Specificaties 15,6" (1920x1080), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus N55 Series N55SF-S1060V Review

Basharran 4 november 2011, 4.149 views

Asus N55 Series N55SF-S1060V

Pluspunten

• Degelijke hardware voor een mooie prijs.
  • Stijlvol design.

Minpunten

• Harde schijf valt uit de toon bij de andere hardware qua prestaties.

Ik heb een aantal updates toegevoegd na een paar maanden van gebruik, deze staan achter "update 04/11/11" in de betreffende onderdelen.

Opmerkingen bij de gegeven scores:

Featureset en prestaties:
Ik heb de laptop meteen bij het ontvangen voorzien van een SSD en kan daarom niet oordelen over de originele harde schijf. Had ik deze erin laten dan was de beoordeling "goed" in plaats van "zeer goed" geweest (afgaande op de specificaties van de HDD, dit hoeft niet voor iedereen een bezwaar te zijn). Met de SSD is het systeem ongelooflijk responsief en snel.

Update 04/11/11: De SSD blijft ongeloolfijk snel in dit systeem zelfs als er "maar" 10% vrij ruimte is. Ik moet wel wennen dat met een aantal games erop je al snel erg beperkt bent qua ruimte. Ik ben nu aan het overwegen om de optische drive te vervangen door een cradle/bay om zo de orginele harde schijf weer toe te kunnen voegen aan het systeem. Ik zal een update toevoegen als ik dit gedaan heb over hoe dat verlopen is.

Overige hardware is al uitvoerig beschreven en in gebruik in steeds meer laptops. De processor en de videokaart presteren naar behoren. Ik vind dat de turbo modus van de CPU erg goed werkt, het valt wel op dat er erg veel games en applicaties zijn die geen meerdere cores gebruiken (of maximaal 2).

Boxen en bijbehorende subwoofer (SonicSound) zijn redelijk goed van geluidskwaliteit (eerlijk gezegd beter dan dat ik verwacht had). Het geluid klinkt "compleet" en valt niet op door blikkerige weergave of missen van zones. Voldoet dus uitstekend voor het kijken van een film, luisteren van muziek en het spelen van games.

De ingebouwde microfoon en camera werken prima en naar behoren maar zijn geen hoogvliegers.

Beeldkwaliteit:
Een helder en scherp beeld met goede inkijkshoeken. Geen last van bleeding bij de randen en ghosting bij het afspelen van snelle beelden.

Update 04/11/11: Het scherm is erg rustig voor de ogen en presteert bij alle gebruik erg goed. Games, films en gewone applicaties worden helder weergegeven. Door het gebruik van de full HD resolutie op een 15.6" laptop kunnen sommige applicaties wat "kriebelig" worden in grote. Groot voordeel is wel dat in veel games je geen anti aliasing nodig hebt wat je GPU weer inzetbaar maakt voor andere graphische eye-candy!

Bouwkwaliteit en robuustheid:
De laptop voelt stevig aan bij het oppakken. Als je het scherm opent geeft dit voldoende weerstand en bij het loslaten wiebelt het niet na, de scharnieren geven genoeg weerstand om je een gevoel van stevigheid te geven. Het toetsenbord is robuust uitgevoerd en veert nergens door tijdens het typen.

Update 04/11/11: Bij het oppakken van de laptop veert de onderkant erg mee (aan de voorkant van de machine). Dit komt denk ik doordat dit een grote afdekplaat is voor onder andere de harde schijf. Dit ervaar ik voornamelijk bij het oppakken met 1 hand (dus dan in het midden). Pak je de machine met 2 handen op dan voelt het allemaal veel steviger verder naar de zijkanten toe.

Ergonomie:
Aangezien het een 15.6" laptop is met een volledig toetsenbord (inclusief numpad) zijn een aantal toetsen net wat te veel op elkaar geplaatst of te klein vergeleken bij een gewoon los toetsenbord.

Update 04/11/11: Het toetsenbord is na even wennen ruim genoeg opgezet om prettig mee te kunnen werken. Je moet wel echt goed de toetsen indrukken omdat je anders de betreffende toets niet echt hebt aangeslagen en dus het bijbehorende teken niet op je scherm verschijnt. Dit komt het meeste voor als je de toets niet precies op het midden drukt. Toch is het geen zwaar toetsenbord om op te typen en hoef je toetsen niet heel ver naar beneden te drukken voor de aanslag.

De touchpad is nauwkeurig en de mutli touch aansturing werkt perfect (pinch to zoom, etc). Ik vind het alleen niet erg gemakkelijk om te scrollen door op de rechterkant van de touchpad te drukken in een verticale beweging. Dit reageert vaak niet doordat het een te specifieke locatie van de touchpad is, ik had dit liever een halve centimeter breder gezien. Het is wel erg prettig dat je met Fn+F9 de touchpad makkelijk aan en uit kan zetten zodat je in games (met externe muis aangesloten) niet perongeluk de muistoetsen of pad aanraakt.

