Huawei Ideos X5 U8800 Zwart Review

Meiga 10 september 2011, laatste update op 4 oktober 2011, 4.430 views

Huawei Ideos X5 U8800 Zwart

Pluspunten

• Redelijk groot, helder scherm
  • Snelle reactie bij wisselen van schermen of opstarten van applicaties
  • Genoeg opslagruimte voor applicaties
  • Goedkoop

Minpunten

• Minder bekend merk
  • Swype alleen in engels en andere talen die ik niet dagelijks gebruik.

Dag mensen,

Ik heb deze telefoon nu ongeveer 3 weken dus bij deze een uitgebreidere review.

Batterij:
Batterijverbruik valt me mee. Ik heb als ik thuis ben of op andere plaatsen waar ik Wifi heb dit ook aan staan, surf per dag zo'n 30-45 min op het web, speel zo'n 30-60 min spelletje (angry birds ofzo) en navigeer er zo'n 30 minuten mee en verder whatsapp en smsjes/mailtjes etc. binnen halen en dit kan zo'n 2,5-3 dagen voor hij weer aan de lader moet. Zonder Wifi aan ('s nachts bijvoorbeeld) is het verbruik ongeveer 1% per nacht (8-9 uur) soms 0%.

Camera:
De camera is prima. Bij genoeg licht zeker prima foto's. Problemen ontstaan bij weinig/geen licht, dan neemt de kwaliteit af. Videokwaliteit is prima. Ook bij weinig licht viel het me mee hoe goed het nog was. Ik had eerst een 5mp camera op mijn andere telefoon (LG KC550) maar deze telefoon is duidelijk beter in camera kwaliteit. De kwaliteit is uiteraard stukken minder dan een echt fototoestel, maar dat moet ook niet verwacht worden van een telefoon.

Wifi:
Deze telefoon schijnt nog wel eens wifi problemen te hebben. Ik heb vooralsnog geen wifi problemen, verbinding binnen 10 seconden na inschakelen van wifi. Soms wel moeite met bereik, op zolder houd ie wel verbinding als er al verbinding was, maar is de bron te ver weg om verbinding te maken. De HTC wildfire heeft dit ook, dus het niet telefoon specifiek.

Bouwkwaliteit:
Degelijk voor zover ik tot nu toe kan beoordelen. De telefoon is niet erg zwaar, maar niet zo licht dat hij goedkoop aanvoelt (dit is natuurlijk maar mijn mening). Nog geen krasjes of kapotte delen.

Scherm:
Goede resolutie, helder scherm. Buiten geen problemen ervaren, ook niet in de zon, het scherm is fel genoeg. Kleuren zien er goed uit, eigenlijk niets op aan te merken.
De reactie van het scherm is ook goed. Eerder meende ik een probleem gevonden te hebben, maar dit lag aan een applicatie die storing gaf, na deze verwijderd te hebben loopt het weer als een zonnetje!

Snelheid:
Quadrant: 1320, 2e keer had ik 1422. Doorgaans rond 1340-1360
De telefoon reageert snel, geen problemen gehad dat hij het niet aan kon of sloom werd.

Opstarten:
Snel, binnen 45 seconden volledig bruikbaar.

Opslagruimte:
Er is nogal wat onduidelijkheid over de interne ruimte van dit apparaat. De ene site zegt 4gb, de andere 2. Op mijn doosje staat 4 en m'n telefoon zelf zegt een interne SD van 2gb te hebben. Daarnaast geeft de telefoon aan nog 500mb opslag ruimte te hebben voor applicaties.

Navigatie:
Binnen lastig om satelieten te vinden, buiten zonder problemen, snel en werkt uitstekend. Navigatie is accuraat en wijst overal prima de weg.

Internet:
Standaard browser eigenlijk, werkt sneller dan de HTC Wildfire in elk geval, nog niet vergeleken met andere telefoons, maar werkt zeker snel genoeg om zonder irritaties te internetten. Note: Alleen getest op wifi verbinding.

Geluid:
Prima op 3,5mm. Speaker is voor muziek als je 'm hard zet nog wel goed, luid genoeg, maar je hoort dat het eigenlijk te hard is voor het boxje.

Gesprekskwaliteit:
Prima, niets op aan te merken. Helder geluid, geen echo of vertraging of dergelijke.

Spelletjes:
Alleen angry birds gespeeld, loopt soepel, geen haperingen of dergelijke.

• Micro sd kaart 16gb class 10
  • Screen protectors

Heb jij ook een Huawei Ideos X5 U8800 Zwart?

