Specificaties 4,27" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy S II i9100 Zwart Review

florejaen 12 september 2011, laatste update op 12 september 2011, 1.522 views

Samsung Galaxy S II i9100 Zwart

Pluspunten

• Snel
  • Groot scherm
  • Dun
  • Integratie Google-diensten

Minpunten

• Scherm
  • Zeer heet scherm na games
  • Bouwkwaliteit
  • Batterij
  • Camera

Algemene info
-Gekocht op 30 juni
-Geen root of custom rom
-LauncherPro i.p.v. Touchwiz
-550 (jup, Belgie-taks zeker?)

Algemene Beoordeling
Ik vind het een zeer mooi apparaat en het voldoet zeker aan mijn verwachtingen (Android OS). Ik ben een fervent gebruiker van de Google-diensten en een Android-telefoon was dan ook een logische stap.
De keuze is op de Galaxy SII gevallen omdat dit de enige Android-telefoon was die kon browsen op het internet (met flash) zonder haperingen te vertonen. Als ik een apparaat koop wil ik dat het goed werkt en niet dat ik (net als bij mijn vorige Xperia X1) honderden verschillende aanpassingen moet gaan doen voordat een telefoon werkt. Hier ben ik dan ook zeer tevreden over.
Echter zijn er ook mindere dingen aan de telefoon. Mijn volgende smartphone zal zeker en vast Niet meer over een Amoled-scherm beschikken. Het contrast en de kleuren zijn inderdaad onovertroffen maar dit gaat wel ten koste van algemene bruikbaarheid. Hierover later meer.

Featureset
Zoals de meesten wel zullen weten beschikt deze telefoon over de dualcore Exynos chip op 1.2Ghz. Hier heb ik alleen maar lof over, de telefoon is echt snel, heel snel. Hier ben ik dan ook zeer tevreden over. Ook het grote scherm (4,3 inch) draagt zeker bij tot het gebruiksgemak.

De frontcamera van 2MP is ook een aangename toevoeging (ipv 1,3 of 0,3 MP) omdat het nu heel gemakkelijk is om foto's van jezelf met iemand anders te maken zonder dat je zit te mikken naar de (helaas,...) soft-button om een foto te maken.

Voor de rest wil ik nog zeker de LED vernoemen, welke extreem veel licht geeft (mijn ervaring) t.o.v. andere telefoons en zelfs zaklampen die ik vergeleken heb.

Ook is de telefoon extreem dun (8,5mm), maar dit heeft niet echt een toegevoegde waarde voor mij, aangezien ik een silicon case gebruik, dus wordt die opnieuw een stuk dikker.

Bereik
In Vlaanderen vind je niet echt snel plaatsen waar je slecht bereik hebt (ik alleszins toch niet), dus hier heb ik zeker ook niet te klagen. Het bereik is dan ook zeer goed.

Accuduur
Helaas komen we hier bij een van de grootste minpunten van de telefoon. Misschien komt het wel omdat ik het batterijverbruik van mijn iPad gewoon ben maar de Galaxy SII heeft gewoon een erg korte accuduur. Mij echt amuseren met mijn telefoon (foto's maken, bekijken, spelletjes, ...) is maar zeer beperkt mogelijk wil ik nog verder kunnen voor de rest van de dag. Indien ik de telefoon licht gebruik (e-mail, sms, ...) kan ik de dag rondkomen van half 8 tot 11-12 u 's avonds. Maar spelletjes spelen zit er dan niet bij.
Ook een zeer hatelijk punt is dat Samsung het blijkbaar nodig vindt om onder de 15% accuduur de camera-app te blokkeren, beslis k niet wat ik doe met mijn batterij?
Ik had eigenlijk liever gezien dat Samung een telefoon had gemaakt van 9,5mm dik/dun en de batterij een stuk groter had gemaakt. (Ik weet dat dergelijk accessoire beschikbaar komt, maar dat is weer een extra kost voor deze toch niet goedkope telefoon).

Gebruiksgemak
De telefoon is zeer gemakkelijk in gebruik, ook het instellen en synchroniseren met mijn Google-account was een fluitje van een cent. Hier heb ik alleen maar lof voor Android.
Maar waarom dan toch maar een voldoende? Een antwoord: Kies... Je mag zeggen wat je wilt maar iTunes i.c.m. met mijn iPad werkt wl altijd, het duurt even om op te starten maar daarna werkt het wel. Dit kan ik van dit stuk crapware van Samsung niet zeggen. Telefoon wordt niet herkend, update niet, ... Tenslotte snap ik ook niet waarom we van Samsung niet gewoon OTA mogen updaten zoals bij HTC het geval is? Maarja, ik hoop nog op verbetering van Samsung's kant.

