Specificaties Laser printer (Zwart) met Ethernet - Bekijk alle specificaties

Canon i-Sensys LBP6650dn Review

rokas 15 september 2011, 2.976 views

Canon i-Sensys LBP6650dn

Pluspunten

• Bloedsnel eerste afdruk.
  • Laag stand-by verbruik.
  • Lage kosten per pagina.
  • Tonercartridge pas vervangen als jij dit wil niet na X printjes (is instelling trouwens).
  • Zeer goedkoop in aanschaf.

Minpunten

• Regels op voor en achterpagina staan uit het register met zo'n 1mm, maar voor particulier gebruik is dat (meestal) geen enkel probleem.

Muziekweergave Score: 5
Afdruksnelheid Score: 5
Deze review heb ik geschreven op 7 september 2011. Ik heb later het gedeelte over "stank" aangepast. Wanneer de cartridge op is zal ik weer een update maken.

In het kort
Ik kan deze printer iedereen aanraden die op zoek is naar een monochrome printer. Hij is snel, laag energieverbruik in standby, hij stinkt niet en de operationele kosten (prijs per pagina) zijn behoorlijk laag. Daarnaast, maar dat is veel minder interessant als je veel gaat printen, is de aanschafprijs vreselijk laag. Een duidelijke aanrader. Realiseer dat dit oordeel is gemaakt na een dikke week printen. Mocht de printer minder bevallen dan initieel, dan zal ik dit oordeel zeker aanpassen.

Waarom niet de 6300dn gekocht?
De verschillen tussen de 6300dn een de 6650dn zijn marginaal. Toen ik zag dat de 6300dn ontworpen was voor max 25.000 pagina's per maand en de 6650dn voor 50.000 pagina's per maand zij dat mij genoeg. Als het waar is wat er staat, dan zijn er betere, duurzamere materialen gebruikt en zal ik dus langer plezier hebben met de 6650dn.

Waarom deze laserprinter?
We hebben al een kleureninktjetprinter maar die is nog al duur in zijn pagina prijs. En, net als bij veel andere kleurenprinters, gebruikt hij ook de kleurencatridges tijdens het zwart/wit printen, wat ik niet kon uitschakelen. Terwijl de zwart-normaal cartridge aantrekkelijk geprijsd is. We gaan de komende jaren flink wat printen (naar particuliere maatstaven) dus zochten we een printer met lage operationele kosten. Dus dat werd een zoektocht in laserprinterland.

Liefst had ik een kleurenlaserjet gekocht, maar na intensief onderzoek op het net, ben ik tot de conclusie gekomen dat dit niet een goed idee is. Of de recensies waren slecht, of de tonercartridges waren zeer duur in gebruik mede omdat vaak alle kleurentonercartridges allemaal tegelijkertijd vervangen moeten worden, zelfs al zit in alle kleurencartridges nog voldoende toner. Na X kleurenafdrukken vindt de printer het genoeg. Of de tonercartidge nu leeg is of niet.Gebruik je bijv. erg veel geel, dan gooi je dus haast een volle magenta en cyaan tonercartridge weg. Wat sommige grappenmakers van fabrikanten doen: wil je zwart/wit printen, drukken ze ook met alle drie de kleuren. Ik begrijp wel het achterliggende idee, dat doen drukkers ook vaak, dan gebruiken ze C,Y,M en nog eens K er overheen om het "diepzwart" te krijgen. Maar als ik dat niet wil dan moet je dat toch uit kunnen zetten? Nee dus. Of een andere printer die wel leuk leek stonk vreselijk. Of zelfs een HP printer die ik op het oog had (een monochrome) had zoveel negatieve recensies dat ik dach, hoe bestaat het, een HP? Wellicht dat iemand anders na lang zoeken een nog betere laserprinter vindt maar dit is hem geworden na veel zoeken/lezen/strepen. Ik maak onder anderen dankbaar gebruik van amazon.com, amazon.co.uk, amazon.de en newegg.com en dan kijk ik naar de recensies natuurlijk.

Bij de speurtocht naar een laserjet printer heb ik me niet laten leiden door de aanschafprijs. Natuurlijk heb ik alleen maar in het particuliere segment gekeken. Dus prijzen tot zo'n 400 euro.

