Club 3D GeForce 8800 GTS Review

kingtim 1 juni 2007, laatste update op 2 juni 2007, 2.666 views

Club 3D GeForce 8800 GTS

Pluspunten

• koel
  • toekomstgericht (directx 10 en shader 4)
  • goede prijs, prestatie verhouding
  • als je de kaart overclocked is hij qua snelheid even snel dan de gtx onovergeclocked
  • 320mb is zat voor 1 beeldscherm en alle huidige spellen

Minpunten

• slechte drivers voor vista
  • geen extra'tjes (spel o.i.d)
  • erg groot

Drivers en compatibiliteit Score: 2
Dit is m'n eerste survey dus alle opmerkingen om het te verbeteren zijn welkom.

De Computer

-Intel quad core (Q6600)
-2X twinmos 1GB (samen 2) ddr2 pc4200 533mhz
-Huntkey LW-6550HG, 550 Watt
-Seagate Barracuda 7200.10, 320 GB, 7200 RPM, 16 MB, SATA II
-nog een harde schijf van 80 GB, weet niet precies wat.
-Asus p5b
-NEC AD-7170S, Serial ATA150,
-Vista buisness 32 bit
- en natuurlijk de 8800GTS 320 mb van club 3d :D

waarom deze kaart?

Omdat mijn oude computer crashde (moederbord stuk) en dat de computer zo oud was dat het het eigenlijk niet waard was om alleen een nieuw moederbord te kopen kocht ik een geheel nieuw systeem (zie boven). Als videokaart wilde ik een kaart die het lang zou uithouden eigenlijk de grote broer van de gts, de gtx (wie niet?). maar omdat mijn budget toch wel zijn grens had bereikt kocht ik deze minder goede (maar stukken goedkopere) kaart.

ik heb voor club3d gekozen omdat dit de kaart was die het snelst kon worden geleverd (ik had geen zin om 2 weken te wachten)

Wat zat er in de doos?

Toen ik de doos opendeed was ik wel een beetje teleurgesteld, wat er in zat was.

-de kaart
-cd met drivers (waar ik later vrij weinig aan had)
-2X dvi -> vga adapter (inpakfoutje? de meeste mensen hadden er 1 gekregen, maarja, mij hoor je niet zeuren.)
-een stroomsnoertje (geen idee wat ik er mee moest, ik heb het niet gebruik)
-en nog een snoertje voor de tv ingang (gebruik ik ook niet)

Het in elkaar zetten

De kaart in de kast zetten was toch iets lastiger dan het leek, de kaart is namelijk erg groot waardoor kabels en snoeren er nogal rommelig omheen moeten, ook nam de kaart een plek in waar normaal een harde schijf had gemoeten. ook neemt het 2 slots in door de enorme koeler.

De drivers

Dit vind ik het meest teleurstellende van de kaart. Eerst wilde ik de drivers installeren via de bijgeleverde cd, jammergenoeg werkte deze niet helemaal dus moest ik naar de site van Nvidia om de nieuwste bŔta driver te downloaden (wat niet zo heel erg is).

het hele systeem liep een tijdje goed maar zodra ik alles had ge´nstalleerd en ingesteld en spellen ging spelen kreeg ik een error dat het bestandje nvlddmkm niet meer reageerde en hersteld was. later kwam ik erachter dat ik niet de enige was. Na veel zoeken en zwoegen bleek dat het een probleem was met vista en Nvidia, gelukkig is dit probleem nu opgelost (als het goed is). Dus vista ready, niet echt dus...

overclocken

Hiernaar was ik erg beniewd, aangezien dit mijn eerste fatsoenlijke computer is met echte koeling dacht ik dat dit wel leuk zou zijn.

Ik heb de kaart geoverclocked met ATITool en mijn kaart ging van stock snelheid (513 core, 792 memory) naar een stabiele 594 core en 957 memory, dus ongeveer even goed/ beter dan een onovergeclockte gtx

de kaart bleef de hele tijd onder de 82 graden,(ook tijdens spellen). dus de koeler doet het erg goed naar mijn idee.

resultaten

voor 3dmark06 haalt m'n comp met overgeclockte videokaart 11317 3dmarks. onovergeclocked haalde de computer 10574 3dmarks wat best wel een groot verschil is.

ik heb verder niet zo veel spellen waar ik kan kijken hoe goed de kaart is, maar op age of empires 3 kan alles op max en de kaart doet het nog perfect.

conclusie

Deze videokaart is de aankoop zeker wel waard helemaal omdat de kaart erg toekomstgericht is (directX 10, shader 4). En ondanks de erg buggy drivers en de grootte van de kaart is het een aan te raden kaar en zeker zijn geld waard.

Heb jij ook een Club 3D GeForce 8800 GTS?

thx,
ik was ook wel van plan om de drivers van nvidia.com te downloaden, maar aangezien het een geheel nieuw systeem was duurde het even voordat ik internet aan de praat had gekregen. En zelfs met de nieuwste drivers kreeg ik problemen.
Oke vreemd, ik heb alle drivers geprobeerd vanaf 158.18 op een 8800GTS en Vista en ben geen rare dingen tegengekomen..

Gelukkig is alles iig opgelost!
Nette survey en jouw kaartje klokt echt super! Mooie scores trouwens, vooral die stock score is zeer netjes op Vista.
Over die drivers, het is zowiezo altijd aan te raden om de drivers direct van nvidia.com te plukken en niet naar de bijgeleverde cd's te kijken.
hoe lang is de gts
ik wil bijna hetzelfde systeem bouwen maar ik wil weten of eht in een
arctic silentium kast past...
hij is ongeveer 23 cm (9 inch). hij past volgens mij wel in elke miditower maar je moet wel er mee reking houden dat je een hdd plek moet opofferen om ruimte te maken. ik heb de mijne gestopt in een antec nsk4000 (42 cm diep) en daar past hij gewoon in.
Ik krijg volgende week mn nieuwe systeempje, met daarin dus een 8800GTS 320mb, binnen.. ben heel erg benieuwd hoe UT3, Bioshock, ET: QW, STALKER, Crysis enzo eruit gaat zien :D