Design
We moeten hier niet rond de pot draaien vind ik, de Galaxy lijkt langs de voorkant vrij hard op die telefoon van dat andere merk. Ook TouchWiz is (naar mijn inziens, vooral de appdrawer) een grote kopie van iOS. Nu ja, dat is mijn mening, er zullen genoeg zijn die vinden dat ik ongelijk heb, maar het valt toch hard op.
De achterkant is wel origineel bedacht van Samsung, daar niets op aan te merken, buiten dat ik de telefoon graag volledig vlak had gezien, maar je kan natuurlijk niet alles hebben.

Bouwkwaliteit en afwerking
Deze vind ik ronduit slecht, niks aan te merken op de stevigheid maar wel zijn er verschillende kleine puntjes die me vrij hard storen, hieronder een kleine opsomming met wat extra uitleg.

-Krakende volumetoets
De Volume-Down toets, wanneer rustig ingedrukt maakt altijd een krakend geluidje, plastiek dat tegen plastiek aanschuurt. Geen grote hinder hier, maar wel zeeer hinderlijk als je weet dat deze telefoon 550 kost. Het zou niet aanwezig mogen zijn. Nu heb ik hier wel niet veel last van door mijn case, maar dan nog.

-Rand rond scherm (Vuil!)
Ik weet niet waarom Samsung tot deze domme beslissing is gekomen om het scherm en de buitenrand te scheiden van elkaar met +- 1mm. Hierdoor zit er constant vuil tussen dat op geen enkele manier volledig weg te krijgen is, zeer irritant. Nu doet dit niet veel af aan de werking van de telefoon maar het is hetzelfde verhaal weer als hierboven aangehaald, voor dit geld verwacht je graag wat meer.

-Loszittende Backcover (kraakt)
Ik weet dat de backcover op zich al heel dun is, maar dat stoort me niet echt, hij zit toch plat. Wat me wl stoort is dat men deze kan induwen. Ik heb hier zelf een stuk papier tussen de batterij en de cover gestoken om dit euvel op te lossen maar alsjeblieft, ik vind dit vrij onaanvaardbaar voor dit "vlaggenschip"

-Krassen op scherm
De titel zegt al genoeg zeker? Ik weet dat je best een screenprotector gebruikt, maar ik had precies net ietsje meer van het "Gorilla" glas verwacht. Tot nu toe: 1 diepe kras naast Samsung logo, honderden kleine fijne krasje overal op het scherm.

/Muggenzifter/
Ik weet niet of het normaal is bij alle smartphones, maar zit de camera altijd uit positie tegenover het gat dat er voor voorzien is?

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Nu een beetje goede dingen over de telefoon vertellen, de stabiliteit en betrouwbaarheid zijn goed, ik heb wel eens last gehad van een Force-Close, maar dat ligt eerder aan de applicatie dan aan de telefoon. Hij heeft alleszins geen last gehad van spontane reboots of iets dergelijk, dus hier alleen maar pluspunten voor Samsung. Ook de software werkt allemaal snel en zonder haperingen, tevreden daarover.

1 Heikel puntje: Het Alarm al verschillende keren ingesteld, zonder dat het afgaat, weet niet waar het aan ligt, maar op dit vlak een zeer onbetrouwbare telefoon. (en nee, ik zet het hem niet uit)

Opnamekwaliteit
Hij maakt zeer mooie foto's, todat je aan zee zit bijvoorbeeld en een foto van het zand neemt of de lucht. Tadaa, roze vlek... Grote misser hier Samsung, ik heb hier maar een vraag, waarom laat men zoiets doorgaan naar productie? Ik moet nog altijd wachten op de update die dit probleem gaat oplossen... (Als Kies al werkt).
De kwaliteit van de filmpjes is goed, maar zeker niet perfect, zelfs in 720p heb ik helaas last van framedrops, sorry maar dat vind ik een beetje niet-zo-leuk om naar te kijken.

Tja, 550 is een hele smak geld, maar ik wilde hem pers in een winkel halen en niet online. En in Belgi zijn om een speciale reden die mij niet bekend is, de telecomproducten altijd een smak duurder dan in NL, maar daar zal ik als arm studentje maar moeten mee leven zeker?

