1 review

Lenovo ThinkPad Edge 15 (NVM2AMH) - Reviews

Specificaties 15,6" • 1366x768 (WXGA Wide) • 500GB • Intel Core i3 - Bekijk alle specificaties

Lenovo ThinkPad Edge 15 (NVM2AMH) Review

Peetz0r 7 september 2011, laatste update op 23 oktober 2011, 1.228 views

Lenovo ThinkPad Edge 15 (NVM2AMH)

Pluspunten

• Mat scherm
  • Trackpoint
  • Betaalbaar

Minpunten

• Geen videokaart
  • Spatiebalk is lastig

Vooraf
Deze laptop is vooral gekocht voor school (jij hebt mijn handschrift nog niet gezien), maar gebruik buiten school om films te kijken op vakantie en dergelijke is totaal niet uitgesloten...
De versie die ik heb wordt geleverd met Windows 7 Home Premium en niet Professional. Dat is dan ook het enige verschil.

De laptop is op moment van schrijven pas 3 dagen oud, dus er komen vast nog wel updates. Hij werd geleverd met Windows 7 Home Premium, maar die heeft nooit gedraaid. Ik ben namelijk ~[ur=]http://www.linuxmint.com/download_lmde.php]LMDE[/url]-fan. Alle hardware wordt gewoon ondersteund en werkt ook meteen.

Keuze
De aan/uit-schakelaar van mijn vorige laptop begaf het (drie keer), dus ik was op zoek naar een vervanger met een betere bouwkwaliteit. Dus met een aan/uit-schakelaar die niet in het scharnier is ingebouwd, en niet van papier o.i.d. is gemaakt. Verder is deze laptop 90 goedkoper dan zijn voorganger.

Specs
Bij dat andere tabje ;)

Eerste indruk
Het eerste wat mij opvalt is dat deze laptop meer gericht is op de zakelijk markt, en zeker niet de huis/tuin/keuken-markt. Het scherm is mat, dus er zijn geen reflecties. Ook geen handige spiegel als hij uit staat. Ook is de buitenkant gewoon matzwart. Geen speelse patroontjes, niets glimmends. Alleen het ThinkPad logo (volgens mij van heel dus geborsteld aluminium) met de aan/uit-lampje in het puntje van de i. Hetzelfde logo staat ook op de palmsteun. Ook in het rood is de TrackPoint midden in het toetsenbord. Verder heeft deze laptop een eSATAp (powered external sata) zodat je op een serieuze manier data kan verplaatsen. USB 2 kan dat gewoon niet.

Invoer
Een aanwijsstokje vind je helaas niet op veel laptops. Eigenlijk alleen ThinkPads en andere zeldzame laptops. Dit is erg jammer, want de TrackPoint werkt heel erg fijn. Fijner dan een touchpad. Wel zit een van deze twee op de verkeerde plek. Als ik de TrackPoint gebruik ligt mijn handpalm op het touchpad. Daarom heb ik de touchpad uitgeschakeld.
(GPointing Device Settings is een handig linux-programmatje om allerlei instellingen van je TrackPoint, touchpad en evt gewone muizen in te stellen. Juist met deze laptop onmisbaar.)

Het toetsenbord typt prima, maar rechts-onder is de toetsenbord-constructie ietsjes naar beneden in te drukken. Verder mist er een numeriek deel, maar daar kom ik wel overheen...

Edit: de spatiebalk werkt niet altijd even goed. Eigenlijk alleen maar als je precies in het midden drukt. Alle andere knoppen op het toetsenbord werken prima.

Prestaties
Uiteraard mist een videokaart, maar de GPU van de i3 is prima voor Compiz met veel effecten en het afspelen van 3 YouTube 1080p videos (geprojecteerd op elk een kant van een draaiende kubus met een half-transparant terminalvenster eroverheen). Alleen recente games zou ik niet gaan proberen op deze laptop. De CPU is snel zat voor alles wat ik tot nu toe heb geprobeerd, maar dat zegt niet zoveel. Benchmarks kunnen op verzoek gedaan worden (laat een comment achter).

Energie
De accu is 4400mAh op 11 volt. Hetzelfde als de accu van mijn vorige laptop dus. Ook het stroomverbruik lijkt ongeveer hetzelfde te zijn:
  • 17 watt idle met de helderheid van het scherm minimaal
  • 20 watt idle met de helderheid van het scherm maximaal
  • 50 watt tijdens het afspelen van drie 1080p video's
Met een capaciteit van 48Wh (nieuw) kun je dus maximaal 2:45 werken. In praktijk eerder 2:00. De meegeleverde adapter is erg klein veregeken met mijn vorige. Hij heeft een vermogen van 65 watt (i.p.v. 90 watt).

Aansluitingen
Aan de linkerkant:
  • VGA
  • eSATAp (powered external SATA - ook bruikbaar als gewone USB poort)
  • Gigabit ethernet
  • HDMI
  • headset (koptelefoon en microfoon in een)
  • ExpressCard slot
Aan de voorkant:
  • kaartlezer
Aan de rechterkant:
  • 2x USB
  • dvd-rw drive
  • stroom (20v)
Aan de achterkant:
  • USB (deze is geschikt om je telefoon op te laden, ook wanneer de laptop uit staat)
Beeld
Het is een 15,6" scherm. De resolutie is 1366x768 pixels. Voor deze prijs hoef je niet hoger te verwachten, dus dit is prima. Het is een mat scherm, dus je hebt geen last van reflecties. Ook vingerafdrukken en vlekken vallen minder op. De kijkhoek aan de zijkanten is perfect. Boven en onder is het minder. Het scharnier kan 180 open klappen.

Geluid
De luidsprekers zitten onder het scherm, naast de scharnieren. Het geluid is prima. Ook het geluid van de headset-aansluiting is prima.

Heb jij ook een Lenovo ThinkPad Edge 15 (NVM2AMH)?

Leuk om te zien dat er ook nog mensen zijn wat Lenovo computers kopen, inderdaad in een oud stage bedrijf van mij werd alleen maar Lenovo gebruikt (ook volgens mij omdat hun de langste garantie hebben in vergelijking met andere merken?) inderdaad top kwaliteit, gaat lang mee en heeft geen poes pas op gebied van uitstraling. wel werk ik nu op werk met een acer travelmatewaar ze reclam e maken met de accu duur van 8uur, wanneer ik vrij intensief ermee werk zal het in de praktijk rond de 6uur liggen.. niet slecht voor een ''mini'' laptop :D
enja ik denk dat een extra videokaart niet zo'n pre is voor de zakelijke / school markt, wel de andere extra's wat je ervoor terug krijgt..
maar aangezien het een lenovo is, heeft deze geen bluetooth en/of infarood?? ook leuk om erbij te zetten want veel laptops hebben dat niet meer(voor de thuis gebruiker dan)
Hij heeft wel Bluetooth maar een infarood. Dat laatste heb ik sowieso op geen enkele recente laptop gezien.
Ik mis was pics....
Die komen later nog. Even geduld...