Specificaties Small form factor, 7 interne + 1 externe bays - Bekijk alle specificaties

Lian Li PC-Q08 Zwart Review

YaaD 14 september 2011, laatste update op 25 september 2011, 7.100 views

Lian Li PC-Q08 Zwart

Pluspunten

• Klein
  • Mooi
  • Niet te duur
  • Kan videokaarten van 30cm herbergen
  • Plek voor 6 harde schijven en dus ideaal als NAS voor in de meterkast
  • Erg compleet, veel accessoires

Minpunten

• Kan prijzig zijn (ik had het er voor over)
  • Enkel mini itx mogelijk in de kast
  • Installatie kan soms wat moeizaam zijn
  • Beschadigt nogal snel als je niet voorzichtig bent.

Ik heb deze kast nu een aantal maanden in gebruik en ik vond het tijd om mijn ervaringen over deze kast met jullie te delen. Doe er je voordeel mee ;)
Ik zal puntsgewijs bespreken wat ik er precies goed of slecht aan vind en aan het eind een oordeel over deze behuizing geven.

Zie hieronder de apparatuur die op dit moment in de behuizing zit.

Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB
Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G
Zotac H55ITX-C-E
Club3D HD6970 PCI-E

Bouwkwaliteit en afwerking

Zoals je van lian-li mag verwachten is de bouwkwaliteit van het geheel goed te noemen.
Met een grootte van 22cm breed, 27cm hoog en een diepte van 34cm is deze kast klein te noemen. Zie de totale grootte als 2 schoenendozen op elkaar gestapeld. Dat zou je een aardige indruk moeten geven van de grootte van de kast. Verder leverbaar in de kleuren rood, zilver en zwart.

Het geheel zit goed in elkaar en ik heb verder geen scherpe randen aan de kast mogen ontdekken. Ik heb mezelf dus niet bezeerd tijdens de intensieve inbouw :P daarover later meer.

Er is enkel plaats voor een mini itx moederbord, deze wordt op 4 plekken aan het zijpaneel gemonteerd. Er is dus geen losse tray aanwezig waar het bord wordt opgeschroefd. Vrij bijzondere constructie die ik nog niet eerder heb gezien. Het geheel zit wel stevig vast en zal niet snel loslaten.

Aan de voorzijde van de behuizing vind je 2 knoppen, 2xUSB 3.0 aansluitingen en deze zijn allemaal erg degelijk. De knoppen aan de voorkant zijn voorzien van een LED, helaas wel beide van plastic waardoor het wat goedkoop aanvoelt. Bij een kast van deze prijsklasse verwacht je dat wel. (ik ten minste)

Inbouw- mogelijkheden

Zoals hierboven al was beschreven, is de kast qua omvang erg klein. Dat maakt het inbouwen in een dergelijke kast wat lastig. De ruimte is vanzelfsprekend beperkt en je moet goed nadenken over de volgorde van inbouwen. Na een aantal keer goed de fout in gegaan te zijn, een korte beschrijving, hoe je het beste de kast kunt inbouwen.

1. Plaats als eerste een 5.25" drive. Even later, als alle componenten zijn ingebouwd, kun je er simpelweg niet meer bij. Er zit een mooi afdekklepje voor de 5.25" drive, zodat het geheel mooi wordt afgewerkt

2. Plaats aan de achterkant het I/O shield.

3. Draai het moederbord tray los, en installeer het moederbord op de tray. Plaats vervolgens het zijpaneel in zijn geheel in de kast. Hou er rekening mee dat de ruimte tussen de voeding en de CPU koeler niet meer dan 100mm mag zijn. Het gebruik van de Scythe Samurai ZZ leverde geen problemen op tijdens installatie.

4. Sluit alle kabeltjes aan op het moederbord, waaronder de ventilators en de frontpanel kabels

5. Schroef het rekje voor de harde schijven los, en plaats waar nodig harde schijven of SSD's. Standaard is er geen plek voor een 2.5" drive maar met een verloop moet je een heel eind komen. Mocht je niet meer dan 4 harde schijven willen plaatsen, en een videokaart die langer is dan 20CM, dan adviseer ik je het onderste rekje van de harde schijven los te schroeven, en de optionele beugel te gebruiken. Deze is te vinden bij de accessoires van de kast.