De eisen
Ik stelde aan de printer de volgende eisen:
  • Dubbelzijdig kunnen afdrukken
  • Netwerkaansluiting, wifi zou een pre zijn
  • Lage prijs per pagina
  • Tonercartridge vervangen als ik dat wil (als ik zie dat de printer niet mooi meer print)
  • Laag stand-by vermogen
  • Mocht niet stinken
Waarom is het deze LPB 6650dn geworden?
  • Geen slechte recensies kunnen vinden (op de printerdriver na)
  • Lage operationale kosten (lage prijs per pagina)
  • Je kan door gaan met printen tot jij vindt dat de toner vervangen moet worden en niet als de printer (fabrikant) dit nodig vindt. Je hebt trouwens twee toner cartridges de 719 voor zo'n 2100 pagina's en de 719H die maar een klein beetje duurder is maar wel tot 6400 pagina's gaat. Dit zijn natuurlijk specificaties van de fabrikant (feitelijk ISO/IEC 19752), in de praktijk hou ik rekening met de helft tot een derde. En dan nog vindt ik het erg goedkoop.
  • Laag stand-by vermogen
  • Helaas geen wifi, dus een draadje extra leggen, tja je kan niet alles krijgen wat je hebben wilt
Printerdriver gedoe
Veel ellende heb ik gelezen over de installatie van de software om met deze printer te kunnen werken. Ik heb dus niet de moeite genomen (en wat een tweaker ook meestal niet wil) om de cd van de fabrikant te gebruiken en een hele hoop software te installeren. Dus gelijk maar het net op en bij canon de printerdriver gedownload (lees even door tot het einde want er zit een addertje onder het gras!). Dit is één van de aanleidingen waarom ik deze review schrijf: je kan nu lezen hoe je de printerdriver moet gebruiken.

Wij gebruiken de printer op het netwerk, dus koos ik intuïtief om de printer een vast ip adres te geven. Dus zonder boekje het printermenu ingedoken op het frontpaneel. Het is even wennen aan de menustructuur en bediening van de knoppen, maar dat heeft een tweaker zo door.

Daarna de printerdriver geïnstalleerd. Dat kan je op 10.000 verschillende manieren maar uiteindelijk heb ik de simpelste gevonden. Pak het gedownloade bestand uit. Start setup.exe Kies voor "Generic PCL6 printer driver en vink niet aan: Canon driver information Assist service (weet niet wat het is, klinkt mij niet goed in de oren). Druk daarna op het knopje "Add port". Kies dan voor Standard TCP/IP port. Type daarna het IP adres in van de printer die je net zelf hebt gekozen. Met OK kom je weer "terug". Vink eventueel nog "Set as default" (printer). Druk op Next en de rest wijst zich vanzelf. Wees wel zeer geduldig als hij de printer gaat "registreren" je zal wellicht denken "hij hangt" maar gaat toch goed.

Welke printerdriver downloaden?
Je gaat naar Canon, support etc. Je kiest je land, printer, 6650dn. Dan kies je voor "software (drivers en toepassingen)", bij besturingssysteem koos ik voor Windows 7, en taalvoorkeuze (alweer?) voor Nederlands. Dan druk je op Zoek. Helaas. Dit leidt nergens toe. maak je een keuze voor bijv. Windows 7 64 bit. Dan kies je uit een hele trits drivers "de beste die je denkt". Dat leek mij de "Canon UFR II/ UFRII LT v20.20 Printer Driver for x64 Edition". Fout. Dat werkt niet (in mijn geval, die gaf consequent een foutmelding tijdens het printen op de printer. Vreemd ik begreep er niets van want net daarvoor had ik een Windows XP systeem ook gedaan en dat ging wel goed! Het duurde even voordat het tot mij doorgedrongen was dat dit lag dat het twee verschillende drivers zijn (ja ik had er twee gedownload dat weet ik ook wel maar het ware twee "verschillende type drivers". Wat blijkt? Canon biedt in de Nederlandse taal geen keuze voor een "Canon Generic PCL6 v1.10 Printer Driver for x64 Edition" aan. En dat is degene die bij ons werkt. Die kan je krijgen door te kiezen voor Engels als taalvoorkeuze. Maak niet dezelfde fout als menigeen (ik ook!) door geen taal te kiezen en dan de eerste de beste driver te kiezen die "goed lijkt" dat bleek bij mij een Zweedse versie te zijn. Als ik goed gelezen had zie je de taal ook bij de donwload link staan 8)7

Hoe kan ik duplex printen aanzetten?
Twas even zoeken. Want bij printer properties/instellingen tijdens het afdrukken vanuit een applicatie kan je enkelzijdig niet omzetten naar dubbelzijdig, want dat is grijs. Oplossing: start, printers en faxen. Printer aanwijzen, rechtermuistoets, kiezen voor printer properties (niet properties!), tabje device settings, vinkje zetten bij 2-sided printing. Daarna kan je de printing preferences instellen waardoor je standaard dubbelzijdig af drukt. Dan begin je weer opnieuw door op de printer te rechtermuistoetsen, printing preferences, Finishing, Print Style, 2-sided printing.