Scherm
Een van mijn grootse ergernissen aan deze telefoon... Zoals ik al gezegd heb, nooit meer een Super Amoled HD ++++, of wat dan ook (tenzij ze bij Samsung hun probleempjes opgelost krijgen). Hieronder een overzichtje om mijn mening te onderbouwen.

-Gele zijkant (links)
Is iedereen al bekend mee zeker? Bij normaal gebruik geen last van, totdat het toetsenbord verschijnt... (ik maak gebruik van het Gingerbread-toetsenbord), misschien is niet iedereen er allergisch aan, maar het stoort mij enorm. Zeker omdat ik er nu ook telkens op let bij het bekijken van de notificaties...

-Blauwe waas
Ook de bekende blauwe waas is aanwezig, jeej. Nu moet ik wel zeggen dat ik nog een van de minst erge exemplaren heb (ik heb eens met een vriendin vergeleken en mijn GSII zag echt wit tegenover die van haar). Ik heb ook even een fotootje bijgevoegd met een vergelijking tussen mijn iPad 1 en de GSII.

-Screen Burn-in (tijdelijk)
Ik weet niet exact hoe dit komt maar het stoort mij ook grondig. Het toetsenbord, of de statusbalk lijken altijd een beetje na te "ghosten", uiteindelijk verdwijnt het wel, maar ik wil dit echt niet op een telefoon van zoveel geld. Ik durf bijna zelfs niet meer te lang msn te gebruiken (toetsenbord staat op dan heel de tijd) omdat ik schrik heb dat de burn-in permanent wordt. Ook nadat ik navigatie heb gebruikt, is de statusbalk duidelijk afgetekend in verschillende applicaties. In bijlage een fotootje ervan.

-Banding
Ja, wat moet ik hier nog toevoegen? Je kan het duidelijk zien dat het geen 32-bits kleuren zijn (of waar het dan ook aan mag liggen). Ik moet er wel bijzeggen dat ik in de Opera-browser hier geen last van heb i.t.t. de standaard Android-browser. In Games en Apps heb ik er helaas soms wel heel duidelijk last van. Heeft Samsung dit misschien zo gedaan om alles wat te versnellen? Ik weet het niet, ik zie alleen dat het geen normale overgangen zijn.

Nu ja, het is niet allemaal slecht, de kleuren en de zwartwaarden zijn echt onovertroffen, Punt. Dat is het enige positieve dat ik over dit scherm kan zeggen. Groooote misser hier Samsung!

Ik denk dat ik in oktober/november mij een iPhone 5 ga aanschaffen, welke wl een goede bouwkwaliteit heeft en (hopelijk?) geen Amoled-scherm. (Ik ben namelijk wel tevreden over de bouwkwaliteit van mijn iPad, welke geen hopeloos scherm heeft en krakende onderdelen). Aangezien er jammer genoeg geen Android-concurrenten zijn van de GSII welke even snel werken is dit helaas (tot nu toe) mijn enige optie die ik zie. Windows Phone is een no-go, uiterlijk spreekt me niet echt aan.

!!! Ik denk ook dat deze review een discussie gaat teweegbrengen, maar weet wel dat ik niets heb tegen het Android OS, wel tegen de gebrekkige aandacht van Samsung aan hun telefoon. !!!

• Sony Vaio FW
  • iPad 1

Heb jij ook een Samsung Galaxy S II i9100 Zwart?

Die rand met onverwijderbaar vuil heb ik ook op mn Xperia Play. Volgens mij hebben wel meer toestellen dat. Denk dat als ik een witte versie had gekocht het me nooit was opgevallen. Gek genoeg heb ik er nooit over gelezen, dus ik nam aan dat ik zelf aan het mierenneuken was.

Verder waren de genoemde schermproblemen mij al bekend en daarom ook dat ik specifiek zocht naar een toestel met een LCD scherm ipv amoled, hoewel die gele en blauwe waas volgens mij iets typisch iets van de S2 is. Ik las ergens dat die gele waas waarschijnlijk door hitte komt, want sommige mensen merkten dat de gele waas erger word na een intensieve game sessie etc.

[Reactie gewijzigd door Gigapower op 12 september 2011 16:34]

Daar heb ik nog niet op gelet, ga ik wel eens doen.

