Specificaties 500GB 3.5" HDD met USB 2.0 - Bekijk alle specificaties

WD My Book Essential WDG1U5000 500GB Zwart Review

benny.ria 3 juni 2007, 1.946 views

WD My Book Essential WDG1U5000 500GB Zwart

Pluspunten

• Geruis en trillingsloos
  • Mooi
  • Kan warmte goed kwijt
  • Prijs (149¤)
  • Kwaliteit
  • Auto-off

Minpunten

• Meegeleverde software
  • Geen hard-off

Mobiliteit Score: 4
(Ondertussen een 2tal maand in mijn bezit)

Tot een paar maanden terug maakte ik om het jaar een backup van mijn pc dmv cd'tjes. Deze backup was echt enkel het uiterst noodzakelijke, en zeker niet voldoende. Ik had nooit veel aandacht aan een backup gegeven. Totdat...

Enfin, al mijn gegevens kunnen redden, maar wou dat gevoel nooit meer opnieuw hebben alles kwijt te zijn (laatste backup was ondertussen al wat langer dan een jaar geleden=>nutteloos). Dus dringend externe HD nodig.

In het reclameblaadje vond ik deze externe HD voor slechts 149¤ (Carrefour, Belgie). Een deel reviews gelezen, maar toen was deze nog niet echt door veel mensen in gebruik, dus de review was voornamelijk van de 320GB versie. Nadeel dat steeds terugkwam was de mate waarin hij trilde bij de 320GB versie. Had hier wat schrik voor dat dat ook bij de 500GB zo zou zijn, maar ik kan vertellen: niets is minder waar, hij draait echt enorm stil!!!

Ik dacht dat die reviews van het trillen (bureau trilt mee ed) overdreven waren, maar daarna eentje van 320GB van mijn kameraad hier gehad, en dat is echt een WERELD van verschil. Trilt echt enorm, incl bureau.
(Het kan natuurlijk wel zijn dat kameraad alles aan 1 kant van de schijf had gezet, maar betwijfel het;-)).

Voor de rest is het een handige feature dat hij vanzelf uitgaat als pc uitgaat. Enkel jammer dat hij ook iedere keer weer aangaat als de pc terug aangaat, het is dus niet mogelijk om een "hard-off" te doen. (Natuurlijk wel als je de kabel eruit trekt).

Er zat enkel een diagnose programma bij, en google desktop. Beide gebruik ik niet, en vond het jammer dat er geen backup-programma bijzat. Gebruik na veel verschillende(synctoy, cobian, Allwaysync, en nog een paar minder bekendere) te hebben geprobeerd Syncback,en ben hier zeer tevreden mee.

Idle produceert hij geen warmte, in gebruik aardig wat, maar hij staat mooi rechtop en heeft voldoende luchtgaten, dus niet echt een probleem. Ik vermeld dit extra omdat ik ook ervaring heb met een Lacie Porsche 250GB van mijn vriendin, die dus constant warmte genereert, en enkel met een hard-on-off switch kan aan en uitgezet worden=>draait dus ook als pc uit staat. Deze heeft praktisch geen verluchtingsgaten.

Ivm mobiliteit: dat was voor mij niet echt een probleem, gaat niet vaak mee. Hij is idd wat groter als bvb die Lacie, maar ge moet zowiezo de schijf en de adapter meenemen, en als de schijf nu een paar cm³ groter is, dat merkt ge toch niet. In uw broekzak zult ge 'm zowiezo niet krijgen. (Ik heb het hier niet over pocketdrives die ook op usb-spanning werken, dan zit ge in een andere categorie).

Ge krijgt m in 1 grote partitie van 500Gig geleverd (FAT32). Was voor mij niet ideaal aangezien ik voor backup maximaal 140Gig nodig heb(indien ik heel mijn pc zou backuppen). Daarmee heb ik 'm gepartitioneerd in eentje van 100Gig (backup), eentje van 191Gig(transport van vanal), en nog wat unallocated. Vond het raar dat ik met partition magic/windows tool geen grotere FAT32 partities kon maken dan 191Gig, maar dat zal wel aan mij liggen zeker:-p.

Zo, een hele review, maar dacht ineens maar alles te zeggen:-).

Heb jij ook een WD My Book Essential WDG1U5000 500GB Zwart?

Hey Bennie Ria,

ik heb die promotie ook zien staan enkele weken geleden in de Carrefour folder maar wou nog wat wachten, omdat ik er nog niet uit was of ik eentje wilde met USB 2.0 of Firewire 400/800. Mijn huidige Maxtor 250GB kocht ik in augustus vorig jaar voor ¤99 bij Carrefour, maar hij raakt stilaan propvol (digitale videorecorder :/ ) Tot hiertoe had ik ook nog geen concrete reviews gevonden van de USB 2.0 500GB versie, enkel van de Pro editie op hardwareinfo. Zodra de examens gedaan zijn, ga ik eens kijken achter zo'n schijfje op Pixmania of mediamarkt. Bedankt voor de review!! :9~
misschien ook leuk om te weten, na een val van ongever 50 cm op de grond is de hardeschijf ook echt kapot... nu moet ik er nog eentje kopen
Was dat terwijl hij draaide?
Bij mij viel die van 30 cm hoogte toen die aanstond. Ik had er in juni 180 euro voor betaald en na iets van 1 maand later was die dus lekker kapot. Me mac denkt nu soms dat het een 2 tb schijf is omdat dat ding helemaal in de war is. Ik zelf niet op de HD komen.
van de andere kant, niet om lullig te doen, maar je weet hoe teer die schijven zijn.. :O