Matrox DualHead2Go Digital Review

JPeetje 8 september 2011, 936 views

Matrox DualHead2Go Digital

Pluspunten

• Klein kastje dat stevig aanvoelt.

Minpunten

• Registreert niet echt meerdere monitoren bij de computer, waardoor Windows 7 er niet volledig goed mee om weet te gaan. Verder vind ik analoog in, digitaal uit gek, maar ik ben geen expert op dat gebied.

Features Score: 2
Driverkwaliteit Score: 1
Ik verwachtte dat dit product twee monitoren zou registreren bij mijn laptop, net zoals er normaal één monitor geregistreerd wordt wanneer je die 'gewoon' aansluit via een VGA-kabel. Het apparaat doet dit echter niet. Het registreert één behoorlijk brede monitor. Een combinatie tussen een .ini-tweak en wat magie van het kastje zelf zorgt er vervolgens voor dat de twee schermen los van elkaar werken. Alleen, niet goed.

Een gemaximaliseerd scherm is bijv. niet echt gemaximaliseerd. Het icoontje rechtsbovenin (tussen minimaliseer en sluit) geeft aan dat het gemaximaliseerd is, maar het scherm heeft nog wel een kader om zich heen. Ook niet alle Windows 7-features werken: zo kan ik het scherm niet uit de gemaximaliseerde toestand slepen.

Als Windows power user vind ik die kaders storend als ik productief aan het werk wil. Voor 180 euro hoort het gewoon buitengewoon goed te werken.

• Dell P2311H
  • Dell P2311H
  • Windows 7

Heb jij ook een Matrox DualHead2Go Digital?

Mjah, je hebt duidelijk niet goed naar de specs gekeken van het apparaat, want ze gebruiken juist je scherm oppervlak als 1 grote monitor. Dat is gewoon een eigenschap van het apparaat.

Uit de FAQ: http://www.matrox.com/graphics/en/products/gxm/dh2go/faq/#2
The monitors connected to DualHead2Go are viewed by your laptop as a single extra-wide display. Your mouse will move according to your virtual desktop
Dat zegt toch al genoeg over de werking lijkt me. Ik snap je negatieve eigenschappen dan ook niet, als je dit niet wilt, waarom heb je het apparaat dan uberhaupt gekocht?
Matrox heeft dit ding al in 2008 gelancheerd. Misschien is ie gewoon te oud om goed met Windows 7 te werken....

@hierboven:
Heb jijzelf dan wel positieve ervaringen met deze dualhead2go?
Windows 7 is gelanceerd in de eerste helft van 2009, dus je suggereert dat Matrox zijn producten niet langer dan een half jaar support? Bovendien heeft TERW_DAN volkomen gelijk, dit is precies de manier waarop de DualHead werkt, en dat staat zeer duidelijk aangegeven in hun informatie.

Het is bovendien techinsch gezien onmogelijk om twee monitors aan je OS te laten registreren via één ingang, en Matrox beweert ook niet dat ze dit doen. Je hebt geen positieve ervaring met het apparaat nodig om te begrijpen wat het doet.

Ik ben het niet met de review eens. De kritiek op het product en de De DualHead is een apparaat dat precies functioneert zoals aangegeven, en dat doet ie inderdaad "buitengewoon goed". En ja, het geeft je een mogelijkheid om zonder CPU-ranzige rendering via een of ander USB ding een tweede scherm aan te sluiten. Bovendien vind ik dat een power user zou moeten weten dat Windows dit soort fratsen niet native ondersteunt.

Het enige dat de review suggereert dat naar mijn mening klopt is dat de meegeleverde software iets beter zou kunnen, inderdaad zorgen dat op hun pseudo-maximized vensters de windows-7-handigheidjes werken. (Kadertjes is volgens mij een oplossing voor te vinden in je themes.) Dit commentaar an sich: terecht. Dat het product 2 sterren krijgt om enkel deze reden: Volkomen onterecht.