Thermaltake Tsunami VA3000BWA Review

hershel 19 april 2005, 622 views

Thermaltake Tsunami VA3000BWA

Pluspunten

• Dingen vastmaken met klemmetjes, zelfs de fans.
  • 'Pre-modded', met windowtje er al in. Leuk toch?
  • Fannetje in het window
  • De koeling is standaard ook in orde (maar het geluid..) 2x 120mm + 90mm in window
  • Ziet er wel aardig uit
  • Drives erin schuiven van buitenaf doordat de kast van voren open kan met een deurtje (2 deurtjes dus)
  • Een slot! Jeeeej!!!
  • Er schijnt een blauw LEDje in het deurtje te zitten maar daar ben ik nooit een aansluiting van tegengekomen. Maar het is er vast wel... lekker belangrijk..
  • Een poetsdoek om het zwarte aluminium op te poetsen word meegeleverd
  • Veel overige meuk erbij
  • Window kan ook open met klik-hendeltjes
  • HD en floppy 'kooien' zijn er uit te halen

Minpunten

• Krap
  • Zeer luide fans
  • Voelt slap aan
  • Breekbaar klepje bovenop
  • Voeding moelijk op de juiste plaats te krijgen
  • Stof is duidelijk zichtbaar op de glimmende zwarte lak
  • Kabels hangen door de beperkte ruimte in het zicht en in de weg
  • Teveel nadelen

De Tsunami leek me een leuke goeduitziende kast. Alles is met behulp van klemmetjes te monteren/demonteren, bovenop de kast een klepje met daarachter USB en microfoon aansluitingen, windowtje, 3 case fans. Leek me perfect.

Na een paar positieve reviews en ervaringen heb ik de kast aangeschaft. De kast ziet er inderdaad goed uit, met de glimmende zwarte lak. Het is geen ruime kast maar alles is goed afgewerkt alle randjes zijn afgerond, je zult dus niet snel je klauwen open halen met deze kast. Ook de plastic klammetjes zijn handig, je kaarten maak je met een klem ipv schroeven vast en zelfs de (nou ja, behalve die in het window) kun je met klemmen vastmaken. Het schijnt dat je je drives ook met klemmen kunt vastzetten in een soort van rails maar ik heb mijn DVD brander er gewoon ingedrukt en vind hem zo voldoende vast zitten.

Het inbouwen van de voeding was een ramp. Een nieuwe (zwarte) Antec 480W voeding wil je niet meteen bekrassen als je hem door je kast manoevreert maar dat was moelijk te voorkomen in de krappe Tsunami. Je moet allerlei vreemde bochten maken om na (minstens) een half uur de voeding er eindelijk in te hebben (met een aantal krassen erop, en dat valt op met een zwarte voeding). De voedingt steunt op een klein uitsteeksel wat samen met de rest van het 'frame' een beetje meebuigt als je een zware voeding als de Antec erin hangt. Niet echt robuust dus. Oh ja, ik vergeet bijna dat ik de 'console' met de aansluitingen die bovenop de kast achter een klepje zitten er uit MOEST halen om de voeding er in te krijgen. Een k*t klusje omdat je helemaal boven in de kast moet priegelen en kleine schroefjes eruit moet draaien.
Het klepje dat die aansluitingen afdekt is zeer zwak en brak al af tijdens die operatie.

Ik moet nogmaals benadrukken dat deze kast klein is. Met mijn configuratie hou ik weinig ruimte over en dit komt de airflow niet ten goede. Er zitten veel kabels aan de Antec voeding en die prop ik allemaal op de plaats waar de floppy 'kooi' normaal hangt. Deze is namelijk net als bij de HD's eruit de halen, wat dan wel weer handig is.

En weer vergeet ik weer een belangrijk punt, de meegeleverde fans in deze kast zijn ERG LAWAAIERIG, ze maken een hard stofzuigerachtig geluid. Laat je niet misleiden door reviews en mensen die zeggen dat het een stille kast is. Ik heb nu een passieve NB koeler, 2 Papst 120mm fans een een Zalman silent 92mm fan (of 90 wiv) aan een fancontroller, ik kan je vertellen dat WEL stil is.

Conclusie: Er zijn veel betere kasten dan deze. Het is nog altijd beter dan die 35 euro dingen van pisbakken staal met messcherpe randjes maar een topkast is het absoluut niet.

Heb jij ook een Thermaltake Tsunami VA3000BWA?