Stinktie?
De eerste dagen stonk hij een klein beetje tijdens gebruik (dus niet als hij idle was). Ik vermoedde dat dit nieuwigheid was, het "inbranden". Dat blijkt juist te zijn. De stank lijkt inmiddels gedaald te zijn tot een bepaald standaard nivo. Ik ben heel erg kritisch/allergisch voor stank. Als ik in de werkkamer kom waar de printer staat ruik ik niets als er geprint is. Ga ik met mijn neus boven de papieropvangbak hangen dan ruik ik een heel klein beetje "geur". Duidelijk geen ozon, wat sommige (oudere) laserprinters hadden. Ik kan dus met een gerust hart zeggen dat we de juiste printer hebben geselecteerd hebben wat betreft de stank. Dit was samen met de kosten per pagina het belangrijkste criterium.

Isiesnel?
Bloedsnel, echt, heel erg snel. Snel met de eerste pagina, on-ge-loof-lijk snel zeg! En daarna spuugt hij de pagina's er met een rotvaart er uit. Maar vooral die eerste pagina, ik kan er nog steeds niet over uit!

Herrie?
Niet meer dan een normale laserprinter. Je hoort hem dus heel erg flink tijdens het printen. Maar omdat hij zo rap is, is dat geluid zo weer weg! Het geluid van de ventilator e.d. is na het laatste velletje vrijwel meteen weg. Daarna is hij doodstil.

Energieverbruik
Wat het maximale vermogen is vond ik niet zo interessant. Op zich is dat wel flink (meer dan 1000 Watt) maar och, dit is een laserprinter en daar moet het koolstof ingebrand worden dus wat wil je? Veel belangrijker is het vermogen in stand-by. Na het printen gaat hij vrijwel direct in een stand-by stand staan, eerst nog met het lc display licht aan, maar even later floept dat ook uit. Dan is het vermogen nog maar 9,1 watt. In de documentatie is er sprake van een stand-by (panel off, dus verlichting uit) en deepsleep stand . Als je de powersave in de "deepsleep" stand zet gaat de printer direct na het printen eerst naar een stand-by stand en vraagt 9,1 Watt, en na vijf minuten, als de display verlichting ook uitgaat, en de processor waarschijnlijk in een slaap stand gaat, vraagt hij maar 5 Watt. Zeer netjes.
De "ga naar stand-by timer staat standaard op 5 minuten" en kan niet korter maar wel langer gezet worden.

Echte uit/aan schakelaar
Kijk zoals het hoort. Deze printer heeft een echte (primaire kant van de voeding) uit/aan schakelaar. Uit is dus echt uit. Punt uit. 0 Watt verbruik.

Registeren
Wat ik al wist voor de aankoop, dat is zo mooi als je goed vooronderzoek doet op het net, wist ik dat de printer niet perfect registert. De regels op de voor en achterzijde van de pagina (als je dus dubbelzijdig afdrukt) staan niet exact op dezelfde hoogte. Dit zie je vooral als je het enigszins tegen het licht houdt. Het verschil is ongeveer 1 mm. Als je op de voorpagina allemaal min streepjes zet "----" en ook op de pagina daar achter dan staan de streepjes met een heel klein beetje wit onder elkaar. Als je met snijlijnen gaat werken is dit vervelend. Is dit hinderlijk bij het normale printwerk? Welnee. Alleen grafici storen zich hier aan de rest weet nog geen eens dat zoiets bestaat ;)

Illustraties afdrukken
Het afdrukken van foto's vanuit een fotoprogramma levert een keurige kwaliteit op, gelijk ik heb gezien heb bij de zakelijke laserprinters.

IP v6
Hoewel ik nog niet een migratieplan heb liggen om thuis over te schakelen op IPv6 vindt ik het tocht prettig dat deze printer IPv6 ondersteund.

Beveiligingen
Je kan deze printer nog "beveiligen". In de remote UI (zie hieronder) kan je op de admin een password instellen. Daarnaast kan je op basis van MAC adres of IP adres afdrukken toestaan of wijgeren.

