Specificaties 7" (1024x600), BlackBerry Tablet OS, WiFi - Bekijk alle specificaties

BlackBerry Playbook 16GB Zwart Review

thehutu 11 september 2011, 3.394 views

BlackBerry Playbook 16GB Zwart

Pluspunten

• bouwkwaliteit (gevoel, uitstraling)
  • bediening

Minpunten

• app store is nagenoeg leeg
  • geen eigen kalender en email programma (Blackberry gebruikers wel)

Ik heb voor tweakers.net de Playbook mogen gebruiken om uiteindelijk een user-review te kunnen schrijven. Toen ik het hoorde ben ik eens nagegaan wat ik als gebruiker zoek in een apparaat. Ik gebruik zelf geen Blackberry maar een iPhone. Ik ben een gadget freak maar heb mezelf nooit laten verleiden tot de aanschaf van een iPad of een andere tablet. Ik heb een dikke PC waar ik zelf veel aan werk en een Dell XPSm1330. En afhankelijk van het tijdstip van het jaar (en soms de dag) draai ik daar windows 7x64, Fedora, Debian, XP (virtualbox) op. Tweakers is één van de vele sites die ik afstruin en ik ben, denk ik, redelijk op de hoogte. Daarnaast heb ik een iLiad ebook waar ik veel gebruik van maak maar die wellicht vervangen kan worden door iets nieuwers.

Maar of ik nou echt een tablet nodig heb??? Ik wou de uitdaging wel aangaan en ben er met veel plezier aan begonnen.

Eerste indruk: ontvangst en opstarten.
De doos kwam binnen en die heb ik als een cadeautje direct uitgepakt. Ik heb likkebaardend gekeken naar het mooie strakke apparaat dat ik in mijn handen had. Het voelde lekker zwaar aan en zat in een erg strak (mooi) neopreen hoesje. Geen handleiding in de doos maar daar heb ik mezelf nog nooit door laten leiden en nu dus ook niet... Het viel me dan ook tegen dat de aan/uit knop niks deed. Blijkt dat hij eerst stroombeestjes moet krijgen en moet opladen voordat je er mee kunt spelen :(. Daar ging mijn kostbare speeltijd! Maar na een half uur wachten kon het grote spelen beginnen. Een verbinding met internet was een peulenschil en de Playbook begon meteen een update binnen te halen. Inpluggen op de computer en ik had meteen de mogelijkheid om bestanden er op te zetten (muziek, video, pdf...alle gangbare formaten). Installatie van de Blackberry Desktop software viel dan weer een beetje tegen door de contra-intuitive manier waarop op de website de software gepresenteerd wordt. Enfin ik heb geen antipathie jegens software paketten van producenten (ik heb immers ook itunes) dus ik heb de Blackberry Desktop software geinstalleerd.

Leercurve: werken met de Playbook en de software.
Het werken spelen met de Playbook gaat als vanzelf. De bediening gaat met “gestures” en die kwam ik spelenderwijs tegen. Wisselen tussen openstaande programmas (video, pdf, internet, apps) gaat makkelijk en je kunt goed kiezen navigeren. Het gaat ook snel, zowel de hardware reageert snel als dat de navigatie zelf snel gaat. Je kunt door vanuit diverse hoeken te “swipen” verschillende commando’s uitvoeren waardoor je lekker vlot de zaken gedaan krijgt. Daarentegen is de software wat ik er van verwacht. Het werkt vast prima als je er veel tijd aan wil besteden. Mijn data is alleen zo weggezet op mijn computers dat ik er de voorkeur aan geef zelf te “synchroniseren”. Het gebruik van de Blackberry Desktop software is dus behouden aan de app world.

Apps: standaardprogrammas voor de Playbook.
Laat ik simpel zijn. Hier verliest de Playbook haar krediet. Ik ben gecharmeerd van de browser – die werkt als een trein. De mediaplayer is prima, niks op aan te merken. Maar wie wel eens de pdf lezer heeft gebruikt begrijpt niet dat ze dit programma uit het stenen tijdperk nog gebruiken. De layout is niet naar behoren en, hoewel ik dat niet had verwacht maar wel gehoopt, je kunt geen aantekeningen maken en opslaan. Maar vooral de extreme “basic” uitvoering is scharrig. Daarnaast geen email of kalender app van huis uit. Voor de rest wat “freubel” dingetjes zoals ook bij de iPhone waar ik nooit iets mee ga doen.