Nu je trouwens over hitte spreekt, herinner ik me dat andere euvel ook weer, zeer warm worden bij het gamen e.d.
Hier een Galaxy S Plus en een iPhone 4 met hetzelfde probleem.
Erg suf design, maar het meeste van die prut kan je met een stofzuigen nog wel weg trekken.
Lijkt me duidelijk dat je een defecte telefoon hebt

Vraag is of je niet kunt kijken of je kunt omruilen. Ik zou het amelijk ook niet eerlijk vinden om de iPhone 4 te reviewen toen deze nog een antenne probleem had
Ja, dat was ook mijn gedacht om dit te gaan doen, te meer omdat de "defecten" de laatste tijd meer en meer gingen opvallen.

Ik vrees er alleen een beetje voor dat het misschien even erg blijft of nog erger wordt, zoals ik al aanhaalde in de review. (Het scherm van mijn vriendin ziet ng blauwer).

Ik ga mijn opties nog een beetje overlopen...

over de iPhone, dat was 1 duidelijk defect, inderdaad ook niet leuk, maar daar heeft Apple na veel klagen antwoordt opgegeven. Tot op heden is er nog niets bekend van Samsung (of heb ik iets gemist?)
Ook ik heb zeer zeker geen last van waas of burn-in of hoe je je schermproblemen ook noemt. Super Amoled Plus is volgens mij verreweg het beste scherm wat er nu te verkrijgen is (tenzij kleurechtheid een issue is, maar dit lijkt mij op een gsm bijna nooit het geval.)

Verder zitten beide camara's perfect in het midden, heb ik nog nooit iets krakens aan de telefoon kunnen ontdekken en kan ik na een aantal maanden (zonder gebruik te maken van een backcover of screen protector) nog steeds geen krasje op het scherm bekennen.

Wel ben ik het eens met twee minpuntjes. Vuil blijft hardnekkig zitten tussen het gorillaglass en de zilveren band om de telefoon. Ook is de accu zeer snel leeg. Maar dit moet met een custom rom op te lossen zijn.

[Reactie gewijzigd door ghost017a op 12 september 2011 17:37]

Burn-in is inherent aan het Amoled techiek. De individuele pixels op het scherm zullen na verloop van tijd "opraken". Zo zal je het in het begin niets van merken maar na verloop van tijd wel. Nu heeft de S2 vast wel wat methodes om de levensduur te verlengen (bv veel zwart in de gui :P) en dit is ook een nieuwere generatie scherm tov de oude galaxy. Ook nemen mensen meer en meer om het jaar een nieuwe telefoon dus is het eigenlijk niet echt een groot probleem, maar ik heb bv fotos gezien van de amoled Galaxy S (1) waar je echt overduidelijk een ingebrande notificatie balk ziet.

Echter ik lees ook hier en daar verhalen van mensen met een Galaxy SII die hier al na 2 maanden last van beginnen te krijgen (in mindere mate uiteraard). Maar hangt beetje vanaf hoe fanatiek je met je phone bezig bent natuurlijk ;)
Ik vind de accuduur van de Galaxy SII ook erg jammer. Heb deze telefoon zelf ook. Daarnaast wil ik toch even wat opmerkingen kwijt, de problemen die je met je scherm hebt zijn abnormaal. Daar moet je je telefoon onder garantie voor terugbrengen wat dat hoort gewoon niet zo. Ook wat de bouwkwaliteit betreft zou je onder garantie terug moeten brengen, bij die van mij heb ik geen last van de problemen die jij aangeeft.
Als ik dit zo lees heb ik het idee dat het een minder goed exemplaar betreft, want van haast al het bovenstaande heb ik vrij weinig tot geen last. Uiteraard is het een dure telefoon als het los gekocht wordt, maar perfectie bestaat natuurlijk niet. Ik zou er even met Samsung over hebben of met de leverancier, die kan je vast wel tegemoet komen in dit soort zaken.
Ik denk dat je inderdaad ook een maandagochtend toestelletje hebt.

Behalve het vuil randje kan ik me in geen een van je negatieve punten vinden.
Beetje verbaast toen ik dit las want volledig met ^ eens.
Mijn Samsung GS2 ben ik echter wel over te spreken, over de meeste van deze problemen ben ik nog nooit bij mijn telefoon tegengekomen, nergens vuil of etc. alleen het krast makkelijk en wordt heet. voor de rest een prima telefoon.
Alleen als je eroverheen rijdt komt het niet goed, zo is er een einde aan me telefoon gekomen :(.

Voor de rest vind ik het een goede telefoon!