Overig
  • De printer kan ook samenwerken met Appletalk
  • Kan met WINS en SMB omgaan om via Windows workgroup te werken
  • Ondersteund FTP print, LPD, RAW, IPP, WSD, SNMP v1 en v3
  • Ondersteund: PCL 5e, PCL6 en UFR II
Remote UI
De printer kan op afstand beheerd worden via port 80. Type het IPadres van je printer in op je browser en je kan de printer op afstand instellen. Ik zie nog niet zo zeer de voordelen ervan, maar sommige dingen gaan wat makkelijker dan via het frontpaneel en klein schermpje van één regel.

Heb jij ook een Canon i-Sensys LBP6650dn?

Werkt ook uitstekend met HP laserjet P2055d/2055dn/2055x toners mocht je van de namaaktoners zijn. ik koop deze voor zo'n 35 euro incl verzenden uit duitsland.
Deze ruik je wel iets maar goed als je printer een paar toners meegaat heb je de kosten er al uit in feite met deze toners. de prijs per afdruk gaat van erg goedkoop naar supergoedkoop.
Ik gebruik de UFR II driver van de Canon site.
Is er een standaard wachtwoord voor de Remote interface? Ik kan het nergens terugvinden.
Voor het installeren van de printer onder windows 7 is er nog een betere manier:
  • Download de pcl6 drivers bij canon en extract ze
  • Laat windows 7 zoeken naar nieuwe printers, als je netwerksettings goed staan zal hij de printer zonder problemen vinden
  • Kies ervoor om drivers te installeren en verwijs naar de map waar je zojuist de drivers hebt ge-extract
  • De printer is nu netjes geïnstalleerd - enjoy ! :)
Verder kan ik alleen maar beamen dat je met die printertje serieus value for money krijgt. Ik betaalde er slechts evenveel voor als de entry-level laserprintertjes van HP en kreeg er héél wat voor terug: robust, snel, duplex printing enz...

Enige nadeel is de soms wat buggy Mac OS X driver
Jouw review geeft goed weer hoe ik over de printer denk :)

Deze printer is een koopje (ik heb deze printer zelf voor iets boven de 100 euro gekocht).
Vooral als je bedenkt dat er een volledige tonercartridge van 2100 pagina's bij zit. Een vergelijkbare printer als de Brother HL-2250DN wordt geleverd met een startercatridge van maar 700 kantjes.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat deze printer groter is dan de instap laserprinters. Ik had hiervoor een Samsung ML-1610 en de Canon is een slag groter.

Wat ik erg fijn vind is de locatie van de aan/uit knop. Vaak zit deze bij printer aan de achterzijde. Bij deze Canon zit de knop op de rechter zijkant, bij de voorzijde. Makkelijk bereikbaar dus.

Ik heb zelf de Canon UFR II driver geïnstalleerd onder Windows 7 64 bit. Dit werkt prima.
Ik zal dit weekend eens PCL 6 driver installeren, dit lukte me hiervoor niet (ik had weinig geduld ;) ).

Ik vind de afdrukkwaliteit van plaatjes wat tegenvallen, als ik dit bijvoorbeeld vergelijk met de professionele Xerox printers bij ons op het werk en ook de Brother HL-1430 van mijn ouders. Misschien dat de PCL 6 driver hier verschil in kan brengen.
@Frenkie567: wat betreft de afdrukkwaliteit van foto's: het viel mij ook meteen op dat het slecht was, maar toen had ik een foto in open office gesleept en daarvandaan afgedrukt. Toen ik een foto vanuit een echt fotoprogramma afdrukte was de kwaliteit precies wat ik van een laserprinter verwachtte.
Grappig, bij mij werkte de UFRII driver juist niet (windows 7 64 bit NL), de PCL6 wel.

@Bitprocessor:inderdaad, zo deed ik het op de eerste pc en dat werkte goed. Op de tweede pc werkte dat niet meer, daar heb ik veel mee lopen rommelen, en het bleek een UFRII driver te zijn, toen ik eenmaal dat door had en een PCL6 driver had gedownload stapte ik, vreemd dat klopt, over op een andere werkwijze en dacht: dat is het. Maar je hebt gelijk jouw methode is nog handiger.
UFRII driver van de Canon website werkt goed bij mij.
Ik heb de printer overigens via het netwerk aangesloten.
Tot zo ver een fijne printer, ik heb er gisteren 500 printjes mee gemaakt.

