Specificaties Socket 775 met Intel 975X chipset - Bekijk alle specificaties

Asus P5W DH Deluxe Review

TheMajor 6 juni 2007, laatste update op 31 december 2009, 966 views

Asus P5W DH Deluxe

Pluspunten

• veel PCI slots
  • 2x IDE slots (ondersteund de tweede ATAPI???)
  • veel multimedia toepassingen

Minpunten

• niet de beste overklokker, maar voor CPU\'s met wat hogere multiplier prima!
  • handmatige timings niet altijd mogelijk

Layout Score: 4
Ik ben zeer tevreden over dit moederbord. Ik heb twee schijven in RAID0 op de ICH7 en twee schijven in RAID1 op de Jmicron chip.

De overklokbaarheid valt tegen. De northbridge wordt erg heet, een goede 120mm fan aan de voorzijde is een must.
De kleine meegeleverde NB fan heeft weinig effect bij gebruik met een active CPU koeler zoals de Scythe Infinity (fan verticaal tov moederbord). Dit terwijl ik (ondanks dat wordt aangegeven in de boekjes dat hij alleen bedoeld is bij gebruik van passieve of waterkoeling) had verwacht dat hij hetzelfde effect zou moeten hebben bij gebruik van een CPU koeler met verticaal geplaatste fan.

De layout is prima, behalve de tweede IDE poort (lastige plek).

Bij mijn configuratie (RAID0 op ICH, RAID1 op Jmicron en een stand-alone SATA schijf op ICH) werkt mijn zesde schijf (300GB PATA) enkel als slave op mijn PCI insteekkaart (draait prima zonder master op zelfde channel). Op Jmicron werkt deze niet als master of slave. (ICH PATA bezet door 2x optical)

Overklokken is lastig. Voor een beetje FSB moet de vMCH op 1,85v gezet worden (hoogst beschikbare instelling). Oudere revisies van die moederbord gaan maar tot 1,75v.
Het resultaat van deze voltages zijn hoge NB temperaturen. Ik heb trouwens ergens gelezen dat de "chipset sensor" op de southbridge zit, maar kan dit niet aantonen; de werkelijke temperaturen van de NB zouden dus nog hoger kunnen zijn.

Mijn geheugen, OCZ PC2-7200, krijg ik nauwelijks sneller dan standaard specs. Dit is lastig bij gebruik van een hoge FSB, daar de beschikbare dividers geen rekening houden met PC2-7200, waardoor de eene divider kleiner is dan 450MHz, en de andere hoger dan 450MHz (wat dus niet werkt). Tevens is het handmatig instellen van timings zeer moeilijk, en niet altijd mogelijk bij gebruik van een hoge FSB instelling.

Update aug 2009: inmiddels bestaat er een mogelijk defect aan de IDE-controller (ICH7R). ATAPI-apparaten werken niet meer.

Heb jij ook een Asus P5W DH Deluxe?

Welke bios versie heb je?
Mijn FSB wil niet hoger dan 380mhz... Ik heb gelezen dat het een erg goed overclock bordje moet zijn.
Met handmatige instellen van timings heb ik geen last, aangezien we hetzelfde geheugen hebben heb je het op 5-5-5-15-4 staan? :)
BIOS 1901

Met vMCH op 1,75v moet 400MHz geen probleem zijn. Probeer anders 1,85v als je board deze optie heeft.

Mijn geheugen draait momenteel op 409MHz. Timings op Auto (SPD), 5-6-6-18. Op manual timings lukt mij niet, tenminste niet op deze snelheden (FSB 409).

Voor een 975X bord is hij niet slecht. Gebruik je echter een CPU met een lage multiplier zoals ik, de E6300, dan kun je beter een board met P965 chipset kopen (kunnen hogere FSB aan). Ik heb voor dit bord gekozen ivm 2x IDE.

De SPD timings voor mijn geheugen zijn 5-5-5-15 op 454MHz. Waarom hij op 5-6-6-18 gaat bij 409MHz weet ik ook niet. Misschien foutje van CPU-Z, of het moederbord kiest hiervoor.
Zojuist met een medetweaker afgesproken dat ik zijn Asus P5W DH Deluxe overkoop. Maar gaat die FSB echt niet zo hoog? Mijn GA-965P-DS4 is helaas overleden maar die haalde wel als max 460Mhz FSB wat ik wel nodig heb met mijn standaard al 333Mhz geklokte FSB van een E6550 (2,33Ghz -> 3.22Ghz). En jammer van je geheugen, ik heb zelf PC6400 OCZ geheugen wat op 950Mhz draaide met CL4 timings (4-4-4-14) wel op 2.2Volt maar volgens OCZ mag ik dat gebruiken (misschien jij ook? Of doe je dat al). De enigste vraag aan mezelf was dan ook wat houd het boeltje tegen de CPU, het Mobo of me geheugen.

[Reactie gewijzigd door PC_killer op 18 november 2007 12:54]