Silverstone Fortress FT02S Review

st3ve 6 september 2011, 735 views

Silverstone Fortress FT02S

Pluspunten

• vormgeving
  • geluidsproductie
  • bouwkwaliteit
  • inbouwgemak
  • lucht aanvoer/afvoer

Minpunten

• blauwe ledjes

Het valt me op hoeveel plastic er wel niet te vinden is in de price watch wat betreft PC-kasten. Aangezien een PC-kast over het algemeen wel 5 tot 10jaar? mee gaat. Zou je verwachten dat een kwalitatieve goede kast je beter van dienst zal zijn dan een plastic omhulsel met lichtjes. Doet me een beetje denken aan die afstand bestuurbaar autootjes van Nikko die je vroeger(nog steeds?) had :)
Hoe dan ook ik heb deze kast uitgezocht voor zijn robuustheid, goede koel mogelijkheid, geluidsproductie, inbouw gemak en strak uiterlijk. Wat robuustheid betreft, je merkt het al meten wanneer je deze kast met zijn verpakking optilt... 16kg!

Voor de verder specificaties verwijs ik jullie door naar de product pagina van de kast

Afmetingen
(foto)

Inbouw- mogelijkheden
Een hele ruim kast waarin de grootste videokaart er met gemak in past en als je daar twee videokaarten in wilt stoppen geen probleem. Harde schijven, hoeveel wil je er daadwerkelijk in kwijt?
(foto)

Koelings- mogelijkheden
In de bodem van de kast zitten 3x180mm fans die individueel op twee standen gezet kunnen worden, mid(700rpm) en high(1000rpm). Aan de boven kant heb je een fan van 120mm met een vast snelheid van 1200rpm. Aan de achterkant heb je een opening voor de koeling van je voeding welke gelijk weer aan de boven kant eruit geblazen wordt door de voeding zelf. Bij alle openingen waar de lucht naar binnen gezogen wordt is de opening afgeschermd met een stoffen gaas om zo de stof buiten te laten. De enige plek waar de lucht naar buiten kan is aan de bovenkant van de kast. Hier zie je dat er goed nagedacht is over de airflow en hoe de binnenkant van de kast vrij van stof blijft.

Doordat de lucht toevoer en afvoer van de voeding niet de kast in afgevoerd wordt zal de warmte productie van de voeding niet of weinig bijdragen aan de binnen temperatuur van de kast.
Boven de plek waar de cpu en bijbehorende fan geplaatst wordt heb je de 120mm fan van de kast die de lucht binnen de kast naar buiten blaast. Doordat deze fan direct boven de cpu staat ben je er zeker van dat de warmte afkomstig van de cpu ook meteen de kast afgevoerd wordt.

Dan komen we uit op de uitbreiding slots, met name voor de videokaart. Waar je het beste rekening mee kunt houden bij de aanschaf van een videokaart is dat de lucht afvoer van de kaart zo ontworpen is dat de lucht door het uitbreiding slot van de videokaart naar buiten geblazen wordt.

Over het algemeen gesproken(persoonelijke mening) zorgen de 3x180mm fans voor genoeg over druk in de kast zodat de warmte altijd voldoende naar buiten toe geblazen wordt.
(foto)(foto)

Vormgeving
Ik vind hem geweldig ;)

Installatie- gemak
Ik ben geen minpuntjes tegen gekomen wat betreft de installatie van de verschillende onderdelen in de kast. Alle onderdelen kon ik met gemak in de kast installeren. De kabels heb ik netjes achter het moederbord weg kunnen werken.

Harde schijven, er is ruimte voor 5 HD's, 1 SSD en 4x3,5inch schijven. De SSD wordt aan de achterkant van de drive bays vast geschroefd. Een heel vernuftig plekje, wat in eerste instantie niet opvalt. De andere 4 HD's kunnen in de plastic hotswap bays vast geschroefd worden. Let wel op dat hierbij alleen de eerste bay echt 'swapable' is. Om de andere 3 bays swapable te maken zul je aanvullende aansluit connectoren van sliverstone moeten aanschaffen.
Wat betreft de drive bays, deze zijn toolles te gebruiken, zelf maak ik er geen gebruik van. Hier heb ik een USB DVD brander die ik alleen gebruikt heb voor de OS installatie.

Geluidsproductie
Valt me heel erg mee. Het geluid is niet storend, dit komt doordat de fans van groot formaat zijn en een lage toerental hebben. Hierdoor hoor je een laag frequent geluid wat niet storend is. Ik heb er verder een stock koeler op zitten voor de cpu en de videokaart. Deze zullen naar mijn mening het meeste geluid produceren. De 3x180mm fans laat ik op 700 toeren draaien en dit werkt goed. Het geluid is niet storend en de lucht aanvoer/afvoer is afdoende. Tevens is de wand van de kast bedekt met een schuim laag wat ook zijn bijdrage levert voor de geluidsisolatie.

