Acer Travelmate 800LCi Review

avdr2 6 juni 2007, laatste update op 13 april 2008, 409 views

Acer Travelmate 800LCi

Pluspunten

• ATI Mobility video ingebouwd. Goede prestaties, en nog steeds redelijk voor games van vandaag.
  • Pentium 1,3GHz geeft redelijk goede prestaties
  • Fan houdt zich meestal aardig rustig.
  • Kaal gewicht 2,6 kg is zeer acceptabel.voor een laptop met een 15,4 inch scherm.
  • Voldoende USB-poorten (4).

Minpunten

• Beeldschermscharnier is na 3 jaar niet-intensief gebruik wel gebroken.
  • Beeldscherm kon wat feller/brighter zijn. De maximum helderheid/contrast is maar net voldoende.
  • Een geheugenslotje voor max 512MB extra is niet echt veel.
  • Geen VGA-ingang. (Ontbreekt bij alle laptops, maar toch...)
  • Geen externe PS/2 KB/Mouse ingangen.
  • Het wifi-kaartje begaf het al gauw. Zonder probleem vervangen door Intel PRO/Wireless 2915ABG, dat een fantastisch goed kaartje op zichzelf is.
  • De accu wordt nu wel erg zwak. Max uptime is 15/25 minuten.
  • Ingebouwde speakertjes geven matige kwaliteit geluid.
  • Bluetooth-aan/uitknop heeft geen functie.
  • Toetsenbord is niet bijzonder slijtvast.
  • Vermoedelijk zijn twee van de vier USB-poorten alleen geschikt voor het trage (600 kb/s) USB 1.1.

Deze review gaat over een laptop die ik twee jaar geleden (in 2005) tweedehands heb overgenomen. De PC was toen 1 1/2 oud, en stamde uit 2003. Ik schrijf deze recensie in 2007, dus het is niet een verhaal over een gloednieuwe computer.

De uitrusting die ik overnam was niet kwaad. Heel veel CDROMs met backups, utils, Win XP SP1. Smartcard.

In 2007 heb ik ook Ubuntu 7.04 geinstalleerd. Alle hw zonder problemen herkend en geactiveerd. Het surfen met Firefox gaat bijzonder fijn in de native res van 1440x968. Haarscherp beeld, itt wat Windows XP ervan maakt.

Ik heb aan de machine het een en ander verbouwd, zoals nieuw memory, nieuwe Hitachi HD van 60G/7200, nieuwe wifi.
Alleen bij de HD moet je dan de schroeven in de bodemplaat losmaken en heel goed kijken wat je kan rekken/trekken in de buurt van de HD om de switch te maken. Helemaal makkelijk was het niet, maar mijn pc kwam er zonder breuken of kleerscheuren vanaf. Toch niet fijn om zo te moeten doen, laat staan voor casuele gebruikers.

Summa summarum: Ontwerpfouten tegen de toekomst van deze Acer: te weinig extra RAM-sloten, te onhelder beeldscherm.

Heb jij ook een Acer Travelmate 800LCi?

De harddisk van mijn Acer TravelMate 800LCI is volledig gewist doordat er een magneet op de laptop heeft gelegen. De harddisk wordt nu helemaal niet meer herkend. Kun je mij helpen om de harddisk weer tot leven te wekken, zodat ik alle software opnieuw kan installeren? Ik weet niet wat ik moet doen om de harddisk weer kan laten herkennen. Een bijkomend probleem is dat de computer geen floppy drive heeft. Je kunt nu dus alleen nog van CD-ROM opstarten. Ik hoop dat je me kunt helpen dit probleem op te lossen, zodat ik de computer weer kan gebruiken.
hee, ik kreeg deze comment niet door met email. sorry voor zo laat reageren (13 april)

Nee, tegen magnetische aanvallen is niets bekend. HD omwisselen en opnieuw installeren.