Specificaties 12,1MP, Full HD filmen, 18x optische zoom - Bekijk alle specificaties

Nikon Coolpix S9100 Zwart Review

Beyond_Life 7 september 2011, laatste update op 7 september 2011, 3.222 views

Nikon Coolpix S9100 Zwart

Pluspunten

• Groot zoombereik
  • Veel effecten, ook in nabewerking
  • Handig en makkelijk menu
  • Draaiend keuze wieltje scrolled makkelijk
  • Handige "snel filmen" knop
  • Heel mooi scherp lcd scherm

Minpunten

• Rare plek voor aansluiting kabel
  • Rare plek voor statief
  • Rare plek voor flitser
  • Geen uitgebreide papieren handleiding
  • Geen manuele instellingen
  • Standaard lichte foto's.

Uitbreidbaarheid Score: 1
Batterijduur Score: 4
Snelheid en automatiek Score: 5
Ik heb sinds 4 weken een 9100. Wat betreft kwaliteit zijn de foto's echt super. Ook in minder licht. Maar omdat de "minder licht situaties" door de 9100 zo goed worden opgepakt, zijn de "normaal licht situaties" vaak overbelicht. In sommige situaties kan dit hele leuke dingen opleveren maar over het algemeen moet ik van te voren eerst de belichting naar -1.0 bijstellen om fatsoenlijke foto's te maken. Op zich geen probleem. Vooral als je weet dat dat soort instellingen bewaard blijven bij het uitschakelen van de camera, maar wissel je naar een andere instelling op de draaiknop, dan moet je weer de instelling bepalen. Zo heb ik vanochtend van een aantal paarden in een weiland foto's gemaakt op verschillende standen/modus. En elke keer weer moest ik de belichting bijstellen.

Het zoomen ervaar ik niet vervelend. Wel heb ik de digitale zoom uitgezet. Foto's worden er echt slecht van. En daarnaast heb ik tot nu toe nog niet die extra zoom nodig gehad. De foto's die te zien zijn op onderstaande link zijn allemaal gemaakt met bijna volledige, of volledige zoom.

De stabilisatie van de censor werkt simpelweg geniaal. Zelfs als er compleet uitgezoomd is, dan nog is de scherpstelling goed en netjes. Vooral in Portret stand is de stabilisatie samen met de snelle scherpstelling een uitkomst. Met het maken van foto's van kinderen gaat dit heel snel. Ik heb foto's gemaakt van de kinderen in een zweefmolen, in portretstand, uitgezoomd en die foto's kwamen er heel netjes uit.

De verschillende filmstanden bieden heel wat mogelijkheden, vooral de slowmotion stand. Je kunt er leuke dingen mee maken zoals kinderen die gek doen en zo. Je filmt dan 2 seconden en dat levert 8 seconden slowmotion film op. Nadeel is hier dat je de filmstand in het menu moet wijzigen. Wil je dus snel een filmpje maken door op de grote rode knop te drukken, en je hebt vergeten de stand te wijzigen, dan ben je de pineut. Ik heb mezelf moeten aanleren om na het maken van de leuke filmpjes, de filmstand weer terug te zetten naar de standaard stand.
Het is mogelijk om in filmpjes in de gallery foto's te knippen. Afhankelijk van de stand komen hier hele leuke foto's uit.

Het maken van foto's in de contineu stand leverd ook een scala aan mogelijkheden op. Net als bij de filmstand zijn ook hier een legio aan mogelijkheden beschikbaar. Een stand die leuk is, maar niet veel gebruikt zal worden door mij is de stand waarin je in 1 druk opo de knop 16 beelden maakt, die samen worden gevoegd in 1 foto's. deze foto's zijn alleen af te drukken als ze onder ideale omstandigheden gemaakt zijn. In andere omstandigheden zijn ze simpelweg slecht. En dit is jammer, als je ziet in welke situaties de camera wel compleet tot z'n recht komt en dus wel goede foto's maakt.

De camera kan hele mooie panorama foto's maken in twee standen, de Easy stand of de manuele stand. In de Easy stand klik je 1 keer op de ontspan knop en beweegt daarna de camera naar links/rechts of boven/beneden. Als je dit soepel en langzaam doet komen hier hele goede panorama's bij. Maak je een panorama in de manuele stand, dan zal de camera elke keer van de vorige foto een derde deel pakken en dooschrijnend weergeven zodat je een overlap kan maken. met de bijgevoegde software kun je dan de foto's samen voegen. Dit heb ik nog niiet gedaan en ik kan hierover dan ook geen mening geven.

De 9100 word geleverd met een hele reeks aan effecten die tijdens het fotograferen te gebruiken zijn of voor nabewerking gekozen kunnen worden in de gallerij. Na het bewerken van een foto in het toestel, blijft het origineel bewaard.

