QNAP TS-419P+ Turbo NAS Review

Marientjuh 8 september 2011, laatste update op 8 september 2011, 2.812 views

QNAP TS-419P+ Turbo NAS

Pluspunten

• Veel software opties
  • Eenvoudige installatie
  • Grote online community

Minpunten

• Geen automatische tweeweg synchronisatie wanneer de 'usb copy' knop word ingedrukt
  • Web File manager zou nog net iets gebruikersvriendelijk kunnen worden

Na lang zoeken naar een geschikte NAS is mijn keus gevallen op de QNAP TS-419P+. Aangezien ik al rond de 1Tb aan data had rondslingeren moest ik goed voorbereid zijn op de toekomst. Mijn keuze voor harde schijven stond al even vast en moest 4x 2Tb worden in een RAID 5 configuratie. De exacte schijven die ik er in hebt zijn Western Digital RE4 WD2003FYYS, 2TB.

Eerste indruk
Bij het openen van de doos kreeg ik een beetje een 'Apple' indruk. Een nette doos waar bij het openen van de eerste flap de tweede flap zichtbaar word met een vriendelijke tekst waarin je bedankt wordt voor je aanschaf van de QNAP NAS. In de doos zit de NAS, voeding en een doosje met handleidingen, kabels en accessoires. (Ik ga het hele set bewaren will ik ooit de NAS nog eens ergens mee naartoe nemen!) Gewoon een keurige doos wat zeker past bij de prijs die je hebt betaald voor de NAS.

Inrichten
Eigenwijs als ik ben begin ik altijd eerst zonder de handleiding te lezen. En dat gaat bij de QNAP bijzonder goed. Eerst alle harde schijven in de houders geschroefd en in de NAS geklikt. Adapter en netwerkkabel aangesloten, aan/uit knop ingedrukt. Het leek even of er niets gebeurde maar het opstarten duurt even. Nadat de NAS opgestart is verschijnt het IP adres in het schermpje welke is toegewezen door de DHCP server.

Natuurlijk heb ik dit IP adres direct ingetoetst in mijn browser welke mij een firmware upload dialoog opleverde. Toen even met 1 oog in de handleiding gespiekt en het vertelde mij dat deze op de cd of internet stond. Ik heb gekozen voor de cd. Na het uploaden van de firmware krijg je enkele configuratie stappen die voor zich wijzen. Nadat de configuratie klaar was kreeg ik een melding dat er nieuwe firmware beschikbaar was en die was te installeren met 1 druk op de knop.

Indrukken
QNAP levert een zeer complete NAS zeker met alle voor ge´nstalleerde software. Alle software onderdelen zijn los van elkaar in of uit te schakelen wat voor minder load zorgt en uiteindelijk voor minder stroomverbruik.
Ik gebruik ondertussen met veel plezier de webserver, itunes server, download station en natuurlijk de bestandendeling. Wat ik jammer vind is dat de USB synchronisatie knop aan de voorkant van de NAS niet in te stellen is op tweeweg synchronisatie. Het is of van USB naar NAS of van NAS naar USB. Dit ga ik zeker even aankaarten bij QNAP.

Tot nu toe alleen maar lof over QNAP! De twee negatieve eigenschappen hoop ik door te gaan geven aan QNAP om mijn ervaring helemaal ultiem te maken! Ik heb zeker geen spijt van mijn aankoop!

Heb jij ook een QNAP TS-419P+ Turbo NAS?