Apps: app world
De redding nabij. Als je apparaat iets niet doet is er wel een app voor, toch? Helaas is de ecostructuur van de Playbook nog erg jong. Ik heb lang gezworven door de app world (ook via de Blackberry Desktop software) maar het is in een woord: karig. Het is mogelijk dat in de toekomst apps van Android overkomen naar het Blackberry Tablet OS (op QNX gebaseerd, ik vraag me af hoe goed dat zal gaan). Kortom voor een gebruiker die itunes gewend is en voor ieder wissewasje iets weet te vinden in de iedere categorie en dan ook nog eens gratis of betaald... valt het tegen. Dat is het “managen” van verwachtingen en dat was me niet gelukt. Teleurgesteld dus. Kortom, als “early adopter” ben ik in dit geval niet in de wieg gelegd.

Gebruik: wat doe je er mee?
*spreadsheets en documenten werd ik afgeschrokken door het gemis van een toetsenbord. Ik heb het even gedaan en besloot toen dat ik dat makkelijker en beter kon doen op mijn laptop. *Filmpjes kijken gaat prima. Alle verschillende formaten die ik op schijf heb staan slikt ie zonder problemen: avi, mkv, mp4, flv etc... Makkelijk en het ziet er dankzij het scherm goed uit en het geluid is daarbij prima. In bed valt op dat hij toch best wel zwaar is. Je kunt wel voorkomen dat het scherm meekantelt en dat is dan weer prettig bij het op je zij liggen.
*Bediening - Op de bank valt op dat de bediening niet met je duimen kan. Die heb ik het makkelijkst beschikbaar als ik hem onderop vasthou maar dat werk dus niet. Om te bedienen moet je hem dus met een hand vasthouden om met de andere hand dingen te doen. Dit is denk ik generiek voor alle tablets zo. Verder zijn de bewegingen die je moet maken erg handig, de swipes vanaf de schermrand kunnen mij wel bekoren.
*Internetten gaat zoals ik al eerder zij prima. De browser is snel en op een scala aan verschillende sites heb ik geen rare zaken kunnen vinden. Weer valt op dat de bediening
*tweaken is een onderwerp dat ik natuurlijk niet onvermeld kan laten. Ik ben op zoek gegaan naar “playbook jailbreak” en kwam er achter dat dit niet nodig is/wordt geacht. Het op QNX gebaseerde systeem prijst men vanwege de hoge mate van vrijheid in het configureren. Helaas betekent dit ook dat er dus geen alternatieve store als Cydia is waar je misschien toch nog wat leuke programmas kunt vinden. Qua instelmogelijkheden ben ik niet uitputtend geweest. Ik heb wat zitten kl*ten en was tevreden met de mogelijkheden die ik tegenkwam.

En toen: nadat de nieuwigheid er af is.
De Playbook is een mooi apparaat. Hij doet een aantal dingen heel goed maar andere zaken weer helemaal niet zo goed. De laatste period van de bruikleen heeft hij ongebruikt naast mijn bed gelegen. Ik ga de Playbook niet kopen. Dat komt voor mij omdat hij niet op kan tegen de combinaties van een laptop en iPhone en ook geen vervanging kan zijn van een iLiad. Kortom hij krijgt geen kritische massa met zich mee om me over de streep te trekken. Het is een leuk apparaat met best wat mogelijkheden...maar voor mij gewoon niet genoeg. Dat daarbij de app store nog “leeg” is draagt hier zeker een steentje aan bij.

NB het schijnt dat een Blackberry gebruiker hier heel anders over kan denken. De verregaande integratie tussen je Blackberry telefoon en de Playbook klinken reuze interessant, ook al omdat enkele zaken als het gemis aan email en kalender dan zijn opgelost. Desalniettemin ga ik voorlopig nog niet over.

Heb jij ook een BlackBerry Playbook 16GB Zwart?

Wat jij in dit artiekel beschrijf, heb ik ook. Het ligt niet dat jij een playbook hebt (en geen ipad). Het idee achter tablet moet je ruimer zien: in het cafe moet je kunnen internetten op een fatsoenlijk beeld formaat. Je smartphone is te klein, en een laptop te groot. daar is een tablet voor. Puur een hebbedingentje dus.

De appstore is idd leeg, dit ligt ook niet aan de playbook, ook de blackberry appstore is leeg (ik heb een ePad tabled met andriod, elk mini dingetje een app, op bb is zelfs voor buienradar nog bagger).

Voor mij is een tablet ook niks.

Ik vind het een nette review, zeker de conclusie is zeer verhelderend. ik zie me het beeld echt voor me.