghz turbo) en was trouwens ook toevallig de enige die ze op voorraad hadden. Sinds ik niet aan overclocken met een CPU doe was de black edition niet interessant voor mij (sorry! :'( ).

Chip, cooling, doos en stickers :D
Zoals verwacht is de verpakking nog steeds identiek aan die van de AMD Athlon X2, alleen is er dit keer wat anders over het karton geprint. Prima verpakking wat mij betreft, ik zou niet weten wat een processor in een grotere doos zou moeten.

Maargoed, ik kreeg hem per post binnen. Een doosje in een doosje (doosception?) netjes aangepropt met papier om het op zijn plek te houden in de grotere doos, keurig gedaan Afuture! Processor eruit gehaald, de chip uren bestudeerd en vervolgens in de socket geplaatst. Nou komt het gekke: de cooling van de Athlon X2 is aanzienelijk zwaarder en heeft een ietsie grotere ventilator erop. Jammer dat de coolpasta pre-applied is anders had ik me oude cooler gebruikt (prima stil ding). Maakte uiteindelijk allemaal niet zoveel uit, de Phenom II X6 1075T blijft heerlijk stil met zijn stock cooler.

Het stickertje heeft een eerbiedwaardige plek gekregen op mijn instortende-van-ellende-kast gekregen, over de slordig aangebrachte zwarte verf :) (mijn laatste poging om de kast wat aantrekkelijker te maken, uiteindelijk alle platen erafgesloopt behalve die van de voorkant i.v.m. hitte HD4870).

Performance
Ik ben geen man van getallen, dus ik werk ook niet graag met ze. Dit zal dus wat subjectief worden gezien door sommige, sorry maar de oude CPU is alweer de deur uit dus kan geen uitgebreid experiment opzetten.

Video Editing
Wow. Wow wat een verschil! Dit is echt een compleet andere wereld met de Phenom II 1075T. Previewen in After Effects gaat zo goed als realtime (beide RAM-Preview en gewoon op PLAY drukken) en montages uitdraaien in Sony Vegas duurt korter dan de speelduur van de montage zelf (kijk dat is pas realtime+ renderen). Voor de mensen die een beetje thuis zijn erin: Trapcode Particular, Camera Tracker; je kan je gewoon doorheen zoeven (mits je de camera DOF uitzet, motionblur aan en full resolution previewing). Ik werk trouwens meestal in 720p, 1080p is leuk maar nog niet nodig voor youtube.

Spelletjes
Instellingen; Alles op Hoog, Geen AA, 8x AF, HDR aan, vsync enabled, 1080p
GTA IV; Prima speelbaar nu, FPS duikelt eigenlijk nooit onder de 30! Alles op High, die render distance enzo op 30)
BFBC2; Draait als een zonnetje tussen de 60~120 fps, meestal zo rond de 60, urban areas wil hij nog wel eens flink uitschieten. Dit is echt een enorm verschil met de rond de 30 fps van eerst!
Source Games (TF2, HL2DM, CSS, HL2:EP2, GMOD): Niet echt een merkbaar verschil, draaide al goed, draait nog steeds goed!
Minecraft; Deze game is enorm CPU intensive, helemaal als je een server tergelijkertijd draait. Draait enorm soepel op fullscreen met server op de achtergrond (1.8 pre-release). Meestal zijn we met zijn 5'en liggend aan hoeveel personen er zin in hebben en hoeveel huiswerk er gemaakt moet worden.

Andere spellen zoals Trine, LIMBO & Anno 1707 draaien ook allemaal erg soepel, niks op aan te merken!

Iets wat menig van jullie ook wel zelf had kunnen bedenken; Voor wat je ervoor betaald is de AMD Phenom II X6 1075T zeker zijn geld waard, gegeven dat je upgraded van een wat oudere CPU generatie. Voor mensen die van de X4 serie naar de X6 willen overstappen voor spelletjes is het niet echt aan te raden, gewoon die oude X4 wat bijgas geven (OC'en) en hij presteerd al snel beter als de X6. Voor de Editors onder ons, zeker de moeite waard, alles word optimaal benut door de progamma's en het gaat velen malen sneller! OC'en ervan voor dit gebruik is volgens mij niet echt nodig, dat kan altijd later nog ;)

Heb jij ook een AMD Phenom II X6 1075T Boxed?

In het eerste stukje staat precies wat ik zo geweldig vindt aan AMD en haar processors. Een CPU uit 2004 is te vervangen voor een CPU uit 2011! In één klap je computer weer up-to-date. Eigenlijk best uitzonderlijk te noemen in de wereld van computers.
Ik ben het daar helemaal mee eens! Echt bewonderingswaardig, en dat het dan ook nog mee kan doen met de nieuwe van intel is helemaal mooi. (Laten we het eens over efficiencie hebben :) )
en dat het dan ook nog mee kan doen met de nieuwe van intel is helemaal mooi.
Ik vrees dat dat toch niet helemaal waar is ;)
De I7 2600K presteert toch net even wat beter.