6. Wanneer het moederbord, de harde schijven de 5.25" drive op de plaats zitten, plaats dan de videokaart. Deze mag niet langer dan 30cm zijn. Mijn Club3D 6970 past prima in deze kast en levert met de reference koeler weinig problemen op.

de ATi 6970 geÔnstalleerd in de behuizing

7. Sluit alle kabels van de apparatuur aan, zonder daarbij de voeding al in de kast te plaatsen. Op deze manier heb je de meeste ruimte om alles goed aan te sluiten.

8. Ik heb de voeding geplaatst, zonder de bracket los te draaien, simpelweg omdat de opening voor de voeding, via de achterkant niet groot genoeg was, en strepen en krassen achterlaat op de voeding. Ook wordt de behuizing zelf er niet beter op. Ik heb de voeding richting de CPU koeler gericht, voor maximale afzuiging van de warme lucht.

9. Draai de schroeven van de voeding aan en sluit de behuizing af.

Ondanks zijn totale grootte, biedt de kast ruimte aan 6x3.5" drives en een enkele 5.25" drive. Dat is veel te noemen. Om een indruk te geven in hoeverre de behuizing eruit ziet met 6 harde schijven, kun je hieronder een indruk op doen.

Koelingsmogelijkheden

Standaard zijn er in de Lian-li twee koelers te vinden: een 140mm LED fan aan de voorkant, en een 120mm aan de bovenkant van de kast. De voorste fan doet zijn werk erg goed, onder een laag toerental verplaatst de koeler genoeg lucht om de achterkant van de kast te bereiken. Mocht je een configuratie met 6 schijven nemen, dan zal deze verplaatsing vanzelfsprekend worden tegengehouden door de schijven. Door de slimme plaatsing, blijven de schijven dan wel erg koel natuurlijk.
De bovenste fan, voert de warmte die door de CPU koeler wordt afgegeven ook erg goed af. Beide exemplaren doen hun werk stil.

Er is verder geen uitbreiding mogelijkheid in de behuizing zelf om meer ventilatoren te plaatsen. Wel kun je de voeding ook richting de CPU koeler plaatsen, waardoor warme lucht op 2 plaatsen wordt afgevoerd. Lijkt me goed over nagedacht :)

Vormgeving

Kort door de bocht; het is een rechthoekige doos, waar 90 euro voor wordt betaald :P
Dat is natuurlijk veel te kort, maar komt het wel op neer. Het aluminium is geanodiseerd, waardoor een matte look over de kast heen straalt. Verder zit er in mijn exemplaar een blauwe LED fan, die mijn inziens goed bij de kast past. De kast zelf vind ik erg mooi, is erg klein en past naar mijn idee ook in elke woonkamer. Mocht je dat laatste van plan zijn, dan kan de LED fan en de LEDS in de power en reset knop misschien kunnen storen. Als Main pc een erg klein compact kastje dat overal geplaatst kan worden.

Zoals standaard bij elke Lian-Li behuizing is de kast gewoon verder erg strak, zonder te veel poespas. Een uitstraling die mij in ieder geval erg aanstaat :).

Installatiegemak

Zoals je hierboven al had kunnen lezen, komt de kast wel met een handleiding. Ik heb in een aantal korte stappen proberen te beschrijven over hoe je het beste de onderdelen kan inbouwen.
Zo kwam ik er gaandeweg achter, dat het gebruik van de bracket voor de voeding niet ideaal is, omdat de opening waar de voeding doorheen moet, wat te klein lijkt en beschadigingen achterlaat op de voeding.

