AOpen QF50D Zilver, Zwart Review

silmaril8 27 februari 2008, 1.663 views

AOpen QF50D Zilver, Zwart

Pluspunten

• de prijs
  • kwalitatief goede voeding
  • stille voeding
  • de vormgeving (wel subjectief)

Minpunten

• geen mogelijkheid tot het plaatsen van een fronttake casefan. Het is wel mogelijk, maar dan gaat dat ten koste van de USB en geluidspoorten.
  • de CD/DVD klepjes aan de voorkant
  • geen voedingskabel..

Kwaliteit voeding Score: 4
Een vriend van me was op zoek naar een nieuwe pc en wilde een zo snel mogelijke pc voor zo min mogelijk geld. Het mocht maximaal 350 euro kosten. De PC werd voornamelijk gebruikt voor internet/surfen, downloaden, officewerk en een aantal niet veel eisende grafische programma's. Ook moest de PC lange tijd kunnen meegaan. Het werd dus een budget-pc, met als hart een Dual-Core processor van AMD.

Bij een budget-pc hoort ook een budget behuizing. Aangezien ik vroeger al een aantal PC's van Aopen kasten had voorzien, ben ik op zoek gegaan naar een goedkope Aopen pc kast.
Aopen heeft een serie kasten die zeer goed verkopen: de QF50 serie. Deze serie verschilt onderling alleen van omhulsel. Voor de rest zijn de kasten identiek. Ik heb uiteindelijk gekozen voor de Aopen QF50D zilver/zwart 350/400Watt

Kenmerken
Dimensies: 440mm x 194mm x 426mm (diepte x breedte x hoogte)
Materiaal: SECC met aluminium frontje
Gewicht: 6.9 kg
4 x 5,25" drivebays
2/1 x 3,5" drivebays (intern/extern)
1 x 120mm outtake fan
2 x Front USB
1 x Front Firewire
1 x Front Audio
Geen voedingskabel

Voeding
Alhoewel bij deze review staat dat de kast wordt geleverd met een 350Watt voeding, werd deze echter geleverd met een 400Watt voeding! In de pricewatch staat trouwens ook een 300Watt versie. Dit klopt echter niet aangezien Aopen alleen nog maar 350 of 400Watt versies meelevert bij deze kast. De voeding is helaas niet meer van Fortron (zoals deze vroeger wel was). Een van de voordelen van de Aopen/Fortron voedingen was dat deze erg stil was. Gelukkig is deze voeding ook net zo stil!

Bouwkwaliteit en afwerking
De bouwkwaliteit is best wel goed. Het is geen zwaar staal wat ze gebruikt hebben, maar ook niet superlicht/dun staal. De verfcoating laag is van best wel goede kwaliteit; krassen komen er niet al te snel op.
De afwerking is ook goed: geen scherpe randen. Alhoewel (en dit is bij veel andere merkkasten ook) je nog wel steeds een stuk ijzer op de plaats van de CD/DVD rom moet los wrikken. Dit zorgt nog wel eens voor bloedende handen/vingers...
De drivebays zijn helaas niet van een klik systeem voorzien, en deze moet je er dus gewoon inschroeven. In principe geen echt negatief punt, aangezien je nu wel weet dat ze goed vast zitten.

Koelingsmogelijkheden
Er zit standaard een 120mm casefan in. Deze produceert helaas wel wat geluid. Aan te raden is om deze op 5/7 volt te laten draaien, of op je moederbord aansluiten en Q-fan oid aanzetten.
Een minpunt van deze kast is dat je er geen 80mm intake fan in kan doen. In principe kan het wel, maar dan moet je je USB, Firewire en je audio poorten opofferen. Ech zonde, want de kast is groot zat voor een goede inttake fan!

Uiterlijk
De kleur van de kast is zwart met zilver. Let op! Op veel QF50D foto's zie je dat de kast een zilvere zijkant heeft. Dit klopt niet: deze is ook gewoon zwart (heb nog een foto op google kunnen vinden die dat laat zien).
Ik vind het persoonlijk een best wel mooie kast. Met de DVD/CD klepjes oogt hij een klein beetje goedkoop, maar deze moet je gewoon weghalen.

Installatiegemak
Er was meer dan voldoende ruimte om het moederbord in te bouwen. Het was wel een micro ATX bord, maar een normaal ATX bord kan er ook met gemak in.
Zoals al eerder gezegd: om een CD/DVD te plaatsen moet je een ijzer plaatje loswrikken, wat zeer irritant en nog "gevaarlijk" is ook!
Het installeren van een harde schijf was makkelijk. Een paar schroefjes en hij zat goed vast.

Overige opmerkingen
De USB poorten zitten, zoals bij bijna alle kasten, aan de onderkant. Alhoewel ik graag had gezien dat deze aan de bovenkant zaten.
Ook vind ik dat de aan/uit knop wel iets steviger mocht worden gemaakt. Bij de eerste keer aanzetten, bleef de knop haken omdat ik hem "schuin" indrukte.

Ik vind de Aopen QF50D echt een fantastische kast. Voor dit geld (46 euro op moment van schrijven) kan je geen betere kwaliteit behuizing kopen. De kast heeft een aantal negatieve eigenschappen, maar deze zijn wel overkoombaar en de positieve eigenschappen (vooral prijs en uiterlijk) maken dit weer helemaal goed. Mensen die een klein budget hebben, maar toch een mooie en kwalitatief goede kast willen hebben, raad ik deze kast aan!

Heb jij ook een AOpen QF50D Zilver, Zwart?

Deze series hebben nooit voedingen van FSP gehad, maar van Component Pro. De wat duurdere kasten(H500 etc..) maken wel gebruik van de fluisterstille voedingen van FSP
Vroeger had deze serie echt wel een FSP voeding. Ik heb enkele QF50c's een paar jaar geleden gekocht en daar zat gewoon een 350 FSP voeding in.

Trouwens, die Component Pro voedingen zijn gewoon FSP voedingen maar dan met een ander stickertje.... Zie: http://tweakers.net/productreview/1483