OCZ Vertex 2E SATA II 2.5" SSD 120GB Review

VorCha 15 september 2011, laatste update op 17 november 2015, 1.188 views

OCZ Vertex 2E SATA II 2.5" SSD 120GB

Pluspunten

• stabiel
  • snel
  • stil

Minpunten

• prijs nog wat hoog

Vorig jaar moest mijn laptop, een acer Timeline 3810TGZ, ter reparatie vanwege een defect scherm. Ik kreeg de mededeling dat de HDD bad sectors begon te vertonen. Ik kon hem nog laten vervangen maar ik had er eventjes te veel data op staan om hem gewiped terug te krijgen.
Maar dit was voor mij een mooi moment om eens te gaan kijken naar een SSD.

Overwegingen
Opslag ruimte op mijn laptop vind ik niet zo belangrijk, Alles staat op mijn NAS of wellicht een andere server. Wel wilde ik genoeg ruimte voor MS Office, nog wat kleine software, ruimte voor wat pics van een dSLR en World of Warcraft. Vooral die laatste was even schrikken, 25GB op schijf aan data.
Met een 1TB disk in een desktop geen probleem, maar op een ssd van bv. 60GB al gauw 45% van de theoretisch beschikbare ruimte.

De prijs van een SSD is echter nog lang niet op het niveau van 'gewone' HDD's, budget speelt ook een rol in mijn keuze. 120GB leek mij groot genoeg. 160GB of groter werd mij te duur.
Ik kreeg de laptop geleverd met Vista HP, en dit was voor mij het moment om over te stappen op Windows 7, Pro in dit geval omdat ik daar een officiele licentie voor heb kunnen bemachtigen.

In de Pricewatch was oa. deze SSD genoemd. En de reviews die ik er over kon vinden waren allemaal positief. Op dat moment was de Vertex 3 serie ook al beschikbaar en werd nog beter genoemd, maar was mij te duur.

Inbouw en eerste gebruik
Het inbouwen van een ssd lijkt me nogal van zelfsprekend. Er is niet veel bijzonders aan de Timeline 3810 wat dat betreft. Wel had ik een ander probleem. Ik beschikte niet over een USB medium van 4GN of groter en de 3810 heeft geen optical drive. De eerste setup van Windows 7 heb ik uitgevoerd met deze laptop . De installatie van Windows 7 ging bijzonder vlot. Binnen een uur had ik een werkend OS en toen kon ik beginnen aan het aanpassen van mijn installatie.

Bevindingen
Het geratel van de oude hdd is weg, en daarmee is een leuk pluspunt, de laptop is echt muisstil geworden. Alleen als ik de GPU wat zwaarder belast met WoW of Minecraft hoor je de fan een beetje.

Windows 7 start vanuit uit-stand onzettend snel op, nog geen 30seconden. Meestal gebruik ik echter sluimerstand en dan kost het nog geen 10sec voordat ik een bruikbare desktop heb.

Het stroomverbruik van de ssd is iets beter als die van de oude hdd (ik kom nog met cijfers). En daardoor houdt mijn accu het gemiddeld een klein uurtje langer uit.

Al met al ben ik blij dat ik over ben op ssd en zou het bij een nieuwe laptop wellicht direct inbouwen.

• Acer Aspire Timeline 3810TG-944G50N
  • Windows 7

Heb jij ook een OCZ Vertex 2E SATA II 2.5" SSD 120GB?

Beperkte review met vooral overwegingen waarom je deze ssd hebt genomen maar weinig "ervaringen" Ik denk dat de review een stuk waardervoller wordt als je wat meer info over bijvoorbeeld prestaties toevoegd. Benchmarks zijn snel en makkelijk uit te voeren.

Verder geef je 3 sterren voor prijs, beetje gek omdat deze ssd zo ongeveer de goedkoopste in zijn klasse (qua ruimte) is. Bovendien heb je voor € 130 een hele mooie snelheid boost.

Als met al best aardig geschreven, met een paar toevoegingen is de review een stuk waardevoller.

[Reactie gewijzigd door bert74 op 15 september 2011 13:33]