Het inbouwen van een cable management systeem vraagt nog meer van je, aangezien er weinig plek is om de kabels te verbergen. Omdat ik geen optical drive heb, heb ik de meeste kabels in de 5.25" drive kunnen verbergen. Mocht je gebruik gaan maken van meer dan 4 schijven, dan is het plaatsen van de SATA kabels een crime. Ik heb voor de plaatsing een eigen "SATA rail" gemaakt, zodat 6 schijven op een enkele 12V rail kunnen. Dat scheelt me al 1 kabel. De schijven worden overigens in een bracket opgehangen, met daar tussen een viertal rubberen "nopjes" zodat de trilling wel iets wordt tegengegaan.

Het inbouwen van het moederbord leverde geen problemen op. Het loskoppelen van het zijpaneel en vervolgens het plaatsen van het moederbord ging eigenlijk zonder problemen.

Plaatsing van de videokaart, gaat zonder problemen. Zodra het moederbord is geplaatst, kun je de videokaart zonder teveel moeite plaatsen in het slot. Hou er rekening mee, dat je videokaart niet meer dan 2 slots groot mag zijn. Er is simpelweg niet genoeg ruimte voor een groter exemplaar.

Over de prijs kan ik vrij kort zijn: hij is vrij hoog

Voor 90 euro krijg je naar mijn idee wel een top kast, wel met een kleine gebruiksaanwijzing, maar als je daar eenmaal doorheen bent heb je een prima kast waar je nog lang plezier van kan hebben.

Je kunt voor het zelfde geld veel andere kasten kopen, zelfs met voeding. Kwaliteit betaal je voor, en bij Lian-Li betaal je nog meer voor het merk ben ik bang.

Wissel je vaak van hardware, gebruik je vaak verschillende form factors kijk dan verder. Deze kast is niet bedoelt om vaak hardware in en uit te bouwen. Voor die prijs kun je dan beter op zoek naar een goeie midi of big tower.

Al met al heb je met deze Lian-Li PC-Q08B een prima behuizing in handen die geschikt is voor vele taken. Of het nou een NAS voor in de meterkast is, een HTPC in de woonkamer of gewoon je main pc. Deze kast kan je overal mee helpen :)

Ondanks het moeilijke installeren van de onderdelen, ben ik toch erg blij met deze behuizing en zal ik deze niet snel wegdoen :)

Mocht je stemmen;

Geef even commentaar waarom je bijvoorbeeld een lage beoordeling geeft. Mocht je nog dingen willen zien, dingen willen testen geef even een gil en ik zal het zo spoedig mogelijk voor je toevoegen.

To do lijst

Foto's maken van mijn huidige configuratie DONE!
Temperaturen meten van de CPU en GPU
[i]

Heb jij ook een Lian Li PC-Q08 Zwart?

Goeie review alleen onder het kopje "Bouwkwaliteit en afwerking" 3e alinea staat "Er is enkel plaats voor een mini itx behuizing".

Moet behuizing niet moederbord zijn?

[Reactie gewijzigd door FabiandJ op 13 september 2011 17:38]

Bedankt voor de input. Gelijk aangepast in ieder geval :)

@ sain onez: Ik zal de kast deze week eens los maken en een foto voor je maken.
Wellicht een flauwe vraag, maar is het mogelijk de LED's van de power/reset knoppen uit te schakelen/af te plakken? Ik moest dat bij mijn LL A05N ook doen namelijk, maar daar kon ik het front panel makkelijk vanaf halen, en aan de binnenkant voorzien van een strip ducttape :)
Die van de LED'jes zijn een ander stekkertje dan die van gewoon functioneren als knop, geloof ik? De gewoon stekkertjes niet in je moederbord steken. Ik heb deze behuizing volledig zonder lampjes.
Ik zou graag een foto willen zien waarin je de VGA ziet ingebouwd, wat het geheel toch wel bijzonder maakt, zat snel wat te scrollen maar kwam er geen tegen helaas..
heb zelf de case ook en is een mooie case waar je toch een aardig dik systeem in kan plaatsen..

heb zelf er een ASUS ENGTX470 in gehad en dat paste makkelijk had nog wat ruimte over.. dus kon alles op high spelen
Ik vind het bizar dat je bij positieve eigenschappen schrijft 'Niet te duur' en bij negatieve eigenschappen schrijft 'Kan prijzig zijn'. Het is het een of het ander hť :)

