Samsung Galaxy Gio S5660 Zwart Review

KeithM 7 september 2011, laatste update op 7 september 2011, 1.631 views

Samsung Galaxy Gio S5660 Zwart

Pluspunten

• Design
  • WiFi snelheid en gemak
  • Touchscreeninvoer
  • Ligt prettig in de hand

Minpunten

• Betrouwbaarheid

Voorheen had ik een Nokia N81, maar die werd oud en dat was te merken aan de accuduur. Bovendien was internetten op die telefoon een kriem door het kleine scherm. Tijd voor een nieuwe dus. In de eerste instantie gekeken naar Nokia's (jarenlang erg tevreden mee geweest), maar hun smartphones in de prijsklasse waar ik in zocht werden (ook hier) zo slecht beoordeeld dat ik verder ging kijken. Nu heb ik vier dagen een Gio.

Omdat ik niet zeker weet welke eigenschappen nou specifiek zijn voor deze telefoon en welke voor Android in het algemeen, heb ik dat onderscheid genegeerd.

Eerste indruk
Mijn eerste indruk is overweldigend positief. De telefoon is mooi, simpel, vormgegeven en ligt lekker in de hand. En alle instellingen zijn makkelijk te vinden, al had ik liever gehad dat hij niet default data over het netwerk zou sturen, dat heeft mij in één dag een flinke klauw geld gekost, omdat ik geen datapakket heb bij Vodafone.

Betrouwbaarheid
Het is me echter al tweemaal noodzakelijk gebleken het toestel te herstarten. Ik weet niet of dit per se noodzakelijk was, maar hij was dusdanig lang bezig met een simpele handeling dat ik dacht dat hij hing. Ook wilde hij twee apps niet installeren, maar na een magische uit en in van de SD kaart wel.

WiFi
Een van de belangrijkste redenen voor de aanschaf van zulks een telefoon was voor mij de WiFi. Hierin stelt de telefoon niet teleur. Ik ben zelfs aangenaam verrast door hoe snel hij verbinding weet te maken. Ook was het instellen van WiFi authenticatie op mijn werk (eduroam) verbazend gemakkelijk.

Accu/batterij
Een van de kleine dingen die mij erg heugen is het gemak waarmee WiFi, Bluetooth en GPS aan- en uitgeschakeld kunnen worden. Erg handig om de batterij te sparen. Wel heb ik ervoor gekozen geen mening te geven over de batterijduur omdat ik (uit andere reviews) merk dat het oordeel daarover nogal afhankelijk is van het vergelijkingsmateriaal (andere smartphones enerzijds, 'gewone' telefoons anderzijds).

Touchscreen/toetsenbord
Ik was erg angstig dat een touchscreen mij niet zou bevallen, gezien mijn grote en ietwat lompe handen. De keuze voor de Gio met zijn kleinere scherm was dan ook dapper (of dom). Maar vooral door het 'Swypen' heb ik geen problemen met het intikken van berichten/urls/etc. Bovendien heeft hij een redelijke speech-to-text synthesis, in het Engels tenminste.

Zeer korte vergelijking Galaxy S II
Ik heb mijn collega even mijn nieuwe juweeltje getoond en die vond hem prettiger in de (kleine) hand liggen dan haar Galaxy S II. Overigens is het scherm daar groter, maar het lijkt ook slordiger ingericht.

Kortom: ik ben zeer tevreden. Vooral gezien de schappelijke prijs. Ik heb niet de indruk dat ik wat mis. Al ben ik wel benieuwd naar de duurzaamheid van de telefoon. De tijd zal het leren.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Gio S5660 Zwart?

Geen last dat de wifi regelmatig wegvalt? ben ook opzoek naar een telefoon in die prijs klasse en heb vaak gehoord dat de wifi niet erg stabiel is
als je update 2.3.4 er op heb heb je daar geen last meer van
ik heb hem nu ook een paar maanden en hij bevalt me erg goed

nette review
Wifi is nog geen één keer weggevallen bij mij en heb hem nu al een paar maandjes.

Overigens, nette review :)