Linksys WRT54G Wireless-G Broadband Router Review

bazzard 5 juni 2007, 1.436 views

Linksys WRT54G Wireless-G Broadband Router

Pluspunten

• Makelijke installatie

Minpunten

• Geen tot een zeer slechte verbinding.
  • Betrouwbaarheid.
  • Constant resetten.

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 2
Begin mei had ik een Linksys WRT54G aangeschaft. Ik kon hem pas na twee weken instaleren omdat het huis nog in verbouwing was.
Na de verbouwing had ik met volle mood de router aangesloten en het wireless netwerk geconfigureerd. Jammer genoeg kon ik met mijn Laptops (Acer 3050) interne wireless netwerk kaart geen netwerk vinden. Ook met een WPC54G adapter of met een PC met een PCI adapter kon ik me netwerk niet vinden (wel dat van de buren) Na wat rommelen met de beveiliging (aan/uit), frequentie en channel veranderd te hebben had ik nog steeds geen verbinding.
Omdat ik die avond toch naar de stad toe moest en in de beurt was van de Media Mark, waar ik hem had gehaald, besloot ik om er niet meer tijd in te steken en hem om te ruilen. Ik was immers alweer 2 uur bezig geweest.
Bij de Media Mark was het geen probleem met ruilen na uitleg van het verhaal, en gaven mij zo een nieuw exemplaar mee.

Eenmaal thuis gekomen meteen met het nieuwe exemplaar aan de slag gegaan. Na het aansluiten van de router, via een UTP kabel aan de laptop ging ik naar de configuratie pagina van de router. Maar naar 30 seconden kwam plots een popup dat één van de netwerk kabels niet aangesloten was en was ik de bekabelde verbinding kwijt. Toen ik naar de router zelf ging zag ik aan de ledjes dat hij constant aan het rebooten was. Na wat resetten met het reset knopje en een aantal keer de stroom er af gehaald te hebben was ik er klaar mee. En besloot om ook deze weer om te ruilen.

Voor de derde keer naar de Media Markt. Weer het verhaal uitgelegd en weer kreeg ik zonder problemen of vragen de keuze wat ik wou doen, geld terug, andere router of een nieuw exemplaar maar van het zelfde merk.
Omdat ik er heilig van overtuigd was dat drie keer scheepsrecht is, besloot ik om toch maar de zelfde router te nemen. Omdat ik hier voor bij andere mensen het zelfde type heb aangesloten en dat ging altijd zonder problemen.
In ieder geval, weer thuis aangekomen, met een nieuwe router had ik weer alles aangesloten en ging ik aan de gang. Na het configureren van het wireless netwerk had ik eindelijk een draadloze verbinding. Na dat ik alles netjes opgeruimd en ging lekker op de bank zitten met me laptop. Toen ik lekker aan het internetten was viel plots weer de verbinding weg. Dus ik ga kijken was er aan de hand is. Zie ik dat de sterkte uitstekend is. (zit ook maar 3 meter van de router) maar ik zie de snelheid schommelen tussen de 11en de 23 Mbit en als ik op sta en naar de achterkant van het huis loop valt de verbinding gelijk weg. Na het uitschakelen van de beveiliging, verplaatsen van de router, het proberen op een andere computer en nog meer dingen gecheckt ben ik maar eens naar de versie gaan kijken voor een firmware update te doen. Dit bleek Versie 7 te zijn, en dat is nou juist de gene waar geen software voor te vinden is. Omdat ik het helemaal zat had, had ik besloten om versie 8 software maar in te lezen. Toen ik dit deed leek het er op dat het installatie proces vast liep. Uit eindelijk heb ik na 3 uur maar besloten om hem te resetten. Zoals ik al een beetje verwacht had was de router overleden. Ik kon geen connectie meer maken (via utp) en kreeg geen configuratie scherm meer te zien en kreeg geen IP meer dan de DHCP.

Ik ben vandaag weer naar de stad toe gegaan en ik heb hem weer omgeruild. Dit keer heb ik alleen voor cashback gekozen, wat uiteraard geen probleem was. Dit is in ieder geval de laatste keer dat ik Linksys aan-raadt/raak :@

Heb jij ook een Linksys WRT54G Wireless-G Broadband Router?

Ik heb deze ook en het klopt hij vliegt er elke keer uit, en dan heb ik m met draad ;( ben zeer teleurgesteld in deze router :@, ik word gek van het resetten en het geen internet hebben :(

Btw mijn laptop kon deze router ook niet vinden :S, een vriend heeft dezelfde en daar doet hij het wel. Maar wel met wel geen wel geen wel geen internet word er gek van :(

[Reactie gewijzigd door rickyy op 5 juni 2007 19:50]

Vanaf versie 5 is deze router echt verschrikkelijk.
Echter de versies daarvoor ownen hard, omdat je de firmware kunt veranderen (tomato, hyperwrt, openwrt, ddwrt en enz.) Het beste kun je als je een redelijk betaalbare huis tuin keuken router wilt de wrt54gl kopen, die is namelijk hetzelfde als de oude wrt54g routers.
Net een wrt54g access point (zonder router) op de kop getikt. Alles werkt nu perfect ;)
Hey vond je dit model te duur toen ik 'm aan je verkocht had ?