De hdr optie dit op het toestel zit vind ik niet echt bruikbaar. Vaak maakt de camera de foto nog lichter waardoor een flets geheel ontstaat. Ik heb de hdr optie nog niet gebruikt in een bijvoorbeeld urban situatie in een fabriek oid. Ik weet dus niet hoe de camera daar uit zou komen.

De aansluiting voor de datakabel zit onderin het toestel. En dit is helemáál niet handig. Vreselijk onhandig zelfs. Je bent verplicht om de camera op de lens of op het scherm neer te leggen om de foto's over te zetten of om op te laden. De camera kan namelijk ook opladen aan de computer. Dit is in en uit te schakelen in het menu. Er zijn ook laders te verkrijgen die de accu's buiten de camera kunnen opladen. Omdat ik liever niet mijn camera op de lens of op het scherm neer leg, zet ik de camera meestal snel even op mijn gorillapod. En hier komt nog een nadeel de hoek om zetten. Het punt voor het vastdraaien op pods zit helemaal links onderop, van achteren gezien. Hierdoor ligt het zwaartepunt (door lens en accu) aan de rechterkant. Als je geen goede stevige gorillapod hebt, zal de camera daarom weg zakken naar rechts. Op een normaal statief zal dit waarschijnlijk niet het geval zijn. Maar ik heb geen normaal statief.

Als je een geheugenkaart van minimaal klasse 6 hebt is het overzetten heel snel gedaan. Ik zelf gebruik de camera onder Windows 7 x64 met 64 gig en in een zucht is alles over gezet. Het gaat allemaal nog sneller als je de geheugenkaart uit het toestel haalt, maar dat spreekt voor zich.

Het klepje dat op het compartiment voor accu en card te vinden is, is het volgende minpunt. Het is een fragiel en zwak klepje. Het schuifje dat het klepje op de plek moet houden had van een veertje voorzien moeten zijn. Nu zou het nog wel eens kunnen gebeuren dat je zomaar het schuifje open doet. Niet dat er dan iets uit komt zetten, maar volgens mij zou het klepje ook zomaar eens af kunnen breken.

Het aansluitpunt voor een statief zit helemaal links onderop het toestel, aan de zijkant. Hierdoor staat de 9100 wankel op een gorillapod. Op een normaal statief is dit niet het geval en staat de 9100 stevig. Wanneer je dus een gorilla pod gebruikt en de camera op een normaal vlak hebt staan, moet je zorgen dat 2 van de drie pootjes onder het toestel zitten, anders zakt de camera in een schuine stand.
Het toestel heeft de mogelijkheid om aan te geven of het wel of neit op een statief staat. Wanneer je aangeeft dat het op een statief staat, zoals bij de nachtelijke potret stand of nachtelijke landschap stand, dan schakelt het stabilisatie uit en gaat aan de slag. Als de camera dan een tijd nodig heeft van 15 seconden om de foto te maken, dan heeft het diezelfde tijd nodig om de foto te bewerken en te zorgen dat er minder ruis in de foto zit. Hierdoor kost het de camera dus minimaal 30 seconden om een nachtlandschaps foto te maken. je moet er dus de tijd voor nemen. Nachtportret fotografie vond ik niet geslaagd. Je moet heel erg rekening houden met waar welk licht vandaan komt en of je wel of niet de flits gebruikt. Vaak is het handiger om niet de flits te gebruik en de camera ergens op te zetten of stil tegen iets aan te houden.

Hier zijn wat meer foto's te bekijken met verschillende instellingen:

• Gorrilapod
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Nikon Coolpix S9100 Zwart?

De gehele camera is snel. Vooral met scherpstellen en het maken van de foto. Ik heb nooit enige vertraging in een menu gehad. Ook niet met bewerkingen. Het enige nadeeltje is dat je bij veel licht, dus vol in de zon met weinig schaduwen, je vaak de belichting moet bijstellen.

Ondanks dit minpunt vond ik het nog steeds 5 sterren waard.
En vervolgens geef je de rubriek "Snelheid en automatiek" de volle 5 sterren? Dat lijkt me niet te kloppen!
Ik heb deze camera ook gekocht maar ik kom er niet helemaal uit. Weet je misschien hoe je de verhouding van foto's bijstelt naar 16:9?
Nee sorry, voor zo ver ik weet gaat dat niet.
Om te reageren op je belichting: De paarden zijn zwart. Dat is de reden dat de rest van de foto overbelicht word. Dit heb ik ook bij mijn DSLR. Dus dat doet de camera eigenlijk gewoon goed.
Zou je de fotolink na kunnen kijken? Hij werkt niet. Verder prima review, al zou ik graag willen weten wat je onder 'geen manuele instellingen' verstaat.
Onder manuele standen bedoel ik de mogelijkheid om zelf sluitertijd etc etc in te kunnen stellen.