Jij had het er voor over, maar algemeen gezien (zoals je ook in je review schrijft) is hij aan de dure kant, waardoor ik dat positieve punt zou schrappen.
Voor mij is het niet te duur :) Ik begrijp wat ik er voor terug krijg, maar als iemand anders de kast zou kopen, dan kan 90 euro een hoop geld zijn.
Vandaar dat het een voordeel of een nadeel kan zijn. Is het gelijk een nadeel als een product duur is? Als het product het geld waard is, vind ik niet :+

Maar daar valt over te twisten natuurlijk ;)
Nette review! :Y) Ik heb deze kast ook al een geruime tijd op het oog voor mijn thuis server projectje, maar op de een of andere manier vind ik het gebruikte aluminium er "cheap" en fragiel uitzien, terwijl dit juist "state of the art" is. Verder las ik ook dat de kast best resoneert ondanks het gebruik van rubbers voor de hardeschijven.
Dank je wel :)

Betreffende het resoneren, ik heb er 6xSamsung F4EG schijven in gehad. Ik hoorde ze niet, en trillen deden ze eigenlijk helemaal niet.

@ fragiel: Het is inderdaad wat fragiel, maar dat komt omdat er geen verstevigingen in de kast zitten, en de stevigheid moet hebben van de zijpanelen. Verder is het een stevig geheel, zolang de zijpanelen er maar op zitten dus. :+
Nog even 1 vraagje, dat lelijke LIAN LI logo zit niet op de kast toch? :+ Ik vind dat "logo" namelijk echt niet om aan te zien en bij de meeste LL kasten zit het erg aanwezig aan de voorzijde van de kast.

Trouwens erg jammer dat de HDD bays niet hot-swapable zijn :/ Het lijkt mij namelijk best een gedoe om een schijf te vervangen in deze kast.

[Reactie gewijzigd door BaBy-G op 14 september 2011 12:31]

Overigens is een 2.5 inch SSD (en HDD lijkt me ook) prima te bevestigen zonder hulpstukken. Ik heb mijn SSD onder de 5.25 bevestigd.
Klopt, maar wat ik duidelijk probeerde te maken is dat er standaard geen "officiŽle" plek is voor een 2.5" drive.
Raar, want onderin de 5.25" bay is de standaard plek om een 2.5" schijf te monteren.
Kijk maar naar de foto's op de site van Lian Li.
Het aluminium is geadoniseerd moet zijn Het aluminium is geanodiseerd, een adonis is iets van een jonge god.

Verder een mooie review.
Neen, niet aanwezig op de kast.

Het is overigens, DAT logo, of HET logo. Die logo is niet erg goed Nederlands :)

Je kunt de schijven wel per 4 loshalen. Dan kun je er later nog eentje bij plaatsen. Daarom ook het advies, om niet te veel met de kast te knoeien. Met wat modding, zou je vast wel een module kunnen plaatsen bijvoorbeeld. Het zou alles een stuk makkelijker maken natuurlijk.

Dat kun je wel op je buik schrijven ben ik bang. Mocht je nog geen keus hebben gemaakt over de schijven, dan kun je een hot swap voor 2.5" plaatsen natuurlijk. Dat zou je kunnen gebruiken zodat je makkelijker bij je schijven kunt.

Goed idee trouwens, wellicht dat ik dit in de toekomst ga gebruiken voor onsite storage op mijn main pc. Thanks!

[Reactie gewijzigd door YaaD op 14 september 2011 12:37]

Oopsie daisy, tuurlijk is het het/dat logo :) In de eerste zin heb ik het wel goed geschreven, maar in de tweede zin ging het mis :+ (inmiddels gecorrigeerd)
Ik zal vanavond eens een mailtje naar LL sturen met de vraag of er nog een hotswap module voor deze kast uitkomt. Je weet het maar nooit ;)
Mooie review!

Vraagje: als je die onderste hdd bay uit de kast haalt, wordt de constructie dan zwak (gaat het dan bewegen?) ?