Ik heb een compatible toner besteld van een duitse webwinkel welke te vinden is op ebay voor 35 euro incl 4,50 verzenden voor 6400 pagina's

Daarmee moet het zo ongeveer de beste prijs/snelheid/kosten per printje printer zijn.
Ik heb voor de printer maar 123 euro betaald incl verzenden

Ik heb nog geen kwaliteitsproblemen met plaatjes gezien, ik heb een foto afgedrukt en die wordt echt goed scherp zelfs vergeleken met de 2000 en 6000 euro kostende HP printers/kopieerapparaten die we op mijn werk hebben.
Mijn oeroude IBM 4019E laser printer begaf het een jaartje geleden (na meer dan 15 jaar trouwe dienst, dus niet getreurd) en ik keek al een tijdje uit naar een vervanger. Afgaande op de beoordelingen hierboven leek me deze Canon LBP6650dn een goede, alleen de prijs vond ik niet zo aantrekkelijk, die komt al gauw op 200 Euro. Maar de Makro heeft 'm op dit moment in de aanbieding voor 117,81 incl BTW, en voor die prijs kon ik 'm niet laten staan....

Installeren van de driver zag er aanvankelijk hopeloos uit omdat ik een onbegrijpelijke vage boodschap kreeg van W7. Uiteindelijk rees het vermoeden dat het installatieprogramma op de CD niet wil werken onder 64-bits W7. Na een download van de 64-bits versie van de site van Canon was deze drempel snel genomen. Mag Canon wel eens wat aan doen!

Hij print netjes en het duplex printen spreekt me zeer aan. Ik heb 'm net in huis, dus nog erg weinig ervaring ermee, maar andere ge-interesseerden wilde ik even wijzen op genoemde aanbieding (ik heb geen aandelen)!

Rob.
Update
in het display wordt aangegeven dat het tijd wordt om de toner te vervangen. De paginateller staat op 1686 pagina's. We drukken alleen maar normale "office" documenten af. Dus geen foto's met veel grijs of zwart. Dit geeft dus een indicatie van de levensduur van de normale cartridge met "kleine capaciteti toner" dat is de 719. Formeel zou die toner 2100 pagina's mee moeten gaan. Ik denk dat we dat niet helemaal gaan redden maar komen in de buurt. Op dit moment zie ik nog geen reden om hem te vervangen, de printkwaliteit is tot nu toe goed. Ik meldt me nog even als de cartridge echt vervangen zal worden.

We hebben inmiddels een 719H cartridge klaar liggen. Die zou 6400 pagina's mee moeten gaan. Over heel veel tijd zal ik melden hoeveel pagina's daar uit gaan met normaal "office" werk.

We hebben een paar keer problemen gehad met paerjam. Maar ik wijt dit voor 98% zekerheid aan het te koude en/of te vochtige papier. De printer staat in een kamer die vrijwel niet verwarmd wordt. Dan gebeuren er vreemde (redelijk onzichtbare) dingen met papier weet ik uit een zeer ruime ervaring met professionele laserjet printers. Mocht je ook zoiets hebben: leg de papierlade of het papier in een verwarmde kamer en als je wilt printen dan het papier even "laden".

Overigens de paperjam was wel even zoeken zonder boekje (dat gebruiken echte tweakers toch nooit :P ) blijkt dat er achterop een stukje plastic te zitten (pal boven/haast ter hoogte van de papierlade) wat je vanaf de onderkant kan openklappen terwijl je dat niet zou verwachten. Want aan de achterkant zit er een duidelijk klepje maar daar zat het probleem dus niet. PS: dit probleem zal zich alleen maar voordoen bij duplex printen. Bergrijp me niet verkeerd: als je deze printer in een normale geconditioneerde ruimte plaatst heb je hier geen last van!
Update 2
Zoals beloofd zou ik aangeven hoeveel pagina's we hebben afgedrukt met de meegeleverde 719 cartridge. Volgens opgave zou deze cartridge 2100 pagina's afdrukken. We hadden al veel eerder een waarschuwing gekregen dat het haast einde verhaal was. Maar die genegeerd. Regelmatig de cartridge (voorzichtig) opgeschud om de kwaliteit die soms iets te wensen overliet te verbeteren. Na schudden kon hij weer weken lang mee (en dat trucje hebben we meerdere keren toegepast). Maar vandaag is werkt ook dat trucje niet meer. We moesten heb dus echt vervangen.
De teller stond op.... 2273 paina's!

Je hoort ons niet klagen.

Zojuist de 719H cartridge in gebruik genomen. Die zal naar verwachting 3x zo lang meegaan. Ik weet niet of we dat nog zullen melden als hij op is. De printer zal dan allang EOS zijn.

Na 2273 pagina's afdrukken nog geen enkel probleem. Dit is een hele fijne printer, geen seconde spijt gehad dat ik deze heb gekocht.

[Reactie gewijzigd door rokas op 7 mei 2012 20:37]