wat ik fijn vind om te weten,,, hoe is het kwaliteit van het scherm? hoe werkt de touch? hoe is de snelheid van de telefoon??? das eigelijk het eenigste wat me boeid van een touchphone maar vind er niks over terug, wellicht vergeten wil je dat aub erbij zetten? dat het gesprek kwaliteit goed is ja dat verwacht ik wel in 2011 mja de rest ...
Leuke, duidelijke review. Fijne telefoon en hij is snel en goed genoeg voor mijn doeleinden. Wel ervaar ik één heel erg groot nadeel namelijk dat de microfoon dermate beroerd is dat ik er eigenlijk niet prettig mee kan bellen. een beetje gegoogled en wel wat vaker gelezen dat de microfoon een zwak punt van de telefoon was. Dus vanuit dat oogpunt kan ik de telefoon niet een voldoende geven. Iemand hier die vanuit eigen ervaring kan bevestigen dat de microfoon inderdaad niet erg best is?
Iemand de cpu overclock al op 1.8GHz gekregen? :)
Begrijpelijke vragen.
Het scherm is helder genoeg voor buiten gebruik. Niet kunnen testen in de zon aangezien die vooralsnog redelijk afwezig is, maar buiten geen probleem gehad. Resolutie is goed, kleuren zijn dat ook.
Touch werkt eigenlijk goed, ik heb met Angry birds met die vogeltjes die eitjes laten vallen wel eens dat ie net iets later reageert dan ik in gedachten had (Ipad heeft dat dus het ligt niet zozeer aan m'n timing, had ook nog gekund), maar overige knoppen e.d. hebben dat niet.
Snelheid ben ik ook tevreden over, in 40 seconden volledig opgestart en ik heb gisteren even een quadrant gedaan: 1320

De reden dat het er nog niet in stond is dat ik de telefoon nog maar sinds begin deze week heb dus nog niet alles goed heb kunnen beoordelen.
Ik heb de Huawei ideos X5 U8800 ook maar de functie tether via wifi ontbreekt bij mij.
Is er een mogelijkheid om dit toch op dit toestel te krijgen? aangezien ik nergens heb gelezen dat deze functie er niet op zat is wel vervelend.
Ik heb de optie om het via USB wel gevonden. Als ik mijn 3g uit zet en wifi aan, maakt ie wel verbinding met de PC, de pc vind wel het netwerk, maar kan er geen internet van maken.... Waar het aan ligt weet ik niet, maar ik heb dit dan ook nog nooit eerder gedaan, ook niet op 3g, dus ik kan het ook wel eens fout doen. De optie om het een wifi access point te maken zonder USB heeft de telefoon inderdaad niet voor zo ver ik kon zien. Had zelf ook niet gelezen dat hij deze functie niet had (ook omdat ik daar niet op let omdat mijn laptop altijd gebruikt wordt op plekken waar ik wifi heb en de laptop zelf ook wel wifi kan ontvangen)
kan je hier nou wel of niet je ringtone veranderen naar een eigen mp3/wav ?
@Darkfiber: dat kan. Als je muziek toegevoegd hebt op je telefoon kun je als je het nummer lang vasthoud (dan krijg je een menu) kiezen voor "gebruiken als beltoon van telefoon".
@Gormenghast Mijn vader en ik hebben beiden de Ideos X5. Wat ons opviel is dat m'n vader het probleem wel had en ik (met zijn telefoon) niet. Dit kwam uit een testje waarbij m'n broer in een andere kamer van het huis stond en belde met ons. Het schijnt er blijkbaar nogal op aan te komen hoe je 'm vast houd want soms hoor ik mensen die dat tegen me zeggen, pak ik (zonder op te letten hoe ik 'm verder vast houd) de telefoon anders vast en is het probleem weg.
Het kan natuurlijk toeval zijn, maar misschien goed om naar te kijken of dat je probleem op kan lossen. Ik heb de problemen in elk geval zelden.
Hoi Meiga, bedankt voor de reactie. Iets dergelijks was mij ook al opgevallen. De onderkant van de telefoon moet goed bij de mond worden gehouden. Dat is een belhouding die ik tijdens het gesprek onbewust meerdere keren loslaat (onderkant van de telefoon beweegt van mijn kin naar buiten) waarop er aan de andere kant meestal een teken wordt gegeven in de trant van: "Hou die @#!telefoon bij je mond", wat ik dan uiteraard braaf doe.
Ik heb deze telefoon. Ga waarschijnlijk binnenkort een review schrijven, als ik wat tijd vind.

Ik kan al zeggen:
1) Wifi Tether werkt, maar enkel met een app uit de market, ze zijn nu bezig om de default app compatible te maken met deze telefoon.
2) Ik kan zeker aanraden om CyanogenMOD (zie xda) te installeren. Deze versie is heel stabiel (na een paar fixes), heel erg snel en vooral heel configureerbaar.
3) Scherm is eigenlijk prachtig vergeleken met veel andere smartphones. Hoewel het nog verre van dezelfde scherm is als pak maar Incredible S, SGS en SGS2 en iPhone, maar vergeleken met andere smartpohnes, bv. HTC Desire, HTC Desire HD, Sony Ericsson Arc,... dit scherm is toch minstens even goed.
4) Bouwkwaliteit is prima, hoewel ik wel moeite heb om batterij eruit te halen, daar moet je echt een pennetje o.d. erbij nemen.
5) Wifi is zelfs beter op deze telefoon dan de Intel Wifi 1000 chip. Heeft dus een groter bereik.
6) Batterij is prima, grootste energievreter is natuurlijk het scherm, maar zet die op automatische helderheid, en pas voor elk lichtniveau een ideale helderheid, kun je toch even mee. Ik durf zelfs te zeggen dat het langer meegaat dan pak maar de Incredible S.

Enfin, het is dus een heel goede smartphone voor zijn geld (zeker nu, 179¤ bij Coolblue). Wel moet je er comfortabel bij voelen dat je van Custom ROM's gaat leven, want van Huawei stock ROM moet je niet veel verwachten.

[Reactie gewijzigd door Dima_2005 op 30 oktober 2011 09:02]