Specificaties 10,1" (1024x600), 250GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus Eee PC 1015PN-BLK069S Review

nelizmastr 12 september 2011, laatste update op 13 september 2011, 1.175 views

Asus Eee PC 1015PN-BLK069S

Pluspunten

• Nvidia ION2
  • Dualcore processor
  • HDMI
  • Relatief snelle harde schijf
  • DDR3

Minpunten

• Warmteproductie
  • Windows 7 Starter
  • 1GB geheugen

Dit is een van mijn eerste echte pogingen tot een review, dus geef me tips en OPBOUWENDE kritiek ;)

Ik heb deze ASUS netbook in Mei 2011 aangeschaft omdat ik dacht van: Mooi, een dualcore netbook met een discrete grafische chip. Zal vast lekkerder draaien dan die singlecore meuk met gma3150 die al vastloopt als je een youtube filmpje kijkt en tegelijk een word document bewerkt. Tot op heden ben ik erg tevreden over het apparaat.

Featureset:

Deze netbook wordt geleverd met een Intel Atom N550 1.5Ghz dualcore processor met HyperThreading.
Dit is eigenlijk het grootste probleem van deze netbook. De atom is voor een dualcore niet bepaald rap te noemen. Als de Nvidia ION2 er niet in had gezeten, had-ie moeite gehad met en 720p streamen door de hdmi.
De videochip is een groot pluspunt. De ION2 heeft 512mb onboard geheugen (DDR3), en dus raak je niks kwijt van je schamele 1GB geheugen. Mijn tip is: meteen 2GB erin stoppen. Het is PC3-10600 trouwens.
Verder is er dus een HDMI uitgang aanwezig voor het streamen van HD beeldmateriaal, een SD-kaart lezer, 3 usb poorten, 100MBit Ethernet, en de Kensington Notebook beveiliging.
De accu kom ik later op terug.
Ook ondersteunt de netbook NVIDIA Optimus. wat het mogelijk maakt de ION2 uit te schakelen voor de GMA 3150 onboard, om op accu te besparen.

Prestaties:

Als je mijn uitval m.b.t. de CPU even laat voor wat het is kan ik heel positief zijn over de algemene prestaties van het systeem.
De videokaart doet wat-ie moet doen, en met 2gb geheugen zoals ik gebruik zijn de opstarttijden
behoorlijk kort.
Van post tot Windows 7 Premium desktop duurt ongeveer 25 seconden.

Ik voelde mij even avontuurlijk, en besloot een paar games te proberen op de ION2. De CPU bottleneck is behoorlijk aanwezig, maar de algemene performance was niet slecht:

Counter-Strike:Source 1024x600 High, HDR aan --> 71.53 fps
Call of Duty 4 - Modern Warfare 1024x600 --> ~40 fps*
Crysis 800x600 low ---> 20fps

(* in CoD4 is High texture detail gebruikt i.c.m. Yitch3 configuratie)

Beeldkwaliteit:

Dit is een groot pluspunt aan deze netbook. Het heeft een mat scherm, wat al een plusje waard is, en de kleuren zijn erg levendig. Op de hoogste helderheid geniet je een optimale kijkhoek, vanaf meerdere kanten, en dat op een 10.1".

Bouwkwaliteit en robuustheid:

De netbook voelt stevig in de hand. Je kan bijvoorbeeld het scherm niet indrukken, en ook de palmrests zijn solide. Asus heeft vast en zeker stevig plastic gebruikt, want je zou hem zo kunnen laten vallen, en dan zou er niks aan te zien zijn. (afhankelijk van de hoogte uiteraard).

Ergonomie:

Deze netbook heeft een zogenaamd Chiclet toetsenbord. Dat is in het begin even wennen, maar na een tijdje is het heel prettig typen. Het is alleen wel een minpunt dat de rechter shift knop nogal klein is.
Het touchpad is multitouch en werkt naar behoren. (2 vinger scrollen etc. werkt vlekkeloos). Meer kan ik er niet over zeggen.

Warnte en geluidsproductie:

Nou komt het. De warmteproductie. Na een flinke sessie van YouTube en tekstverwerken en een game benchmarkje draaien krijgt de netbook het flink warm. Temperaturen heb ik niet gemeten, maar aan de onderkant werd het knap warm. Ik schat een graad of 40-45. Het geluid daarentegen wordt tot een relatief minimum beperkt. Als hij voluit blaast hoor je het wel, maar het is een laag-frequentie geluid, dus niet per direct storend.

Mobiliteit en Accuduur:

Dit netbookje weegt net iets meer dan 1 kilo, kortom, een licht dingetje. Erg praktisch om mee te nemen naar school, of naar kantoor, of in de trein etc. Qua accu varieert de duur nogal. Als je de nvidia chip ingeschakeld laat, gaat de accu maximaal iets meer dan 3 uur mee. De Intel GMA3150 krikt dat op naar een goede 5 tot 6 uur. Dus als je het maximale uit de accu wilt halen, schakel dan over naar de onboard.

Na een uur of 2 mediacenter gebruiken, en wat internet browsen staat de accu nog op 33%. Niet slecht, maar kan beter,

Prijs:

BIj aankoop was de netbook + 2GB DDR3 1333 sodimm ¤320. Een goede deal toen, want de Fusion netbooks van die prijsklasse waren toch langzamer in de CPU afdeling ( De C-50). Je krijgt veel netbook voor je geld vandaag de dag.

Heb jij ook een Asus Eee PC 1015PN-BLK069S?

wtf, 40fps op zo'n apparaat in cod4!? Ik schaam me, mn 6750 met 8800gt doet het denk ik maar marginaal beter :D
Ik vraag me af; hoe speelt dit apparaat full-hd af op een extern scherm(Tv)?
er staat wel een kleine notitie bij cod4 hè? ;)

Zelf heb ik geen HDTV om het te testen, we hebben hier nog een Good Old Beeldbuis,
maar bij een 1080p via youtube ligt het processorverbruik maar rond de 20-30%.

Verder ziet het er prima uit naar mijn mening. Ben niet echt een BluRay kenner.
Is het soms mogelijk om de Yitch3 configuratie te delen?
Tik gewoon in op google: yitch3.cfg. bovenste link. Ergens onderaan staat de download.