Ik heb er volgens mij 200,= nog wat euros voor betaald. Terug kijkend op deze review is dat het zeker waard. Ik verwacht met deze kast iig de komende 5 jaar vooruit te kunnen als het niet veel langer is.

Het enige minpuntje is...
LED! Waarom moeten het altijd van de BLAUWE LED lampjes zijn?! Boven op de kast heb je nml 2 van die lampjes. Eentje voor de power aanduiding en een andere voor de HDD activiteit. Ik heb de power LED niet aangesloten.
Ik wordt daar zo gestoord van, van dat fel blauw lichtje. Is geweldig irritant, het trekt altijd je aandacht zo uit je oog hoeken. Wat is er gebeurt met die groene LED lampjes? Die kom ik nergens meer tegen... :(

Heb jij ook een Silverstone Fortress FT02S?

Vanwege de prijs waarschijnlijk minder bekeken, maar zeer nuttig voor de weinigen die ook optimaal geluidsniveau t.o.v. luchtkoeling zoeken. Danku!
Graag gedaan :)
Moet er wel bij zeggen dat als je er twee video kaarten in stopt zoals ik laatst gedaan heb. Het geluids niveau toch wel wat hoger uitvalt maar goed die twee kaarten hebben dan ook vier 80mm fans bij elkaar die naar gelange de belasting sneller draaien(erg leuk om crysis op 3 schermen te spelen). Ik heb helaas geen apparatuur om het geluidsniveau te meten. Als ik nu verder in de toekomst kijk zal ik waarschijnelijk beide kaarten door een enkele video kaart vervangen en een betere video kaart koeling.
Desondanks blijft ik erbij dat het een top kast is!
Goed dat je het zegt. En met 1 videokaart, zonder te gamen; hoe stil is de case dan?

Tijdens het gamen vind ik wat geluid namelijk iets minder erg, omdat er dan toch al e.e.a. gebeurt m.b.t. muziek & geluid.
Ik zal echter ook zeer lange dagen van zo'n 13 uur, en dat maanden lang achter elkaar werken op deze pc. Hiernaast zal hij in mijn woonkamer staan. Dan heb ik natuurlijk graag dat het apparaat zo geruisloos is als het maar kan.

Is die van jou dat nog ongeveer? Zonder te gamen? Of heb je inmiddels een interessant alternatief gevonden? (dit blijft de kast die in reviews het stilst tov koelst lijkt)

*en komt er veel stof in en hoe vaak moet je de filters schoonmaken? ;)

[Reactie gewijzigd door HexaTonic op 17 april 2012 03:54]

Beetje late reactie... op HexaTonic:
*en komt er veel stof in en hoe vaak moet je de filters schoonmaken?

Nee er komt haast geen stof in.. dit komt omdat de kast met "overdruk" werkt. De luchtdruk in de kast is hoger dan de omgeving, door meer aanzuig ventilatoren dan de uitgangen aan kunnen.
Het lijkt een subtiel verschil maar levert toch een behoorlijk verschil op.

Mijn vorige kast werkte niet zo en deze zat altijd heeelemaal vol met smut, vooral echt mega storend op de connector ingangen waar soms gewoon zoveel stof opzat dat je het er eerst uit moest pulken alvorens een usb-stekker of iets dergelijks in te pluggen.
Deze kast stond op de zelfde plek(ok misschien ben ik wat hygiŽnischer geworden) en er valt geen stofje in de kast te bekennen.
..... kast stond op de grond en ik heb tapijt....

Ipv continu stof aantrekken(onderdruk ontwerp), pompt deze kast(overdruk ontwerp) alle wel of niet aanwezige stofdeeltjes door de kast heen, waarvan een marginale hoeveelheid de tijd vind om ook daadwerkelijk te settelen in de kast.
Bij onderdruk wordt elk stofdeeltje dat langs de kast(op enig punt langs de kast) naar binnen gezogen en wel met zo'n lage snelheid dat deze ook wel een plekje vind om lekker te gaan hangen.
Deze Fortress kast heeft alleen met stof te maken die zich in de lucht bevind die door de kast heen gepompt wordt en blijkbaar is dat een conditie waardoor er haast geen stof in de kast komt.

Filters zijn schoon, kast is schoon. as easy as that.

Heb de kast inmiddels wel op mijn bureau staan - 30cm van de grond dwarrelt het meeste stof en de kast zuigt wel aan via de bodem - maar ook toen deze op de grond stond was er haast geen stof te vinden in de kast(zeker in vergelijking tot de mijn vorige pluizenbol)
Ik ben jaloers op deze mooie kast, heb zelf ooit een Temjin 004 gehad, maar omdat de voeding boven in de kast zat heb ik me laten verleiden tot een aanschaf tot een andere kast. Spijt als haren op mijn hoofd, zodra ik geld heb koop ik weer een Silverstone kast. Veel plezier met jouw huidige mooie kast voor de eerst komende 10 jaar.