Warmte en geluidsproductie:
De koeling van de laptop maakt weinig geluid bij het volledig belasten van het systeem. Zeker bij het spelen van een game of film (iets met geluid) valt dit daar in het geheel tegen weg. De linkerkant van de laptop wordt tijdens het gebruik wat warm, dit blijft echter binnen de perken en niet hinderlijk.

Update 04/11/11: de machine blijft erg stil bij belasting en wordt ook niet te warm. Zoals eerder aangegeven wordt de linkerkant onder het scherm wat warmer doordat daar de afvoer van warme lucht gedaan wordt. Je moet hier echter wel naar op zoek gaan wil je het echt merken in gebruik.

Mobiliteit en accuduur:
Ik heb de laptop 4 dagen en gebruik deze eigenlijk alleen thuis, daarom geen score voor dit aspect.

Update 04/11/11: Ik heb de machine nu wat langer in gebruik en een aantal keer nu zonder A/C gebruikt (snel even erbij pakken en dat soort zaken). Door het gebruik van de Intel onboard graphics en het terugklokken van het systeem levert dit toch zo'n 3,5 - 4 uur werktijd op bij het gebruik van desktop applicaties en surfen op internet via Wifi. Ik heb uiteraard ook even getest of je zonder A/C nog kan gamen. Dit lukt wel maar is wel veel beperkter dan met externe stroomtoevoer, accuduur loopt dan ook veel harder terug (ca 10% in 15 minuten).

Prijs:
Zeer complete laptop met prima hardware voor onder de 1000 euro.

Benchmarks:
Op dit moment geen tijd om benchmarks te draaien. Als er mensen zijn die benchmarks willen zien dan graag laten weten welke je uitgevoerd zou willen hebben.

Update 04/11/11: Windows 7 score blijft hangen op de Aero interface. Dit komt zo te zien doordat deze gebruik maakt van de Intel graphics in plaats van de Nvidia chip. Hier merk je echter in het dagelijkse gebruik natuurlijk helemaal niets van (maar toch als tweaker wil je toch alle scores max niet?).

Heb jij ook een Asus N55 Series N55SF-S1060V?

Reviews door de redactie

Heb je deze bij campusshop besteld? (Onder een ander type aanduiding) ik wel maar heb nog niks ontvangen.

[Edit]:
Aan de specs te zien niet, bij campusshop heeft hij 750 GB 7200 rpm harde schijf, en kost hij maar 850 euro. Verdere specs zijn wel hetzelfde volgens mij.

[Reactie gewijzigd door Devin19 op 6 september 2011 21:54]

Ik heb hem wel ontvangen van campusshop, woensdag 31 augustus en de vrijdag als ontvangen :)
Hoe ziet zo'n cradle/bay eruit en waar zijn die te koop ?
Een cradle bestaat uit een aluminium slede ter grote van de drive (uiteraard zelfde vorm omdat dit moet passen). Hierop zitten ook gewoon de aansluitingen voor stroom etc. De harde schijf schroef je in deze cradle en schuif je vervolgens in de drive-bay. Voor de afwerking van de buitenrand moet je dan het klepje van je drive afhalen en deze bevestigen op de nieuwe cradle.

Ik heb die van mij gekocht (2nd HDD / SSD Caddy, ASUS N43, N53, N61, N71, N81, N82) bij http://www.newmodeus.com koste volgens mij in totaal iets van 58 USD inclusief verzenden. Omdat de laptop toen nog heel nieuw was hadden ze geen standaard cradle maar na e-mail overleg en foto's die ik gemaakt had hebben ze mij goed geholpen.

P.S. Basharran was een tijdelijke nick, vandaar dat ik nu onder mijn officiŽle naam reageer.
Nee, ik had deze besteld bij Azerty.
Ik nog benieuwd naar je ervaring met Campusshop. Op internet zijn positieve, maar ook veel negatieve reacties te vinden op het bedrijf. Hoe zijn jouw ervaringen?

Overigens staat mijn school niet in het 'lijstje van Campusshop'. Weet jij of ik desondanks wel een laptop met korting kan bestellen, of gaat dat voor mij niet op? Ik heb CS al gemaild, maar krijg geen reactie.. :+
Welke netwerkadapter zit in het systeem als ik vragen mag en hoe snel is deze?
De volgende 2:
Atheros AR8151 PCI-E Gigabit Ethernet Controller (NDIS 6.20)
Atheros AR9002WB-1NG Wireless Network Adapter (G/N)

De gewone LAN aansluiting is dus een Gigabit adapter, de draadloze verbinding ondersteund de N-standaard.