Specificaties Rad. HD6850 (860MHz), 1GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

MSI R6850 Cyclone 1GD5 Power Edition/OC Review

roooii 6 september 2011, laatste update op 6 september 2011, 1.056 views

MSI R6850 Cyclone 1GD5 Power Edition/OC

Pluspunten

• Goedkoop
  • Snel
  • Stuk korter dan mijn vorige videokaarten (8800gtx)

Minpunten

• Warmteproductie (overklokken)
  • Geluid fan (overklokken)
  • Geen physx (of heeft ati daar een vervanger voor?)

Geachte tweakers,

Eigenlijk ging ik altijd blind voor de Nvidia kaarten, maar sinds ik iets meer op het geld ben gaan letten heb ik die oogkleppen toch maar weggehaald. En eigenlijk bevalt het me tot nu toe best goed. Ik ben namelijk sinds een kleine week trotse bezitter van de MSI r6850 OC/Power Edition. Deze kaart is overgeklokt door de fabrikant en wordt geleverd met de volgende clocks:

Core Clock: 860 Mhz
Memory Clock: 1100 Mhz

Eigen bevalt het me zo goed dat er vandaag nog een 2e kaart bij komt ;)

Ik ben alvast een beetje wezen spelen met het overklokken. Hiervoor gebruik ik MSI Afterburner. Daarbij is mij opgevallen dat de kaart ver boven de stock clocks van de fabrikant (MSI) kan worden geklokt, mits daarbij het voltage ook wordt verhoogd.
Echter komen daarbij wel 2 van de grootste minpunten kijken als je het mij vraagt, namelijk de warmte en de geluidsproductie van de fan.
Ook op diverse fora heb ik al het een en ander gelezen dat deze kaart met luchtkoeling toch wel redelijk snel richting de 80 graden gaat (wat geen probleem is voor een videokaart, maar wat ik liever wel vermijd).

Toch maar een keertje overstappen op waterkoeling? :)

Waar ik destijds 2x 8800GTX voor kocht, koop ik nu 4x een 6850 voor. En dat is voor mij toch wel het allergrootste voordeel. Ik heb een snelle kaart en houd ook nog een keer wat geld over voor een biertje! ;)

Heb jij ook een MSI R6850 Cyclone 1GD5 Power Edition/OC?

Reviews door de redactie

Op welke clocks en voltage krijg je hem stabiel als je overclocked?
En een paar simpele benchmarks tussen stock clocks en overclocked doet het altijd wel goed voor de waardering!

Voor de rest lekker simpele review, zonder teveel poespas. Hou ik wel van. Alleen nog een paar benchmarks erbij.
Het is een beetje 1 of ander he.. Overclocken betekent automatisch dat de GPU warmer word en de fan harder moet gaan draaien.

Als je harder gaat met je auto verbruik je ook meer brandstof ;)
Ik zag deze kaart ook bij alternate liggen voor 129 en dacht... zeer interessant voor een mooie crossfire opstelling.

En waterkoeling kan ik je zeker aanraden. Dat is ook een hele investering, maar als je de juiste set kiest kan die wel heel lang mee.

Ik vind je negatieve punten overigens wel belachelijk eerlijk gezegd.
Warmte en fan geluid tijdens overclocken, specifiek het verhogen van het voltage, zijn gewoon logisch en dus ook geen negatieve eigenschap van deze specifieke kaart.

Het ontbreken van physx. tja, dat weet je wanneer je een amd kaart koopt... Daarnaast zijn er eigenlijk maar weinig spellen welke physix ondersteunen. Bij amd krijg je er wel eyefinity voor terug, iets wat nvidia weer niet kan (op een kaart althans)
Je kunt je oude 8800GTX overigens wel nog als dedicated physx kaart gebruiken als je nog een pci-e slot vrij hebt en een goede voeding. (met een gekraakte driver althans)
Naar aanleiding van de comments vraag ik me af of "roooii" ooit nog een review op tweakers.net durft te plaatsen.

Ja, het is een korte productreview met wellicht niet de beste conclusies, maar om zijn productreview af te branden.... lijkt me niet nodig.
Een mooie kaart heb je, maar graag een betere review schrijven aub.