Maar voor de prijs is het zeker een goede CPU.
Klopt, ik ben wat slordig in opschrijven, bedoelde de "nieuwere" oftewel het mid en high(er) segment. Voor i7-2600K prestaties betaal ik dan ook niet :)
Nee precies, daarom is dit ook een mooie CPU voor de prijsklasse waarin het zich bevindt.
Prijs/kwaliteit verhouding is bij deze onbetwist beter dan bij de I7 2600K.

PS. Bij de koppen staat er pReformance, i.p.v. performance ^^

[Reactie gewijzigd door Arachnan op 14 september 2011 21:47]

=) eindelijk iemand die het begrijpt. Je kunt 3x zoveel betalen voor 10% meer performance (Intel), of gewoon kopen wat je echt nodig hebt (AMD).

Review was maar 2 sterren gegund.. ik heb er een 5/5 tegen aan gegooid =) 3 sterren toch wat eerlijker.

Heb hier de grote fout begaan door Intel te kopen, mijn 3 jaar oude systeem (775; Q6600) loop nu echt tegen zijn eind aan...had ik toen maar een AMD gekocht :'( Ezel stoot zich echter niet 2 maal aan dezelfde steen ;)

[Reactie gewijzigd door BoozeWooz op 13 september 2011 22:50]

Bedankt voor je leuke reactie! Ik heb gehoord dat de Q6600 nog aardig ver te pushen is met een OC, maar dat weet je vast al :)

Wat betreft het Intel versus AMD, ja Intel heeft de prestatie kroon maar doet dat ten kosten van klanten. Ikzelf ben overgestapt na de Pentium 4, de Athlon was toen gewoon beter. Leuke is dat ik van te voren niet wist dat ik nog zo veel upgrade ruimte later zou hebben met hetzelfde moederbord! Maargoed laat ze maar lekker concurreren, is goed voor de innovatie :D
Leuke review! En gaaf dat je die cpu gewoon op dat bord kan gebruiken! :)
Alleen zou ik als ik jou was wel snel een andere voeding regelen. Die Sweex-gevallen geven alles behalve de juiste voltages door is mijn ervaring. Tuurlijk, het werkt wel (even!), maar daar is ook alles mee gezegd...
Misschien een fototje van je behuizing :P
Goede review
Haha ik zal het eens uploaden ;)
Ha dacht je nou werkelijk dat je een oud beestje had?
Wat dacht je van mijn amd athlon 2600?
Net vervangen door zo'n upgrade setje van alternate.
Geen opstijgende pc meer maar een rustig pruttelend machientje.
Eigenlijk wilde ik geen amd meer ivm warmte maar de processor van mij wordt amper 30graden.
Met de tx3 koeler van coolermaster is ie mooi stil en ook Linux draait als een trein met alle toeters en bellen aan. (Compiz enz.).
Veel plezier met je AMD.
nette, leuk te lezen review :D
het zijn leuke cpu's, maar als je niet aan overclocken doet, was ik liever voor de 1090t gegaan die net die 200Mhz meer heeft...
ik zat er zelf ook aan te denken om te upgraden van een X4 naar een X6, maar inderdaad wat je zegt, weinig verschil met de X6, zeker in games.

ik wacht zeker na het zien van meerdere reviews toch liever op de bulldozer cpu's om net wat meer power te hebben ;)
4 sterretjes :D

Ik heb de niet BE 1075T :) ik draai 24/7 3,9hz en heb er eens 4,3ghz uitgehaalt :D hoeveel haal jij uit een BE 1075T met OC?
Bedankt!

Ja ik heb de black edition maar doe zelf niet aan overclocken, vind ik wat riskant met me CPU. (GPU is een ander verhaal) Prijs was hetzelfde dus ach :p
Hmmm... ik kan de ervaring met de Stock cooler niet zo goed delen, misschien kwam het omdat ik nog een zijpaneel had zitten, maar heb nu gewoon een antec 620 h20 Closed Circuit water block erop gezet, stiller + koeler :P
goede review!

en dan OC: ik heb er 3,5 uit gehaald, maar ik blijf bij mijn standpunt: minder geluid boven meer performance (tot een zekere hoogte natuurlijk) ook kan ik die van mij ONWIJS under-volten, terwijl hij gewoon stabiel blijft op stock clocks, en dan krijg ik m op 30 C* (idle) :9~
Bedankt! Hij draait hier nog steeds gewoon stock. BF3 gaat prima dus ik heb nog geen aanleiding gehad om te upgraden :)
Ik heb de "al" er weer tussen gezet, zal er wel overheen hebben getypt! :)
Dat was niet alles, wat dacht je van presteert en beter dan? Dat het je niet eens opvalt als ik het zo quote is des te meer :') + 8)7
Nou nou, als dat het enige is waarvoor je komt breng het dan op zijn minst serieus. Nederlands is niet bepaald mijn sterkste kant nee, engels gaat me makkelijker af.
Sorry, ik bracht het inderdaad ongevoelig.